Aihe: Apua tarvii hyvät kannut ( 0-1000 € )
1 2 3
opa2
06.01.2005 13:56:07 (muokattu 06.01.2005 13:56:45)
Melko samanlaiset ne soundit on loppujenlopuksi kun lyö samat kalvot kiinni, ja virittää ne samalla tavalla. Tämän pystyi toteamaan kun testasi Swingstaria ja jotakin Ludwigin vintagesettiä peräkkäin samassa tilassa.

Joillakin pinstripeilla se saattaa pitääkkin paikkansa, joissa ison osan saundista tuottaa ite kalvo, mutta ruuvvaappa clear ambassador kiinni vaikka Stage Customeihin ja Maple Customeihin, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Ohut kalvo antaa rungon resonoida paremmin, joten saundi on ihan erilainen.
Ja miksiköhän sitten studioissa käytetään huippurumpuja joidenkin swingstarien sijaan? Johtuu varmaan siitä, että huippurummuissa on parempi saundi, ne on helpompi virittää ja niissä on suurempi skaala saundeja sen halppisten yhden hyvin soivan taajuden sijaan.

Joten on aika paksua väittää että sama viritys ja kalvo saavat aikaan melkein saman saundin. Sitäpaitsi halppisten viritys on ihan tuskaa pienen soikeuden, viisteiden huonouden, vanteiden kieroutumisen ja lugien sekä ruuvien heikon tason vuoksi.
Minusta esim. Starclassicit on paljon helpompi virittää kuin swingstarit. Mutta kaikki saavat olla mitä mieltä haluavat ja virittää mitä haluavat, mutta minä silti haaveilin joskus omistavani Sonorin Designerit.
"Sinä päivänä kun joku syntyy rumpukapulat kädessä niin minä pyörrän epäpyhät puheeni harjoittelun tärkeydestä, leikkaan hiukseni ja rupean pelaamaan tennistä!" -Heikki Malmberg
AP
06.01.2005 14:01:36
Torilla on muuten vieläkin ne taman royalstarit, 400e/tarjous. Naurettava hinta, ja vamaan putoaa vielä.
Halvalla joo lähtis ne, eikä kannata dissata: Royalstarit on ihan OK rummut, joihin en itse vaihtaisi kuin ehkä basarin jalat "pinta-asennusmallisiksi". Muuten rungot ja rautatavarat kyllä pitäisi toimia.
K100 #7
miän vain
06.01.2005 14:19:23

Halvalla joo lähtis ne, eikä kannata dissata: Royalstarit on ihan OK rummut, joihin en itse vaihtaisi kuin ehkä basarin jalat "pinta-asennusmallisiksi". Muuten rungot ja rautatavarat kyllä pitäisi toimia.

Joo, ei mulla niistä rummuista mitään pahaa sanottavaa ole. Rimssit tomeihin laittaisin, ehkä. Hinta on kuitenkin, kuten sanottu, naurettavan pieni. Noi on ullo myynnissä kauan, hinta putoaa koko ajan, eikä mene kaupaksi.
Like I was a bird midflight
Fast and smooth and out of sight
-------
Monochromatic
AP
06.01.2005 14:23:05
Joo, ei mulla niistä rummuista mitään pahaa sanottavaa ole. Rimssit tomeihin laittaisin, ehkä. Hinta on kuitenkin, kuten sanottu, naurettavan pieni. Noi on ullo myynnissä kauan, hinta putoaa koko ajan, eikä mene kaupaksi.

