Aihe: MusicMan StingRay
1
Teijo K.
04.01.2005 17:51:15

Ihan näin mielenkiinnosta, tietääkö kukaan muutamaa yksityiskohtaa.

Talla- Onko tietoa missä Musicmaneissa on dempparit tallassa? Kenties vain nauhattomassa, vai onko kyse vuosimallista? Ainakaan noissa uusissa ei dempparitallaa ollut missään.

Elekroniikka- Onko nauhattomassa ja nauhallisessa elektroniikassa eroja kenties? Jos ihan hypoteettisesti oletetaan, että jollain vaikka mun tutulla olisi nelikielinen StingRay, joka on nauhattomasta muutettu itse nauhaliseksi, niin eroaako se standardista nauhallisesta Musarista muuten kuin otelautamateriaalin kohdalla?
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Tana
04.01.2005 17:57:20

Dempparitallojen käyttö lopetettiin tietääkseni -95, elektroniikka-asiasta en tiedä
Bookayasha!
absqua
04.01.2005 22:09:37

Talla- Onko tietoa missä Musicmaneissa on dempparit tallassa? Kenties vain nauhattomassa, vai onko kyse vuosimallista? Ainakaan noissa uusissa ei dempparitallaa ollut missään.

Vastaus taisi tulla jo tuossa yllä.

Elekroniikka- Onko nauhattomassa ja nauhallisessa elektroniikassa eroja kenties? Jos ihan hypoteettisesti oletetaan, että jollain vaikka mun tutulla olisi nelikielinen StingRay, joka on nauhattomasta muutettu itse nauhaliseksi, niin eroaako se standardista nauhallisesta Musarista muuten kuin otelautamateriaalin kohdalla?

Elektroniikassa ei ainakaan valmistajan katalogin mukaan ole eroja nauhattoman ja vakiomallin välillä. Tsekkasin nimittäin saman asian joskus.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
04.01.2005 23:00:27

Music Man Stingrayn valmistus alkoi 1976 ja jatkui Music Man:in alla vuoteen 1984 jolloin Ernie Ball osti firman. EB jatkoi valmistusta samalla speksillä jonkun aikaa, kunnes mm. kaulan kiinityksessä siirryttiin 3-pulttisesta 4-pulttisen kautta 6-pultiseen ja bullet-kaularaudasta capstan wheel-kaularautaan jossa kaularaudan säätö hoidetaan kaulan juuressa olevalla pyörömutterilla jossa on kehällä reiät. Yleisesti ottaen laatu on vain parantunut näiden muutosten myötä.

Alkuperisessä Stingrayssa kielet pujotettiin rungon läpi ja siinä oli myös dempparit. Rungon läpi pujotettava talla säilyi vuoteen -81 . Tallan demparit säilyivät standardina vuoteen -93, jolloin käyttöön tuli "trans bridge" joka oli muuten sama talla, mutta demparit olivat myynnissä lisävarusteina. Vuona -96 tuli käyttöön pienempi talla, josta dempparimahdollisuus oli poistettu. Tästäkin tallasta on kolme eri versiota, joissa muutokset ovat tosin vähäisiä.

Nauhattomat ja nauhalliset eivät eroa toisistaan elektroniikan tai tallan suhteen. Suunnilleen vuodesta -87 alkaen on EQ ollut valinnaisesti 3- tai 2- alueinen.

Eli lyhyesti: ruusupuuotelaudalla varustettu nauhallisesta nauhattomaksi muutettu basso ei spekseiltään eroa tehtaan tarjonnasta miltään osin.
Teijo K.
04.01.2005 23:06:37

Eli lyhyesti: ruusupuuotelaudalla varustettu nauhallisesta nauhattomaksi muutettu basso ei spekseiltään eroa tehtaan tarjonnasta miltään osin.

Kiitos selvityksestä. Tuolta MusicManin sivuilta tavasin vain, että PaoFerroa tarjosivat ainoastaan nauhattomaan vaihtoehtoon. Eihän se ole kuin yksi ruusupuun lajike, mutta kuitenkin. Saako Nauhallista siis kuitenkin PaoFerro-otelaudalla?
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
N_Bates
05.01.2005 00:12:18

http://myweb.ecomplanet.com/TOWN8019/ löytyy paljon musaritietoutta.
dumdidum dum dum
sirdickyj
05.01.2005 08:17:01 (muokattu 05.01.2005 09:07:04)
EDIT; jouduin käskystä poistamaan
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Karlsson
05.01.2005 08:33:55
Niin, Arva, basso josta puhut on hirmuisella Knikke Knakkerton tason aivoituksilla johtopääteltävissä minun entiseksi yksilöksi.

Ostin sen uutena joskus 90-luvun puolessavälissä, tosin hirmuisella alennuksella, sillä halusivat päästä eroon "vanhoista" malleista. Seuraavana vuonna tuli nuo uudet pienemmällä tallalla varustetut mallit. Tuo yksilö oli maannut liikkeessä jo jonkin aikaa, eikä ihme, sillä sitä ei oltu ilmeisesti säädetty ikinä. Esmes satulan päässä kielet olivat kyllä sellaisessa korkeuksissa että ei sillä soittanut kukaan.

Näppärä basisti tosin itse fiilaa soittimensa kuntoon, joten halfalla hyvää, sano.
Jesus built my hot dog!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)