Jiaster 01.01.2005 12:57:19 | |
---|
Pitipä tästäkin tehdä uusi kirjoitus, kun en löytänyt tietoa haulla eli onko olemassa poranterä, jolla onnistuu siististi isontaa 8mm reiän 10mm:ksi? Hämärä mielikuva mulla on, että sellaisen olen joskus nähnyt.. Tarkoitus on vaihtaa tuohon tokain stratoon uudet virittimet ja entiset "vintage" virittimet on 8mm reiällä. Tavallisella poranterällähän on suuri mahdollisuus epäonnistua tuossa hommassa, käsittääkseni? ...mutta kuka on many many moore? |
poppamies 01.01.2005 14:33:01 (muokattu 01.01.2005 14:33:24) | |
---|
... Tavallisella poranterällähän on suuri mahdollisuus epäonnistua tuossa hommassa, käsittääkseni? Niin on. Eräs tapa tietenkin on täyttää vanhat reiät puutapeilla ja porata uudet (pylväs)porakoneella. Toinen, nopeampi tapa on yksinkertaisesti viilata reiät sopivalla pyöröviilalla. Ei se pari milliä ole paljon eikä siinä mene kovin kauan. Been there, done that. "G-strings are for strippers" |
Tavallisella poranterällähän on suuri mahdollisuus epäonnistua tuossa hommassa, käsittääkseni? Olen käyttäny itse sellasta kartio"jyrsintä" jota käytetään mm. sellon viritintappien reikien jyrsimiseen. Cello peghead reamer -hakusanalla googletat niin saat varmasti kuvan. Soitinkaupoissa on joissakin moisia, ja käyttää niitä tuohon sinun tarkoituksees moni soitinkorjaaja. Poppamiehen konsti on myös oikeen hyvä, siis viilan käyttäminen. Rautakaupasta vaan sopivan kokoinen "rotanhäntä"viila. Pyöreällä raspilla voi myös kokeilla, nopeutuu reiän teko mutta siinä on lohkeamisriski isompi. Poraamista vähäisempi kuitenkin.. Ja jos poraat, viin tosiaan pylväsporakone ja vastinpalikka, käsivaralta ei saa kuin vinoja reikiä, jos huonosti käy.. |
Jiaster 01.01.2005 16:44:32 | |
---|
Cello peghead reamer Tämä on varmaan samanlainen kartio kuin mitä lainasin joskus viulunrakennuskurssilaisilta jouhikon viritystappien reikien tekemiseen. viilata reiät sopivalla pyöröviilalla Eipä siinä varmaankaan kauaa nokka tuhise viilaamallakaan. Täytyypä miettiä otanko viilan käteen vai etsinkö tuollaisen reamerin. Kiitos vastauksista taas! :-) ...mutta kuka on many many moore? |
Snowblind 01.01.2005 22:19:47 | |
---|
Viilaamalla itse tuon homman hoitelin kun piti suurentaa noita reikiä kun ei uudet virittimet mahtuneet kiinni. Ja älä suurenna liikaa, avarrat reikiä niin että ne virittimen reikähommat minkä sisään se itse viritin menee menevät vain väkivalloin vasaralla naputtelemalla sisään (älä kuitenkaan liian kovaa ja pistä jotain pehmustetta vasaran ja niiden juttujen väliin). Ainakin pysyvät kiinni. "Many musicians have dreamed of compact technological boxes, inside which all audible sounds, including noise, would be ready to come forth at the command of the composer" - John Cage 1942 |