Aihe: Bassokaappien liittäminen?
1 2
Olli.M
31.12.2004 10:05:38
Nyt tulee kyllä hieman tyhmä kysymys mutta antaa mennä. Mulla on Fender Bassman 400h nuppi. Siinä on kaksi kautin lähtöä. Kaappeina fender 410 ja 115. Kaapeissakin on kaksi plugiliitäntää. Elikkä mikä on oikeaoppinen tapa liittää nuo kaapit tuohon nuppiin. Laitanko nupista molemmille kaapeille omat piuhat vai kytkenkö kaapit rinnakkain. On kyllä pelannut hienosti noin rinnakkain mutta ihmettelen vaan tuota nupin kahta kaiutinlähtöä.
Solemmie.
cocaine
31.12.2004 10:24:04
Tajusin yhen lauseen kokonaan tosta ja se oli
"Nyt tulee kyllä hieman tyhmä kysymys mutta antaa mennä"
All that phoney Beatlemania has bitten the dust
Karlsson
31.12.2004 10:25:30
Tajusin yhen lauseen kokonaan tosta ja se oli
"Nyt tulee kyllä hieman tyhmä kysymys mutta antaa mennä"

Noh, eihän sille mitään voi jos syntyy tyhmäksi.
Jesus built my hot dog!
Olli.M
31.12.2004 10:35:39
Joo eihän tuo ollut ehkä ihan selkeimmin kuvailtu kysymys.
Pahoittelen.

Vahvistin--->410---115

tai

Vahvistin--->410

115

En tiedä auttaako yhtään mutta...
Solemmie.
Olli.M
31.12.2004 10:37:33
Vittu tuosta piti lähtä nuolet tohon 115:een tuosta vahvistimesta alemmassa kuvassa perkele.
Solemmie.
Karlsson
31.12.2004 10:38:11
No mä hiffaan mitä meinaat, mutta eipä ole hajuakaan kummin kannattaa tehdä.
Jesus built my hot dog!
Olli.M
31.12.2004 10:40:28
Kuitenkin ko.kaappien manuaaleissa on liitännät esitetty tehtävän tuolla ylemmällä tavalla.
Solemmie.
Basismi
31.12.2004 10:56:17
Ihan sama kummin päin vedät. Jos pihoissa riittää mittaa, voi ehkä periaatteessa olla 0.1% mahdollisuus että on parempi vetää kumpaankin kaappiin oma piuhansa vahvarilta.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
M.Hanski
31.12.2004 10:57:09
Kuitenkin ko.kaappien manuaaleissa on liitännät esitetty tehtävän tuolla ylemmällä tavalla.

Kytkentätavalla ei ole akateemista haihattelua lukuunottamatta tuon taivaallista merkitystä. Itse kytkisin varmaankin nuppi -> 4x10" -> 1x15" -tyylillä selkeyden vuoksi.
hollstro
31.12.2004 12:35:54

Nyt tulee kyllä hieman tyhmä kysymys mutta antaa mennä. Mulla on Fender Bassman 400h nuppi. Siinä on kaksi kautin lähtöä. Kaappeina fender 410 ja 115. Kaapeissakin on kaksi plugiliitäntää. Elikkä mikä on oikeaoppinen tapa liittää nuo kaapit tuohon nuppiin. Laitanko nupista molemmille kaapeille omat piuhat vai kytkenkö kaapit rinnakkain. On kyllä pelannut hienosti noin rinnakkain mutta ihmettelen vaan tuota nupin kahta kaiutinlähtöä.

Jos ymmärsin oikein niin kysymys kuuluu:
- kytkenkö molemmat kaapit omilla piuhoillaan suoraan vahvistimesta (rinnankytkentä) vai ketjutanko toisen kaapin kaiuttimessa olevan liitännän kautta jolloin vahvistimesta lähtee vain yksi piuha (sarjaan kytkentä).

