Hannu H. 06.11.2004 13:39:01 (muokattu 07.11.2004 11:13:40) | |
---|
Tämä Marshall jcm2553 on mun eka putkivahvistin ja avasin sen tossa ekaa kertaa joten kysäsenpäs pari juttua. http://koti.mbnet.fi/hannu-h/jubilee/jubileesisus.JPG 1. Ovatko nuo 3 metallin väristä putkiloa etuasteputkia tai niiden suojakuoria? Jos ei niin mitä ne on ja missä ovat etuasteputket? 2. Onkohan siitä jotain haittaa että tuo sisusta on noin likainen kuin kuvistakin näkyy? 3. Onko ihan normaalia että putkikoneen kuori lämpenee muuntajan yläpuolelta pitempään soittaessa? 4. Ei varsinaisesti koske putkitekniikkaa mutta minkähän takia tuo toisen outputin salama on mustattu? (en ole koittanut että onko se rikki ja varsinaisesti tästä ei ole ongelmaa kun en omista kahta kaappiakaan joten olen vain sitä toista käyttänyt..) EDIT: inputit ja outputit meni sekasin... "May the tone be with you" IHKK #19 |
miredritr 06.11.2004 14:02:48 | |
---|
1. Ovatko nuo 3 metallin väristä putkiloa etuasteputkia tai niiden suojakuoria? Jos ei niin mitä ne on ja missä ovat etuasteputket?
Etuasteputkien suojakuoria ovat ne. Kuorten alta löytyy etuasteputket 2. Onkohan siitä jotain haittaa että tuo sisusta on noin likainen kuin kuvistakin näkyy? Ei muuta haittaa kuin että vahvistimen lämmetessä saattaa pöly syttyä palamaan. 3. Onko ihan normaalia että putkikoneen kuori lämpenee muuntajan yläpuolelta pitempään soittaessa? on 4. Ei varsinaisesti koske putkitekniikkaa mutta minkähän takia tuo toisen inputin salama on mustattu? (en ole koittanut että onko se rikki ja varsinaisesti tästä ei ole ongelmaa kun en omista kahta kaappiakaan joten olen vain sitä toista käyttänyt..) evt.
|
Chemo 06.11.2004 14:07:02 (muokattu 06.11.2004 14:08:22) | |
---|
1. Ovatko nuo 3 metallin väristä putkiloa etuasteputkia tai niiden suojakuoria? Jos ei niin mitä ne on ja missä ovat etuasteputket? Niiden suojakuoria, eli kyllä ne ovat etuasteputket jotka noiden alla on. Ne voi avata kiertämällä vähän vastapäivään, jolloin nuo kuoret pomppaavat jousien avulla ylös. 2. Onkohan siitä jotain haittaa että tuo sisusta on noin likainen kuin kuvistakin näkyy? Kyllä mä suosittelisin puhdistusta, vaikkei tuo ehkä hengenvaarallista vielä olisikaan. Ekaksi tulee mieleen, että kuumien pääteputkien luona pöly ei ole paras mahdollinen juttu. Muut voisivat jatkaa tästä aiheesta? 3. Onko ihan normaalia että putkikoneen kuori lämpenee muuntajan yläpuolelta pitempään soittaessa? Kyllä on. Ja esim. mun Fenkku lämpenee päältä paljon enemmän kuin Jubileeni. 4. Ei varsinaisesti koske putkitekniikkaa mutta minkähän takia tuo toisen inputin salama on mustattu? (en ole koittanut että onko se rikki ja varsinaisesti tästä ei ole ongelmaa kun en omista kahta kaappiakaan joten olen vain sitä toista käyttänyt..) Josko edellinenkin omistaja olisi käyttänyt vain yhtä kaappia, ja merkinnyt käyttämänsä inputin noin? Edittiä: Näkökään Miredritr ehtikin jo.. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Hannu H. 06.11.2004 16:23:49 | |
---|
