Aihe: Band of Gypsys
1 2 3 4
willie
02.01.2005 08:50:38
Kyllä tämä Band of Gypsys on minulle yksi kovimmin kolahtaneita levyjä. Joka kerta vieläkin Machine Gun saa kylmät väreet aikaan.
Cox-Miles ryhmä toimii todella (minimaalisen) hyvin.

Kannattaa tsekata myös Band of Gypsys 2, jos jostain löytyy. Sisältää lisää biisejä noilta kahdelta keikalta 31.12.1969-1.1.1970.
Basisti, melkein 50v.
Carol Kaye Fan Club
sub zero
02.01.2005 11:33:24 (muokattu 02.01.2005 11:41:02)
Eihän soittaminen ole mitään egobuustailua, joten ylläoleva on täysin mahdollista ja muusikoiden keskuudessa jopa yleistä. Miles veti "perussettiä" helvetin tasokkaasti, ja sellaisille rumpaleille riittää aina kysyntää.

Mun pointti on että vaikka Milesin soitto toimii BoG-levyllä, niin Hendrix tarvitsi albumeilleen Mitchellin kaltaisen omaperäisen ja teknisesti taitavan rumpalin.

Kyllä olisi ollut helvetin huono juttu jos kaikilla Hendrixin levyillä olisi omaperäisten komppien ja fillien sijasta joku Miles vetämässä peruskomppiaan. Siitä te varmaan nauttisitte. Vähän pitäisi osata arvostaa 60-luvun yhtä suurinta rock-rumpalia, jos te jotain muusikoita kuvittelette olevanne. Mitä egobuustailuun tulee, niin jos tiedät Hendrixin urasta jotain, niin tiedät kyllä että kummalla rumpalilla oli suurempi ego... Milesia on syytetty siitä että hän muutta BoG:n omaksi bändikseen.
"Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras
paranoid android
02.01.2005 12:08:18
Minä kyllä pidän kummastakin rumpalista, mutta Miles oli kyllä paljon varmempi soittaja. Ei paljon virheitä kuulu. Mitchell taas soitti esim. Isle of Wightilla aivan päin helvettiä, mutta vaikkapa Tukholmassa 1969 aivan hemmetin hyvin.
Niin ja kannattaa tsekata Live at Fillmore East joka on siis tupla CD painos niistä kahdesta keikasta.
Nahkaliivit paukkuu.
AoA
02.01.2005 14:13:31 (muokattu 02.01.2005 14:15:54)
Eli Buddy Miles ei siis ollut sen tason rumpali.

Kuten ei Mitchellkään ollut sen tason että siltä olisi lähtenyt tiukkaakin tiukempaa groovea tommoseen band of gypsys menoon...

Mun pointti on että vaikka Milesin soitto toimii BoG-levyllä, niin Hendrix tarvitsi albumeilleen Mitchellin kaltaisen omaperäisen ja teknisesti taitavan rumpalin.

No sittenhän tässä ollaan samalla asialla.
Ja tosiaan, mä en kumpaakaan rumpalia dissaa ja kiistele paremmuudesta, mutta kumpikin hoitaa oman juttunsa todella loistavasti.
-Anssi, Stiff Flavor
Roberto
02.01.2005 14:30:11

Kyllä mä sen verran tiedän musiikista, että sä et mua voi noin pahasti kusettaa. Vedä Ringo hanuriis.

Teiniangstia hippasen pienemmälle ni alkaa musakin kuulostamaan paremmalta.
Uli Con Carne
02.01.2005 15:21:38

Ei kai noita noin erityylisiä tyyppejä voi verratakaan? Toinen tykkää kolmannesta, kolmas neljännestä.

Tosin se on sanottava, että aika harva rumpali kaikki viimisimmät lickinsä latoo tiskiin joka biisissä, eli tuommoinen 'vain' peruskompin soiton perusteella dissaaminen nyt on mitä on. Ei kovien äijien tarvi todistella joka fillissä koko sanastoaan. Sitä paitsi oikeasti hyviä komppirumpaleita on harvassa.

Meikä tykkää molemmista. Niin, ja original topicciin sen verran että Band Of Gypsys on minusta ehkä jopa Hendrixin kovin levy kokonaisuutena. Tai ainakin tänään tuntuu siltä.

Kahvia.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
leather rebel
02.01.2005 18:32:06 (muokattu 02.01.2005 18:34:05)
Ihan helevetin hyvä levy.

Ei kai noita noin erityylisiä tyyppejä voi verratakaan? Toinen tykkää kolmannesta, kolmas neljännestä.

Tosin se on sanottava, että aika harva rumpali kaikki viimisimmät lickinsä latoo tiskiin joka biisissä, eli tuommoinen 'vain' peruskompin soiton perusteella dissaaminen nyt on mitä on. Ei kovien äijien tarvi todistella joka fillissä koko sanastoaan. Sitä paitsi oikeasti hyviä komppirumpaleita on harvassa.

Täysin samaa mieltä.
"I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Lilli
02.01.2005 18:48:14
Mielestäni Miles-Cox aisapari oli loistava rytmiryhmä Jimille, tiukempi ja tarkempi kuin Mitchell-Redding. Jos pitäisi valita se toimivin kokoonpano, niin minusta se olisi juurikin Hendrix-Miles-Cox.

