severia 01.01.2005 02:19:22 (muokattu 01.01.2005 02:20:44) | |
---|
topic useampia soittimia Olen soitellut kitaraa pari vuotta, syntikkaa pari kuukautta ja ajattelin aloittaa basson. Onko soittimia silloin liikaa, kannattaako joku karsia härskisti pois vai voiko kaikissa kehittyä hyväksi? Mielipiteitä/kokemuksia? |
kingdom 01.01.2005 03:08:06 | |
---|
Hyvyys on relatiivista. Soittotaito ei ole mitään verrattuna musikaaliseen älykkyytteen. Siis sellaiseen mitä useimpien soittimien soittaminen tarjoaa. Eli siis suosittelen opettelemaan useampia soittimia kuin vain yhtä. Kaikki kuolemme joskus. Joko huomenna tai tuhat huomenta myöhemmin. Juhlitaan odotellessa! |
Ostinaatio 01.01.2005 03:12:29 | |
---|
Ei. Onnea multi-instrumentalismi yrittelylle, varmasti todella kehittävä tapa oppia. Soita kaikkia niin paljon kun vaan jaksat, voi hyvinkin olla että yksi nousee vähän muiden ylitse osaamisessa, mutta kannattaa silti jatkaa muidenkin soittimien opettelua. Yhden soittimen osaaminenhan tukee toisen soittimen osaamista. (Ja kitaran ja bassonsoitto tukevat osaksi toisiaan) Monen soittimen osaaminen myöskin auttaa hahmottamaan sellaisia kappaleita joissa noita soittimia käytetään kokonaisvaltaisemmin. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Jooba 01.01.2005 20:55:22 | |
---|
Itellä on basso ollut pää soittimena noin 2,5 vuotta ja nyt alkoi pari kuukautta sitten kiinnostaa piano. Ja kitaraa on tullut soiteltua akustisella jotain pientä ja bändin kitaristin sähköisellä oon joskus saanut soittaa. Ainut enää niin rummut olis ihan siistit. |
No ei tosiaankaan kannata karsia yhtään soitinta pois listalta. Itse olen soittanut 6 vuotta pianoa, reilusti yli 1,5 vuotta rumpuja ja myös kitaran soiton aloitin viime vuonna. Eli ei mitään kannata jättää. I was the one who survived lake Bodom |
Dutteri 01.01.2005 23:28:46 | |
---|
Ei tietenkään kun kannattaa soitella muutakin että kehittyy musiikissa monipuoliseksi muusikoksi. Minullakin kitara pääsoittimena mutta bassoa ja pianoa nyt sen verran, että osaa joitain helppoja juttuja soittaa. Oman basson ajattelin muutaman vuoden sisällä ostaa. Joskus sitä saattaa herätä keskellä yötä ajattelemaan sitä hämmentynyttä onttouden tunnetta, joka on täynnä koloja, jotka eivät koskaan täyty..IMIK #13 Pastilli? |
Czar 03.01.2005 23:53:49 | |
---|
Minä alotin koskettimilla ja kitaralla, sitten soittelin huiluja ja pianoa. Nyt pääsoitin on kitara, bassoon olen perehtynyt vuoden verran. Koskettimia ja huiluja soitan säännöllisen epäsäännöllisesti, enkä koe että soittimia olisi liikaa. Päin vastoin, olen kiinnostunut opiskelemaan vielä rumpujakin. Sehän on varsinainen rikkaus kun hallitsee montaa eri soitinta. |
Paijukainen 04.01.2005 10:52:22 (muokattu 04.01.2005 10:57:20) | |
---|
Yhden soittimen osaaminenhan tukee toisen soittimen osaamista. (Ja kitaran ja bassonsoitto tukevat osaksi toisiaan) Tämä tukemis-asia äärimmäisen totta. Itse aloitin pianolla (ja siitä johtuen ajattelen kaikki muutkin soittimet pianon koskettimille tavallaan) jonka jälkeen tuli alttofoni,josta laajeni soprikseen, pian tuli sointusoittimista kitara pianon vierelle ja basismi kuitenkin vei vielä kitarismin ohi. Foneille vastapainoa antaa huilu. Ja perkussiot ja rummut kiinnostaisivat, niinkuin vielä moni muukin, mutta yksinkertaisesti se aika-raja tullut vastaan. Eli niitä soittaa kun aikaa ja tilaisuutta, mutta ei sen enempään tällä erää mahdollisuutta. Monen soittimen osaaminen myöskin auttaa hahmottamaan sellaisia kappaleita joissa noita soittimia käytetään kokonaisvaltaisemmin. Tuo myös harvinaisen totta. Kaikkea ei voi keretä, eikä kaikkea treenata yhtä hyvin. Jotkin soittimet nousevat "ykkössoittimiksi". Mutta tunnen tehneeni oikeat valinnat soittaessani useampaa, ja mikä parasta, ei iske nopea kyllästyminen kuten yleensä vain yhtä instrumenttia soitettaessa. Ja toinen auttaa aina toista. Esim. pianon satunnainen bassottelu vasurilla on yhtä ja samaa kuin tavallista bassoa soitettaessa. Sen ajattelee niin automaattisesti nykyään, eikä erikseen "pianon vasemman käden iskuina". Edit: kannattaako joku karsia härskisti pois vai voiko kaikissa kehittyä hyväksi? Mielipiteitä/kokemuksia? Eli vastaus kysymykseen, se riippuu motivaatiostasi ja ajankäyttömahdollisuuksista. Älä kuitenkaan yritä haukata liian suurta palaa kerralla jos siltä alkaa tuntua. On totta että toisen soittaminen on aina pois toisen soittamiselta, sehän on selvää. Mutta uskoisin että et kadu ainakaan jos soitat kaikkia, olisi se sitten toistan enemmän toista vähemmän. Loppupeleissä. "Kaikki ihmiskunnan ongelmat johtuvat yhdestä ainoasta asiasta: kyvyttömyydestä istua hiljaa huoneessa." -Blaise Packal |
Aardfather 04.01.2005 20:44:48 | |
---|
Ei tosiaan kannata karsia pois. Pikemminkin päinvastoin, kun soittaa useampaa soitinta niin kehittyy monipuolisemmaksi kuin vain yhtä soitinta soittaessa. Tietysti ei välttämättä kannata kaikkea mahdollista opetella soittamaan ainakaan yhtäaikaa. Ainakin jos haluaa oppia hallitsemaan jonkin tietyn soittimen todella hyvin. Mutta lyhyesti sanottuna monipuolisuus on aina hyvästä. - Aardfather |
samantien 05.01.2005 16:10:34 | |
---|
ei kannata.. itse alotin soittaan kitaraa ja rumpuja yhtäaikaa noin 12 vuotta sitten ja matkan varrella sitten mukaan on tarttunu mandoliini, basso ja piano.. ei monen soittimen osaamisesta ainakaan haittaa ole. eikä se mieletön virtuoosikikkailu ole todellakaan tärkeää. |
...And Justice For All 12.01.2005 20:11:45 (muokattu 12.01.2005 20:12:11) | |
---|
Aloittelin kitaralla, akustisella. Nyt soittelen kaikkea mitä VOI soittaa! Metallica on paras! Pastilli? |