Aihe: Montako soitinta voi (ihminen) hallita?
1 2
paavi
21.02.2003 12:07:30
Mielenkiintoinen aihe sinänsä, mutta irrelevantti otsikko. Rohkenisin sanoa, että kyse on myös ennakkoluulottomuudesta, musiikin ymmärtämisestä yleensä, ajattelutavasta, siis musikaalisuudesta. On varmasti ihmisiä, jotka ajattelevat musiikkia puolet ajastaan, ajattelevat luovasti. En yhtään aliarvioi puhdasta tekniikan harjoittelemista. On vain ihmisiä, jotka ovat ylittäneet tietyn rajan ja omaksuvat melkein soittimen kuin soittimen lyhyessä ajassa. Jenkeissäkin on eräs mies, joka tekee soittimia huonekaluista ja kulkuvälineistä - kaikesta mitä kaatopaikalta löytyy - ja saa niistä musiikkia aikaan. Eli hän osaa soittaa mitä vaan käteensä saa. Eli missä kulkee raja? Eikö ole köyhää ajatella musiikkia tiukasti instrumenttien kautta? Instrumentti on vain se väline siinä välissä. Valitettavasti tällaiseen ajattelutapaan törmää yhtenään.

Ymmärrän tietenkin, että voimme asettaa keinotekoisen rajan osaamiselle, esim. kuinka monta instrumenttia hallitsee niin hyvin, että saa jokaisella Finlandia-talon täyteen tai että voittaa jokaisella kansainvälisen kilpailun. Mutta mitä järkeä edes ajatella moista? Ei kukaan lähde edes yrittämään sellaista, koska jos siihen on mahdollisuuksia, ymmärtää myös ajatuksen järjettömyyden ja musiikin halventamisen.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
Jabbe
21.02.2003 18:14:50 (muokattu 22.02.2003 18:55:27)
Otsikko oli kieltämättä hieman huono, mutta "hallita" sanan korvaaminen esimerkiksi "soittaa" olisi ollut vähän tyhmää. Kyllähän sitä voi "soitella" ihan mitä vaan, mutta että sillä sitten musiikkia voisi tehdä on eri asia, vaatii jo vähän taitoa.

Tosta multi-instrumentalisti-jutusta, niin en nyt hirveästi viitsinyt muita soittimiani mennä hehkuttamaan. Klassiselta puolelta olen viitisen vuotta soittanut oboeta (ei kovin katu-uskottava soitin :) ), eli puhaltimet ei täysin vieraita. Sitä siis osaan jopa jotenkin soittaa. Ja esim. rumpuja osaan kohtuullisesti soittaa. Bassoa olen yrittänyt aina koulun musatunneilla vähän soitella, löydän jo kaikki äänet siitä... ;) Myös sähkökanteleeseen (!) olen hieman tutustunut.

Tosiaan nuo foni ja kitara olis varmaan kiinnostavimmat. Kerran yhden kaverin fonia kokeilin ja heti irtos "musiikkia". Siis olis varmaan suht helppoa päästä kärryille, kun puhaltaja jo olen. Ja koska jatsia soitan/kuuntelen niin siihen sopis varmaan aika hyvimn. Kitara taas olisi yleishyödyllinen soitin, ja eihän esim. Robert Frippkään (King Crimson) soita aina mitään monimutkaisimpia juttuja, mutta helvetin hyvää musiikkia kuitenkin tekee. Ja sovittamistakin vois helpottaa kun noista soittimista olis vähän omakohtaisempaa kokemusta. Jne jne...

