Aihe: Edulliset monitorit, aktiiviset vai passiiviset?
1 2 3 4
hape
06.01.2005 12:16:37

...hyväksi havaittu Tannoy. Kyseisen valmistajan aktiivipurnukkaa sai T-kaupasta joku aika sitten hintaan 229 pari... mutta en ole varma onko enää, saattoi olla joku erikoiseräkin.

Se oli varmaan Tannoy Revealin passiivimalli, tai sitten kyseessä oli kappalehinta tai tosiaan joku erikoistarjous. Nyt näytti aktiivirevealit olevat 525 pari.

Passiiviversion sen sijaan saa kohtuullisella 222 eurolla pari, joten jos omistaa ylimääräisen hyvän stereovahvistimen, en pitäisi sitäkään kovin huonona vaihtoehtona (itselläni kun on kyseinen järjestely...).
Twinkle
06.01.2005 12:30:23
Se oli varmaan Tannoy Revealin passiivimalli, tai sitten kyseessä oli kappalehinta tai tosiaan joku erikoistarjous. Nyt näytti aktiivirevealit olevat 525 pari.

Tarkistin, oli kyseessä juuri aktiivinen Reveal. Niistä oli tuolla toisella boardilla juttua että miten ne niitä tuohon hintaan hukkaavat ja kyseessä oli joku erikoiserä. Muistan kuinka ne oli sinne kataloogiinkin laitettu sellaisella hassulla punaisella ylilyönnillä.

No anyway, eipä ole enää kaupan niin hällä väliä.
Tranquility
06.01.2005 14:10:43
Niin ja onhan tuolla myöskin tuo the box NF06A. Tosin laatikon takana kun lukee "made in china for musikhaus thomann", niin taitaapa jäädä nuokin ostamatta. Tilaa nuo vievät enemmän kuin nEar05:t mutta painoa on kuitenkin huomattavasti vähemmän. Kai sekin jostain kertoo. Hinta 158e ei kyllä ole paha, mutta halvallahan saa halpaa.
lion
06.01.2005 16:10:57
Mitä ihmettä täällä höpöteltiin hifistä monitoreiden yhteydessä?!? Monitorit eivät nimittäin edes saa tarkoituksellakaan kuulostaa hyvältä, vaan niiden täytyy toistaa kaikkia taajuusalueita tasaisesti, jolloinka kaikki paskakin äänestä nousee pintaan. Yrittäkää muistaa, että korvan taajuusvaste ei ole tasainen, vaan siis hifi-meiningissä pyritään saamaan kaiuttimet toistamaan paskaltakin kuulostavat jutut hyviltä.

Eli jos miksaa hifillä, paska miksaus kuulostaa sun mielestä hyvältä, ja sitte jossain toisessa hifilaitteessa ihan paskalta.

Jos miksaa monitoreilla, ja saa sen kuulostamaan hyvältä, tietää että millään laitteistoilla siellä äänessä ei ole sitä paskaa jonka miksausvaiheessa leikkasit pois ja siten voit olettaa, että monitoreilla miksattu kama kuulostaa keskimäärin kaikkialla hyvältä.

Monitoreita ei ole tehty musiikin kuuntelua varten nautiskeluun, vaan hifi on sitä varten. Monitorit on tehty analyttistä kuuntelua varten.

Ihme saarna tuli multa taas.. huh...

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
kurmo
06.01.2005 17:07:22
Mitä ihmettä täällä höpöteltiin hifistä monitoreiden yhteydessä?!? Monitorit eivät nimittäin edes saa tarkoituksellakaan kuulostaa hyvältä, vaan niiden täytyy toistaa kaikkia taajuusalueita tasaisesti, jolloinka kaikki paskakin äänestä nousee pintaan. Yrittäkää muistaa, että korvan taajuusvaste ei ole tasainen, vaan siis hifi-meiningissä pyritään saamaan kaiuttimet toistamaan paskaltakin kuulostavat jutut hyviltä.

