Daunt 06.01.2005 16:05:50 | |
---|
Tarkoitus olisi pikkuhiljaa kasata räkillinen erilaisia mikkietuasteita. Lähes kaikissa etuasteissa liittimet sijaitsevat takana ja se on vähän hankalaa, kun ei ole erillistä tarkkaamoa ja snakea. Haluaisin liittimet siis räkin eteen. Mikä olisi paras vaihtoehto? Hyvää mikkipiuhaa ja liittimiä + räkkipaneeli? Moninapakaapelia? |
Mikael 06.01.2005 16:09:01 | |
---|
Patchbay. Mullakin on patchin suunnittelu studioon menossa. Onkohan noissa mitään eroja laadussa? Behringer ja Neurtik ovat saman hintaiset... Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Daunt 06.01.2005 16:33:47 | |
---|
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että haluan siis kytkeä ne mikkipiuhat sinne eteen. |
lardie 06.01.2005 17:06:04 (muokattu 06.01.2005 17:18:31) | |
---|
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että haluan siis kytkeä ne mikkipiuhat sinne eteen. XLR-patchbay. Tosin halvemmaksi tullee, jos rakennat vaan kytkentäpaneelin. Kaupasta saa valmiit reiät sisältäviä räkkipaneeleita, joihin sitten pulttaat kiinni XLR-runkoliittimet, joista lähtee takakautta kiinteät lyhykäiset johdot laitteeseen. GAS vaivaa, ostakaa päättäri: Marshall 9200, hp. 750 eur. |
hape 06.01.2005 20:15:36 (muokattu 06.01.2005 20:17:39) | |
---|
XLR-patchbay. Noita XLR-patchbayeja (hyvää suomea :) on aika nihkeästi kaupoissa. Ainoa mikä mulla on tullu vastaan on Leemin 1U 10-liittimen malli, hinta 80 euroa. Jos tekis itte ja laskee että hyvälaatuiset liittimet 16 kpl á 2,50 euroa tekee jo 40 e ja siihen vielä loota ja puuhastelu/kiroilu. Eli moisesta vois kyllä sen 80 maksaa, mutta ton Leemin laadusta en kyllä tiedä. Jos joku tietää mistä saa muun merkkistä XLR-patchbayta järkevään hintaan niin kertokaa ihmeessä, itsellä ois myös tarvetta. Edit: Äh, siis 10 liittimen versioon menee tietysti 20 kpl liittimiä (voi jeesus mä oon väsyny), siis eteen ja taakse. Eli ite tehtynä pelkät liittimet maksais 50 euroa, sis 2,50 kappalehinnalla. |
Rantsu 06.01.2005 20:45:03 | |
---|
Onkohan noissa mitään eroja laadussa? Behringer ja Neurtik ovat saman hintaiset... Niin, Kiinan Neutrik. "Oikea" Neutrik onkin sitten jo kertaluokkaa kalliimpi. Sitten näitä edullisia on vielä Alto; sen ostin itse vähän aikaa sitten. Neutrikia olin menossa ostamaan mutta Auvisen Vellu Noretronilta sai ylipuhutuksi. Katsotaan nyt sitten, ainakin kättelyssä ihan luotettavan tuntuinen. "Ehke parempi mine kotona." |
Kiitoksia vastauksista. Nyt päästäänkin toiseen aiheeseen; kuinka yleisesti Jamakia käytetään studioiden kaapeloinnissa? Mites äänenlaatu? |
Roberto 06.01.2005 23:18:25 | |
---|
Kiitoksia vastauksista. Nyt päästäänkin toiseen aiheeseen; kuinka yleisesti Jamakia käytetään studioiden kaapeloinnissa? Mites äänenlaatu? Jamakkilainen on asennuspuuhiin ihan jees, ulkohommissa aika hanurista johtuen jäykkyydestänsä. Joku platinakorva varmaan kuulee jotain eroa kaapeleissa itsessään, mutta luulen et kun häiriösuojaus vaan on kunnossa ja liittimet asialliset & hyvin tehdyt niin siinäpä se. |
Daunt 07.01.2005 08:38:35 | |
---|
Mitähän Jamak suunnilleen maksaa ja mistä saisi ostettua metritavarana? |
koopop 07.01.2005 09:49:39 | |
