Aihe: Wahin Sweeping range
1 2
Micolo
03.01.2005 20:49:43
haulla ei löytyny.. eli ostin tossa kokeilematta paras tekniikalla Harley bentonin wahi spedun ja huomasin että sen ''sweepin range'' on olemattoman mitättömän surkea.. Elikkäs voiko sitä lisätä mitenkään? kysessähän on crybaby mallinen perus vahi.
Joq
03.01.2005 23:30:39
Uskoisin että potikan vaihtamalla... Kannattaa tutkailla intternettisivustoilta wah-modeja ja katsoa, jos löytyisi jotain sopivaa.
zepeteus
04.01.2005 00:23:47
Jos ei pyyhkäise tarpeeksi laajalta, potikan vaihto ja/tai pedaalin liikeradan lisäys, niinkuin Joq tuossa jo aloittikin. Jos taas swiippi on väärässä kohtaa taajuusaluetta, potikan säätö.

Pyyhkäisyn sävyä, korostusta yms. taas voi säädellä itse piiriä modaamalla. Noihin löytyy jonkinverran topiikkeja täältäkin. Wah on sen verran simppeli toteutus, että vaikka koko piirin värkkää uusiksi helpohkosti, kunhan itse poljin on riittävän toimiva.
Micolo
04.01.2005 02:20:16
joo eli siis elektroniikka liikeeseen on suunta, en taida mistään musaliikkeestä hommata potikkaa kun se maksais enemmän ku koko pedali... lineaarinen (ko) sen pitäis sitten olla ja mistä mä tiiän etten osta samanlaista potikkaa mikä siinä nyt on? jostain luin että bournsin lineaarinen 100K potikka ois hyvä siinä onko totta?
Joq
04.01.2005 11:10:24 (muokattu 04.01.2005 11:11:48)
Elikä elikä, jos ostat ei-musakaupasta ei-wah/volume/ekspressiopedaalikäyttöön tarkoitetun potikan, sulla voi olla pieni onkelmanpoikanen, koska ainakin perus-Crybabyissa siinä potikassa on ne hammasrattaat. Siis siinä potikan varressa kiinteästi kiinni. En sitten siihen keksi mitään ratkaisua tällä sekunnilla...

Lineaariset ei muistaakseni toimi kauheen hyvin, että logaritminen/audio olisi parempi - en tosin ole varma. Arvo on muistaakseni ainakin Dunlop Hot Potzeissa 100 K.
2N3904
04.01.2005 11:12:48
Yleensä wah-pedaaleissa potikka pääsee rajallisen liikeradan vuoksi kääntymään paljon vähemmän kuin täydet 270 astetta. Kannattaa avata poljinta sen verran, että pääset kääntelemään potikkaa käsin laidasta laitaan. Kokeile, löytyykö jostain kohtaa parempi sweeppi.
2N3904
04.01.2005 11:17:22
perus-Crybabyissa siinä potikassa on ne hammasrattaat. Siis siinä potikan varressa kiinteästi kiinni.

Onko ne rattaat kiinteästi kiinni? Mulle on jostain puretusta wah- tai volumepedaalista periytynyt renkaan mallinen hammasratas ja siihen liittyvä metallitappi, joka yhdessä potikanvarteen poratun reiän kanssa ankkuroi rattaat paikalleen potikkaan kuin potikkaan.
Joq
04.01.2005 13:44:41
Onko ne rattaat kiinteästi kiinni? Mulle on jostain puretusta wah- tai volumepedaalista periytynyt renkaan mallinen hammasratas ja siihen liittyvä metallitappi, joka yhdessä potikanvarteen poratun reiän kanssa ankkuroi rattaat paikalleen potikkaan kuin potikkaan.

En ole varma... Mun omassa Crybabyssä on mun mielestä kyllä kiinteästi kiinni ne rattaat, mutta kuten sanoin, en ole varma.
zepeteus
04.01.2005 16:31:14
Oman CryBabyni hammasratas oli juuri tuollainen irrallinen rengas, joka kiinnitetään potikan akselin läpi menevällä tapilla. Itse vaihdoin uudeksi potikaksi Bournsin johtavalla muovipinnoitteella varustetun 100K lineaarisen potikan. Koska tuon potikan akseli on muovia, tein tapin reiän kuumentamalla neulan ja painamalla pikkuhiljaa läpi oikeasta kohtaa. Kesti hyvän tovin ja olikin pahin osio koko touhussa.

Muutamilla wahipotikoilla on erikoinen taper, jossain lineaarisen ja logaritmisen välissä. Omassa lineaarisessa en ole huomannut olennaista muutosta vanhan responssiin verrattuna...tosin muitakin modeja olen tehnyt sen verran, ettei minulla ole ollut pitkiin aikoihin enää kunnollista referenssiä.

Ainakin vanhemmat Hot Potzit ovat muuten arvoltaan 120K, joten periaatteessa niillä pyyhkäisyalue on samalla polkimen liikkeellä aavistuksen isompi. Jossakin custom-wahissa potikkana on 200K, en vain muista missä.
Dr. Muff
04.01.2005 18:37:01 (muokattu 04.01.2005 23:08:19)
....
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
Micolo
04.01.2005 18:59:54
Oman CryBabyni hammasratas oli juuri tuollainen irrallinen rengas, joka kiinnitetään potikan akselin läpi menevällä tapilla. Itse vaihdoin uudeksi potikaksi Bournsin johtavalla muovipinnoitteella varustetun 100K lineaarisen potikan. Koska tuon potikan akseli on muovia, tein tapin reiän kuumentamalla neulan ja painamalla pikkuhiljaa läpi oikeasta kohtaa. Kesti hyvän tovin ja olikin pahin osio koko touhussa.

Ainakin vanhemmat Hot Potzit ovat muuten arvoltaan 120K, joten periaatteessa niillä pyyhkäisyalue on samalla polkimen liikkeellä aavistuksen isompi. Jossakin custom-wahissa potikkana on 200K, en vain muista missä.

Tuostä voin kai päätellä että haluan yli 100K potikan. nyt kun purin wahin osiin niin näyttää siltä että hammasratas oli vain sokalla kiinni siinä potikassa, eli siihen taitaa käydä melkein mikä potikka tahansa... pitää käydä elektroniikkaliikkeessä kysymässä. haluanko siis lineaarisen vaiko logaritmisen en ole edes varma niiden eroista mutta pitkän matikan tunneilta voisi päätellä että logaritmisessä olisi eksponentiaalinen kasvu.. tai jotain olenko ihan väärässä?
zepeteus
04.01.2005 23:46:43 (muokattu 04.01.2005 23:58:50)
Elä ainakaan mene kokeilemaan RMC3sta :) Loppuu into tuunailla omaa wahia..

Ei onneksi pääse testailemaan tuota. Vaan hei, omanihan on jo lähellä, ainakin RMC2:sta... ;)
Mites muuten sun Vox replica, oletko jatkanut työstämistä, vai saako jäädä nykyiselleen? Minulla on ollut viimeaikoina ihan liikaa leluja ja liian vähän aikaa, jotta olisin ehtinyt tunailla omaa waukkuani.

Tuostä voin kai päätellä että haluan yli 100K potikan

Niin, kun sitä laajempaa pyyhkäisyä kaipaat, niin noinpa voisi ajatella. Homma ei ole kuitenkaan ihan noin yksinkertainen, potikan arvo ei vaikuta 1:1 pyyhkäisyn laajuuteen. Aiempi vastaukseni oli siinä mielessä harhaanjohtava, pyydän anteeksi. "Sweep-konkan" arvolla on myös olennainen merkitys pyyhkäisyn taajuuteen.

http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm

Nuo säätelyt menevät sitten kauemmas, kuin pelkäksi potikan vaihdoksi. Mutta niihin palataksemme...

Se oli joku Teesen uudemmista wah-potikoista, joka on kuulema 220K. Mutta Stuart Castledinen mukaan tuollaisella potikalla on "pehmeämpi" responssi pyyhkäisyssä. Hän palasi itse takaisin 100K potikkaan saadakseen terävämmän responssin polkaisulle.

Hot Potzit ovat ilmeisesti nimellisarvoltaan 100K, mutta jostain syystä ainakin vanhempien vastus oli 120K paikkeilla.

Pyyhkäisyn laajuutta voi koettaa laajentaa fyysisestikin. Ainakin useissa CryBabyissä sekä polkimen etu- että takareunassa on kumiset stopparit. Poistamalla ne polkimelle saa lisää liiketilaa. Tällöin myös on/off-katkaisimen korkeutta joutuu luultavasti laskemaan hieman.

Kaikissa potikan säädöissä on hyvä muistaa tarkastaa, ettei pedaalissa ole enää liikevaraa, jos potikka on jo jommassakummassa ääriasennossa. Muutoin saattaa potikka, tai ainakin sen akseli kärsiä kun tennarin rompsauttaa pohjaan.

haluanko siis lineaarisen vaiko logaritmisen en ole edes varma niiden eroista mutta pitkän matikan tunneilta voisi päätellä että logaritmisessä olisi eksponentiaalinen kasvu.

Suurinpiirtein noin. Wahipotikoissa on tosiaankin toisinaan custom-taper, joka lienee lähellä semi-logaritmista. Castledinen mittaama klassikko ICAR-potikka oli vasteeltaan hänen mielestään lähes lineaarinen. Geoffrey Teese puolestaan purki ja mittautti NOS ICAR:in ja valmistutti omat potikkansa tuon perusteella...joten valmis hyllytavara ei ainakaan hänelle kelvannut. Myös Mike Fullerin Fulltone-potikassa on spesiaali-taper, samoin kuin mm. Vox Clyde McCoyssa jne.

Tuossapa tarinaa potikoista:
http://sound.westhost.com/pots.htm

Ja kaupan päälle vaikkapa yksi artikkeli waheista, potikat mainitaan myös:
http://www.analogman.com/kraft.htm
Micolo
05.01.2005 02:26:15
Joo otin kumitassut välistä pois ja autto huimasti, ja sit huomasin kun otin sen wahin eestä huomattavasti sen arvoa alentavan Harley Banton nimikyltin pois että sen toisella puolella lukee CARVIN VINTAGE WAH!!!! silloin repesin, onkohan Harleyllä ihan puhtaat jauhot pussissa... Sitten säädin vielä sitä potikkaakin, säädöt tapissa eikä silti yläpää miellytä (liian miteto). autaako tähänkin potikan vaihto vai johtuukohan jo jostain muusta?
Dr. Muff
05.01.2005 07:47:24
Ei onneksi pääse testailemaan tuota. Vaan hei, omanihan on jo lähellä, ainakin RMC2:sta... ;)
Mites muuten sun Vox replica, oletko jatkanut työstämistä, vai saako jäädä nykyiselleen? Minulla on ollut viimeaikoina ihan liikaa leluja ja liian vähän aikaa, jotta olisin ehtinyt tunailla omaa waukkuani.

Poistin ton tekstin mut perhana kerkesit lukemaan :( Eilen soittelin ton kirjoituksen jälkeen wahit vierekkäin ja Picture This (wanha vox)-asetuksilla soundi oli aivan liian lähellä mun loppuun asti tuunattua Voxia. Ei hyvä. Kyllä mä sitten lopuksi löysin asetuksia jotka oli parempia kuin toi Vox RI mutta en ole ihan varma tuliko nyt käytettyä rahat viisaasti. Yksi syy tosin oli että vahvari jolla soitin oli botnekas kun mikä jolloin Voxin kevyt ohutsoundisuus ei niin tullut ilmi, se perus tonehan siinä on tosi hyvä. Saas nähä kun pääsen omien kamojen kanssa testaamaan. :)
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
2N3904
05.01.2005 09:01:27
Joo otin kumitassut välistä pois ja autto huimasti,
...
Sitten säädin vielä sitä potikkaakin, säädöt tapissa eikä silti yläpää miellytä (liian miteto). autaako tähänkin potikan vaihto vai johtuukohan jo jostain muusta?

Jos sweepin alue on sikäli kunnossa, että polkimen ylä- ja ala-asennon välillä on tarpeeksi eroa, ei potikan säätö tai vaihto enää juurikaan auta.

Tuntuuko siltä, että wah toimii liikaa bassotaajuuksilla ja pohjaan painettaessa tekisi mieli painaa vielä syvemmälle? Tällöin sweepin siirto taajuusakselilla ylöspäin voisi auttaa. Tutki Geofexin wah-artikkeli ja yritä löytää wahistasi kondensaattori Cf (tai ensin yritä selvittää, onko wah artikkelissa olevan piirikaavion mukainen).
Tässä suora linkki oikeaan paikkaan artikkelissa: http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm#basicmod

Jos taas yläpää on muuten vain liian mieto, voisi Q-arvon kasvattaminen auttaa. Tällöin oikea osoite on vastus Rq.
2N3904
05.01.2005 14:58:42
joo liikaa alapäätä tuntuu olevan.. mutta en löytäny tosta oikeestaan mitään samoja palikoita kun q1 ja q2 mitä tuolla sivulla sanottiin... täällä on C1-C9 Ja R- R15, eikä minkään pälikan nimessä oo muuta kun yks kirjain ja numero eli ei löytyny esim Rq:ta eikä Cf:ää. Kellään vielä enää mitään ideoita vai pitääkö todeta että ei mahamittää?

Niin tota en tarkoittanu, että kirjaimellisesti Rq tai Cf, vaan että mikä konkka (C1-C9) vastaa Geofexin kaavion Cf:ää. Jos pystyt laittamaan (lähi)kuvan wahin piirilevystä jonnekin nähtäville, saadan sieltä varmaan tarvittavat osat löydettyä.
Micolo
05.01.2005 15:03:00 (muokattu 05.01.2005 15:36:12)
joo kato ei tällänen jupelo näistä asiosta mitään tiedä.. omaan kuvaan on tulossa kuva elektroniikasta...

EDIT: kuva lisätty... toivottavasti tarpeeks selkeä.
2N3904
05.01.2005 15:10:53
q1 ja q2
...
C1-C9 Ja R- R15

Epäilyttävän erilainen määrä noita komponentteja verrattuna peruswahiin (se geofexin artikkeli). Mahtaakohan tuo olla tehty jotenkin eri tavalla? Onko siinä kelaa lainkaan? Jos et tiedä, miltä kela näyttää, katso tältä sivulta mallia:

http://homepage.ntlworld.com/s.castledine/greenfuz/inductor.html
N_Bates
05.01.2005 16:06:46

kyllähän tuossa piirissä kela näkyy olevan. se musta mötikkä siinä jakkien välissä. Lukee piirilevyssäkin L siinä vieressä. Muuten toi piiri on kyllä hieman erinäköinen kuin peruscrybaby. Ainakin trankkuja on pari liikaa. Nojoo, helpoin ratkaisu lienee ottaa tuosta tuo kela ja jakit ja muut tarpeelliset osat ja koota ihan kokonaan uusi perinteinen wahipiiri.

Tuskin tuo kauheasti poikkeaa siitä perinteisestä, mutta ilman elektroniikkataitoja on paha lähteä kikkailemaan. Mut koita metsästää sieltä ne kriittiset osat, eli se konkka joka valitsee taajuuden ja vastus joka määrää piikin leveyden. Noilla nettisivuilla on kerrottu missä ne sijaitsee. Eli sun täytyy katsoa tyyliin "kytketty rinnan kelan kanssa" ja sit metsästät sieltä kelan ja katot onko siellä joku vastus kytkettynä sen kanssa rinnan.

Nyt kun uudestaan katsoin tuota, niin tuossa kelan alapuolella taitaa olla suoraan tuo vastus. se on kytkettynä rinnan kelan kans ja arvokin näyttää täsmäävän crybabyn kanssa. Nyppää se irti ja laita tilalle vaikka 100kilon potikka. Noin omassa wahissani on. Saa jo aika laajalta alueelta säädettyä q:n arvoa.

Tuota taajuuden määräävää konkkaa ei tosta kuvan perusteella pystynyt suoraan katsomaan, joten joudut sen itse metsästämään. Todennäköisesti C5 tai C8. Katsot vaan että se on kelan ja toisen trankun emitterin välillä. Sen arvo on todennäköisesti jossain 10nanofaradin paikkeilla.

Niin ja ota ne originaaliosat talteen niin saat wahin korjattua jos veikkaukseni osuvat pieleen. Niin, ja en tietenkään ota mitään vastuuta näistä höpinöistäni.
dumdidum dum dum
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)