Aihe: Kuka soittaa kitaraa..
1 2 3 4 5 6 7 8
aksul
29.12.2004 21:46:43
Päinvastoin...itsekritiikkini on kova,siksi vaadin myös muilta jotain tasoa...yritä nyt ymmärtää, Aksul,en tiedä soitatko sä jotain, mutta kyllä se rima pitää asettaa oman soittonsa suhteen mahdollisimman korkeelle

Nokkahuilulla kerran päräytin C-duuriasteikon. Se on se do-re-mi-fa.. jne. Tiedätkö? Taidan tämän jälkeen täyttää levyhyllyäni vain lastenlaululevyillä, niillä yksinkertaisimmilla siis.

Palatakseni aikaisempaan sanomaasi:

Tylsää varmasti,jos ei omaa kapasiteettia ymmärtämään tämänkaltaista musaa...vaan jos joku on todella tylsää niin joku B.B. King,Eric Clapton soittamassa bluesia

Tuostahan voisi viksumpi jopa päätellä, ettei oma kapasiteettisi riitä ymmärtämään B.B:n ja E.C:n musaa.

BB."diu-diu" King

Ei se ääni, vaan se tunne.
Nimen selvennys
Riksteri
29.12.2004 21:53:23
Noi soittajajutut (kuka mistäkin kitaristista pitää) on vähän niinkun analogisia noille viinijutuille; kaikki soittajat luultavasti diggailee vaikkapa punkkua mutta eri merkkejä ja makuja. Eli makuasioista on kyse musiikissa myös siitä millaisia fiiliksiä se pystyy tuottamaan tai kuulijalleen välittämään.

Musiikki on kuin viiniä, joskus tekee mieli vaihtelua. Kalan kanssa valkkaria, lihan kera punkkua. Rosea, olutta ja vettäkin on hyvä olla tarjolla ... ;)
half
29.12.2004 22:38:05
Eero Aven = Roimapieksut, pussihousut, vilsa ja savottatakki! Siitä syntyy suomalainen "Blyys"! Heinolassa jyrää!

Eero " Ahven " karvalakki korvilla " Hyvää iltaa tulin tänne linja-autolla " . Tarviiks rumpali kuitit kans, häh ? Ootte kai te ennenkin keikalla olleet. Eks te tosiaan tiedä mun biisejä ?
Säestyksen juhlaa Thrinaxissa kauan sitten. Ja sitten vedettiin bilemusaa Around and Around.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
Meisseli
30.12.2004 01:48:58

-leikaten sivusta semijännittävästi keskusteluun-
VIU-HAH-DUS!

Toinen sanoo että björninen on parempi kitaristina koska tietää ja osaa kaiken.

Toinen sanoo että B.B ja E.C ovat parempia koska tekevät juttunsa suuremmalla tunteella.

Kumpi ompi oikia? norsu vaiko leijona.
kyllähän leijona on viidakon kuningas mutta toisaalta
jos norsu niin päättää niin kyllähän leijona Lähtee!

Kumpi sitten on norsu ja kumpi leijona..
Elämä on laiffia ja laiffi on shorttia. Osta levy! www.strangefruitband.net
Tankero
30.12.2004 12:52:29
Tylsää varmasti,jos ei omaa kapasiteettia ymmärtämään tämänkaltaista musaa...vaan jos joku on todella tylsää niin joku B.B. King,Eric Clapton soittamassa bluesia...onneksi saa ite valita mitä kuuntelee,nää on makuasioita kuitenkin ja eiks kukin valitse kuuntelmansa musan oman tasonsa mukaan,turakainen voi kuunnella vaikka Eero Avenia sujuvasti diggaillen....