Musiikkiahan minun elämäni on aina ollut ja sitä varmaan tulee jatkossakin olemaan, eli vapaa-ajastakin suuri osa menee jossain mielessä musan parissa. Sikäli eri soittimien "hallitseminen" olisi varmaan hyvä taito, että voisi monipuolisemmin sitä musaa tehdä/soittaa. Kuitenkaan tarkoituksena ei miksikään mestariksi kaikissa ole tulla, älkää nyt oikeasti käsittäkö väärin. En minäkään ole niin suuruden hullu. Varmaan kuitenkin olis tässä vaiheessa hyvä nuo muut soittimet aloittaa, mieluummin nyt kuin kolmekymppisenä (nyt siis olen vasta 16). Eikös Marzikin (Nyman) aloittanut kitaran vasta 17 vuotiaana? Ja soittaa kuitenkin nykyään ihan kohtuullisesti...

Mutta niistä itse soittimista ette ole hirveästi vielä puhuneet, meinaan että miten hyvillä soittimilla pääsis alkuun? Entäs tuo opettaja/itseopiskelu?
"Eiku..."
Tmp
21.02.2003 18:27:32
Minun mielestäni on helpompaa oppia toinen soitin kun se ensimmäinen. Otetaan vaikkapa minut esimerkiksi. Soitin pienempänä rumpuja, vaikka lopetin niin pienellä harjoittelulla saisin varmasti jonkinmoista pauketta aikaan.

Sen jälkeen aloitin kitaran soiton. Rumputausta auttoi rytmien ym. hallitsemiseen. Kitara on minun pääsoitin. Sen jälkeen tuli kuvioon basso. Ei ollut kovin vaikeaa oppia soittamaan siedettävästi. Nuotit osasi jo kitaran kaulasta, ja rytmit oli vähän selvillä rumpujen bassojalan myötä.

Sitten tuli pieni innostut koskettimia/pianoa kohden. Oli helpompaa lähte kokeilemaan niitä nyt kuin jos olisin tyhjältä pöydältä. Ei tarvinnut mitään sointuja lähteä pänttäämään koska ne on kitaralla oppinut muodostamaan. Pystyi siis opiskelemaan itse tehokkaammin. Tosin pianon soitto on minulla todella alkeellisella tasolla, enkä ole koskenut casion syntikkaani pitkään aikaan.

Jos nyt ajatellaan että lähtisin jotain puhallinta soittamaan, niin apua olisi varmasti siitä että olen jonkun verran oppinut nuotteja lukemaan pianoseikkailujen vuoksi. Korva on myös oppinut vähän intervalleja kuulemaan muutenkin kun kitaran kaulalta.

Mielestäni se on tällaista. Eli soittimet tukevat toisiaan. Ja luulen että soitan kitaraa paremmin koska osaan myös soittaa siedettävästi soittaa rumpuja ja bassoa. Luulen että basisteille olisi ihan järkevää soittaa vähän rumpuja ja kitaraa.

No en sano enempää.
kingdom
21.02.2003 18:43:53
Itse yritän harjoitella pro-tason pianistiksi, joten ohjaan kaikki resurssit siihen. Vähälle jää akustisen kitaran soittelu, tosin on siitäkin jonkinlaiset perusteet opeteltu.
Heillä on enemmän lahjoja kuin joulupukilla: Imagined Kingdom
Jabbe
22.02.2003 18:56:23
...Mutta niistä itse soittimista ette ole hirveästi vielä puhuneet, meinaan että miten hyvillä soittimilla pääsis alkuun? Entäs tuo opettaja/itseopiskelu?

(vastatkaa ennenkuin tämä putoaa jonnekin kauas ihmisten silmistä)
"Eiku..."
askomiko
22.02.2003 20:16:18 (muokattu 22.02.2003 20:17:02)
Osaamisen asteet: tuntea, tietää, osata, hallita.

Monet soittimet on kuitenkin sen verran sukua että uuden soittimen kanssa pääsee hyväänkin vauhtiin huomattavasti edellisiä helpommin. Ja se musiikista älyäminenkin jo pitää opetella.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
-J
22.02.2003 20:42:20
Tuosta "multi-instrumentalismista" tuli mieleeni, että elävänä esimerkkinä TV2:en studiomuusikko (nyt tulee vaikea nimi, jonka kirjoitan taatusti väärin) Luczijan Chaplizki. Hän hallitsee puhaltimista aika montaa kuten klarinetti, saksofoni, poikkihuilu, jne.. Myös harmonikka pysyy miehen hyppysissä...ja hyvin suurella todennäköisyydellä myös kitara ja piano! Viulua ei kuulemma osaa...

