Aihe: Omituista hyppimistä äänittäessä
1
Mazah
03.08.2004 16:43:53

Yritin nauhottaa rumpuja (8 raitaa kerralla sisään) tietokoneella ja huomasin että playbackissä (soitan siis taustaraidan mukana) tapahtuu vähän väliä kummallisia hyppäyksiä. Biisi kestää noin 6 minuuttia ja siinä ehtii joka kerta tulemaan sellainen hyppäys, en ole varma onko säännöllinen.

En usko että on latenssista kysymys, ihan sama mihin suuntaan bufferia runkkaa, onglema ei poistu. Sitäpaitsi prosessorin käyttö mittari näyttää nauhoitus tilanteessa sellaista 15% luokkaa.

Olen mielestäni myös ottanut kaikki häiritsevät toiminnot taustalta pois.

Prosessori on muistaakseni 1,8G. Keskusmuisti 256. Nauhoitan behringer ADA8000:lla ja N-trackillä.
Mutta minä olen Kissanainen?
d-iivil
04.08.2004 02:16:33
Et maininnut mikä äänikortti koneessasi on?

Ensimmäisenä pisti silmään tuo keskusmuistin niukkuus. Voisi hyvinkin olla, että tuon tuplaaminen poistaisi jo ongelman. 256 on sen verta niukasti, että voipi tulla tuommoisia hyppyjä jo ihan winukan normaalin swappaamisen seurauksena.
Mazah
04.08.2004 11:07:34 (muokattu 04.08.2004 11:17:20)

Et maininnut mikä äänikortti koneessasi on?

Ensimmäisenä pisti silmään tuo keskusmuistin niukkuus. Voisi hyvinkin olla, että tuon tuplaaminen poistaisi jo ongelman. 256 on sen verta niukasti, että voipi tulla tuommoisia hyppyjä jo ihan winukan normaalin swappaamisen seurauksena.

Unohtu... Eli steinberg VSL 2020. Keskusmuistia epäilin itsekin mutta halusin vielä toisen mielipiteen. Kolmaskin vielä kelpaisi.

Tarkoitatko muuten tuplaamisella sitä että ostan toisen samanlaisen vai yhden 512? Toi muistihomman toiminta on mulle vielä suhteellisen outo asia.
Yrtti
04.08.2004 11:23:11

Loogisinta minunkin mielestäni olis tuo muisti. Sinnehän se sitä nauhoituksessa väliaikaisesti nakkaa ja sitten kun muisti täyttyy niin sillä kestää se hetki siirtää niitä eteenpäin kovolle.
Yrtti
04.08.2004 11:33:45

Loogisinta minunkin mielestäni olis tuo muisti. Sinnehän se sitä nauhoituksessa väliaikaisesti nakkaa ja sitten kun muisti täyttyy niin sillä kestää se hetki siirtää niitä eteenpäin kovolle.

EDIT: tämä on jo hakuammuntaa, mutta tuli mieleen, että pystyisköhän sitä nauhotusohjelman bufferia säätelemällä ongelmaa lieventää?
Mazah
04.08.2004 11:35:31

EDIT: tämä on jo hakuammuntaa, mutta tuli mieleen, että pystyisköhän sitä nauhotusohjelman bufferia säätelemällä ongelmaa lieventää?

Kuten ekassa kirjoituksessani jo lukee niin ei auta. Eli täytyy ostaa lisää muistia. Ostanko siis vaan yhden 512 ja heitän vanhan 256 seinään?
Yrtti
04.08.2004 13:21:52

Kuten ekassa kirjoituksessani jo lukee niin ei auta. Eli täytyy ostaa lisää muistia. Ostanko siis vaan yhden 512 ja heitän vanhan 256 seinään?

No niinpäs tekee :) varmaan siitä tulikin mieleeni :D
Voithan sinä sen entisen palikan jättää paikoilleen ja ostaa lisää muistia tuon 512? Varmistat vaan, että käyttävät samaa väylänopeutta.
sami_sumea
04.08.2004 15:53:01

Yritin nauhottaa rumpuja (8 raitaa kerralla sisään) tietokoneella ja huomasin että playbackissä (soitan siis taustaraidan mukana) tapahtuu vähän väliä kummallisia hyppäyksiä. Biisi kestää noin 6 minuuttia ja siinä ehtii joka kerta tulemaan sellainen hyppäys, en ole varma onko säännöllinen.

Kyllä sun setupilla pitäisi pystyä nauhoittamaan ilman jökkimistä vaikket lisää muistia ostaisikaan (vaikka siitä on toki aina hyötyä).

Kuinka pitkistä hyppäyksistä puhutaan? Sekunteja vai yksittäisiä napsahduksia?

Veikkaan että kyseessä on ajuriongelma, käytätkö ASIO-driveriä vai mitä?

