Aihe: Äänentoiston kysyntä Treen alueella!?
1 2
SF3YLO
28.12.2004 19:05:39

Olen tässä jonkin aikaa hautonut studion pystyttämistä, mutta jossakin vaiheessa se kääntyikin PA puoleen. Tällä hetkellä "haaveena" olisikin pystyttää pieni äänentoistoa tarjoava firma.

Kalustoksi siis ajatellut; yläpäät, alapäät, päätteet, pöytä, kompuroita, kaikuja, räkkejä pirusti, pari langatonta mikkii, in-earit(?), muutama lattiamonitori.. Mitäs viä jäi puuttuun, kun ei oo listaa näistä :D..

Mitä pitäisi olla, onko bändeillä omat mikit ja muut, vai tarviiko mun tarjota kaikki mikit ja monitoroinnit ja kaikki?

Rahaahan näihin saa meneen niin paljon kun haluaa.. Sanotaan kuitenkin että saanen kesän aikana tienattua 10-12t e, joten se saa olla budjetti!

Ja se tärkein kysymys, kuinka paljon on kilpailijoita Tampereen alueella? Onko kannattavaa lähteä mukaan? (Kuitenkin vain niinkun harrastus, ei varsinaisessa työmielessä)
superfly
28.12.2004 19:11:56
Tampereella on täysin järjetön hintataso PA-rojujen vuokrailussa. Kilpailua siis kaivataan. Ja varmaan se eniten kysytty setti voisi olla se mikserivahvistin ja yläkaapit sekä siihen pari mikkiä päälle. Tuommoisella setillä ainakin meidän orkesteri on keikkansa vetänyt. Ja tuosta setistä on saanut sen 120 euroa kiltisti maksaa aina koska kilpailjoita ei juuri ole tai minä en niistä tiedä. Saa ottaa muuten muhun yhteyttä jos joku siellä tuommoista pikkusettiä vuokrailee....
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
SF3YLO
28.12.2004 19:15:03 (muokattu 28.12.2004 19:15:36)

Tampereella on täysin järjetön hintataso PA-rojujen vuokrailussa. Kilpailua siis kaivataan. Ja varmaan se eniten kysytty setti voisi olla se mikserivahvistin ja yläkaapit sekä siihen pari mikkiä päälle. Tuommoisella setillä ainakin meidän orkesteri on keikkansa vetänyt. Ja tuosta setistä on saanut sen 120 euroa kiltisti maksaa aina koska kilpailjoita ei juuri ole tai minä en niistä tiedä. Saa ottaa muuten muhun yhteyttä jos joku siellä tuommoista pikkusettiä vuokrailee....

No johan se miksaajan paikallaoloon menee melki ton verra ;D.

Ja ajattelin tosiaan hiukan isompaa settiä, jotain 24ch mikseriä ;P..

Tosin siihen tietysti rinnalle joku pikkumikseri, jotta voi heittää jotain cd:n soitto keikkaa ja muuta pientä
SF3YLO
28.12.2004 19:18:49

Se studio juttu vois tulla melki halvemmaks (tietokone pohjasena), mutta se putosi pois lähinnä sen takia, että siihen tarvitsisi kunnon tilat. Eli kuitenkin kallis juttu... Täällä kotona kun ei semmosia studio tiloja ole.
SF3YLO
28.12.2004 20:33:06

No eihän noilla pikkukamojen vuokraajilla mitään miksaajia mukaan tule tietenkään. Enkä puhunut mistään cd:n soittosetistä vaan ihan oikeasta keikkailevan bändin pienehköstä PA-setistä. Suurin osa pikkupaikoista vedetään tuommosilla kuitenkin ja niille luulis kysyntää olevan.
Mä taas luulisin että semmosilla bändeillä ois oma kalusto, etenkin jossei kerran miksaajaakaan haluta, nämä vuokra puljut on erikseen. Mää olisin tarjoomassa koko kattausta ;).
pekorte
05.01.2005 01:14:55

Hei,

Valitettavasti sinulla taitaa loppua rahat melko nopeasti.
10-20t euroa hupenee äkkia jos aloittaa töysin tyhjästä. Saat sen kulumaan jo kaapeleihin, räkkeihin ja mikkeihin ennekuin sulla on yhtään oikeaa laitetta räkissä.