Monesti oon miettinyt, miltä olisi kuulostanut trio Hendrix-Bruce-Baker? Jos tällainen voimaorkesri olisi muinoin perustettu, miltä kuulostaisi nykypäivän rock. Strange!
Myynnissä E-H MemoryMan DeLuxe 160 euroa - tingi!
sub zero
02.01.2005 19:46:16

Sinun mielestä siis vain peruskompin soitto on okei? Hyvä on. Jos haluat kuunnella sellaista mielikuvituksetonta paskasoittoa psykedeelisessä rokissa niin kuuntele rauhassa.
"Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras
sub zero
02.01.2005 19:48:45
Monesti oon miettinyt, miltä olisi kuulostanut trio Hendrix-Bruce-Baker? Jos tällainen voimaorkesri olisi muinoin perustettu, miltä kuulostaisi nykypäivän rock. Strange!

Hendrix ja Bruce on sen verran vahvoja hahmoja että saattaisivat olla vain toisiensa tiellä. Creamissa Bruce sai laulaa ja säveltää astumatta kenenkään varpaille (Erkki halusi pitää matalaa profiilia). En näe että Baker olisi tuonut oleellisesti uutta tuohon jos verrataan Mitchelliin.
willie
02.01.2005 20:47:54
Sinun mielestä siis vain peruskompin soitto on okei? Hyvä on. Jos haluat kuunnella sellaista mielikuvituksetonta paskasoittoa psykedeelisessä rokissa niin kuuntele rauhassa.

???
Basisti, melkein 50v.
Carol Kaye Fan Club
Uli Con Carne
02.01.2005 22:39:04

No niin, otetaanpas ihan rauhassa. Juuri noinhan minä sanoin, vai? :)
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
rokkirami
03.01.2005 02:56:30
Onks tää nyt vaan mun päässä, mutta kuulostaako kenestäkään muusta siltä, että changesin säkeistössä tempo kiihtyy hieman loppua kohden?

Ja mitä Milesiin ja Mitcheliin muuten tulee, niin tykkään enemmän Mitchelin vyöryvästä soitosta. Aika vaikea kuvitella joku Fire tai Purple Haze Milesin soittaman.
Roberto
03.01.2005 11:15:52

Onks tää nyt vaan mun päässä, mutta kuulostaako kenestäkään muusta siltä, että changesin säkeistössä tempo kiihtyy hieman loppua kohden?

Totta helvetissä kiihtyy. Kun Buddy ajaa, silloin ei kysellä :)
AoA
04.01.2005 22:18:21
Aika vaikea kuvitella joku Fire tai Purple Haze Milesin soittaman.

Kyllähän ne band of gypsysin kanssa firea vetivät fillmoressa ja olihan kyllä kamalan kuuloista milesin soittamana...niin minun mielestäni, mutta varmasti yhtä kamalan kuuloista olis esim. Power of Soul mitchellin soittamana...
-Anssi, Stiff Flavor
Käyttäjätunnus
04.01.2005 22:57:50

Mä taas oon monesti miettiny miltä olisi kuulostanut trio Hendrix-Entwistle-Moon. Huhhuh...
"Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus . Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta!" -Frank Zappa
Milkop
05.01.2005 14:09:52 (muokattu 05.01.2005 14:17:05)

Mä oon aina pitänyt Milesia parempana tai no, ainakin sopivampana Jimin taustalle. Onhan Mitchilläkin hetkensä, mutta helvetinmoinen sähläys sillä oli koko ajan päällä, ei suoraa komppia irronnut millään. Miehen jazz-tausta tosin saattoi vaikuttaa. Ja onhan Jimin kanssa soittaminen varmasti ollut vaativaa puuhaa, kun ei ihan tarkkaan ole tiennyt mihin suuntaan biisit ovat menossa.

EDIT:Tosin, kuten ylempänä sanottiin, on vaikea kuvitella Mitchelliä esim. Who Knowsin taustalle ja toisaalta Milesiä Firen komppaajaksi. Molemmat ovat sopineet osiinsa paremmin kuin hyvin. Sikäli melko turhaa ruveta herrojen paremmuudesta tappelemaan.

EDIT2:Itse levy on kyllä Hendrixin paras, erityisesti Machine Gunin aikana meinaa tulla huonot housuun. Isältä löytyy ko.levy alkuperäisenä vinyylinä, siinä on tunnelmaa kun sitä kuuntelee.
"I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell
saturnzreturn
05.01.2005 17:49:35
Sait varoituksen.

hehee!

juu kyllä on pirun kova trio tuo. omistan fillmore east dvd:n, ja täytyy sanoa, että ei ole niin kauhean mielenkiintoista yhdestä, huonosta kuvakulmasta kuvattua materiaalia, varsinkin kun lavaesiintyminen rajoittuu siihen musiikin tahdissa jalan polkemiseen, mutta ihan kiva lisä loistavaan liveen, kun levyä kuunnellessa tuli kuitenkin sellainen fiilis, että tämä on pakko myös NÄHDÄ.
my wallet's fat and so is my head
sub zero
05.01.2005 19:16:31
juu kyllä on pirun kova trio tuo. omistan fillmore east dvd:n, ja täytyy sanoa, että ei ole niin kauhean mielenkiintoista yhdestä, huonosta kuvakulmasta kuvattua materiaalia, varsinkin kun lavaesiintyminen rajoittuu siihen musiikin tahdissa jalan polkemiseen, mutta ihan kiva lisä loistavaan liveen, kun levyä kuunnellessa tuli kuitenkin sellainen fiilis, että tämä on pakko myös NÄHDÄ.

Jos olet tekemässä albumia livenä niin siinä varmaan ei kannata hirveästi heilua jos haluaa ne nuotit edes jotenkin kohdalleen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)