Mikäli kysymys on tämä niin asia riippuu vahvistimen kaiutinlähtöjen vähimmäisimpedanssista, eli minimikuormasta. Jos esim. kaappien impedanssi on 8 ohmia ja kytket ne sarjaan eli ketjutat ne peräkkäin niin kokonaisvastuksesi tulee 16 Ohmia. Jos taas kytket rinnan siten että kaiuttimet ovat omissa lähdöissään on vahvistimen näkemä kuorma 4 Ohmia, mikä on tuon vahvistimen minimikuorma.

Tässä tapauksesa molemmat kytkennät ovat oikein. Kuuntele kumpi on parempi. Itse laittaisin rinnan.
M.Hanski
31.12.2004 12:39:21
- kytkenkö molemmat kaapit omilla piuhoillaan suoraan vahvistimesta (rinnankytkentä) vai ketjutanko toisen kaapin kaiuttimessa olevan liitännän kautta jolloin vahvistimesta lähtee vain yksi piuha (sarjaan kytkentä).

Mun tietääkseni markkinoiden kaikkien bassokaappien linkkiliitännät ovat piuhoitettu niin, että niihin kytketyt lisäkaapit ovat aina rinnan.
Olli.M
31.12.2004 12:56:31
Ja kysymys oli juuri niinkuin hollstro sen muotoili. huh
Solemmie.
poppamies
31.12.2004 13:27:40

- kytkenkö molemmat kaapit omilla piuhoillaan suoraan vahvistimesta (rinnankytkentä) vai ketjutanko toisen kaapin kaiuttimessa olevan liitännän kautta jolloin vahvistimesta lähtee vain yksi piuha (sarjaan kytkentä)...

Tämä meni turhan monimutkaiseksi.
Ei kaapit ole sen kummemmin "sarjassa" vaikka kytket ne kaapista kaappiin. Kaapista kaappiin on myös rinnakkain kytkentä. Impedanssi siis 4 ohmia kytket ne kaks kaappia kumminpäin vain.
Siis niin kuin todettiin aikaisemmin. Ei mitään väliä kuumminpäin kytket.
"G-strings are for strippers"
hollstro
31.12.2004 15:22:38

Mun tietääkseni markkinoiden kaikkien bassokaappien linkkiliitännät ovat piuhoitettu niin, että niihin kytketyt lisäkaapit ovat aina rinnan.

Onko tosiaan näin? Muistan joskus nähneeni joissakin kaapeissa parallel- ja joissain serial-merkintöjä. Kiitos kuitenkin huomautuksesta, aina asiat eivät ole ihan niin simppeleitä.
M.Hanski
31.12.2004 15:35:32
Onko tosiaan näin? Muistan joskus nähneeni joissakin kaapeissa parallel- ja joissain serial-merkintöjä. Kiitos kuitenkin huomautuksesta, aina asiat eivät ole ihan niin simppeleitä.

Voi olla, että joissain juuttaan wanhoissa bassokaapeissa ja/tai kitaravermeissä on myös sarjaankytketty linkkiliitäntä, mutta eipä ole tuollaisia tullut ainakaan mua vastaan.
JK
31.12.2004 17:38:52 (muokattu 31.12.2004 17:39:32)
Siisjoo...

Mulla on nupissa 4 kaiutinlähtöä. Manuaalin mukaan ne on rinnankytkettyjä lähtöjä. Eli jos laitan jokaiseen lähtöön piuhan ja piuhan toiseen päähän 8 ohmin kaapin niin silloin perässä on 2 ohmin kuorma ja nuppi antaa 1200w.

Kyseessä Fender Bassman 1200 Pro.

Mulla on se käsitys, että kaappi, jossa on kaksi sisäänmenoa on kytketty niin, että jos siitä toisesta ottaa seuravaan kaappiin niin ne on silloin rinnan.