Minäkin suosittelisin laadukkan mikserivahvistin/pikku-pa:n hankkimista. On nimittäin ainut laitteisto joka maksaa itse itsensä takaisin.
Perttu Korteniemi pekorte@suomi24.fi
PL
05.01.2005 10:00:51
Niinkuin tuossa edellä on mainittu on mahdollisuutena joko laulukamasetti ilman henkilökuntaa tai sitten nk. klubisetti yhden/kahden miehen kanssa, sis. PA, monitorit, efektit, mikit, kompurat, EQ:t, ja kaiken kruunuksi valot ja kuljetuksen.

Eka vaihtoehto saattaa tuoda sijoitukselle jotakin tuottoa, mutta jälkimmäinen on hieman kyseenalainen.

Itse laskeskelin n. 10 v. sitten useaankin otteeseen juuri tuollaisen klubisetin kustannusrakennetta ja vuokrahintoja ja päädyin vieraan töihin. Ainoana mahdollisuutena on vakiobändin koko tekniikan hoitaminen ja keikkoja on oltava todennäköisesti yli 15 kpl/kk. Silloin saattaa saada kamat maksetuksi ja itselleen hieman leipää syötäväksi, makkara on ostettava muilla tuloilla.

Mielestäni vuokralaitteiden hinnoittelu perustuu aika lähelle niiden ylläpidon , huollon ja pakollisen uusimisen sekä henkilöiden palkkakulujen antamiin todellisiin laskelmiin. Jos meinaa vuokrahommaa tähdä elääkseen niin hinnoittelu on tuolla tasolla, halvemmalla mentäessä ei kovin pitkälle pötkitä ja samalla syödään kavereidenkin leipää.

Harrastelu on erikseen ja siitähän luonnollisesti joutuu maksamaan, mutta tällöinkin pitää olla mielessä se, että joku yrittää samoilla hommilla saada leipää itselleen.
Teijo K.
05.01.2005 10:48:01

Mä taas luulisin että semmosilla bändeillä ois oma kalusto, etenkin jossei kerran miksaajaakaan haluta, nämä vuokra puljut on erikseen. Mää olisin tarjoomassa koko kattausta ;).

Yllättävän harva bändi omistaa laulukamojaan. Niinkuin tuosta yltä, siinä olisi yksi orkesteri juuri tuollaista laulukamoja vuokralle kaipaamassa. Siinä on mahdollisuus tienata pienellä alkupääomalla. Asiakas taas kerran haluaa pienen punaisen, mutta kauppias ei suostu myymään kun olisi mageempaa myydä se iso sininen. ;) Asiakas poistuu seuraavaan yritykseen.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
sormunen
05.01.2005 13:33:05

Eka vaihtoehto saattaa tuoda sijoitukselle jotakin tuottoa, mutta jälkimmäinen on hieman kyseenalainen.

Näin on, uskokaa pois. Vuokrakamahommissa on kaksi linjaa, mitkä voi saada kannattavaksi: (1) nyrkkipaja, missä tekee itse kaiken alusta loppuun (2) olla suuri

Siinä välissä on pienen firman tulot ja ison menot ja se yhtälö ei kannata. TJEU: konkkaan menneet keskivälin yrittäjät 80-90 -luvuilta.

Terveisin itsekin asian joskus laskenut.
kivi
05.01.2005 14:45:41 (muokattu 05.01.2005 14:49:47)
Se studio juttu vois tulla melki halvemmaks (tietokone pohjasena), mutta se putosi pois lähinnä sen takia, että siihen tarvitsisi kunnon tilat. Eli kuitenkin kallis juttu... Täällä kotona kun ei semmosia studio tiloja ole.

