Aihe: Basson säätämisen tiede
1 2 3
chief
28.12.2004 18:28:17
Mulla taas on paksut kielet suht korkeella. Tai ainakin luulen niiden olevan suht korkeella, tiedä sitten mihinkä kukin on tottunut. Sitten kun ne saa siitä huolimatta rutisemaan nauhoja vasten ni se vasta on kivaa!
Häh?
absqua
28.12.2004 18:39:09
Tervehdys kollegat,
Itse kun olen varsinainen yksityiskohtanatsi basson kaulan reliefin ja kielten korkeuden kanssa niin kysyisin teiltä miten suhtaudutte bassonne säätämiseen:
Onko se teille vain välttämätön paha, joka tehdään talvisin ja kesäisin vai onko se jatkuvaa yksityiskohtien hiomista paremman tuntuman löytämiseksi?

Jos hyvä tuntuma on vielä haussa niin silloin toi jatkuva yksityiskohtien hiominen on homman nimi. On se kuitenkin helpompaa säätää basso timmiin kuntoon kuin mukauttaa oma soittotatsi huonoihin säätöihin. Hyvässä säädössä olevaan bassoon kohdistuu vain tilannetta ylläpitäviä toimia.

Onko korkea matalaa parempi? Miksi?

Omat bassot ovat säädöiltään jossain korkean ja matalan välillä, ehkä kuitenkin lähempänä korkeaa päätä. Oma soittotatsi on liiankin tanakka, ja varsinkin keikoilla huitoessa tuntuu pahimmillaan siltä että basso ei soi kunnolla jos kielet ovat liian matalalla.

Ylipäänsä tuo soittotatsi-asia on mystinen kokonaisuus sikäli että heti kun keikalla on ns. hyvä meininki, niin kaikki järki ja kohtuus voimankäytön suhteen lentää romukoppaan saman tien. Tarkoitan tällä sitä että jos soittaessa yrittää vetää käsijarrua päälle soittotatsin suhteen niin se on heti meiningistä pois. Tai siltä ainakin tuntuu.

Olisi varmaan kannattanut poikasena treenata koko homma ihan eri pohjalta... ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
toivajar16
28.12.2004 18:51:41 (muokattu 28.12.2004 18:54:31)
Näin. Lukuisia bassoja omistaneena hieman v*tuttaa, että tulin taannoin mielehäiriössä myyneeksi Fenderin Usa Jazzin, jonka olin säätänyt täydelliseksi. Nyt uusien bassojen kanssa on ollut ongelmia paitsi Amfisoundissa. Joskus se on vain niin helvetin vaikeaa.
Pitää vielä tarkentaa, että oma "action" ei todellakaan ole matala siinä mielessä kuin esim. Bass playerissa asia ilmaistaan (E-kieli 12.nauhalta 2 mm). Omani taitaa olla tällä hetkellä noin 2,5 mm.
Jenkkisäädöt ovat turhan letkuja mun käsille.
"Ei se siitä"
toivajar16
28.12.2004 18:52:11
Jos hyvä tuntuma on vielä haussa niin silloin toi jatkuva yksityiskohtien hiominen on homman nimi. On se kuitenkin helpompaa säätää basso timmiin kuntoon kuin mukauttaa oma soittotatsi huonoihin säätöihin. Hyvässä säädössä olevaan bassoon kohdistuu vain tilannetta ylläpitäviä toimia.

Näin. Lukuisia bassoja omistaneena hieman v*tuttaa, että tulin taannoin mielehäiriössä myyneeksi Fenderin Usa Jazzin, jonka olin säätänyt täydelliseksi. Nyt uusien bassojen kanssa on ollut ongelmia paitsi Amfisoundissa. Joskus se on vain niin helvetin vaikeaa.
Pitää vielä tarkentaa, että oma "action" ei todellakaan ole matala siinä mielessä kuin esim. Bass playerissa asia ilmaistaan (E-kieli 12.nauhalta 2 mm). Omani taitaa olla tällä hetkellä noin 2,5 mm.
"Ei se siitä"
toivajar16
28.12.2004 18:53:15 (muokattu 28.12.2004 18:54:01)
Sori sekoilut. Kone temppuilee
"Ei se siitä"
N_Bates
28.12.2004 20:38:39

Höpsis sillä tommosia oo. Ja se väri on sea foam green.

