Aihe: Tahtien laskeminen
1 2
Kaake
16.05.2003 13:35:46
Hei,

olisin kysellyt kuinka Te yleensä laskette tahteja nuoteista soittaessa
tai harjoitellessanne jotain uutta biisiä? Itse en ole vielä löytänyt sitä sopivaa laskutapaa.

Eli esim. 4/4 yy-kaa-koo-nee , kaa-kaa-koo-nee, koo-kaa-koo-nee, nee-kaa-koo-nee ??
Tolla tyylillä ainakin minä sekoilen heti yksinkertaisissakin jutuissakin.

entäs sitten kahdeksasosat tai kuudestoistaosat??
yy ja kaa ja koo ja nee ja ??

Vähän hämärä viesti mutta toivottavasti tajusitte jotain..
Speedy
16.05.2003 16:35:03

En mä yleensäkkään laske.. Jossain hämärimmissä proge jutuissa pitää laskee, ja sillon mä lasken vaan ihan tahteja, eli: 1 - 2 - 3 - 4 - jne. eli tossa oli niiku 4 ensimmäistä tahtia.. Yleensähän se menee että 8, 12 tai 16 tahtia, siis kierto.. Ajan mittaan se menee niin selkärankaan, että ei tartte juurikaan laskea.. Ja se vähä riippuu mitä soitinta soittaa, ja millasta musiikkia soittaa.. Big band-stemmoja kun soittaa (rummuilla) niin ensimmäisiä kertoja pitää vaan silmät tiukasti kiinni lapuissa..

Klassisessa sama homma, tosin siellä löymäsoittajilla ainakin on enemmän ja pidempiä taukoja. Ja varsinkin kevyemmällä puolella on yleensä merkitty käännöskohdat ja muut, mistä helposti pääsee kärryille, taikka tietää missä on menossa..

Mutta ajan kanssa siihen pääsee mukaan. Oikeestaan mä en osaa neuvoa tota laskemista sen kummemin, kun mä en oikeestaan koskaan ole laskenu laskemalla niitä..=I
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
J Bro
19.05.2003 09:56:00 (muokattu 19.05.2003 10:04:04)
Mä lasken useasti 8 osia varsinkin kun soitan juttuja joissa on paljon polyrytmiikkaa. Jos biisi on nopea temponen ja homma sisältää joitain amboluuttisia rytmejä niin 8 osat on hyviä. Esim Lasket vaan
1-2-3-4-5-6-7
1-2-3-4-5
1-2-3-4-5-6-7
1-2-3-4-5
ja paino ykköselle tai ihan miten tykkäät.
jne. =)
Kaikki on reenistä kiinni.
Speedy
19.05.2003 10:29:50

Esim Lasket vaan
1-2-3-4-5-6-7
1-2-3-4-5
1-2-3-4-5-6-7
1-2-3-4-5
ja paino ykköselle tai ihan miten tykkäät.
jne. =)

Mikähän tossa on niiku tahtilaji?? 7/8 - 5/8 vai?
mklami
19.05.2003 15:41:13

8-osien laskeminen käy pitemmän päälle työlääksi. Esim. 5/8, 7/8 ja 9/8 -tahtilajit lasken ite seuraavasti:

5/8 = jaan tahdin kahteen iskuun, eli iskujen mitat ovat toisistaan poikkeavia. Tilanteesta riippuen joko tahdin ensimmäinen tai toinen isku on pitempi.

Esim. tahdin kolme ekaa 8-osaa on yksi isku, kaksi viimeistä toinen, jonka voi laskea näin: yk-si-ja kak-si.
Päinvastainen tilanne, eli ensimmäinen isku on lyhyempi kuin toinen, voidaan lukea näin: yk-si ja-kak-si.

7/8 = jaan tahdin kolmeen iskuun. Kaksi iskuista ovat kahden 8-osan mittaisia, ja yksi on kolmen 8-osan mittainen. Paikat voivat vaihdella, esim: yk-si ja-kak-si kol-me, tai yk-si kak-si kol-me-ja jne...