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
d-iivil
04.08.2004 16:58:53

Semmoinen vielä mieleeni tuli, että mikä käyttöjärjestelmä sulla on asennettuna?
Win 98:sin pitäisi ihan ok pyöriä tuolla 256 muistillakin, mutta jos ollaan osastolla 2000 / XP, niin kyllä se melkoisen suurella varmuudella on tuo muistin vähyys mistä nyt kiikasta.

Ja vaikkei kiikastaisikaan, niin 256 megan kalikka DDR-muistia maksaa tänä päivänä niin vähän, että se jo kannattaa hankkia koneen yleisen nopeuden takia.
sami_sumea
07.08.2004 02:09:58

mutta jos ollaan osastolla 2000 / XP, niin kyllä se melkoisen suurella varmuudella on tuo muistin vähyys mistä nyt kiikasta.

Tjaa, mulla on vanhassa läppärissä 192 megaa win2k:ssa ja hyvin toimii. XP vaatii sen 512 ennenkuin hommat alkaa futaamaan.

Ja vaikkei kiikastaisikaan, niin 256 megan kalikka DDR-muistia maksaa tänä päivänä niin vähän, että se jo kannattaa hankkia koneen yleisen nopeuden takia.

Tottahan tuokin. Enempi parempi. Sitä vaan mietin että tuskinpa se tuota ongelmaa poistaa.

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
d-iivil
07.08.2004 11:10:56
Tottahan tuokin. Enempi parempi. Sitä vaan mietin että tuskinpa se tuota ongelmaa poistaa.

Tottakai on mahdollista juu että homma onkin ihan jostain muusta kiinni. En minä nyt absoluuttisena totuutena tuota toitottanutkaan :)

Tosiaan, kyseessähän voipi myös hyvinkin olla jonkin sortin ristiriita irq:itten kanssa. Voisit tietty kokeilla ottaa kortin veks ja tökätä sen toiseen PCI-väylään, tämäkin on auttanut moneen ongelmaan.

Niin ja sitten tietysti kaikki "turhat" ohjelmat sammuttelet nauhoitusten ajaksi poies (virustutkat etenkin).

Mutta kuten sanottu, muisti on niin halpaa, että varmasti siitä kone muutenkin nopeutuu jos tuon määrän tuplaa :)
Mazah
04.01.2005 17:07:24

En usko että on latenssista kysymys, ihan sama mihin suuntaan bufferia runkkaa, onglema ei poistu. Sitäpaitsi prosessorin käyttö mittari näyttää nauhoitus tilanteessa sellaista 15% luokkaa.

Olen mielestäni myös ottanut kaikki häiritsevät toiminnot taustalta pois.

Prosessori on muistaakseni 1,8G. Keskusmuisti 256. Nauhoitan behringer ADA8000:lla ja N-trackillä.

Nyt tapahtuu suurinpiirtein samanlaista taas, kone oli äskettäin korjauksessa, vaihdettu näytönohjain, emo ja muistipalikat (jota nyt 512). Sitä vain tapahtuu nyt usein ja joskus parikin kertaa peräkkäin, tuntuu reagoivan soittoon, esim. jos poljen basareita vähän tiiviimpään tahtiin niin saattaa tökkiä jatkuvasti, ja pätkiä jää nauhoitetuista raidoista pois, kaikki nauhoitetut raidat kuitenkin synkassa keskenään.

Myöskin, äänikortin adat input nro. 1 ei tunnu ottavan signaalia vastaan ollenkaan. Jokin on todennäköisesti fyysisesti rikki? Miten herkkiä tuollaiset äänikortit on?
www.farmakon.tk
Guitarfreak
07.01.2005 14:08:59
Nyt tapahtuu suurinpiirtein samanlaista taas, kone oli äskettäin korjauksessa, vaihdettu näytönohjain, emo ja muistipalikat (jota nyt 512). Sitä vain tapahtuu nyt usein ja joskus parikin kertaa peräkkäin, tuntuu reagoivan soittoon, esim. jos poljen basareita vähän tiiviimpään tahtiin niin saattaa tökkiä jatkuvasti, ja pätkiä jää nauhoitetuista raidoista pois, kaikki nauhoitetut raidat kuitenkin synkassa keskenään.

Onko sulla samalla kiintolevyllä sun musasofta ja paikka mihin äänität? Niitten ois hyvä olla ihan fyysisesti eri kiintolevyillä...
"Want an orange?"
Mazah
07.01.2005 14:58:00

Onko sulla samalla kiintolevyllä sun musasofta ja paikka mihin äänität? Niitten ois hyvä olla ihan fyysisesti eri kiintolevyillä...

Miksi?
www.farmakon.tk
Guitarfreak
07.01.2005 17:38:50
No siis... Jos ne on samalla levyllä, niin se lukupää joutuu hyppimään edestakaisin tallennuksen ja ohjelman käytön välillä. Tämä aiheuttaa nykimistä.
"Want an orange?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)