Nää nykyiset rummunostajat on niin pahasti aivopesty. "Kun m.netin juttujen mukaan pitää olla 20" basari ja 10-12-14-tomit", niin eihän silloin joku (huikamala) syvillä 12" ja 13" etutomeilla varustettu setti vedä. Eikä ole rimssejä. Ja vielä larssikin käyttää tamaa. Sitten haetaan muka parempana vaihtoehtona Thomannilta jotkut madeintaiwan Sonorin halpisvehkeet muodikkaan kokoisena ja värisenä, vaikka kotomaasta olisi saanut halvemmalla käyttöarvoltaan paremman setin.
K100 #7
Jorkka
08.01.2005 02:22:00 (muokattu 08.01.2005 02:25:49)
Joillakin pinstripeilla se saattaa pitääkkin paikkansa, joissa ison osan saundista tuottaa ite kalvo, mutta ruuvvaappa clear ambassador kiinni vaikka Stage Customeihin ja Maple Customeihin, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Ohut kalvo antaa rungon resonoida paremmin, joten saundi on ihan erilainen.
Ja miksiköhän sitten studioissa käytetään huippurumpuja joidenkin swingstarien sijaan? Johtuu varmaan siitä, että huippurummuissa on parempi saundi, ne on helpompi virittää ja niissä on suurempi skaala saundeja sen halppisten yhden hyvin soivan taajuden sijaan.

Joten on aika paksua väittää että sama viritys ja kalvo saavat aikaan melkein saman saundin. Sitäpaitsi halppisten viritys on ihan tuskaa pienen soikeuden, viisteiden huonouden, vanteiden kieroutumisen ja lugien sekä ruuvien heikon tason vuoksi.
Minusta esim. Starclassicit on paljon helpompi virittää kuin swingstarit. Mutta kaikki saavat olla mitä mieltä haluavat ja virittää mitä haluavat, mutta minä silti haaveilin joskus omistavani Sonorin Designerit.

Evansin kirkkaat kalvot olivat kiinni molemmissa. Noh, joka tapauksessa, itse keskityn mieluummin soittamiseen, kuin elitistisnobailuun ja pätemiseen kalliista puurungoista netissä, koska loppujenlopuksi melko samaa tavaraa ne kaikki ovat. Puuhylsy johon laitetaan kalvot kiinni, ja nimenomaan kalvot ne ovat mitkä siinä soundissa merkkaa.
zak69
08.01.2005 11:13:53
Evansin kirkkaat kalvot olivat kiinni molemmissa. Noh, joka tapauksessa, itse keskityn mieluummin soittamiseen, kuin elitistisnobailuun ja pätemiseen kalliista puurungoista netissä, koska loppujenlopuksi melko samaa tavaraa ne kaikki ovat. Puuhylsy johon laitetaan kalvot kiinni, ja nimenomaan kalvot ne ovat mitkä siinä soundissa merkkaa.

JORKAN KANSSA TÄYSIN SAMAA MIELTÄ. Olen lievästi sanoen huvittuneena seurannut keskustelua siitä että mitkä pöntöt soi parhaiten. Itse useamman setin omistaneena ja jopa joskus duunin puolesta niitä kalvoja ruuvanneena ja virittäneenä väitän että jopa ne New Soundit saadaan soimaan yhtä hyvin kuin kalliimmat pöntöt. Veikkaan että nää on osaksi näitä ego-juttuja, täytyyhän saatana Starclassicin soida paremmin kun sen basarin hinnalla saa kahdet New Soundit ja tätä rataa. Kalvot ne soundin antaa eikä se mitä siina badgessa lukee, näin se on!!!!
"More groovy time"
Paas
08.01.2005 11:20:32
Jaa, kaverit käyttää rumpuja sitten näköjään ständeinä ja soittavat sitten kalvoja eivätkä rumpuja. Miettikääs nyt vielä mistä se rummun soundi koostuu... ;)
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
zak69
08.01.2005 11:32:21
Näyttää saavan jo lapsellisia piirteitä tämä ns. keskustelu. Ok, mulla ois ehdotus: kuka teistä absoluuttisen sävelkorvan omaavista rumpaliguruista on valmis lyömään asiasta vetoa?? Tehdään näin, minä hommaan ne New Soundit ja vaikka Taman Starclassicit, kalvotan ne kummatkin ja viritän ne. Sinä soitat kumpiakin ja sanot kumpi on kumpi, laitetaanko vaikka semmoinen 100 € vetoa että et soundissa eroa huomaa??
"More groovy time"
AP
08.01.2005 11:35:28 (muokattu 08.01.2005 11:36:16)
Puuhylsy johon laitetaan kalvot kiinni, ja nimenomaan kalvot ne ovat mitkä siinä soundissa merkkaa.

