Aihe: Rytmitajun tärkeys ja harjoittelu?
1
Bassolow
01.01.2005 23:57:15
Olen soittanut noin puoli vuotta bassoa ja tykkään siitä kovasti. Käyn tunneilla ja harjoittelen kotona erilaisia riffejä ja biisejä.

Nyt olen kuitenkin huomannut että rytmitajuni/tahdissa pysymiseni
ei ole kovin kummoinen. Se on alkanut hermostuttaa minua kovasti sillä basistillahan kuuluisi olla hyvä rytmitaju.

Onko siis rytmitajua helppo harjoitella ja miten se pitäisi tehdä?
Sain joululahjaksi metronomin, mutta en tiedä minkälaisia harjoituksia sillä pitäisi tehdä.

Kannattaako minun siis jatkaa basson soittoa, vaikka rytmitajuni ei ole erityisen hyvä? En kyllä missään nimessä sitä haluaisi lopettaa mutta haluaisin kuulla muitten mielipiteitä asiasta.
Karlsson
02.01.2005 00:03:25
Kannattaako minun siis jatkaa basson soittoa, vaikka rytmitajuni ei ole erityisen hyvä? En kyllä missään nimessä sitä haluaisi lopettaa mutta haluaisin kuulla muitten mielipiteitä asiasta.

Tottakai kannattaa!

Helpointa on jos hommaat jonkun soitto-oppaan ja soitat aluksi sitä läpi niin, että metronomi iskee jokaiselle iskulle.

Sitten aloitat kirjan alusta, mutta metronomi iskemään esmes 2:lle ja 4:lle.

Tätä voi vielä vaikeuttaa sitten jatkossa että se metronomi iskee vain yhdelle iskulle tahdissa.

Lisäksi voi kokeilla metronomin iskua jokaisen iskun koholle "yk-SI, kak-Si.." jne.

Luovuutta treenaukseen. Ja jos joku asia sujuu hyvin, niin ei muuta kuin vaikeampaa tilalle! Lattari rytmejä kannattaa myös kokeilla. Niin että ohjelmoi ns. claven rumpukoneeseen / tietsikkaan ja siihen päälle sitten, itselläni ainakin meinaa pelihousut repeillä siinä hommassa...
Jesus built my hot dog!
pardy
02.01.2005 00:08:42

Olen soittanut noin puoli vuotta bassoa ja tykkään siitä kovasti. Käyn tunneilla ja harjoittelen kotona erilaisia riffejä ja biisejä.

Nyt olen kuitenkin huomannut että rytmitajuni/tahdissa pysymiseni
ei ole kovin kummoinen. Se on alkanut hermostuttaa minua kovasti sillä basistillahan kuuluisi olla hyvä rytmitaju.

Onko siis rytmitajua helppo harjoitella ja miten se pitäisi tehdä?
Sain joululahjaksi metronomin, mutta en tiedä minkälaisia harjoituksia sillä pitäisi tehdä.

Ota rumputunteja. Jos se ei vaan rahasta ole kiinni, ni käyt vähän rumputunneilla tai opettelet muuten vaan soittamaan rumpuja. Tukee bassonsoittoa tosi paljon juuri tuon rytmitajun puolesta.

Metronomin kanssa kannattaa soittaa ehkä ihan tommosia perusjuttuja, 8-osia, välillä vaihellen niin että soittaa joka iskulle vaan ekan tai tokan 8-osan. Myös erilaisia rytmejä kannattaa opetella niin paljon kuin jaksaa. Ne perusjutut, 8-osat, triolit, 16-osat, on hyvä tavote lähteä. sitte rupeetki sekottelemaa niitä keskenää siten että peräkkäisille iskuille ei tule sama rytmi. Sitten sekoitat pakkaa vielä niin että jätät esim. sen triolin keskimmäisen nuotin soittamatta, 16-osan kaksi "ulointa", eli ekan ja vikan nuotin soittamatta ja niin edespäin, samalla koko ajan varioiden rytmien välillä. Jos tuntuu hankalalta vdellä noita lennosta, niin kirjota ensin pitkä rimpsu sekalaisia rytmejä nuoteiks, laitat sit niin hitaan tempon ku hyvältä tuntuu, ja rupeet primavistana soittamaan niitä rytmejä. Pumpsutat vaikka samaa kieltä vaan tai vaihdat joka iskulla kieltä ilman että painat mitään nauhaa.

Wau. Jopas keksin hyvän metodin. :) Pitääki mennä ite reenaamaa tollee...
Johannes_t
02.01.2005 00:51:07

Hyviä treenivinkkejä! Mutta jos tilanne on se, että olet aivan lähtökuopissa, niin ensimmäiseksi pitäisi pystyä tiedostamaan rytmi. Kun kuuntelet musiikkia, yritä laskea tahtia mukana, kun soitat ajattele pulssia. Kuuntele metronomia ja yritä "täyttää" iskujen välit.
toivajar16
02.01.2005 12:28:33
Kaikki edellämainitut ovat hyviä vinkkejä. Mielestäni on tärkeää myös saada yksinkertaisinkin yhden kielen neljäsosa harjoitus svengaamaan eli tuntumaan musiikilta eikä pelkältä harjoitukselta. Yksinkertaisenkin klikin voi kuvitella rumpukompiksi päässään, jolloin groove syvenee. Ihmisrumpalit kun harvemmin soittavat kuin koneet (onneksi). Kun perse alkaa nousta penkistä ylös kannattaa jatkaa samaan malliin eikä väkisin istua alas....
"Ei se siitä"
hgr
02.01.2005 20:16:24 (muokattu 02.01.2005 20:18:18)
Kannattaa harjoitella taimia myös ilman klikkiä(eli opettelee TUNTEMAAN taimin), ettei liiaksi kiinny noihin apuvälineisiin.
L.Ruoska
02.01.2005 20:29:30

Suosittelen bändissä soittoa, ei tunnu niin yksinäiseltä se treenaaminen ja se taimin haku kyllä paranee siitä huomattavasti.

Toi rumputuntijuttu ei muuten ollu yhtään huono idea, voisin itekkin kokeilla! Oon aina vähä salaa kelaillu et musta tulis ihan hyvä rumpali koska rytmitaju on imho mun vahvimpia puolia kun tekniikkakin on tällänen itseopeteltu plekuruntta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)