Aihe: Peukalo
1
RX10
20.02.2003 23:32:27
Käytättekö peukaloa soittaessanne kitaraa(siis vasemman käden)? Itselläni on niin pieni käsi ettei peukalo yksinkertaisesti yllä otelaudalle..
Onko se vakavaa? Voiko siitä joutua sairaalaan?

En oo ite ikinä käyttäny peukaloo soitossa, muutaku tukea antamassa vibrassa. Ja ihan hyvin oon pärjänny ainaki tähän asti...
Hammer Of The Gods
21.02.2003 07:12:21
Joskus alkuaikoina sitä yritti peukaloakin sinne otelaudalle sovittaa, ei enää nykyään. Turha sormi, ei sillä mitään tee, pidä vaan suosiolla siellä kaulan takapuolella!
It's hard to rock without rolling...
Hede
21.02.2003 09:42:35
Peukalo on pidemmän päälle aivan turha ainakin, kun on niin pienet näpit kuin mulla. Voihan siitäkin sormesta olla hyötyäkin joillakin isokätisemmillä, mutta itse en ole sitä tarvinnut. Alussa kyllä yritin opetella, mutta siihen se sitten jäi.
Fortune
21.02.2003 10:13:43
Pienet kädet on minullakin, mutta kitara on sitten kanssa kapeakaulainen eikä mikään hevihirmu.

Käytän peukkua, sillä saa kätevästi bassolinjoja soitettua, varsinkin akustisella.
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
funkypick
21.02.2003 10:42:43
Käytättekö peukaloa soittaessanne kitaraa(siis vasemman käden)? Itselläni on niin pieni käsi ettei peukalo yksinkertaisesti yllä otelaudalle..
Onko se vakavaa? Voiko siitä joutua sairaalaan?

Joissakin pahoissa otteissa voi rootin ottaa peukalolla, jos sen tarvii. Voi kyllä ihan huoletta jättää poiskin jos ei satu huvittamaan. Jos ei yllä niin älä käytä.
Skebaristi
21.02.2003 13:41:17

No niin lapset.

Peukalo pitäisi pitää kaulan takana, (nopeuttaa tilutusta) kun se on mahdollista. Se antaa teille tukea ja voimaa ottaa soinnut barrelta tai varrelta mten vaan sanotaan. Ilman peukaloa kukaan ei soita mitään sointua, se on varmaa! poikkeustapaus on se että kitara on liimattu rintalastaan kiinni niin ettei se anna yhtään periksi.

Peukalo kurkistaa otelauan takaa laudalle päin kun soitetaan perus sointuja kolmella ensimmäisellä nauhalla. Tietenkään ei tartte jos ei haluu, mutta se helpottaa paljon navigoinnissa. Minun kitaraharrastus olisi loppunut paikkaan jos etusormi takana olisi joutunut c duureja ottamaan.

smile1
ajuu
21.02.2003 15:18:01
Nii eihän niitä muita sointuja ookkaan kun avosoinnut ja muutama barre, et eihän sitä peukaloa silleen tarvi niinku mihinkää muuhun ku tukemisee....hohhoijaa
Locrian
22.02.2003 15:38:20
Ja sitten taas näihin "...no mut kuitenki..." juttuihin.Esimerkiksi Jimi Hendrix soitti lähes aina omien sointujensa päälle erilaisia trillejä yms.Tämä ei ole mahdollista perinteisellä ja oikeaoppisella vasemman käden otteella (peukalo tukee otelaudan takaosaan).

Herra Hendrix käyttikin peukaloaan ottamaan soinnun basso/perusäänen ja keski- tai etusormea ottamaan muut äänet (esimerkiksi keskisormella hän saattoi painaa samanaikaisesti kahta kieltä).Näin hänelle jäi mahdollisuus käyttää ainakin pikkusormeansa vielä erilaisiin tehostuksiin.Tuki barree-sointuihin tulee tässä tyylissä kämmenpohjasta joka taas hidastaa asemien vaihtamista.Tyyli ei siis sovi tilutteluun mutta esimerkiksi yksin soittaessa tuo perus pohjasointuihin huomattavasti eloa ja näin tukee myös laulua.
Sähikäinen
22.02.2003 18:33:25
Joo kyllähän tota peukaloa tulee käytettyä välillä, kun tota klassista tai akustista soittaa. Ja juuri nimenomaan joihinkin pikkasen monimutkaisempiin sointuihin.
Paddle
23.02.2003 10:35:56
Peukku on oikein treenattuna vaikeissa piiseissä yhtä toimiva ja tärkeä sormi kuin muutkin. Varsinkin jos joskus tuntuu että sormet ei riitä niin peukku vaan messiin antamaan se bassonuotti. Tosin nylonkielisellä akustisella en itse ehkä juuri käden pienuuden takia voi peukkua käytellä.

Kumminkin niin, että miten itestä tuntuu hyvältä. Ei saa kumminkaan luovuttaa, vaikkei heti ekalla kerralla se peukkunuotti puhtaasti soi.
Tosimiehet pysyisivät hiljaa.
Timce
14.01.2006 18:54:12
Ei tarvi ku kattoa SRV:n soittoa niin jokainen voi miettiä sen peukalon tarpeellisuutta.
Skebaristi
14.01.2006 18:57:41 (muokattu 14.01.2006 18:58:25)

Ei tarvi ku kattoa SRV:n soittoa niin jokainen voi miettiä sen peukalon tarpeellisuutta.

Olipa hyvä, että kerroit. Haluatko plussan?
Cujo
14.01.2006 18:59:24
Mie olen viime aikoina opetellut soittamaan barre-sointuja peukalo ala-E:llä ja paluuta entiseen ei enää tunnu olevan :)
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
bullseye
14.01.2006 19:10:36
Mie olen viime aikoina opetellut soittamaan barre-sointuja peukalo ala-E:llä ja paluuta entiseen ei enää tunnu olevan :)

Itsekin olen soittanut käytännössä alusta asti peukalolla kuuden kielen barreita just esim. avoin E-muotoisia tyylin Hendrix ja Blackmore. Se mahdollistaa juuri kaikenmaailman trillejä ja vapaita kieliäkin sinne väliin. Nopeuskin heitellä sointuja muun soiton väliin kasvaa etenkin, jos soittaa muutenkin peukalo kaulan päällä, mikä on suositeltavaa hyvän vibraton kannalta.
Let´s hear some notes!
zuppermuhle
14.01.2006 19:10:47
Käytän peukaloa kompatessa vaimentamaan E-kieltä tai sitten painamaan sitä, jos tarvitsee. Sointuja soittaessa se on lähes pakollinen ja yritän komensoida sillä pikkurillin puutetta.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
gasser
14.01.2006 19:42:30
Sitävartenhan evoluutio on peukun kehittänyt, että sitä käytetään.
Juu,u kyllä minä ainakin kourin sillä vaistomaisesti otelaudankin puolella.
Tilulilut hoitakoot kukin tyylillään.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)