Siinä päästelee poika puppua. Jossain newsound- pinstripe yhdistelmässä se kalvon töks onkin juuri se, mikä sen soundin antaa. Kunnon rummuissa se on kyllä se rummun runko, mikä soi, tai ainakin näin pitäisi olla. Tätä ääntä voidaan sitten kalvovalinnoilla hienosäätää suuntaan tai toiseen -- mahdollisuus, johon jonkun Traxin kuitulevyrungoissa ei riitä vara. Totta helvetissä, jos kalvoina on Ebony Pinstripe päällä ja Evans Hydraulic alla, niin ei siinä kyllä rummun ääni läpi kuulu vaikka miten olisi Starclassicista kyse. Tässä on nyt kyse kalvoyhdistelmistä, joilla voi odottaa sointia saatavan.

Edit. Eivät kai Jorkka ja Zak itse satu soittamaan made in R.O.C-tuotteilla?
K100 #7
HeavyMachinery
08.01.2005 11:38:15

Jaa, kaverit käyttää rumpuja sitten näköjään ständeinä ja soittavat sitten kalvoja eivätkä rumpuja. Miettikääs nyt vielä mistä se rummun soundi koostuu... ;)

Kyllä se on vain julma totuus ettei paskasta saa sitä konvehtia!

Kyllä se rummun Puumateriaali, Rungon seinämävahvuus ja rungon valmistus tapa ratkaisee sen soundin. Samoin rimsseillä ja lugeilla on erittäin merkittävä osuus. Puhumattakaan rungon reunaviisteiden merkityksestä asiaan. Kyllä niistä new soundeista ja traxeista saa sellaisen kuolleen hevi jysäyksen, mutta kun puhutaan rummun soinnista niin asia on toinen. Kalvoilla on myös suuri merkitys mutta jos sulla on kuolleet pöntöt ei siinnä auta edes maailma parhaat kalvot.

Kuinkahan moni täällä virittäessä koputtelee pönttöjää kuullakseen sen taajuuden jolla se resonoi parhaiten ? Ei varmaan ole kovin yleistä ainakaan kirjoitusten perusteella. Samoin kun monet keskittyy virityksessä enemmän yhteen rumpuun kuin siihen kuinka setti soi kokonaisuudessaan. Tällainen soi ne halppis rummutkin väittely johtuu varmaan siitä ettei kaikilla ole ollut mahdollisuutta soittaa oikeasti hyvillä rummuilla, niinkuin kumuilla.
Minä tiedän - siis pelkään !
zak69
08.01.2005 11:48:06
Siinä päästelee poika puppua. Jossain newsound- pinstripe yhdistelmässä se kalvon töks onkin juuri se, mikä sen soundin antaa. Kunnon se on kyllä se rummun runko, mikä soi, tai ainakin näin pitäisi olla. Tätä ääntä voidaan sitten kalvovalinnoilla hienosäätää suuntaan tai toiseen -- mahdollisuus, johon jonkun Traxin kuitulevyrungoissa ei riitä vara. Totta helvetissä, jos kalvoina on Ebony Pinstripe päällä ja Evans Hydraulic alla, niin ei siinä kyllä rummun ääni läpi kuulu vaikka miten olisi Starclassicista kyse. Tässä on nyt kyse kalvoyhdistelmistä, joilla voi odottaa sointia saatavan.

Edit. Eivät kai Jorkka ja Zak itse satu soittamaan made in R.O.C-tuotteilla?