---|
Mitähän Jamak suunnilleen maksaa ja mistä saisi ostettua metritavarana? Jamak on ihan käypää kaapelia kiinteisiin asennuksiin. Käytetään studioissa ym. yleisesti. Tässä vähän hintaa (sis ALV22%): 8-pari: 1,55 eur/m 12: 2,33 eur/m 24: 4,56 eur/m saa ainaski LSK:sta ja varmaan useista muistakin sähköliikkeistä. Muista Jamakin kanssa kutistesukka jokaiseen päähän, koska foliosuoja lähtee purkautumaan ja voi aiheuttaa maalenkkejä ym. |
SaBer 07.01.2005 09:51:36 (muokattu 07.01.2005 09:52:58) | |
---|
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
Mikael 07.01.2005 09:57:51 | |
---|
Mites äänenlaatu? Mikäli tämä on sitä folio-päällysteistä hommaa, niin itse en ostaisi. Mä sain kerran tollasesta tehdyn kaukokaapelin, joka tosiaankin oli ollut keikkakäytössä ja se eli ihan omaa elämäänsä. Liittimet kun laittoi mikseriin kiinni ja avas hanat, niin jatkuva snap-crackle-pop vaikka toisessa päässä ei ollut kytkettynä mitään. Efektin sai vieläkin mielenkiinoisemmaksi heiluttelemalla kaapelia. Varmaankin kylmä, kostea ja liikunta olivat tehneet tehtävänsä... Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Mikael 08.01.2005 16:05:44 | |
---|
Niin, Kiinan Neutrik. "Oikea" Neutrik onkin sitten jo kertaluokkaa kalliimpi. Sitten näitä edullisia on vielä Alto; sen ostin itse vähän aikaa sitten. Neutrikia olin menossa ostamaan mutta Auvisen Vellu Noretronilta sai ylipuhutuksi. Katsotaan nyt sitten, ainakin kättelyssä ihan luotettavan tuntuinen. Näyttäis olevan nuo Altot StPaulssilla tarjouksessa 29€. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Rantsu 08.01.2005 21:20:37 | |
---|
Näyttäis olevan nuo Altot StPaulssilla tarjouksessa 29€. Näköjään. Tuo on varmastikin se edullisempi eli TS-jakeilla varustettu hopeanaamainen. Itse ostin hieman hinnakkaamman mustanaamaisen TRS-version, jos vaikka sattuu stereo/balansoituja liitäntöjä tarvitsemaan. "Ehke parempi mine kotona." |
Mikael 09.01.2005 14:26:59 | |
---|
Näköjään. Tuo on varmastikin se edullisempi eli TS-jakeilla varustettu hopeanaamainen. Itse ostin hieman hinnakkaamman mustanaamaisen TRS-version, jos vaikka sattuu stereo/balansoituja liitäntöjä tarvitsemaan. Ainut patch minkä Alton sivuilta löysin on tämä: http://www.altoproaudio.com/html/other_products.php...ja tossa puhutaan nimenomaan TRS-jakeista. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Rantsu 09.01.2005 20:42:44 | |
---|
Ainut patch minkä Alton sivuilta löysin on tämä: http://www.altoproaudio.com/html/other_products.php ...ja tossa puhutaan nimenomaan TRS-jakeista. Hmmm... näköjään tuota on hopeanvärisenäkin. Mutta Vellu Noretronilla esitteli mulle tosiaan molempia malleja; jännä ettei sitä balansoimatonta mallia ole Alton sivuilla. Tämän balansoidun lähtöhinta maahantuojalla oli 80,- hujakoilla; miten ihmeessä Vihdissä pystyttäisiin myymään alle kolmenkympin...?? "Ehke parempi mine kotona." |
Mikael 10.01.2005 09:27:21 (muokattu 10.01.2005 09:37:29) | |
---|
