toivajar16 28.12.2004 11:01:16 (muokattu 28.12.2004 11:02:25) | |
---|
Tervehdys kollegat, Itse kun olen varsinainen yksityiskohtanatsi basson kaulan reliefin ja kielten korkeuden kanssa niin kysyisin teiltä miten suhtaudutte bassonne säätämiseen: Onko se teille vain välttämätön paha, joka tehdään talvisin ja kesäisin vai onko se jatkuvaa yksityiskohtien hiomista paremman tuntuman löytämiseksi? Onko korkea matalaa parempi? Miksi? "Jargon!!!!" |
Karlsson 28.12.2004 11:08:55 | |
---|
Tervehdys kollegat, Itse kun olen varsinainen yksityiskohtanatsi basson kaulan reliefin ja kielten korkeuden kanssa niin kysyisin teiltä miten suhtaudutte bassonne säätämiseen: Onko se teille vain välttämätön paha, joka tehdään talvisin ja kesäisin vai onko se jatkuvaa yksityiskohtien hiomista paremman tuntuman löytämiseksi? Don´t fix it if it ain´t broke. Eli jos sointtutuntuma ei olennaisesti tunnu muuttuneen, niin enpä koske sen jälkeen kun kerran on basson kohdilleen säätänyt. Mutta se tuntuma tosin voi muuttua ( kaulan elämisestä johtuen siis) joskus tiuhaankin. Onko korkea matalaa parempi? Miksi? Kielissä? Itse pidän aika jäykästi soitettavasta bassosta. Voi käyttää kunnolla voimaa soitossa. Tosin viime aikoina kielet ovat tulleet alaspäin ja tatsi keventynyt. Taidan tulla vanhaksi. Sam other menee musaliikkeeseen kattoon passoja. Myyjä näyttää kondraa ja poistuu hetkeks. Sit tulee takas ja ihmettelee: "mitä itua sä nyt teet". Sam istuu päällä ja ihmettelee: "missäs ne perunat on?" -Jussiohman |
toivajar16 28.12.2004 11:17:17 | |
---|
Tosin viime aikoina kielet ovat tulleet alaspäin ja tatsi keventynyt. Taidan tulla vanhaksi. Sama ongelma itsellänikin, vanhuus ei tule yksin. Heh. "Jargon!!!!" |
Johannes_t 28.12.2004 11:49:19 (muokattu 28.12.2004 11:50:54) | |
---|
Onko se teille vain välttämätön paha, joka tehdään talvisin ja kesäisin vai onko se jatkuvaa yksityiskohtien hiomista paremman tuntuman löytämiseksi? Onko korkea matalaa parempi? Miksi? Mulla on semmonen onnellinen tilanne, että kumpikaan bassoistani ei pahemmin säätämistä tarvitse. Kai ne on hyvin rakennettu. Jos jotain ihmeellisyyksiä sattuu, enkä asiaa osaa korjata, niin vien instrumentin huoltoon. Onni on käynyt siinäkin; kaverit huoltaa ilmaiseksi. Attack saa olla niin matala kuin mahdollista. Ihan siitä syystä, että suurin osa biiseistä joita soitan vaati sen. Tottahan se on, että tatsilta se vaatii välillä melkein liikaakin, mutta näillä mennään ;D |
Keny 28.12.2004 12:33:22 | |
---|
Kaulaa joutuu joskus säätämään näiden vuodenaikojen mukaan mut muuten ei tarvii muuhun kajoo kun ne on kerran kohilleen saannu. Matala tatsi mulla myös.Helppo soittaa ja saa just sen soundin minkä haluun. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Karlsson 28.12.2004 13:22:12 | |
---|
Attack saa olla niin matala kuin mahdollista. Ihan siitä syystä, että suurin osa biiseistä joita soitan vaati sen. Tottahan se on, että tatsilta se vaatii välillä melkein liikaakin, mutta näillä mennään ;D Miten attack on matala? Sam other menee musaliikkeeseen kattoon passoja. Myyjä näyttää kondraa ja poistuu hetkeks. Sit tulee takas ja ihmettelee: "mitä itua sä nyt teet". Sam istuu päällä ja ihmettelee: "missäs ne perunat on?" -Jussiohman |
toivajar16 28.12.2004 13:25:31 | |
---|
Miten attack on matala? Perkussiivisuutta soundiin? "Jargon!!!!" |
Karlsson 28.12.2004 13:30:46 | |
---|
Perkussiivisuutta soundiin? Päinvastoin? Itseppä olen sotkuisessa päässäni kyllä aina käsittänyt termin attack (=atakki) nuotin syttymiseen liittyväksi. Hyvin potkivassa soundissa on hyvä atakki. Niinko. Johannes tietty tarkoitti varnaan noiden kielten korkeutta, mut kuitenni. Sam other menee musaliikkeeseen kattoon passoja. Myyjä näyttää kondraa ja poistuu hetkeks. Sit tulee takas ja ihmettelee: "mitä itua sä nyt teet". Sam istuu päällä ja ihmettelee: "missäs ne perunat on?" -Jussiohman |
pardy 28.12.2004 13:48:54 | |
---|