9/8 kohdalla sama tilanne, eri mittaisia iskuja, joita voi ryhmitellä kuhunkin tapaukseen sopivaksi.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Speedy
19.05.2003 23:38:11

Jos tässä nyt siis puhuttiin tahtien (tahtilajin) laskemisesta, eikä tahti määrän laskemisesta, niin...

Toi edellinenkin tietty on ehkä hyvä tapa laskea, mutta mulle ei ainakaan tuntunu sopivalta, itse lasken näin:

5/8: yk-si kak-si kol, yk-si kak-si kol, jne..

7/8: yk-si kak-si kol-me nel, yk-si kak-si kol-me nel, jne..

9/8: yk-si kak-si kol-me nel-jä vii, yk-si kak-si kol-me nel-jä vii, jne..

Tommoseen on mun mielestä helpompi soittaa eri fraseerauksella, esim. tyyliin 5/8 osassa 123 12 tai 12 123 -sarjoja, kun että laskis silleen kun mklami edellä mainitti, jossa pitää muistaa paremmin, miten laskee.. Toki tuo 123 12 kin on oiva tyyli laskea, se vähän riippu biisistä, ja sen groovesta, miten on järkevää laskea..

Ajan mittaan kun noita paljo soittaa, niin se iskostuu selkärankaan niin hyvin, että sen tietää luonnostaan, missä tulee se "käännös kohta", eikä sitä tartte enää niinkään laskea..=I
Aerodactev
19.05.2003 23:45:42
Minä en käytä 'erikoisiin' tahtilajeihin (5/4, 7/8 jne.) numeroita, vaan helppoja muistisääntöjä, esim.

5/8 = ta-va-ra-ta-lo
7/8 = pul-la pul-la pii-rak-ka

Toisaalta en tiedä, onko nuo nyt sitten niin helppoja...
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
mklami
20.05.2003 12:04:09

Minä en käytä 'erikoisiin' tahtilajeihin (5/4, 7/8 jne.) numeroita, vaan helppoja muistisääntöjä, esim.

5/8 = ta-va-ra-ta-lo
7/8 = pul-la pul-la pii-rak-ka

Toisaalta en tiedä, onko nuo nyt sitten niin helppoja...

Noi on hyviä ns. epäjakojen, kuten triolien, kvartolien, kvintolien, sekstolien ja septolien lukemisessa.

Esimerkkejä näiden epäjakojen lukemisesta:

trioli = ta-te-ti
kvartoli = ta-ka-te-ke
kvintoli = se-ka-ta-va-ra, ta-ka-te-ke-ti
sekstoli = ta-ka-te-ke-ti-ki, ti-pa-tu-ti-pa-tu
septoli = ja-lo-vii-na-pu-te-li, co-ca-co-la-pu-te-li, ta-ka-te-ke-ti-ki-ti
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Kaake
20.05.2003 12:11:15
Kiitoksia kaikille vastauksista! Aloitan bassotunnit kesäkuussa, joten täytyy käydä näitä läpi opettajan kanssa. Itseopettelussa tuntuu aina jämähtävän johonkin lopulta yksinkertaiseen asiaan jonka kokeneempi olisi osannut selvittää silmänräpäyksessä.
Zarmo
20.05.2003 12:20:33

septoli = ja-lo-vii-na-pu-te-li,

Taidanpa siirtyä tylsästä Y-ka-ko-y-ka-y-ka:sta tuohon.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
tsalakka
23.05.2003 23:53:21
Suomen kieli on aivan loistava tällaisille epäsäännöllisille iskutuksille - juuri yllämainittu "yk-si ja kak -si" tai "yk -si kak -si ja" 5/8:lle ja analogisesti eteenpäin. Esim. Balkanin tanssirytmit onnistuvat tällä pohjalla.
R.Syke
01.01.2005 18:55:04
Esimerkkejä näiden epäjakojen lukemisesta:

trioli = ta-te-ti
kvartoli = ta-ka-te-ke
kvintoli = se-ka-ta-va-ra, ta-ka-te-ke-ti
sekstoli = ta-ka-te-ke-ti-ki, ti-pa-tu-ti-pa-tu
septoli = ja-lo-vii-na-pu-te-li, co-ca-co-la-pu-te-li, ta-ka-te-ke-ti-ki-ti

sanoitin uudelleen ;)

trioli = tri - o - li
4-oli = ta-ka-pi-ru
6-oli = ta-ka-pi-ru-te-ki

Olisko noille synkoopeille ym. lisää tämäntapaista 'tuplakieltä'?

Aina ei malta laskea tylsästi. Tarkoitan siis, kuten jotkut diip-pa daap-pa / dii-pa daa-pa -tyyliset?

Voisi olla hauskojakin tapauksia.
Dr Dominant
02.01.2005 09:16:29 (muokattu 02.01.2005 09:20:14)

Jos on kova tempo ja pitää laskea viiteen, seiskaan yms., voi kokeilla myös seuraavaa tapaa:

hahmottelee tahtilajin kahteen ja kolmeen jakautuviin sykkeisiin kuten edellä on jo demonstroitu, sitten vaan laskee niitä seuraavasti:

5/8 (2-3) = Kaks-Kolome

7/8 (2-2-3) = Kaks-Kaks-Kolome

9/8 (3-2-2-2) = Kolome-Kaks-Kaks-Kaks

Näitä olen itse käyttänyt kun on sen verran nopea tempo että yksittäisiä vaikkapa kahdeksasosia alkaa olla työlästä laskea.

Jos kvintolien, septolien yms. rytmien treenaaminen kiinnostaa, niitä voi treenata myös intia-reittiä. Karnaattisessa rytmisolfassa käytetään karkeasti ottaen seuraavaa tavujen nimityskäytäntöä, joka ainakin allekirjoittaneella toimi hyvin treenivälineenä:

2 = Ta-Ka
3 = Ta-Ki-Ta
4 = Ta-Ka-Di-Mi
5 = Ta-Di-Ki-Na-Thou (ääntyy käytännössä 'tu')

Tästä eteenpäin kaikki jakautuvat pääosin kakkosen ja kolmosen ryhmiin. Viitoselle on olemassa oma nimi (kun halutaan pitää viitonen yhtenä ryhmänä ilman jakamista kahteen ja kolmeen). Huomatkaa, että vaikka kaksi peräkkäistä kakkosta menee myös nelosena, 2-2 ja 4 painottuvat eri tavalla. Vaikka ne ovat matemaattisesti yhdenvertaisia siinä, että tahtiin tulee sama määrä tavaraa, musiikillisesti ne tuottavat erilaisen lopputuloksen.

Näitä mukaellen muutama "lausuntaohje"

Trioli (3) = Ta-Ki-Ta
Kvintoli (5) = Ta-Di-Ki-Na-Thou
Kvintoli (5: 2-3) = Ta-Ka-Ta-Ki-Ta
Kvintoli (5: 3-2) = Ta-Ki-Ta-Ta-Ka
Septoli (7: 3-4) = Ta-Ki-Ta-Ta-Ka-Di-Mi
Septoli (7: 4-3) = Ta-Ka-Di-Mi-Ta-Ki-Ta
9-'toli' (9: 2-3-4) = Ta-Ka-Ta-Ki-Ta-Ta-Ka-Di-Mi
9-'toli' (9: 4-3-2) = Ta-Ka-Di-Mi-Ta-Ki-Ta-Ta-Ka
9-'toli' (9: 5-4) = Ta-Di-Ki-Na-Thou-Ta-Ka-Di-Mi

Samaa ideaa soveltaen tästä eteenpäin. Kunkin rytmin "nimen" ensimmäistä 'Ta'-tavua korostetaan hieman, jotta "sanojen" alkamiskohdat erottuvat muista Ta-tavuista.