Häneen kiinnitin vain huomiota Tuttu Juttu -bändin ohella (hän oli se viiksekäs kaveri basistin läheisyydessä). Tuntui että joka jaksossa miehellä oli eri instrumentti käytössä. Ilmeisesti osaa asiansa, koska nämä kakkosen muusikot eivät ole tietääkseni aivan pilipalimiehiä...eli hommat taittuu pienelläkin varoitusajalla. Kitaristeista ainakin oli juttua joskus Riffissä
Ei teillä kellään sattuis oleen näkkileivän palaa takataskussa. Mulla meni kurkkuun jotain karvasta eikä se lähde pois!
KMT
22.02.2003 22:10:11

Klassiselta puolelta olen viitisen vuotta soittanut oboeta (ei kovin katu-uskottava soitin :) ), eli puhaltimet ei täysin vieraita. Sitä siis osaan jopa jotenkin soittaa.

Kuinkas paljon maksoit oboesta?
Itseä kun tuo kiinnostaa...
SKP jyrää
Ossi
22.02.2003 22:25:51

Tuosta "multi-instrumentalismista" tuli mieleeni, että elävänä esimerkkinä TV2:en studiomuusikko (nyt tulee vaikea nimi, jonka kirjoitan taatusti väärin) Luczijan Chaplizki. Hän hallitsee puhaltimista aika montaa kuten klarinetti, saksofoni, poikkihuilu, jne.. Myös harmonikka pysyy miehen hyppysissä...ja hyvin suurella todennäköisyydellä myös kitara ja piano

Täälläkin on huomio kiintynyt tuohon sympaattisen oloiseen viiksivalluun joka vetelee hyvin luontevasti ja musikaalisesti eri soittopeleillä. Olkoon miehen käsissä sitten huuliharppu tai mikä hyvänsä, ei homma vaikuta sinnepäin "klaaraamiselta" vaan täysipainoiselta pelimannimeiningiltä. Tällaisille taitajille lähtee isosti rispektiä ainakin tältä suunnalta.
"Toi oli hyvä, briljanttia. Mutta otetaan vielä kerran."
KMT
22.02.2003 22:31:33

Tuosta "multi-instrumentalismista" tuli mieleeni, että elävänä esimerkkinä TV2:en studiomuusikko (nyt tulee vaikea nimi, jonka kirjoitan taatusti väärin) Luczijan Chaplizki. Hän hallitsee puhaltimista aika montaa kuten klarinetti, saksofoni, poikkihuilu, jne.. Myös harmonikka pysyy miehen hyppysissä...ja hyvin suurella todennäköisyydellä myös kitara ja piano! Viulua ei kuulemma osaa...

Eikös sen vieressä oleva muusikko osaa myös soittaa montaa
soitinta?
SKP jyrää
Ossi
22.02.2003 22:33:58

soitinta?

Kuka siinä vieressä häärii? Pohto?
"Toi oli hyvä, briljanttia. Mutta otetaan vielä kerran."
Jabbe
23.02.2003 13:38:49
Kuinkas paljon maksoit oboesta?
Itseä kun tuo kiinnostaa...

En mitään. Musaopiston soitin. Oma (hyvä) oboe maksais siinä 5000 euroa tai jotain... ;) Ei oikein viitsi satsata.
Btw, sitä muuten osaan jo jotenkin soittaa ihan oikeasti hyvin, on muuten perkeleen vaikea soitin, älkää edes yrittäkö.
"Eiku..."
KMT
23.02.2003 15:15:33

En mitään. Musaopiston soitin. Oma (hyvä) oboe maksais siinä 5000 euroa tai jotain... ;) Ei oikein viitsi satsata.
Btw, sitä muuten osaan jo jotenkin soittaa ihan oikeasti hyvin, on muuten perkeleen vaikea soitin, älkää edes yrittäkö.