Kummallakaan (studiolla tai PA-vuokrauksella) ei tienaa edes omia kulujaan ilman valmista hyvinmaksavaa pro-asiakaskuntaa, ja tilavuokra on pieni ongelma tuossa yhtälössä - tarviithan sä lämpimän varaston PA:llekin, ei ne kamat siellä bussinperässä pysy kunnossa.

Kuten muutkin ovat sanoneet, ainoa setti millä tienaa on n. 1 - 2kW pikkusetti 16 kanavan mikserillä ja laulu+perus-rumpumikeillä (bassari, virveli), ilman monitoreja ja muuta, jonka voi vuokrata ilman äijää n. 150 eurolla. Tuohon hintaan setin on syytä olla halpa uusia, idioottivarma ja about särkymätön (aktiivi on plussaa).

Varaudu etukäteen myös siihen ajatukseen, että aina kolmessa vuodessa on setin _jokainen_ mahdollinen hajoava osa hajonnut ja jouduttu uusimaan, eli tuollainen on vuokrakamojen käyttöikä.

Mikäli haluat aloittaa jostain muualta, suosittelen aloittamaan jonkun muun palkollisena, siksi kunnes sua aletaan pyytää erikseen keikoille (jos olet hyvä, se saattaa tapahtua äkkiäkin). Äänitoimintaan tarvitaan paljon muuta kuin kamat, itse asiassa kalusto on pienin ongelma, kun totta puhutaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
SF3YLO
05.01.2005 16:40:19

Valitettavasti sinulla taitaa loppua rahat melko nopeasti.
10-20t euroa hupenee äkkia jos aloittaa töysin tyhjästä. Saat sen kulumaan jo kaapeleihin, räkkeihin ja mikkeihin ennekuin sulla on yhtään oikeaa laitetta räkissä.

Nopeilla, suurinpiirtein laskuilla olen päässyt samoihin lopputuloksiin.

Kiitoksia kivelle loistavasta kommentista, töitä itseasiassa joskus tarjottiinkin, tarvinnee soittaa sinne päin...
Marzi
06.01.2005 16:21:36

Treen seudulla oli muuten ainakin pari vuotta sitten äänimiehillä kova työpula. Ts. paikkakunnalla on paljon alan ukkoja, muttei (kunnon) duunia.(siis muuta kuin raflojen pölyisten discovalojen puhdistusta) Miehet muutti muualle.

Tilanne voi olla toki vähän kohentunut ja näppärä tekee itsensä tarpeelliseksi ja kehittää sitä hommaa jostain, vaikka kavereiden bändien tekniikkahommista ym.

Helppoja markkoja hommassa ei ole ja yks mikä pitää tuon laitteiston päällekin muistaa on se, että millä ne kulkee keikalle. Ja jos bändin kanssa lähdetään kauemmas, niin millä ne bändinkin kamat ynnä rokhenkilöt menee sinne keikkamestoille. Autojen vuokraaminen on kallista, samoin kuin ostaminen ja ylläpitokin. Pienin paha pitäis valita...

Jos eniwei pykäät sitä settiä läjään, niin muista sitten myös ilmoittaa siitä ihmisille. Tollasta sopivaa settiä tarvii yks sun toinenkin ja sopivaan hintaan. Nuorilla bändeillä ei ole varaa maksaa hunajaa(ts. normaalia hintaa) kamoista, vaan innostuneet ihmiset ja toimivat pikkulaitteistot on tärkeämpää kuin mikään.

