Aihe: Itsetehtyjen kitaroiden sointi 1 | |
---|---|
![]() 28.12.2004 14:00:10 | |
Monet täällä ovat rakentaneet itse varsin hyvännäköisiä kitaroita. Olisi kiinnostavaa myös tietää, miten ne soivat. Miten esimerkiksi omakätisesti valmistettu kitara suhteutuu yleensä soinniltaan sarjavalmisteisiin esikuviinsa? Kuinka suuri merkitys on sillä, mistä puut on ostettu? Tuleeko esim. Soitirakentajat AMFin puista rakennetusta kitarasta merkittävästi parempisointisempi kuin vaikkapa Puukeskuksen puista tehdystä? Mitkä ovat ne sudenkuopat, joihin omatekoisen kitaran sointi voi kaatua? | |
![]() 28.12.2004 14:31:18 (muokattu 28.12.2004 14:34:32) | |
Mun ymmärryksen mukaan ainakin kotomaisilta soitinrakentajilta tuppaa saamaan niin laadukasta puuta ettei näin hyviä käytetä minkään ison valmistajan sarjatuotantosoittimissa. Tämä tieto ei tosin perustu mihkään erityiseen faktaan, lähinnä näppituntumaan (esim. vaahteroiden jämäkkyyksistä) ja kylän miesten juoruihin. Mitä tulee noihin soitinten soundeihin, niin omatekeleistäni Telen soundiin olen tällä hetkellä erittäin tyytyväinen. Muistan että juuri valmistuttuaan soundissa oli tiettyä kovuutta (saarni?) mutta joko kitaran soundi on 'avautunut' tai korva tottunut kun nyt soundaa mun korvaan oikein kivalta. Lp:ssa on selkeästi kirkkaampi akustinenkin soundi kuin ison G:n vastaavissa. Itsen arvailin aikaisemmin syyksi lähinnä eeben-otelautaa mutta soitinrakentajan mukaan kyse on kuulemma enemmän soivista mahogeista - mene ja tiedä. Mutta onneksi soundia kyllä saa vaikka 300k potikoilla tummennettua jos alkaa ahistamaan - vielä ei ole alkanut :o) Vaikea noita soundeja on kuitenkaan loputtomasti analysoida kun päivittäinkin soundin hyvyys ja huonois vaihtelee vaikka nupit olisi vahvarissa olleet samassa asennossa ties kuinka kauan. Ehkä omatkin vermeet soundaisi huonommalta jos niiden ääressä ei olisi hikoillut, kiroillut ja ihmetellyt. Mutta eipä niiden soundia ole muille tehtykään, ei tässä nyt mistään objektiivisista asioista ole kyse! ;o) Vielä sen verran, että jos puhut soinnista esim. räminöinä tms. niin tokihan niiden kanssa saa amatööri painistella. Itsekin hion telen otelaudan kahteen kertaan ennen kuin sain mielestäni tarpeeksi soivan otelaudan. Mutta eka hiontakerta olikin tosiaan se kaikkein ensimmäisin kerta, joten moisen uusintayrityksen uskaltaa antaa itselleen anteeksi. Let me go.
Let me go.
Let me seek the answer that I need to know.
Let me find a way.
Let me walk away.
Through the Undertow.
Please let me go | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)