Aihe: suositelkaa!
1 2
Superbeast89
03.01.2005 20:11:00
Osta RICKENBACKER, jos löytyy rahaa.

Jos ei niin OSTA JOKU MUU!
If you are gonna rock, rock heavy!
Teijo K.
03.01.2005 20:15:27

Kaula on Jazzin/Presarin välimaastosta, mikkinä Nevalaisen itse tekemä tuplakelainen (ei Sinclecoil vaan kahdeksalla napapalalla varustettu) Runko leppää, kaula vaahteraa ja otelauta mahonkia, viimeistely ja työn jälki huippua ja SOI!!

Mahonkiotelauta? Hämmentävää, en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Miten sen on käsitelty?
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Teijo K.
03.01.2005 20:16:09

Osta RICKENBACKER, jos löytyy rahaa.

Jos ei niin OSTA JOKU MUU!

Koska köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa?
Akateeminen hömppä!

JK
03.01.2005 23:26:07
Mahonkiotelauta? Hämmentävää, en ole koskaan kuullutkaan moisesta. Miten sen on käsitelty?

Jonkulainen vahankaltainen toi pinnoite tuntuu olevan. Kuulemma Nevalaisen omia juttua sekin. Ei siihen ainakaan (vielä) ole pahemmin paska tarttunut ja on ihan jees muutenkin.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Teijo K.
03.01.2005 23:38:29

Jonkulainen vahankaltainen toi pinnoite tuntuu olevan. Kuulemma Nevalaisen omia juttua sekin. Ei siihen ainakaan (vielä) ole pahemmin paska tarttunut ja on ihan jees muutenkin.

Varmaan se toimii sitten. Innovatiivisuus on hyvä, varsinkin nykyään kun perinteiset otelautapuut ruusupuu ja ebony alkaa olla vaikeampia saada. Mahonki tuntuu äkkiä ajatellen varsin pehmeältä otelaudaksi silti.
Akateeminen hömppä!

balzary
03.01.2005 23:40:28

tämä neuser-ketjussa mainittu ales käytti sitä kaulassa ainakin. muistaakseni, varma en ole. eikös sen itse kaulankin olis hyvä olla jämerätä tavaraa?
Teijo K.
03.01.2005 23:51:34

tämä neuser-ketjussa mainittu ales käytti sitä kaulassa ainakin. muistaakseni, varma en ole. eikös sen itse kaulankin olis hyvä olla jämerätä tavaraa?

Kaula ja otelauta on kuitenkin eri juttu. Kaulan tulee ennenkaikkea olla sitkeä ja se ei saa vääntyä. Tuo kaularauta toisaalta painaa sisältä nimenomaan otelautaa vasten. Jos vain väännät ja väännät kaularautaa tarpeeksi kauan, se tulee pilkistämään otelaudan läpi. Eli otelaudalta vaaditaan taas kovuutta.

Gibsonhan on tehnyt kaulat perinteisesti aina mahongista. Otelaudat sitten Ebenistä. Gibson on kyllä tunnettu siitä, että ne kaulat osavat myös katketakin. Siitä lavan päästä missä otelauta loppuu. En ole vain kuullut mahonkisista otelaudoista.
Akateeminen hömppä!

Teijo K.
03.01.2005 23:59:00

nonni, sehän kävi ihan järkeen se. jos tässä offtopikkina voi kysellä, niin mikä on arvan (+muiden) mielipide: vaikuttaako nauhojen koko soundiin?

En näkisi sitä ainakaan merkittävänä tekijänä soundipoliittisesti. Tatsiin ja soitettavuuteen sillä on sitäkin suurempi vaikutus. Että tietty sitä kautta ehkä.

Jumbonauhojahan nykyään moni suosii ja onhan niissä enemmän hiottavaa. Tarkoittaa että voidaan tasoittaa usemmin eikä tule vaihdettavaksi niin nopeasti.

Itse tykkään medium nauhojen tuntumasta, mutta koska vaihdan tarvittaessa itse ne nauhat, niin ei tarvitse ajatella kustannuksia. Ja kyllähän noiden pitää 10 vuotta kestää normaalisoittoa. Moniko täällä tämän nykyisen Gas-hulabaloon aikana voi sanoa soittavansa samalla sbassolla kymmentä vuotta?
Akateeminen hömppä!

JK
03.01.2005 23:59:25
En ole vain kuullut mahonkisista otelaudoista.

En minäkään ollut aikaisemmin.. Nevalaiselle soittaessani muusta asiasta (kyselin mikistä) jäi tuo otelautajuttu kysymättä.

Tämä otelautatieto on Kitarapajan kaverilta, joten sitä en ihan ehdottomana faktana pidä. En vain ole sitä enempiä ajatellut ennenkuin Arva asiasta otti puheeksi. Tarkistan asian, senverran jäi vaivaamaan.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
balzary
04.01.2005 00:01:41

tuli mieleen, kun ales sano että mielestään vaikuttaa enemmänkin ku pikkuriikkisen.

pienet nauhat=enemmän tulee otelaudan materiaalin soundivaikutus esiin

tai

isot nauhat = värähtelyä enemmän nauhan ja otelaudan välillä (pohdinnat by unskelotti)
Teijo K.
04.01.2005 00:06:45

tuli mieleen, kun ales sano että mielestään vaikuttaa enemmänkin ku pikkuriikkisen.

pienet nauhat=enemmän tulee otelaudan materiaalin soundivaikutus esiin

tai

isot nauhat = värähtelyä enemmän nauhan ja otelaudan välillä (pohdinnat by unskelotti)

Niin voi tietysti olla, että kun isommassa nauhassa on enemmän metallia, niin se suurempi massa vaikuttaa enemmän. Vähän kuin tallassa kun vertaillaan Fenderin peltitallaa ja BadAssiä. Enemmän metallia -enemmän sustainia - vähemmän puun soundia. Olen vain itse aina käyttänyt mediumia joten vertailu on jäänyt suorittamatta.

Olen kyllä aina enemmän keskittynyt tutkimaan niitä puita, ja miten ne vaikutavat soundiin. Jotkut ihan arvostetut rakentajat uskovat toisaalta, että soundi lähtee mikistä. :)
Akateeminen hömppä!

Teijo K.
04.01.2005 00:10:00

En minäkään ollut aikaisemmin.. Nevalaiselle soittaessani muusta asiasta (kyselin mikistä) jäi tuo otelautajuttu kysymättä.

Tämä otelautatieto on Kitarapajan kaverilta, joten sitä en ihan ehdottomana faktana pidä. En vain ole sitä enempiä ajatellut ennenkuin Arva asiasta otti puheeksi. Tarkistan asian, senverran jäi vaivaamaan.

Nyt se alkoi vaivaamaan minuakin. :) Mysteerinen Nevalais-otelauta. Hmm.
Akateeminen hömppä!

JK
04.01.2005 09:04:14
Nyt se alkoi vaivaamaan minuakin. :) Mysteerinen Nevalais-otelauta. Hmm.

Väärää infoa..myönnän.

http://www.flyingfinnguitars.com/finstruments.htm

Ebonya se otelauta on.
Teijo K.
04.01.2005 11:38:39

Väärää infoa..myönnän.

http://www.flyingfinnguitars.com/finstruments.htm

Ebonya se otelauta on.

Nyt kuulostaa loogiselta.
Akateeminen hömppä!

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)