Täällä M.netissäkin voisi olla jonkinlainen hakemisto laitevuokraajista. Juuri tälläisistä pienemmistä, jotka palvelevat meitä ei-ammattilaisbändejä. Niitä joille voi soittaa kun tulee coverkeikka Kemiin tai paikassa ei olekaan järkeviä kiinteitä vehkeitä(se kun selviää liian usein vasta paikanpäällä) ja ollaankin yllättäen backlinen varassa. Max 300€ -hintaluokan setit ja sepät siis. Isot vuokrafirmat löytää kyllä keltaisilta sivuiltakin. Mun mielestä se ei edes keikauta kilpailua, koska laitteet ja palvelukin on varmasti sitten hinnan mukaan. Ei huonoa, mutta edullisempaa ja kevyempää.
Pidän ääntä, olen.
duane
06.01.2005 18:48:50
Täällä M.netissäkin voisi olla jonkinlainen hakemisto laitevuokraajista. Juuri tälläisistä pienemmistä, jotka palvelevat meitä ei-ammattilaisbändejä. Niitä joille voi soittaa kun tulee coverkeikka Kemiin tai paikassa ei olekaan järkeviä kiinteitä vehkeitä(se kun selviää liian usein vasta paikanpäällä) ja ollaankin yllättäen backlinen varassa. Max 300€ -hintaluokan setit ja sepät siis.

Näin. plussaa ajatuksesta. Ja jos on keikka kemissä niin voi soittaa mulle...
Funk U Too
sormunen
06.01.2005 19:22:21 (muokattu 06.01.2005 19:26:10)
Nuorilla bändeillä ei ole varaa maksaa hunajaa(ts. normaalia hintaa) kamoista, vaan innostuneet ihmiset ja toimivat pikkulaitteistot on tärkeämpää kuin mikään.

Toi on ihan totta, tavallansa. Mutta toivottavasti myös ihmiset oppisivat tajuamaan, että jos Rumban pikkuilmoituksissa lukee, että bussi, 3 kilon PA, 24 kiloo valoo ja kolme ukkoa viisisataa markkaa (=nykyrahassa vajaa satanen) per päivä ilman kilometrirajoitusta, niinkuin yksikin ilmoitus oli, mihin eräs tuntemani kultalevybändi retkahti, ei homma kertakaikkiaan VOI toimia.

Olla itse bändin palkkalaisena ja omistaa kamat, minkä vuokrat laittaa suoraan huoltoon ja lyhennyksiin, on myös ainakin aikoinaan ollut suosittu ja myös järkevä vaihtoehto.
Pääasia on, että tajuaa, että näissä hommissa ei rikastu. Nää on aina musainnostuksen pohjalta syntyviä juttuja ja niistä sattumalta saattaa jollekin syntyä myös leipätyö ja joku saattaa päästä kiinni jopa savupiippuun asti kiinnitettyyn omakotitaloon.

Jos oikeasti haluaa toimia hyvällä fiiliksellä, niin kannattaa hoitaa rahoittajaksi joku perintömiljonääri, kenelle ei ole niin tarkkaa, tuleeko ekana kymmenenä vuotena takkiin vai ei ja joka kumminkin on sen verran friikki, ettei halua tehdä paskaa. TJEU, enpäs viitsikään kertoa, mutta ehkä joku laitevuokraus-, galleria- ja bändijuttuja tunteva jo hivaa tämmösten olemassaolon.

PS EDIT: Siis laulukamasettejen ja pakujen hankkimista minäkin tässä suosittelisin. Tietysti hyvän leipätyön ohella.

Tota en muuten tajunnutkaan, mistä Marzi kerroit. Ilmankos tamperelaisilla roudareilla oli niin saatanan huonot liksat.
PL
06.01.2005 19:50:51
Taisi paikallinen oppilaitos syödä yrittäjien ja muiden alan henkilöiden leipää, valitettavasti.