Varmaan on mutta vois sitä joskus ihan huvikseen koittaa,
ihan senkin takia että soittokunnassa ei ole sitä ja se on C-vireinen,
SKP jyrää
joosua
23.02.2003 17:20:19

soitinta?

Soitan samassa bändissä molempien kanssa, se toinen on "Jenttu" Nowak, soittaa ainakin trumpettia, pasuunaa, pianoa ja haitaria tosi asiallisesti. Terveisiä vaan jos luette...
Jabbe
23.02.2003 17:40:48
Varmaan on mutta vois sitä joskus ihan huvikseen koittaa,
ihan senkin takia että soittokunnassa ei ole sitä ja se on C-vireinen,

joo mutta vaati todella pitkän opiskelun ennenkuin siitä saa edes huonon äänen, joten en suosittele.
"Eiku..."
Jabbe
23.02.2003 22:12:21
...Mutta niistä itse soittimista ette ole hirveästi vielä puhuneet, meinaan että miten hyvillä soittimilla pääsis alkuun? Entäs tuo opettaja/itseopiskelu?

Vielä kerran, vastatkaa... ei jaksais aiheesta ruveta uutta kirjoitusta tekemään. :)
"Eiku..."
Viktor Pelevin
23.02.2003 22:58:58
mielenkiintonen aihe joo. tosta frippistä täytyy sanoo että jos ne sen 17/16-osaa 5/4 vasten -jutut nyt niin yksinkertasia on niin kannattaa ottaa huomioon että se pääty niihin siten, että maailmankiertueilla muitten dokatessa se treenas (keksimiään) skaaloja hotellihuoneessa.

mut ite tykkään kans, et musiikkia voi tehdä ihan millä vaan ja huonollakin tekniikalla jos on pystyny muodostaan käsityksen sen soittimen mahdollisuuksista (ja tietysti omistaan) ja roolista sen hetkisessä musiikillisessa ympäristössä. eli vaikkei osais soittaa viulua "oikein" niin sillä voi saada hyvää musaa aikaan kun hiffaa mitä ääniä siitä saa aikaseks ja osaa niitä hyvällä maulla päästellä ilmoille. näin.
"Free your mind and your ass will follow" -G.C.-
Jabbe
25.02.2003 11:39:22 (muokattu 25.02.2003 11:41:43)
mielenkiintonen aihe joo. tosta frippistä täytyy sanoo että jos ne sen 17/16-osaa 5/4 vasten -jutut nyt niin yksinkertasia on niin kannattaa ottaa huomioon että se pääty niihin siten, että maailmankiertueilla muitten dokatessa se treenas (keksimiään) skaaloja hotellihuoneessa.

Joo, no siis jo viime viikon kuluessa on arvostukseni Frippiä kohtaan kasvanut aika paljon. Itse asiassa innostus kitaran aloittamiseen tuli kun kuuntelin Thrak ja Red -levyjä. Tyyppi osaa soittaa välillä upean virtuoosimaisesti, mutta samalla voi saada uskomattoman yksinkertaisen riffin kuulostamaan taiteelta. Tarkoitin juuri esim. One more red nightmare -biisin kitarariffiä. Yksinkertainen kuin mikä mutta tosi hyvä. Aivan mahtavaa tuotantoa kyllä King Crimsonilla! Oikeasti voi sanoa jo musaksi tuota. :)

...ja eihän esim. Robert Frippkään (King Crimson) soita AINA mitään monimutkaisimpia juttuja, mutta helvetin hyvää musiikkia kuitenkin tekee...

Ja lueppas vähän tarkemmin mitä tuossa lukee...
"Eiku..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)