Minäpä oon päässyt sitä Avenia säestäänkin.
Itse kukin tosiaan valitsee kuuntelemansa musan oman tasonsa mukaan. Mulle ei vain J Björninen sovi, kun enimmäkseen kuuntelen Steely Dania ja Zeppeliniä.
Zepissähän muuten oli multi ja studiopaavoja, eli siis kova bändi. Tiedä sitten olisko päässeet soittaan Kirkan levylle.
mack the knife
30.12.2004 13:32:36

Minäkin olen. Sillä oli mukana hirveässä kännissä oleva hanuristi, joka syljeskeli istuessaan haitarin yli. Mitään lappuja ei ollu. Se haitariäijä sanoi, että humppaa d-mollista. Soitettiin biisi, jonka nimi oli Naltioon, joka on siis ääni ääneltä sama kuin Uraliin. Kysyin, että miksi et sanonu että se on tuttu humppa. Siksi kuulemma, että "halush teshtata, lähteekö ihan tuoshta vaan."
Ja sitten Burning Love. Pooppoppoppoppolttava raakkaus. Nauratti ja hävetti yhtä aikaa niin että kusi meinas tulla housuun.
Mie se vain nuotit tiiän kaikki! (Tauno Lukkarinen, hanuristi)
pekkajau
30.12.2004 13:47:58
Oli kai se Aveeni joillekin kavereille todennut joskus kun ei ollu ollu hänen "hitit" tuttuja:" Ettekö te perkele kuuntele metsäradiota?"
There`s no bisnes in showbisnes!
clave
30.12.2004 13:53:28

Minäkin olen

Sama kokemus, säestävä hanuristi päissään. Oikeestaan muuta ei jäänyt mieleen paitsi ne Avenin vetämät rokit. Hän kajautti rokit. Oli niin itämaisen ankaraa tulkintaa että luulin välillä olevani Turkissa.

Hieno kokemus kumminkin, en vaihtaisi pois:o)
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
Tankero
30.12.2004 14:14:27
Näinhän se menee...tuskin B.B. osais sitä "Jätkän humppaa"kompata,mää osaan,ja vieläpä yhtäaikaa laulan,prkl ;-)))

Alkuperäiseen aiheeseen jos palataan niin sain käsiini levyn missä on tuo Carolan "Sydämeen jäi soimaan blues"ja oikeestaan eka keran kuulin sen kunnon kamoista...aika mielenkiintonen toi skittasaundi,oisko soitettu jopa suoraan pöytään?Eikä ole sitä totuttua särö-Björnistä,ihan puhdas,kuulas saundi,kaikua löytyy kyllä...mikähän skitta mahtaa olla??

No hieno soolo kuitenkin,tosin ei sekään nyt enää sillain ihan kympillä säväytä kuin 10 vuotta sitten,mutta jotenkin paremmin toimii kun se originaaliversion huilusoolo...

Tätyy myöntää, että hieno soolo (t) on.
Ei taitais laptoneilla taittua Jätkän humppa. Puhumattakaan Tammerkosken B-osasta tai Satulinnasta.
uruttaja
30.12.2004 14:22:49
Nyt päästiin asiaan. Nuilla biiseillähän soittajat rankataan. Varsinkin Patelassa. Vireestä ei niin väliä.
KoskPaavo
30.12.2004 16:41:20
"säestävä hanuristi päissään. "
A.Aronen
Soittaja selviää aina.
Tankero
30.12.2004 16:54:09
Nyt päästiin asiaan. Nuilla biiseillähän soittajat rankataan. Varsinkin Patelassa. Vireestä ei niin väliä.

Oliko vannasa lauha?
WanhaWetäjä
30.12.2004 20:47:22 (muokattu 30.12.2004 20:47:43)

Itse kukin tosiaan valitsee kuuntelemansa musan oman tasonsa mukaan. Mulle ei vain J Björninen sovi, kun enimmäkseen kuuntelen Steely Dania ja Zeppeliniä.
Zepissähän muuten oli multi ja studiopaavoja, eli siis kova bändi. Tiedä sitten olisko päässeet soittaan Kirkan levylle.

Yks mun tyttöystävä omisti Eero Avenin kasetin...ymmärrettävästi emme styylanneet kovin kauaa,ei ollut ns. yhteiset sävelet!

Steely Dan on ollut yks mun suosikkibändejä aina,etenkin se vanhempi tuotanto,ja Zeppelinit on kuunneltu tarkkaan jo sillon nassikkana,II albumi varsinkin kolahti aikanaan,12-vuotias taisin olla sillon...ja ei oo kauaa kun kuuntelin vanhoja vinyylejä ja just tota teosta...olihan se BÄNDI ;-)
Ukko
31.12.2004 11:08:25

Toinen sanoo että björninen on parempi kitaristina koska tietää ja osaa kaiken.
Toinen sanoo että B.B ja E.C ovat parempia koska tekevät juttunsa suuremmalla tunteella.