Oli jokseenkin hankalaa elättää yritystä niihin aikoihin kun näitä perintörahoilla kamansa hankkineit wanna be PA-firmanpitäjiä oli samoilla markkinoilla.
Marzi
07.01.2005 15:55:42

Toi on ihan totta, tavallansa. Mutta toivottavasti myös ihmiset oppisivat tajuamaan, että jos Rumban pikkuilmoituksissa lukee, että bussi, 3 kilon PA, 24 kiloo valoo ja kolme ukkoa viisisataa markkaa (=nykyrahassa vajaa satanen) per päivä ilman kilometrirajoitusta, niinkuin yksikin ilmoitus oli, mihin eräs tuntemani kultalevybändi retkahti, ei homma kertakaikkiaan VOI toimia.

No joo, siis tyhmyydestähän sakotetaan aina. Tarkoitus ei ollut tosiaan hintojen polkeminen ja sen kannattaminen, vaan nimenomaan pienten laitteistojen omistajien ilmoittaminen vuokraushalukkuudestaan. Toki isoiltakin firmoilta saa pikkusettejä kohtuuhintaan. Ja siihen pitää pienenkin vuokrajan hommansa suhteuttaa. Että jos ison firman laulukamasetin saa mukaansa 150€:n (hatusta vedetty arvio!) korvausta vastaan, niin se sama hintataso pitää suhteuttaa niihin omiin lauluvehkeisiinkin. Turha tarjota tuohon hintaan "täyttä ylläpitoa". Pitää olla aika kiihkoinen työtään kohtaan jos talkoolla sitä haluaa toteuttaa.

Noita pieniä settejä vaan usein löytyy niiltäkin paikkakunnilta missä ei "oikeaa" pro-firmaa edes ole. Joskus sitä tarvii omituiseen kellonaikaan mikkejä tai piuhaa ja kun musaliikkeitä ei ole auki on ainut vaihtoehto soittaa äänifirmaan. Jos ei sitäkään ole, niin sitten M.nettiin ja katsomaan mistä löytyy lähin paikallinen humppaorkesteri-pa ja jannu jolta sais lainaksi 10 mikkipiuhaa.

Tähän lisätäkseni, että mullakin on paljon tuttuja, joilla on paku/minibussiyhdistelmä, johon menee äijät ja pikkuPA. Hinta varmaan kohtuullinen. Eipä noilla nimibändi kulje, mutta pienemmät mainiosti.

Sama se on palvelun suhteen, pro miehelle pro palkka, harrastelijalle harrastelijan palkka. Usein nämä pikkusettiläiset tulee ihan laitevuokrahintaan itse paikalle kokoamaan sen setin ja tarvittaessa myös miksaa. Ihan sillä, että saa kokemusta. Jos ei kukaan näin tee on Suomi kohta ääni/valomiehiä vailla ja vanhat gubet ei pääse koskaan eläkkeelle. :D Mut oikeesti, moni pro-firma katsoo uusia tulokkaita alaspäin ja vahvasti ja se matka minkä tyypit kulkee piuhapetestä tai autokuskista tiskin taa on tuskallisen pitkä. Se, että pääsee jo varhain tekemään pahuuksia niiden laitteiden kanssa on mun mielestä tärkeämpää kuin se, että ensin käärii letkuja kasaan viisi vuotta ennenkuin päästetään mihinkään oikeisiin hommiin. Aika karrikoitua, mutta kuitenkin. Enkä nyt puhu siis niistä isoimmista firmoista, ne on oma lukunsa muutenkin. Jos tehdään viikottain areenahommia siellä tarvitaan niitä piuhapetejä ihan eri tavalla ja niille on paikkansa. Ukot tietää, että ilman kaapelinvetäjiä ei hommasta tulisi mitään.

Ns. koulupoikia on käyny usein ihan surku kun kun ukot käy koulut ja oikeasti tietääkin asioista, mutta niitä ei päästetä silti oikeisiin hommiin, niihin mihin ovat kouluttautuneet vuosia. Esin vuosia koulussa ja siihen päälle sama "harjoittelu" minkä alan vanhemmat osaajat on itse käyneet.