Eli jos miksaa hifillä, paska miksaus kuulostaa sun mielestä hyvältä, ja sitte jossain toisessa hifilaitteessa ihan paskalta.

Mitä ihmettä itse höpötät jostain ihan oudosta? En tiedä, onko termille "hifi" kehittynyt joku uusi merkitys ajan saatossa, mutta mulle se kyllä tarkoittaa aikanaan ihan jopa DIN-standardilla speksattua (muistaakseni 45500) tiettyä äänenlaadullista vähimmäistasoa, jossa juurikin mainitsemasi tasainen taajuusvaste on se, mihin pyritään.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
Zammy
06.01.2005 17:10:10 (muokattu 06.01.2005 17:10:27)
Mitä ihmettä itse höpötät jostain ihan oudosta? En tiedä, onko termille "hifi" kehittynyt joku uusi merkitys ajan saatossa, mutta mulle se kyllä tarkoittaa aikanaan ihan jopa DIN-standardilla speksattua (muistaakseni 45500) tiettyä äänenlaadullista vähimmäistasoa, jossa juurikin mainitsemasi tasainen taajuusvaste on se, mihin pyritään.

Se on tää uus hifi-standardi jonka on luoneet pölynimuri- ja pesukonekauppiaat kimpassa. Mitä enemmän ledejä sitä hifimpi.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Rantsu
06.01.2005 18:25:32 (muokattu 06.01.2005 18:28:35)

Hra Lion tarkoittaa kenties sitä, että niinsanottu hi-fi -kaiutin (siis kotikuunteluun tarkoitettu) ei ole hyvä monitori, koska sen tarkoitus on, että kaikki musa sen läpi kuunneltuna kuulostaa "hyvältä", eli esim. äärimmäinen erottelu ei ole kovin toivottu ominaisuus. Jos verrataan autoihin, niin hi-fi -kaiutin on perheauto ja studiomonitori ralliauto. Perheauto on miellyttävä ja mukava ja se antaa ajajan virheitä anteeksi, kun taas ralliauto... no miettikää itse... :)

Mutta tottakai, jos termeistä ollaan tarkkoja, niin studiomonitori on "hi-fi", jos ajatellaan, mitä sillä alunperin on tarkoitettu.
"Ehke parempi mine kotona."
kurmo
06.01.2005 18:43:22
Hra Lion tarkoittaa kenties sitä, että niinsanottu hi-fi -kaiutin (siis kotikuunteluun tarkoitettu) ei ole hyvä monitori, koska sen tarkoitus on, että kaikki musa sen läpi kuunneltuna kuulostaa "hyvältä", eli esim. äärimmäinen erottelu ei ole kovin toivottu ominaisuus. Jos verrataan autoihin, niin hi-fi -kaiutin on perheauto ja studiomonitori ralliauto. Perheauto on miellyttävä ja mukava ja se antaa ajajan virheitä anteeksi, kun taas ralliauto... no miettikää itse... :)

Mutta tottakai, jos termeistä ollaan tarkkoja, niin studiomonitori on "hi-fi", jos ajatellaan, mitä sillä alunperin on tarkoitettu.

Juu, just. Eli tarkoitti "hifillä" "himastereoita".
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
lion
06.01.2005 20:37:39
Juu, just. Eli tarkoitti "hifillä" "himastereoita".

No sitähän se nykyään on.. Lue hi-fi lehtiä tai hae hi-fi kauppojen esiteittä ni harvemmin siellä studiomonitoreja tarjotaan vaan nimenomaan sellasia kaiuttimia millä paskakin kuulostaa hyvältä.

No siis mun mielestä tää hi-fi on siis sitä että hommataan hyvä laitteisto millä musiikista voi nauttia. High-end on siitä sitten eteenpäin viety versio missä nussitaan niin rajusti pilkkua ettei mitään rajaa. Studiomonitorit on sitte asia erikseen.

Hi-fin alkuperäsestä merkityksestä viis, sillä termit vaihtaa merkitystä ajan saatossa. Nykyään hi-fi = himastereot.