Kiitokset miredritrille ja Chemolle! Taas tuli viisaammaksi kun kyseli. "May the tone be with you" IHKK #19 |
Vemmy 06.11.2004 23:20:46 (muokattu 06.11.2004 23:21:22) | |
---|
Pistetäämpä tuohon nyt vielä lisäystä sen verran, että kun nuo pääteputket ovat muuntajien vieressä, niin ne luultavimmin aiheuttavat suurimman osan vahvistimen ulkokuoren lämpenemisestä. Marshallilla kait harvemmin 50-wattisissa (eli kahden EL34-putken) laitteissa on yläpuolista tuuletusritilää? Omista vahvistimistani tuo juhlamalli lämmittää ihan kiitettävästi sen muoviritilän, pääteputket kun ovat suoraan sen alla, ysisatasessa taas putket ovat keskemmällä kuin ritilä, ja siinä kyllä lämpeää koko yläpinta paremmin. Pölystä sen verran, että kyllä se hienojakoinen pöly saattaa syttyä palamaan korkeissa lämpötiloissa, mutta ei tuo kuvan perusteella tuo Jubilee vielä pahalta näytä. Siitä kun pyyhkäisee isommat pois aina silloin tällöin, niin hyvä on. Milloinkahan itse on tullut pyyhittyä... En muista... Ei ole vielä näkynyt liekkejäkään... EDIT: Kännitypo. Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin. |
Aardfather 07.11.2004 09:40:20 (muokattu 07.11.2004 09:40:35) | |
---|
Ne ovat outputteja, eivät inputteja. ;-) Hyvän vahvistimen muuten olet hommannut. Itelläni on kans 2553. Eikä siellä yläpuolella muuten tarvitse olla ritilää kun se koko takalevy on ritilää minkä kautta ilma vaihtuu riittävän hyvin. - Aardfather |
Hannu H. 07.11.2004 11:15:19 | |
---|
Pistetääs vielä jonon jatkoksi... Missäpäin putkea yleensä lukee valmistaja ja mallit yms. merkinnät? Noissa putkissa ei äkkiä katottuna ainakaan lukenut missään mitään... "May the tone be with you" IHKK #19 |
zepeteus 07.11.2004 12:00:56 | |
---|
Ne putkien valmistaja- ja mallimerkinnät löytyvät putken lasista, jos löytyvät. Joissakin putkissa merkinnät ovat hyvin selvät, joissakin on esim. pelkkä tarra joka kertoo mallin. Putken kylkeen printatut merkinnät saattavat kulua pois aikaa myöten. Alan asiantuntijat osaavat kertoa putken tyypin ja jopa valmistajan putkesta näkyvistä erinäisistä yksityiskohdista. |
Chemo 07.11.2004 13:37:15 | |
---|
Missäpäin putkea yleensä lukee valmistaja ja mallit yms. merkinnät? Noi lienevät orkkisputket - mullakaan ei ensiasennusputkissa lukenut mitään. Olen ollut käsityksessä, että nuo olisivat olleet Sovtekin valmistamat. Jubileet putket ovat: Pääteputket: EL34 Etuasteputket: ECC83 (l. amerikkalaisella merkinnällä 12AX7) ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
tuluppa 07.11.2004 14:24:01 | |
---|
Tämä Marshall jcm2553 on mun eka putkivahvistin... Ja voipi olla että viimeinen. :) Loistavia koneita ovat nuo. |
Aardfather 07.11.2004 19:43:43 | |
---|
Ja vielä hieman pilkunviilaamista. Eli se ei ole JCM 2553 vaan JCM 25/50 ja Model 2553 niinkuin siinä laitteen etulevyssä lukee. ;-) Ja tuskin ne muuten originaaliputket on. Silver Jubileita nimittäin valmistettiin ainoastaan 1987. Ellei sillä sitten ole jostain syystä pahemmin soitettu koko tuona aikana jolloin putket voisivat olla vielä hyvässä kunnossa. - Aardfather |