Mulla on semmonen onnellinen tilanne, että kumpikaan bassoistani ei pahemmin säätämistä tarvitse. Kai ne on hyvin rakennettu. Mulla sama. Tuota kohta kaksi vuotta sitten ostamaani Warwickia en ole joutunut vielä kertaakaan säätämään. Säädöt olivat jo tehtaalta tullessaan mieleiset, joten mitäs niitä nyt turhia vänksläilemään. Välillä oon kattonu et kaula on sopivalla mallilla, mutta eipä sitäkään ole tarvinnut kuin kerran tai kaksi säätää tähän mennessä. Ja tuohon uudempaan Warwickkiini en ole muuta tehnyt kuin kielet vaihtanut. Se on kans niin mieleinen että ajattelin että olkoon niin, en mä sitä omilla säätäjän taidoillani ainakaan enää paremmaks saa. Joo. Ei siinä. |
Samu S. 28.12.2004 15:01:19 | |
---|
Välillä oon kattonu et kaula on sopivalla mallilla, mutta eipä sitäkään ole tarvinnut kuin kerran tai kaksi säätää tähän mennessä. Mites tämä kattominen muuten tapahtuu? Threadin inspiroimana rupesin tiirailemaan oman bassoni kaulaa tuolta tallan takaa, ja hetihän se näytti olevan hieman alaspäin kupera. Onx teillä mitään semmosia nyrkkisääntöjä tahi muita tuon säätämisen tarpeellisuuden todentamiseen? Ei silti, taidanpa antaa instrumentin olla rauhassa. "Someone once asked me to describe my tone, and I said it was like farting in a trash can." -Dusty Hill |
chief 28.12.2004 15:06:25 (muokattu 28.12.2004 15:08:57) | |
---|
Häh? |
Samu S. 28.12.2004 15:07:19 | |
---|
Haulla pitäisi löytyä. Hau hau! Joo, ja onpa War-wickin manuaalissakin tuohon ohjeita. Viittiskö joku tulla säätään mun basson niin, että musta tulee Billy Sheehan? "Someone once asked me to describe my tone, and I said it was like farting in a trash can." -Dusty Hill |
N_Bates 28.12.2004 15:09:49 | |
---|
Hau hau! Joo, ja onpa War-wickin manuaalissakin tuohon ohjeita. Viittiskö joku tulla säätään mun basson niin, että musta tulee Billy Sheehan? ei riitä pelkkä säätäminen. Siihen pitää asentaa myös laasereita ja ledejä ja se pitää maalata pinkiksi. dumdidum dum dum |
pardy 28.12.2004 15:12:53 | |
---|
ei riitä pelkkä säätäminen. Siihen pitää asentaa myös laasereita ja ledejä ja se pitää maalata pinkiksi. Höpsis sillä tommosia oo. Ja se väri on sea foam green. Joo. Ei siinä. |
Basismi 28.12.2004 15:17:52 | |
---|
Täällä on kaikki mitä basistin tarvii tietää säätämisestä: http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html Kaikenmoista on kokeiltu, laidasta laitaan. Joskus muinoin soitin isolla reliefillä ja kielet matalalla. MTD:n saatuani innostuin suoremmasta kaulasta ja vastaavasti nostin kieliä ja sillä mennään tänäkin päivänä. Nykyään on hyvä jos jaksaa välillä kieliä vaihtaa... It's hard to be humble when you're so fucking big! |
"Someone once asked me to describe my tone, and I said it was like farting in a trash can." -Dusty Hill |
pardy 28.12.2004 15:42:40 | |
---|
Tämä olikin varsin mainio linkki. Näyttäisi siltä, että oman soittimen kaula on juurikin sopivahkosti kuperahko. Oon huomannu et näissä Warwickeissa tapahtuu yleensäkin varsin vähän muutoksia sen jälkeen kun tulevat tehtaalta. Ja kun ne kaiken lisäksi säädetään tehtaalla hyvin, niin voi olla ettei tarvitse edes vuosiin miettiä bassonsa säätöjä. Ihan niiku sullaki. Ja nytkin kun tulit miettineeksi, huomasit että asiat on niinkuin pitääkin. Joo. Ei siinä. |
L.Ruoska 28.12.2004 16:36:17 | |
---|
Miten attack on matala? Se meinas varmaankin actionia. Ite tykkään että on matala "attack" =D Mitä kevyempi tatsi sitä parempi, tunnen itteni jollain tapaa paremmaks soittajaks kun basso ei pistä hanttiin. |
Johannes_t 28.12.2004 17:58:44 | |
---|
Se meinas varmaankin actionia. No kuule, just sitä. "Mitä enemmän kinkkua mahassa, sitä vähemmän muistia päässä" -vanha viidakon sananlasku |
toivajar16 28.12.2004 18:07:57 | |
---|
Joo, kyllä itsellenikin on matala tuntuma nykyään mieleisempi. Tykkään, että kielet "rutisevat" hieman nauhoja vasten. Tulee jotenkin likaisempi fiilis. "Jargon!!!!" |