Niinpä. Yksi olennainen ero löytynee juuri siitä että studio muusikon täytyy hallita useampi laji ja soittaa levylle silloinkin kun ei oikein huvittaisi. Seuraus useamman kuin yhden lajin hallinnasta: ei kykene sisäistämään ja elämään soittonsa mukana mutta soitto on siitä huolimatta oikein ja tarkkaa mikä on tarkoituskin. Vertailu. Itse teen työtä jossa täytyisi osata kymmenkunta ammattia tai jotain, ja seuraus, en ole suvereeni missään ammatissa mutta kaikki käy ja jälki kelpaa olematta maininnan arvoista.
Taas nämä spesialistit, perehtyminen nimenomaan omaan lajiinsa ja oman tyylin kehittäminen ja ennenkaikkea, voi nauhoittaa silloin kun se huvittaa ja jälki on sen mukaista. Katsoitteko muuten jo kauan sitten Carl Perkinsin vuosijuhla konserttia jossa olivat mukana mm. Eric Clapton, Dave Edmunds ja George Harrison. Perkins pesi Claptonin ja Harrisonin soittamisessa mennen tullen koska kyseessä oli herran oma leipälaji musiikki. Claptonin musiikissa olis kai käynyt toisin. Entäpä taannoinen konsertti jossa olivat mukana Brian May, Stevie Vai, Joe Satriani jne.. Pojat soittelivat omaa musiikkiansa juuri kuten pitikin eli loistavasti. Sitten lopussa kun tuli blues jamittelua joka oli kyllä niin tylsää vinkukitara systeemiä ettei tosikaan. Siinä olis kuka tahansa vanha blues ukko pessyt nämä mestarit epävireisellä akustisella kitarallaan mennen tullen.
Neljä Ruuvia
31.12.2004 11:26:56
Amerikkalainen Mr.Dean Parks ,eräs maailman aliarvostetuimmista kitaristeista,sanoi viisaasti jossain revolverihaastattelussa missä kysyttiin jotain studiomaailmasta. Häneltä kysyttiin seuraavan tapaista...
What is a good time concept for a session guitarist?
(tarkoitettiin oletettavasti "taimi-käsitystä",huh mikä sana)

No vastaus oli jotensakin näin: Arrive on time,set up gear quick,know when to play,know when to stop and know when to leave.

eli siis :Ajoissa paikalle,nopeasti kamat pystyyn,tietää mitä ja milloin soitetaan ja milloin lähdetään kotiin.
Siinähän ne tärkeimmät.

Jos Clapton ja Björninen olis samassa sessiossa,Clapton vetäis soolot ja Björninen komppais. Hiljaista hierarkiaa.....jos ei toisin määrätä.
KoskPaavo
31.12.2004 12:01:06
Jos Clapton olis mun kanssa sessiossa se vetäis" Hopeisessa kuussa " ne 12/8 tahtilajin 4. ja 9. terävät iskut.
Soittaja selviää aina.
R.Syke
31.12.2004 12:24:52 (muokattu 31.12.2004 12:30:06)
Jos Clapton olis mun kanssa sessiossa se vetäis" Hopeisessa kuussa " ne 12/8 tahtilajin 4. ja 9. terävät iskut.

-Mä pistäisin sen lyömään vain 'piiskat' 2. ja 4. iskulle...hähhähhäää - ei tarvis maksaa niin paljon.
baron
31.12.2004 12:27:27

-Mä pistäisin sen lyömään vain 'piiskat' 2. ja 4. iskulle...

Mahtaisko pärjätä teidän bändeissä rivimiehenä?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Tankero
31.12.2004 12:28:03
-Mä pistäisin sen lyömään vain 'piiskat' 2. ja 4. iskulle...

Iliman muuta vain ne. Sillon on riolli kohillaan.
Riolli taitaa myös olla Pyssykyläläinen bändi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)