Silloin kun liikutaan maastossa joka sisältää paljon tasajakoisesta poikkeavia tahtilajeja tai poikkeuksellisia alajakoja, voi olla helpompaa käyttää tätä systeemiä jalovinaputelin asemasta. Sinänsä sillä ei tietysti ole väliä mitä systeemiä käyttää, kunhan vain hahmotus onnistuu.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, Intialaisessa musiikkikoulutuksessa lähdetään tästä rytmisolfasta, yhtä lailla myös tanssijoiden kanssa. Sitten kun rytmiosasto taittuu laulamalla, niin sitten ryhdytään vasta oikeasti tanssimaan tai soittamaan jotain vermettä?! Omat curryt mukaan!! ;)

EDIT: Lisäsin kakkosen ja nelosen erotushuomion
"Dr Dominant, I Presume?!"
R.Syke
02.01.2005 15:30:01 (muokattu 02.01.2005 15:32:50)
8-osien laskeminen käy pitemmän päälle työlääksi. Esim. 5/8, 7/8 ja 9/8 -tahtilajit lasken ite seuraavasti:

5/8 = jaan tahdin kahteen iskuun, eli iskujen mitat ovat toisistaan poikkeavia. Tilanteesta riippuen joko tahdin ensimmäinen tai toinen isku on pitempi.

Esim. tahdin kolme ekaa 8-osaa on yksi isku, kaksi viimeistä toinen, jonka voi laskea näin: yk-si-ja kak-si.
Päinvastainen tilanne, eli ensimmäinen isku on lyhyempi kuin toinen, voidaan lukea näin: yk-si ja-kak-si.

7/8 = jaan tahdin kolmeen iskuun. Kaksi iskuista ovat kahden 8-osan mittaisia, ja yksi on kolmen 8-osan mittainen. Paikat voivat vaihdella, esim: yk-si ja-kak-si kol-me, tai yk-si kak-si kol-me-ja jne...

9/8 kohdalla sama tilanne, eri mittaisia iskuja, joita voi ryhmitellä kuhunkin tapaukseen sopivaksi.

-Asiallinen juttu.
tsalakka
04.01.2005 20:57:55
Sitten orkesteri- ja big band -soitossa olen käyttänyt sormia apuna tahtien laskemisessa, etenkin ensimmäisissä treeneissä. Onpi ollut apu ainakin minulle.
R.Syke
04.01.2005 21:33:46
Sitten orkesteri- ja big band -soitossa olen käyttänyt sormia apuna tahtien laskemisessa, etenkin ensimmäisissä treeneissä. Onpi ollut apu ainakin minulle.

-Hähähhää. Tahdit voi numeroida Finalella tai Sibellä ja monella muulla...
absentmind
15.01.2005 14:05:49
en laske ollenkaan. kuuntelen sen gruuvin ja painan mieleeni. mihin sitä laskemista tarttee, kun on korvat päässä?
Kutakuinkin näin.
J.Ahonen
18.01.2005 23:17:39
Asian sivusta: On kvintolit sun muut, Törmäsin Zapan black page #2 "sävellykseen", (tabit/nuotit mysongbook.com). Siinä menee tasan
13 kertaa 4/4 osa tahtiin joku marimba juttu. Mikä se on nimeltään? Miten Ihminen voi tuollaisia edes soittaa, tarkasti?!?
baron
18.01.2005 23:25:41

Asian sivusta: On kvintolit sun muut, Törmäsin Zapan black page #2 "sävellykseen", (tabit/nuotit mysongbook.com). Siinä menee tasan
13 kertaa 4/4 osa tahtiin joku marimba juttu. Mikä se on nimeltään? Miten Ihminen voi tuollaisia edes soittaa, tarkasti?!?

Tuntematta kappaletta, niin nuotithan ovat vain viitteellisiä.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)