Chemo 07.11.2004 19:50:03 (muokattu 07.11.2004 19:51:40) | |
---|
Ja tuskin ne muuten originaaliputket on. Pääteputket olisivat kyllä pitkäikäiset, mutta ei toi mitenkään mahdotonta olisi. Muistan, että mulla kesti monen monta vuotta ja paaaaaljon soittoa ennenkuin ne ekat pääteputket piti vaihtaa pois. Ja etuasteputkethan ovat vielä pitkäikäisempiä. Mulla on tallessa orkkikset, ne ovat järjettömästä käyttötuntimäärästä huolimatta ihan pelikunnossa vieläkin - lähinnä soundikokeilun takia vaihdoin ne pois. Edittiä: niin, ja siis mulla on juurikin tuommoinen Model 2553 vuodelta '87 - se ollut mulla uudesta saakka, ja valtaosan ajasta varsin aktiivisessa käytössä. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
jhietala 07.11.2004 22:06:19 | |
---|
Jossain Marshall foorumilla asiaan vihkiytyneet tiesivät sanoa, että ensiasennusputket olisivat Brimar -merkkisiä. Eli ihan laatuputkia ;) |
Hannu H. 07.11.2004 23:31:40 | |
---|
Kiitoksia oikaisuista ja tiedoista. Tarttee varmaan putket vaihtaa tuossa kun rahaa kertyy tarpeeksi. Ei mitään varsinaista vikaa, mutta tietäisipä sitten niittenkin olevan uudet ja maksimaalisen hyvät... "May the tone be with you" IHKK #19 |
Hannu H. 30.12.2004 12:54:03 | |
---|
Hmm... Lähteekö nuo ecc-83 putket ihan vetämällä, vai onko nissä joku kikka? Uusia vaihtamassa... "May the tone be with you" IHKK #19 |
Vemmy 30.12.2004 13:05:06 | |
---|
Hmm... Lähteekö nuo ecc-83 putket ihan vetämällä, vai onko nissä joku kikka? Uusia vaihtamassa... Kyllä se itse putki pitäisi sieltä ihan nyppäämällä lähteä, suojakuortahan usein ensin kierretään hiukan. Voi tietysti olla, että jos etuasteputki on ollut kauan paikallaan, on korroosio iskenyt ja voipi olla tiukassakin, mutta ei niissä mitään lukitussysteemiä ole. Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin. |
hjukke 30.12.2004 13:07:10 (muokattu 30.12.2004 13:07:42) | |
---|
Vetämällä, ota kannasta tiukasti kiinni. /Hidas mikä hidas. Maailman parhaat (3) Rock-levyt on tehty vuosina 1987 ja 1991 ;) |
Hannu H. 30.12.2004 13:25:58 | |
---|
Huh... Lähtivät juu kitkuttamalla, mutta kovin olivat kiinni. Yksi putken suojakuori ei meinannut lähteä millään, mutta 10 minsan äherryksellä sekin irtosi "May the tone be with you" IHKK #19 |
Hannu H. 30.12.2004 13:54:57 | |
---|
WOE! Putket kiinni... kaikki piuhat oikeisiin paikkoihinsa, tavallista pidempi lämmitys (aattelin, ettei ainakaan haittaa oo, jos uusia putkia lämpyttää vähän pitempään). Standby nappi soittoasentoon. EI MITÄÄN! Hurinaa ja rätinää vain :/ Mikäs nyt meni vikaan? "May the tone be with you" IHKK #19 |
WOE! Putket kiinni... kaikki piuhat oikeisiin paikkoihinsa, tavallista pidempi lämmitys (aattelin, ettei ainakaan haittaa oo, jos uusia putkia lämpyttää vähän pitempään). Standby nappi soittoasentoon. EI MITÄÄN! Hurinaa ja rätinää vain :/ Mikäs nyt meni vikaan? OHo. Koitas painaa sitä punaista nappulaa siellä takana josko auttaisi. Tuhannen megawatin totuus! |