Jorkasta en tiedä kun en tunne, itse kierrän kyseiset tuotteet kaukaa. Sivusit sentään sitä mitä ajoin takaa, eli juuri ne kalvovalinnat ovat merkittävässä asemassa sen soundin suhteen. Paskoilla kalvoilla ne konvehditkin kuulostaa paskoilta ja vastaavasti oikeilla kalvoilla saadaan niistä halpisrummuistakin ihan hyvä soundi.
Onhan toki ne kalliimmat rummut helpompi virittää, se taas johtuu ihan muista asioista, paremmat viisteet, rimssit ym ym kuten tiedätte. Taisi tämäkin topic lipsahtaa alkuperäisestä aika kauas, riitti ainakin mun osalta. Täytyy lähtee kämpille kai kiillottelemaan omaa settiä ;)
"More groovy time"
moottorisaha
08.01.2005 11:51:21 (muokattu 08.01.2005 11:57:48)

Kyllähän kunnon rummut soi eri tavalla kuin paskat.
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Paas
08.01.2005 16:29:23
Näyttää saavan jo lapsellisia piirteitä tämä ns. keskustelu. Ok, mulla ois ehdotus: kuka teistä absoluuttisen sävelkorvan omaavista rumpaliguruista on valmis lyömään asiasta vetoa?? Tehdään näin, minä hommaan ne New Soundit ja vaikka Taman Starclassicit, kalvotan ne kummatkin ja viritän ne. Sinä soitat kumpiakin ja sanot kumpi on kumpi, laitetaanko vaikka semmoinen 100 ? vetoa että et soundissa eroa huomaa??

Kyllähän ne saa kuulostamaan samankaltaisilta kun kalvottaa paksummilla(ja mielellään mahdollismimman "kuolleilla" kalvoilla esim. pinstripe, hydraulic) ja virittää tietylle korkeudelle. Silloin voi tietyissä olosuhteissa olla jopa vaikea erottaa niitä toisistaan jos on rätti silmillä(jollain new soundille sopivalla korkeudella). Enpä ole kokeillut. MUTTA, kyllähän ne eroavaisuudet sitten löytyy kun kokeillaan hieman ohuemmilla(ja miksei niillä paksummillakin) kalvoilla ja koitetaan virittää hieman erillaisiin vireisiin. Siinä vaiheessa huomataan että new soundeissa ei ole kovinkaan laaja viritysalue(luultavasti ainoastaan yksi välttävä "sweet spot".
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
zak69
08.01.2005 16:36:52
Kyllähän ne saa kuulostamaan samankaltaisilta kun kalvottaa paksummilla(ja mielellään mahdollismimman "kuolleilla" kalvoilla esim. pinstripe, hydraulic) ja virittää tietylle korkeudelle. Silloin voi tietyissä olosuhteissa olla jopa vaikea erottaa niitä toisistaan jos on rätti silmillä(jollain new soundille sopivalla korkeudella). Enpä ole kokeillut. MUTTA, kyllähän ne eroavaisuudet sitten löytyy kun kokeillaan hieman ohuemmilla(ja miksei niillä paksummillakin) kalvoilla ja koitetaan virittää hieman erillaisiin vireisiin. Siinä vaiheessa huomataan että new soundeissa ei ole kovinkaan laaja viritysalue(luultavasti ainoastaan yksi välttävä "sweet spot".

Puhut asiaa. Tästähän kai alunperin olikin kyse. Jollekkin saattaa riittää se "yksi hyvä" soundi niistä halpisrummuista oikeilla kalvoilla. On tosiaan asia erikseen jos vireitä halutaan muuttaa eri musatyylien myötä, sittenhän ne halpikset jää halvoiksi rummuiksi, ja lisäksi ostetaan ne hyvät :) Edellämainittuja ei tosiaan saa samalla kertaa.....
"More groovy time"
ddrum54
08.01.2005 16:59:42
Kuinkahan moni täällä virittäessä koputtelee pönttöjää kuullakseen sen taajuuden jolla se resonoi parhaiten ? Ei varmaan ole kovin yleistä ainakaan kirjoitusten perusteella. Samoin kun monet keskittyy virityksessä enemmän yhteen rumpuun kuin siihen kuinka setti soi kokonaisuudessaan.

