Aihe: Irtoaako EriKeeper-sauma lämmöllä?
1
Trebla
31.12.2004 00:08:23
Otsikko kertookin olennaisen. Nurkissa on kieriskellyt teini-ikäisenä rakennettu kitaran "raato". Ajattelin tehdä tuolle hieman perusteellisemman restauroinnin. Otelaudan olen muistaakseni liimannut EriKeeperillä ja nyt olisi tarkoitus irroittaa tuo kaulasta. Eli saako tuon irti otelautaa lämmittämällä vai unohdanko koko rojektin.
Tekniikka kyllä sinänsä on tuttua, mutta kun en tiedä päteekö tuo lämpöhoito kaikenlaisiin liimatyyppeihin.

Mahti soitin: Kaula koivusta, body kakkosnelosesta, eli kuusesta, osat Hondosta ja pintakäsittely pers..stä =)
"Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998)
ouzoinio
01.01.2005 02:41:05

Hmm... eipä ole kysymyksesi paljoa saanut vastausta, enkä minäkään (=minä varsinkaan) pysty absoluuttisen oikeaa vastausta antamaan... En löytänyt netistä mitään tuoteselostetta tai mitään muutankaan faktaa erikeeperistä, eikä tuossa huoneen nurkassa lojuvassa pikkupurkissa lue lämmönkestosta mitään...

Luulen että et voi muuta kuin kokeilla... Onhan siinä toisaalta kovat paineet jos vaikka tuo mahtikitara menee piloille.... Älä ainakaan unohda projektia... En pysty enää nukkumaan jos en saa itsekin tietää, kestääkö erikeeper lämmitystä... Kokeile siis ja kerro tutkimuksen tulokset suurelle yleisölle.. Ja jos ei erikeeper lannistu kuumuuden edessä niin nauhat pois ja höyläät vanhan otelaudan veke..... tai tietysti jos vika on kaulassa ja tahdotkin säästää otelaudan niin en suosittele tuota höyläämistä. Voi tulla vähän vaikea palapeli...

By the way: se mahtaa olla mielnkiintoinen pintakäsittely =)
poppamies
01.01.2005 14:37:09

En osaa sanoa antaako Eri-Keeper periks lämmöstä mutta jos tavoitteena vain on saada vanha otelauta poistettua tavalla tai toisella niin se onnistuu joko jyrsimällä tai käsin höyläämällä.
Olisi tietenkin eduksi jos nyppisi nauhat pois etukäteen...
"G-strings are for strippers"
Trebla
02.01.2005 13:53:55
Luulen että et voi muuta kuin kokeilla...
Ei tässä oikeastaan mitään menetettävää ole. Lähinnä tunnesiteitä.
Onhan siinä toisaalta kovat paineet jos vaikka tuo mahtikitara menee piloille.... Älä ainakaan unohda projektia... En pysty enää nukkumaan jos en saa itsekin tietää, kestääkö erikeeper lämmitystä... Kokeile siis ja kerro tutkimuksen tulokset suurelle yleisölle.. Ja jos ei erikeeper lannistu kuumuuden edessä niin nauhat pois ja höyläät vanhan otelaudan veke..... tai tietysti jos vika on kaulassa ja tahdotkin säästää otelaudan niin en suosittele tuota höyläämistä. Voi tulla vähän vaikea palapeli...
Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, ei tuossa mitään menetettävää ole ja vaikken paljoa kitaranrakennuksesta tiedäkään, niin enköhän osaa tuon kanssa olla senverran varovainen olla, etten sitä ihan polttopuukuntoon saa. (Toivottavasti). Onneksi on noita muita rämpyttimiä senverran ettei tuolla ole mitään kiirettä valmistua, eli saapi tehdä rauhassa.