Eikös tuo yleensäkin ole niin että comboissakin on 8 ohmin elementti ja lisäkaapin (8ohminen) kytkeminen pudottaa vastuksen 4 ohmiin ja näin toteutuu valmistajan lupaama "tehonlisä". (ellei lisäkaappi mykistä combon omaa kaiutinta, kuten joissain)

Tänään pähkäilin itse mokoman muka yksinkertaisen asian kanssa, kun testailin jotain vm. -65 VOXin AC 50 putkinuppia basson kanssa. Siinä kun on sellanen irroitettava/käännettävä kytkinpala jolla vaihdetaan 16 ohmin ja 8 ohmin välillä ja siinä on kaksi kaiutinlähtöä. En kuitenkaan uskaltanut laittaa kahta 8 ohmin kaappia perään, kun laite ei ole vielä oma...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
pardy
31.12.2004 18:37:01

Tänään pähkäilin itse mokoman muka yksinkertaisen asian kanssa, kun testailin jotain vm. -65 VOXin AC 50 putkinuppia basson kanssa. Siinä kun on sellanen irroitettava/käännettävä kytkinpala jolla vaihdetaan 16 ohmin ja 8 ohmin välillä ja siinä on kaksi kaiutinlähtöä. En kuitenkaan uskaltanut laittaa kahta 8 ohmin kaappia perään, kun laite ei ole vielä oma...

Sangen outoa. Tämä on sitten varmaan juuri semmosia vehkeitä joissa nuo kaiutinlähdöt ovatkin kyketty sarjaan, jolloinka kahdesta 8 ohmin kaapista tulee se 16 ohmia. Ainakin kaiken järjen mukaan näin, kun siinä ei voi kerran valita kuin 8 ja 16 ohmin välillä. Tai sitten valmistaja on aatellut sen jotenkin erittäin hölmösti että sen kanssa käytettäisiin vain 16 ohmin kaappeja tai jotain...
hollstro
01.01.2005 12:32:00

Sangen outoa. Tämä on sitten varmaan juuri semmosia vehkeitä joissa nuo kaiutinlähdöt ovatkin kyketty sarjaan, jolloinka kahdesta 8 ohmin kaapista tulee se 16 ohmia. Ainakin kaiken järjen mukaan näin, kun siinä ei voi kerran valita kuin 8 ja 16 ohmin välillä. Tai sitten valmistaja on aatellut sen jotenkin erittäin hölmösti että sen kanssa käytettäisiin vain 16 ohmin kaappeja tai jotain...

Sähkö on ihmeellistä. Muakin rupes tää homma oikein mietityttämään. Miksiköhän sarjaan tai rinnankytkentä ei ole valittavissa. Se antaisi paljon enemmän mahdollisuuksia erilaisten kaappien käyttöön ja yhdistelemiseen. Vahvistimet eivät mene rikki / polta sulakkeitaan liian suuresta impedanssista vaan liian alhaisesta, koska tällöin kaiuttimen ottama virta kasvaa helposti liian suureksi.

Lukiofysiikalla U = R x I, eli jännitteen pysyessä vakiona vastuksen laskiessa virta kasvaa samassa suhteessa.

Ehkä meitä muusikoita ja etenkin basisteja pidetään niin tyhminä että on parempi antaa vain yksi vaihtoehto.
JK
01.01.2005 13:51:29

Nää on mystisiä juttuja.

Itse pähkäilin tuon VOXin kanssa että sen minimikuorma on 8 ohm.

Eli kun "ohmivalitsin" on asenossa 8 ohm niin siihen ei voi laittaa kuin YHDEN 8 ohmin kaapin perään.

Sitten kun valitsin on asennossa 16 ohm niin voi kytkeä 2 kpl 16 ohmin kaappia, ne kytkeytyvät rinnan ja vastus edelleen 8 ohm.

Tai sitten 1 kpl 16 ohmin kaappeja.

Sehän kuitenkin on tärkeintä että liian pientä kuormaa ei laita perään, eikä putkivahvistinta laita päälle niin että kaappi ei ole kytketty.

Ilmeisesti 60-luvulla 16 ohmin kaapit oli aika yleisiä, nykyään nitä saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)