Hmmm... näköjään tuota on hopeanvärisenäkin. Mutta Vellu Noretronilla esitteli mulle tosiaan molempia malleja; jännä ettei sitä balansoimatonta mallia ole Alton sivuilla. Tämän balansoidun lähtöhinta maahantuojalla oli 80,- hujakoilla; miten ihmeessä Vihdissä pystyttäisiin myymään alle kolmenkympin...?? Niin, tuosta StPaulssin mainoksestahan ei oikeastaan voi päätellä mikä vehje on kyseessä jos noita on kerran useampia. Oiskohan mahdollista että se TS-malli olis poistuva ja nimenomaan siitä tossa koitetaan päästä eroon? Pitääpä laittaa Jorille sähköpostia ja kysyä. Hyvä että tuli ilmi tuo, mitä nettisivuilta ei olis kyllä voinut päätellä. Mä kerron tänne sit kun tiedän... Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Mikael 11.01.2005 09:24:22 | |
---|
No niin... Tarjousvehkeet ovat todellakin näitä balansoimattommia ja balansoidun Alton patchin saa StPaulssilta hintaan 59€. Kiitos Rantsu - tossa olis ollut komeasti paskat housussa, sillä nettisivuja katsellessa toi homma näytti täysin selkeältä. Karillossa on kuulemma noita Neutrikin edullisempia patcheja jotka ovat toimineet mainiosti... Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
kivi 12.01.2005 16:26:47 (muokattu 12.01.2005 16:27:14) | |
---|
Tuli vaan mieleen, että kun noita tuloja varten hommaa patchia, kannattaa ehkä (tai näin mä ajattelen) hankkia tuplamäärä mitä luulee tarvitsevansa, ja normalisoitua patchia, koska sitten kun sen kaukokaapelin hankkii, se on helppo laittaa kiinni sinne toiseen puoleen taakse, ja kun tarvii pikakytkentää, mikkitason inserttiä tms, kytkee sitten vasta eteen katkaisemaan normalisoinnin. Patchbaytten uudelleen rakentelu on rasittavaa. Mulla on kotona 3x 48-reikäistä, osin balansoituna, ja piuhasavotta vuosikausia kesken, sen jälkeen kun päätin tehdä kaikki hypyt uudestaan 75 ohmin koaksiaalista... |
Mikael 13.01.2005 12:20:11 (muokattu 13.01.2005 12:21:05) | |
---|
Tuli vaan mieleen, että kun noita tuloja varten hommaa patchia, kannattaa ehkä (tai näin mä ajattelen) hankkia tuplamäärä mitä luulee tarvitsevansa, ja normalisoitua patchia, koska sitten kun sen kaukokaapelin hankkii, se on helppo laittaa kiinni sinne toiseen puoleen taakse, ja kun tarvii pikakytkentää, mikkitason inserttiä tms, kytkee sitten vasta eteen katkaisemaan normalisoinnin. Patchbaytten uudelleen rakentelu on rasittavaa. Mulla on kotona 3x 48-reikäistä, osin balansoituna, ja piuhasavotta vuosikausia kesken, sen jälkeen kun päätin tehdä kaikki hypyt uudestaan 75 ohmin koaksiaalista... Mulla on aikomuksena rakentaa silleesti, että reititys on kaksivaiheinen: 1. Mikkikanavat jotka tulevat tarkkaamoon neljästä eri huoneesta (yhteensä 48 linjaa) päätyvät räkkien takana sijaitsevaan tauluun josta tehdään ensimmäinen patchays (mikä sana...) jossa päätetään mitkä kanavat päätyvät räkin patchiin. 2. Koska systeemiin menee vaan 16-kanavaa kerrallaan on räkin patchissa 16 reikää näille mikkilinjoille ja lisäksi kaikki äänikortin etuasteiden, kompuroiden ja eq:iden i/o:t. Efektit tulee omaan siirrettävään räkkiin, joka otetaan esille miksausvaiheessa mikäli tarvetta ulkolaitaefekteille on - iso osa efekteistähän on nykyään plugareita, jolloin noi kaikki analogidealyt, jousikaiut, plate, yms. ovat aika harvakseltaan käytössä. Varsinkin kun pajamme on enemmän keskittynyt äänittämiseen eikä niinkään oikeaan miksaamiseen. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |