Tästä on ollut kyllä juttua ennenkin, mutta ajattelin kysyä kuitenkin mielipiteitä/ohjeita. Tarkoitus on nauhoittaa treenit. Käytössä on kasettineliraituri, kaksi Röden NT3:sta, 1 SM57 ja jonkinlainen mikseri, josta en sen enempää tiedä. Miten te sijoittelisitte nämä mikit? Bändi on rumpali, 3xkitara, basso ja laulu. Itse olen asian miettinyt näin: Rödet stereopariksi nauhoittamaan tilaa ja SM57:n rumpujen eteen ottamaan lähinnä basaria. Laulu tulisi omalle kanavalleen mikseristä. Miltä vaikuttaa? Tulisko parempi, jos laittaiskin yhden röden rummuille overheadiksi, 57 rumpujen eteen ja toinen röde jonnekin kitara- ja bassovahvistimien eteen tallettamaan ne kaikki? Tai yks Röde rummuille, 57 kaikille vahvistimille ja toinen röde tallettamaan tilaa? Vaihtoehtoja on monia. Onko tuo perinteinen stereopari kuitenkin se paras? Tottakai kokeilemalla löytyy paras, mutta noin niinkuin lähtökohdaksi. Niin ja itse en soita mitään, vaan pelkästään äänitän. 'Not a day goes by, when I don't spare you a thought' - Frankie Stubbs |
Imper 05.01.2005 11:09:11 | |
---|
Mitä ite joku aika sitten neliraiturille reenejä tallennettiin, huomattiin että mitä enemmän mikkejä avoimessa tilassa (ei kuitenkaan tarpeeksi joka instrumentille), sitä sekavammaksi menee. Kahdella hyvin suunnatulla mikillä (+ ehkä bassarille oma mikki) poimii aika hyvin koko bändin. Mutta näin siis meidän reenitilassa. Kitaroita en ainakaan lähtisi erikseen mikittämään. Everyone is a per-son |
lurkki 05.01.2005 12:38:07 (muokattu 05.01.2005 12:39:19) | |
---|
Mä joudun tekemään pienessä tilassa hyviä äänityksiä, usein mä en käytä paljon kanaviakaan ;-) Herttakuvaiset konkat (nehän sulla jo on) x/y-asetelmaan ja balanssi kuntoon bändin sisällä. Tukimikki laululle. x/y ei mun mielestä kerää huoneen seiniä ja "tilaa" aivan älyttömästi... ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
Groove Man 05.01.2005 12:57:54 | |
---|
Tukimikki laululle.
Mitä sä tällä tarkotat? Siis laulajalle kaks mikkiä, joista toinen PA:han ja toinen suoraan etuasteen kautta nauhurille vai jotain muuta?? Samanlaisia mikkejä? |
lurkki 05.01.2005 13:35:11 | |
---|
Mitä sä tällä tarkotat? Siis laulajalle kaks mikkiä, joista toinen PA:han ja toinen suoraan etuasteen kautta nauhurille vai jotain muuta?? Samanlaisia mikkejä? En mä tiedä nyt itsekään: "laulu omalle kanavalleen mikseristä" mutta mikkiä jolla se laulu äänitetään ei setupissa ollut mainittu. Siksi mä olisin laittanut sen 57:n laululle... ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
alanko 05.01.2005 14:09:13 (muokattu 05.01.2005 14:10:37) | |
---|
En mä tiedä nyt itsekään: "laulu omalle kanavalleen mikseristä" mutta mikkiä jolla se laulu äänitetään ei setupissa ollut mainittu. Siksi mä olisin laittanut sen 57:n laululle... Ahaa, joo. Laulajalla on oma mikki (merkkiä en tiedä) ja se tulee sitten mikserin kautta omalla raidalleen. Toki se tulee myös PA:n kautta muihin mikkeihin, mutta ajattelin, että se olis varmaan hyvä olla myös omalla raidallaan, koska sen helposti sinne saa. Katsoo sitten, että mihin sitä käyttää vai käyttääkö mihinkään. EDIT: niin ja kiitoksia vastauksista. Tuota x/y systeemiä olin siis itsekin tosiaan miettinyt, mutta mietitytti myös nuo muut tavat, mutta tulipahan nyt sitten vähän vahvistuksia omille ajatuksille. 'Not a day goes by, when I don't spare you a thought' - Frankie Stubbs |
Cornflake 05.01.2005 22:49:04 | |
---|
Tuo on hinta / laatusuhteeltaan erinomainen tapa nauhoittaa treenejä. + Tuossa tuli hyvä vinkki että balanssi kuntoon. Minusta tämän homman etu on se että jos balanssi ei vielä ole kunnossa sen kuulee nauhalta aika nopsaan. Kamojen sijoittelu vain järkevästi niin vot. Basari on oli tällä tavalla nauhoittaessa se ongelma. Jos kerran on konkkien ja laulun jälkeen yksi ylimääräinen niin tyyppaa basariin. |