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
Zammy
06.01.2005 21:01:55
No sitähän se nykyään on.. Lue hi-fi lehtiä tai hae hi-fi kauppojen esiteittä ni harvemmin siellä studiomonitoreja tarjotaan vaan nimenomaan sellasia kaiuttimia millä paskakin kuulostaa hyvältä.

No sä et nähtävästi tätä aihetta nyt tunne kunnolla. Ootkos sä lukenut hifi-lehteä koskaan? Kyllä kunnon hifi-kajareissa ne pyrkimykset on kovasti samanlaisia kuin studiomonitoreissa. Ja sano mulle, että millainen kaiuttimen pitää olla, että sillä kuunneltuna kaikki musiikki kuulostaa hyvältä? Aika hankala niihin on mitään filtteriä kuvitella mikä vääntäs kaikesta p**kasta kultaista.

Se, että jossakin stereolaitteen irvikuvan mainoksessa lukee hifi ei tarkoita yhtään mitään, on ne markkinamiehet aina osannu.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
lion
06.01.2005 21:14:39

Ei se nyt aina näin mene. Mun kuuntelulaitteisto on huomattavasti keskivertoa kotistereopakettia laadukkaampi, mutta ei se mun mielestä silti HiFiä ole. Ehkä termi on tosiaan kärsinyt jonkinlaisen inflaation. Mulle HiFi tarkoittaa kuitenkin sitä, mitä monet kuulevat hyvissä monitoreissa, sekä kuuntelun miellyttävyyttä.

No siis joo mielipidejuttuja, mut oon havainnu sen tässä luokkalaisten ym. kotistudiohemmojen keskuudessa, että monitorivertailussa sana hi-fi on kirosana, eli siitä tulee sellanen assosiaatio, että kaikki kuulostaa siltä miltä nää halvat kotistereot, eli hymynaama-eq (bassot ja diskantit boostattu).

Nojuu, no sen nyt väkisinki huomaa että jengillä on tosi erilaisia mielleyhtymiä sanasta hi-fi. Mut esim, kun alkuperänen kirjottaja puhu sen jostain ikivanhasta vahvarista, jossa on jotain eq:ita yms. niin se on luultavasti juuri sitä kotihi-fiä, jonka tarkotuksena on värittää ääntä siten että se kuulostaisi vielä paremmalta. Eli sehän ei sillon sovellu passiivimonitorien vahvistamiseen.

Tarkotus ei ollu alkaa kinaamaan, mutta ihan mielenkiintosta huomata miten yhden pienen lyhenteen voi mieltää niin monella eri tapaa.

hi-fi=high end
hi-fi=kotistereot
hi-fi=suora taajuusvaste
hi-fi=väritetty äänenkuva
hi-fi=kauppojen paskat muovilaatikot

- Li'oN
Oudi
06.01.2005 23:28:08 (muokattu 06.01.2005 23:29:42)
Ehkä lion tarkoittaa että studiomonitorit on vaan pelkästään fi

hi:ssä on kakkasuodatin
Anteeksi, mutta käynkö mä usein täällä?
lurkki
07.01.2005 08:54:26
Ehkä lion tarkoittaa että studiomonitorit on vaan pelkästään fi

Aika useinhan ne ovatkin. Kannattais varmaan kuunnella muitakin merkkejä ;-D
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
Jurza
07.01.2005 10:28:07

Ja sano mulle, että millainen kaiuttimen pitää olla, että sillä kuunneltuna kaikki musiikki kuulostaa hyvältä?
Eikös noissa ns. "himastereo/hifi"-kaiuttimissa ole jakosuotimet laitettu niin, että ne leikkaa pois mutaa ym.?
Tollasen käsityksen olen ainakin itse saanut.
"Gary Moore should take his guitar and go home" - John Lee Hooker
Zammy
07.01.2005 10:42:13
Eikös noissa ns. "himastereo/hifi"-kaiuttimissa ole jakosuotimet laitettu niin, että ne leikkaa pois mutaa ym.?