By the way: se mahtaa olla mielnkiintoinen pintakäsittely =)
Juu. Tässä tapauksessa vain kuvainnollisesti p:stä. Tekee tuo parin vuosikymmenen lämpö- ja kosteuskäsittely kylmällä ullakolla vintage-halkeamat pensselivetoiseen Miranoliinkin. =) =)

Poppamiehelle: Taidan ottaa ne nauhat pois, jos siihen otelaudan höyläämiseen päädyn. Muuten voi tulla hieman kalevalamainen meininki: "Kynsi kyisen pellon..."

Kiitos molemmille kommenteista
"Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998)
ouzoinio
03.01.2005 17:33:35

Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, ei tuossa mitään menetettävää ole ja vaikken paljoa kitaranrakennuksesta tiedäkään, niin enköhän osaa tuon kanssa olla senverran varovainen olla, etten sitä ihan polttopuukuntoon saa.

Ymmärsin kyllä ensimmäisestä kirjoituksesta ettei kyseessä ole aivan ykkössoitin ja yritin huumoria väännellä... Enkä minäkään kitaranrakennuksesta mitään tiedä... Se on aika yleistä..
Limes
05.01.2005 21:53:26
Moks !

Jos on tervettä liimaa ollut niin ei pitäisi irrota,vaan
puu ennemmin repeää liitoksen vierestä.
Koskee kaikkia PVA-liimoja.
Joitain satoja vuosia on soitinrakentelussa(kin) käytetty "hidden glue" liimaa eli olisiko jotain luuliimaa suomeksi, joka irtoaa lämmitettäessä.
Juniper
06.01.2005 20:37:15
Moks !

Jos on tervettä liimaa ollut niin ei pitäisi irrota,vaan
puu ennemmin repeää liitoksen vierestä.
Koskee kaikkia PVA-liimoja.
Joitain satoja vuosia on soitinrakentelussa(kin) käytetty "hidden glue" liimaa eli olisiko jotain luuliimaa suomeksi, joka irtoaa lämmitettäessä.

Toi ei vaan pidä paikkansa. Erikeepperi irtoaa lämmittämällä oikein hyvin.
Mistäs sait päähäsi että PVA-liimat eivät irtoa lämmöstä? Lämpö ja tarvittaessa höyry irroittaa aika mukavasti PVA liimat. Näin ihan oman kokemuksen pohjalta, mutta jos joku teoria ja viisaammat sanoo niin lupaan....
erkko
06.01.2005 21:41:40
Joo kyllä Erikeeperi irtoaa hyvin lämmittämällä. Mä oon joskus irroittanut otelaudan kaulasta kuumailmapuhaltimen avulla: sillä kun varovasti lämmittää vähän kerrallaan otelautaa niin sauma irtoaa siististi.
erkko
07.01.2005 09:57:26
Joo, kuumailmapuhaltimen lämmön kanssa pitää olla varovainen. Mulla oli käytössä sellainen malli jossa oli portaaton lämpötilan säätö. Homma meni hyvin kun alotin otelaudan kaulan puoleisesta päästä ja puhalsin ilmaa vaan kaulan sivuilta ja samalla matalan kiilan avulla kampesin varovasti otelautaa irti. Sekä kaula että otelauta säilyi ehjinä.
vrajala
07.01.2005 14:41:02
Kyllä mäkin luulisin tuon aukeavan lämmittämällä, joskaan en muistaakseni ole EriKeeper-saumaa koskaan availlut. Toiset PVA-liimat pehmenevät lämmittäessä toisia paremmin, esim. Bilteman D3-luokiteltu ei pehmene kovinkaan hyvin kun taas Cascolin ja Bostikin vastaavat sekä Titebond ovat melko helppoja.

Varaudu sitten otelaudan suoristamiseen tuon irrotuksen jälkeen.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
blöö
08.01.2005 13:25:54

Näin muistaisin itse joskus oppikirjasta lukeneeni.
"Perus" PVAc-liimat (jota myös Erikeeper mielestäni on) pehmenevät n, 70-> asteessa.

Kokemusta tuosta ei ole mutta itse tuohon suunnilleen uskon :)
R.I.P Dimebag Darrell
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)