"Yamaha Attitude Ltd. II

SN: FX765

Notes: This is the "Sister" of my main Yamaha Attitude bass. It's set up the same way and has Simm's blue LED's as fret markers and a red solid state LASER in the headstock."

suora lainaus herran kotisivulta: http://www.billysheehan.com/main_gear.html

ja on siellä niitä pinkkejä hirvityksiäkin. surullista kun toisilla ei 80-luku ikinä loppunut..
dumdidum dum dum
poppamies
29.12.2004 09:56:08

Sori sekoilut. Kone temppuilee

De nada!
Olen itse tullut siihen tulokseen että kone ei temppuile.
Kone tekee täsmälleen niinkuin käsken, mutta ei aina niinkuin haluan.
"G-strings are for strippers"
absqua
29.12.2004 10:10:14

Niinpä. Ja joskus sitä oikeaa setuppia ei saa syntymään sitten millään ...ja siinä vaiheessa on jo korkea aika ruveta muotoilemaan myynti-ilmoitusta, koska se sama basso voi jonkun toisen kouraan olla unelmapeli.

Tämä aihe on sikälikin mielenkiintoinen että vielä tähän päivään mennessä ei ole tullut vastaan kahta samanlaista bassoa joissa olisi sama soittotuntuma. Siis vaikka sekä kielet että säädöt ovat samat. Aina jompikumpi on raskaampi/kevyempi jne. Johtuuko sitten siitä että puukalikat ovat aina yksilöitä?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Pitsa
29.12.2004 14:33:23

Minun bassossani E-kieli 12.nauhalta on 6mm. Jaa miten niin huonot säädöt ja kaula viturallaan? Noh, onneksi parin päivän päästä tulee hihiä taloon
Ei me tämmösiä
Keny
29.12.2004 14:39:52
Niinpä. Ja joskus sitä oikeaa setuppia ei saa syntymään sitten millään ...ja siinä vaiheessa on jo korkea aika ruveta muotoilemaan myynti-ilmoitusta, koska se sama basso voi jonkun toisen kouraan olla unelmapeli.

Tämä aihe on sikälikin mielenkiintoinen että vielä tähän päivään mennessä ei ole tullut vastaan kahta samanlaista bassoa joissa olisi sama soittotuntuma. Siis vaikka sekä kielet että säädöt ovat samat. Aina jompikumpi on raskaampi/kevyempi jne. Johtuuko sitten siitä että puukalikat ovat aina yksilöitä?

Just noin.Ton saman oon huomannu monesti ja tälläkin hetkellä mulla on kaks samaa soitinta mitkä on kuiteski aika paljonkin eriillaisen oloset.
Neljä musaria omistanu ja kaikki erillaisia jollain tavalla.Nykyään on kertyn noita fenkkuja.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
JK
29.12.2004 14:45:18
Mulla taas on paksut kielet suht korkeella. Tai ainakin luulen niiden olevan suht korkeella, tiedä sitten mihinkä kukin on tottunut. Sitten kun ne saa siitä huolimatta rutisemaan nauhoja vasten ni se vasta on kivaa!

HE!

Musta taas sun bassossa oli kielet melko alhaalla. Tosin niiden paksujen kielten tuntuma oli tietty erilainen kuin omassa bassossani. (eli siis kun kielet on halkaisijaltaan isommat niin onhan ne lähempänä otelautaa kuin ohuemmat...tai jotain sinnepäin)

Omastani en juurikaan säätele, ellei syksy/kevät vaikuta. Noihin vanhempiin Fendereihin ei tarvinnut juurikaan koskea, mutta tuore JAK-basso vaati säätöä pari kertaa vuodessa.
Saa nähdä miten ton Nevalaisen Telen kanssa käy.

Kumppanilleni Joululahjaksi ostamani Wahburnin kielet säädin niin alas kuin mahdollista, ettei soittoinnostus lopahda heti alkuunsa.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
chief
29.12.2004 15:09:21
HE!

Musta taas sun bassossa oli kielet melko alhaalla. Tosin niiden paksujen kielten tuntuma oli tietty erilainen kuin omassa bassossani. (eli siis kun kielet on halkaisijaltaan isommat niin onhan ne lähempänä otelautaa kuin ohuemmat...tai jotain sinnepäin)

Noni, siinä nähtiin. Luulinpa väärin. Mut ei se mitn. Nytpä tiedän paremmin. Pääasia että tuntuu hyvältä!
Häh?
Teme007
29.12.2004 15:53:56
Heh, omassa TRB:ssä on action 12 kohalla n 1 mm ja hyvin soi.