Tää on hyvä pointti !! Ja sitten vielä, jos pönttöjen oma taajuus sattuu sopivasti intervalliin, niin taivas aukeaa. Ohuet kalvot kiinni ja viritys samaan pöntön kanssa. Muikeata herkkua, nam.
2`n 4
ddrum54
08.01.2005 17:06:57
Eroja tietty löytyi, mutta ne olivat melko pitkälti sävyeroja, ei mitään kovinkaan radikaalia.

Nämä sävyerot ovat juuri niitä asioita, joita tavoitellaan, kun settiin sijoitetaan suuria seteleitä.
2`n 4
miän vain
08.01.2005 17:34:43

Kyllä halpiksissa on usein ihan siedettävä soundi - mutta vain yksi. Joskus käy tuuri, ja löytyy toinenkin toimiva vire.

Hyvän rummun virettä kun muuttaa, tuloksena on toinen vire. Halpiksilla taas enimmäkseen epävire.

Huonekin vaikuttaa - harvoinpa keikat on siellä teidän autotallissa. Sitten, kun pitäisi säätää vähän erilaista soundia, että toimisi, ja tarvittava vire ei enää olekaan sillä kapealla toimivalla kaistalla, niin mitäs sitten? Roudausteippi ja pinstripet esiin?

Hyvä setti virittyy helposti ja nopeasti, halvan kanssa saa tuskailla että löytää jotain kelvollista - ja siinäkään se ei pysy huomiseen asti.

Halpa setti ei useinkaan soi hyvin yhteen, vaikka mitä tekisi, nimenomaan siksi, että rungot eivät ole keskenään tasalaatuiset. Ja niiden kapeiden viritysalojen kanssa tulee ongelmia, kun joku rumpu ei olekaan optimialueellaan silloin kun se sopisi yhteen muiden kanssa. Ja joku runko saattaa olla kertakaikkiaan kuollut.

Se on ihan oman harkinnan varassa, miten sen laskee - itse maksan mieluummin hyvästä setistä, joka virittyy nopeasti ja kuulostaa hyvältä melkein missä vain, pienen säädön jälkeen. Saahan sitä säästää, mutta minusta ainakin on paljon kivempi soittaa hyväsoundista settiä kuin käyttää kolmatta tuntia turhaan pyristelyyn - joka onnistuessaan tuottaa vain 'ihan kivan' soundin.
Like I was a bird midflight
Fast and smooth and out of sight
-------
Monochromatic
HeavyMachinery
08.01.2005 17:36:05

Tää on hyvä pointti !! Ja sitten vielä, jos pönttöjen oma taajuus sattuu sopivasti intervalliin, niin taivas aukeaa. Ohuet kalvot kiinni ja viritys samaan pöntön kanssa. Muikeata herkkua, nam.

Ja se on totuus vaikkei tomien välinen ero olisi sitä sopivaa intervallia soundi on hyvä suorastaa taivainen. Tämä on se asia joka erottaa hyvät ja huonot rummut. Tämä taajuuksien kuuleminen onkin se ongelma jota monet ei tiedosta, se vaati sävelkorvaa että osaa kuulla milloin tomin runko ja alakalvo on samassa viereessä. Itse viritän tomit juurinäin vie aikaa ja hermoja vaikka onki aika kehittynyt kuuntelemaan sävelen välisiäeroja. Tomia on osattava pitää myös oikein kädessä jo otat rungosta kiinni ja koputat kuuluu vain tömps tömps mutta kun roikotat esim. lugista niin sehän soi !! Ehkä paras malli esimerkki on se kun katsoo monen rumpaln setissä olevaa basaria. Esinnäkin se on kiinni maassa eikä jalkojen varassa jolloin runko ei soi, tai se on täynnä vanhoja kalsareita sama juttu + ilma ei liiku sisällä.
HeavyMachinery
08.01.2005 17:37:53

Niin ja se että kun virittää reso kalvot hyvin niin lyönti kalvojen hienosäädöllä selviää yleensä paikassa kuin toisessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)