Suurin arvostus tien päällä on kumminkin vielä roudaritaustan kanssa toimiviin. "Jos ei paakku nouse oot amatööri". Kuka vaan osaa kantaa, mutta kaikki ei osaa laittaa niitä rojuja kasaan ja käyttää niitä niin, että siinä on vielä jotain tolkkuakin. Itse oon ihan roudaritaustalta mukana(mikä on siitä katalaa/hyvää hommaa, että tehty ja nähty työ ratkaisee ja paperia siitä on turha vilautella), mutta sitä näkee niin kaikenlaista hommaa, että pistää ihmetyttämään tämän alan asennevammaisuus. Varsinkin nuoria kohtaan.

TOKI nuorempia on paljon mukana ja hoitavat hommansa eri tavoin(ehkä se "eri tavalla" on just se juttu) mutta just tätä kouluttautunutta teknikkoväestöä(vai vähemmistöä :D) tunnutaan sorsivan. Ehkä asenteet paranee pikkuhiljaa.

No joo, aika hapatusta taas. Mut tulipahan mieleen. :D
Pidän ääntä, olen.
duane
07.01.2005 17:57:02 (muokattu 07.01.2005 17:59:25)
No joo, periaatteessahan minäki oon tuollainen koulupoika...

Meitäkin on moneen lähtöön, suurin osa on sitä mieltä, että "livehommat on ihan okei jos ei tarvi roudata eikä ajaa autoa", eli keikoilla tehdään samaa kuin studiossa, istutaan tiskin takana ja hifistellään... Itse en kuitenkaan osaa asioihin suhtautua tuolla tavoin, vaan lähden riemumielin keikalle kuin keikalle, vaikka siihen sisältyisi pelkkää autolla ajamista, roudausta ja muita "paskahommia". Se on mun duuni sillä kertaa ja that's it, miksaamaan pääsee kyllä taas joskus. Ja kun meitä ei täällä pohjoisessa kuitenkaan kovin paljoa ole (vanha kaarti kun alkaa olemaan alkoholisoitunutta), niin ihan pro-bändienkin kanssa pääsee joskus nappeja vääntämään...
En voi soittaa, olen autolla...
kivi
07.01.2005 18:27:10 (muokattu 07.01.2005 18:28:59)
Marzi:
Usein nämä pikkusettiläiset tulee ihan laitevuokrahintaan itse paikalle kokoamaan sen setin ja tarvittaessa myös miksaa. Ihan sillä, että
ei-ammattilainen vuokraaja tekee tuhannen euron laskun sadan euron vuokrasetistä laittaessaan ne päättärin lähdöt mikkeihin ja kaiun paluut tiskin lähtöihin. Ja kaiken oikosulkuun ja nollakuormalle. Tämä on nähty.

Mun autoni ei liiku metriäkään, ellen itse ole kyydissä. Eikä muiden kuin oman bändin ajossa. Tämä on katkerasti opittu lasku, kun edellisiä autojani (pikkupakusta 7,5m paripyörään ja 14m c-bussiin) on käytetty korjaajalla milloin minkäkin "muuttoajon" jälkeen. Ai niin, muuttoja ei myöskään ajeta.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Teijo K.
07.01.2005 19:23:21

ei-ammattilainen vuokraaja tekee tuhannen euron laskun sadan euron vuokrasetistä laittaessaan ne päättärin lähdöt mikkeihin ja kaiun paluut tiskin lähtöihin. Ja kaiken oikosulkuun ja nollakuormalle. Tämä on nähty.

Näinikkään. Kun basisti, vahvistin ja DI-boksikin on jo vaarallinen yhdistelmä joskus. ;)

Vanhan auton kanssa on aina jotain kikkoja, joita outo kuski ei hallitse. Äkkiä se vaihdelaatikko menee vieraalla rikki kun tämä ei osaakaan ottaa sitä vähän krenaavaa kolmosta varovaisemmin kuin normaalisti. Jne. Sama pätee varmaan äänilaiteissa. Justiinsa rumpalille se kulma jossa elementti on vähän hilkulla.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)