Väärä käsitys.
kompelonnora
07.01.2005 12:29:53

Itse asiassa päinvastoin, jos nyt tässä keskustelussa monitoreilla tarkoitetaan lähikenttämonitoreita, niin niissä on yleensä kaivettu kuoppaa tuonne parinsadan hertsin kieppeille. Genelecin uusissa 8040 ja 8050 malleissa on kytkin (desktop lf), mikä on musta parannus. Tällä kuopalla kompensoidaan miksauspöydästä tulevia heijastuksia, jotka tuppaa korostamaan ko. taajuksia. Esim. joku 1030 kuulosta aika hassulta kolmen metrin päässä jalustoilla, ei juuri alamidleä, ja vaikka lähikentässä nämä monitorit *kihisee*, niin ne kuulostaa aika dempatuilta/kuolleilta tuolta etäisyydeltä. Kotihifikaiuttimet, joita on suunniteltu kuunneltavaksi etäältä voi taas kuulostaa aivan liian kirkkailta alle metrin etäisyydellä.

Lisäksi lähikenttämonitoreissa on todennäköisesti tiukempi suuntakuvio, heijastusten minimoimiseksi huonoisssa huoneissa.

Jos on kohtalainen huone, jossa on mahdollisuus panna kaiuttimet jalustoille, mä ainakin ilman muuta suosittelen kiertämään hifiliikkeita, kotihifilaitteissa on usein hiukan parempi hinta/laatusuhde kuin kotistudiolaitteissa. Tosin passiiveja Tannoy Revealeja on aika vaikeä lyödä tuossa hintaluokassa, mutta ne on vähän hankalat ajaa, impedanssi laskee kai aika alas matalimmilla taajuuksilla, suosittelen vahvistinta, joka pystyy ajamaan 4 ohmin kuormaa.

t. Marko
lion
07.01.2005 13:46:41

Mä olen käsittäny että aika usein kolmitie koti hi-fi kaiuttimissa on jakosuotimet juuri niissä kohtiin missä ne haittaa miksausta.

- Li'oN
Zammy
07.01.2005 13:50:46 (muokattu 07.01.2005 13:56:26)
Mä olen käsittäny että aika usein kolmitie koti hi-fi kaiuttimissa on jakosuotimet juuri niissä kohtiin missä ne haittaa miksausta.

-

Öö, ja mitenkä hyvin tehty jakosuodin (siis jos kyseessä oikeasti on hifi-kaiutin, eikä mikään kotistereopönttö) haittaa miksausta?

EDIT: Jakosuodin on tietysti yksi hankaluusastestta lisäävä tekijä kaiutinta suunnitellessa, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätön ja samallalailla toi koskee studiomonitoreita kuin kotikaiuttimia. Ja jakosuotimeksi ei minusta lasketa näitä mitä eniten näkee, että basso/keskiääniseen annetaan mennä kaikki mikä menee ja diskantilta jollain konkalla leikataan alimpia taajuuksia pois.
kompelonnora
07.01.2005 14:36:33

Itse asiassa, kaksitiekaittimissa jakosuodin on yleensä jossain 2khz kieppeillä, missä korva on kaikkein herkin ja mikä on mun mielestä kaikkein tärkeintä saada oikein. Kolmitiekauttimissa ongelma taas on se, että jakotaajuuksia on kaksi, siis alueita, joilla ääntä tulee kahdesta elementistä on kaksi yhden sijaan, ja se tekee sijoittelusta ehkä hiukan monimutkaisempaa.

On toki totta, että aktiivimonitoreissa on yleensä jyrkemmät suotimet ja näinollen alue, millä ääntä tulee kahdesta elementistä on pienempi, ja tämä ehkä helpottaa sijoittelua lähikentässä. Jakotaajuudet sinänsä ei ole mitenkään pääteltävissä siitä, onko kysessa "monitori" vai hifikaiutin.

t. Marko
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)