PS. Ite säätäny ja on vielä 2 kaularaitaa =0)
"Poks" sano Tshernobyl
Johnny Buzz
29.12.2004 16:06:09 (muokattu 29.12.2004 16:09:05)

Tätä lukiessa tuli mieleen, että onkohan ne omat säädöt ihan viturallaan. Soitan suht kovalla tatsilla ja sen vuoksi on kieliä joutunut nostamaan melko korkealle. 12. nauhalta ehkä 5-6 millin korkeudella. Onko kellään muilla samankaltaisissa säädöissä vai onko tosiaan omat säädöt pielessä? Jos tuosta lähden säätämään alaspäin, niin varmasti kolisevat kielet nauhoihin. Tämä siis Fenkun kohdalla.

Gibsonissa kielet taas on suht matalalla ja siinä on flatit kiiinni. Ne tuovat oman lisänsä tuohon säätämiseen. Mutta siinä siis kielet ovat about noilla 2-3 millin hujakoilla.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Turkoosi 14.1.2005 w/ the Booby Prize
toivajar16
29.12.2004 16:41:32
Tätä lukiessa tuli mieleen, että onkohan ne omat säädöt ihan viturallaan. Soitan suht kovalla tatsilla ja sen vuoksi on kieliä joutunut nostamaan melko korkealle. 12. nauhalta ehkä 5-6 millin korkeudella. Onko kellään muilla samankaltaisissa säädöissä vai onko tosiaan omat säädöt pielessä? Jos tuosta lähden säätämään alaspäin, niin varmasti kolisevat kielet nauhoihin. Tämä siis Fenkun kohdalla.

Gibsonissa kielet taas on suht matalalla ja siinä on flatit kiiinni. Ne tuovat oman lisänsä tuohon säätämiseen. Mutta siinä siis kielet ovat about noilla 2-3 millin hujakoilla.

Hola Johnny!
No jos tuntuu hyvältä soittaa niin ovat just oikein. Mä olen mitannut korkeuden rakotulkilla metallinauhan yläpinnasta kielen alapintaan. Actioni vaihtelee usein juuri siinä 2,5-2,8 mm välillä. Makuasia loppujen lopuksi koko helevetin "actioni".
"Ei se siitä"
Johnny Buzz
29.12.2004 16:48:40 (muokattu 29.12.2004 16:49:07)

Hola Johnny!
No jos tuntuu hyvältä soittaa niin ovat just oikein. Mä olen mitannut korkeuden rakotulkilla metallinauhan yläpinnasta kielen alapintaan. Actioni vaihtelee usein juuri siinä 2,5-2,8 mm välillä. Makuasia loppujen lopuksi koko helevetin "actioni".

Juu, niin mä vähän ajattelinkin. Itse mittasin ihan viivottimella nauhan pinnasta kielen alapintaan. Eihän se nyt mikään tarkka mitta tolla tavalla olekaan. Pitäis tässä yrittää opetella soittamaan vähän kevyemmällä tatsilla, mutta kun sitä tulee aina innostuttua, niin silloin se tatsi kovenee. Niinhän täälläkin joku mainitsi, että himmailu veisi jotain pois fiiliksestä ja sama pätee myös toisin päin.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Turkoosi 14.1.2005 w/ the Booby Prize
poppamies
29.12.2004 19:10:17

... Pitäis tässä yrittää opetella soittamaan vähän kevyemmällä tatsilla,...

Niinpä.
Mutta kun itse on aloittanut soittohommat alamittaisilla vahvistimilla ja huonoilla kitaroilla niin tuosta tavasta on todella vaikea päästä eroon.
Toisaalta bassoa kyllä saa, ja pitääkin soittaa vähän väkivaltaisesti. Osa soundista on kyllä siinä...
"G-strings are for strippers"
chief
29.12.2004 20:37:06
Juu. Mä näkisin että se kova tatsi on nimenomaan soundikysymys.
Häh?
Rämppy
30.12.2004 09:50:22
Viime aikoina olen tykännyt soitella sillai, että Precisionissa kielet on vähän ylempänä kuin "oppikirjoissa" suositellaan. Tuntuu jämäköittävän soundia ja tuo enemmän vapauksia soittotatsin suhteen.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)