Tästä on varmaan ollut juttua vaikka kuinka paljon ja parhaassa tapauksessa koko tää mun kysymys on täysin hölmö.. Jostakin olen saanut sellaisen kuvan, että tuollainen kotelomallinen kaularauta liimataan kyljistään tehtyyn uraan. Tietenkään kyseistä lähdettä en löydä netistä enkä kirjallisuudesta.. Ainoastaan omasta muististani.. Ja näitä invalid pointer operationeita tapahtuu mun aivoissa aina silloin tällöin. Eli muistanko väärin. Jos en niin minkälaista liimaa suositteltte käytettävksi tähän tarkoitukseen? Sitten toinen mun mieltä askarruttava ongelma on tuon kaulakulman fixaaminen TOM:ia varten. Mulla on tällä hetkellä tuossa SG:n kaulapölkyssä ( neck thru ) sen verran kulmaa, että kun viivaimen vetää otelaudan päälle ( ei nauhoja ) , niin tallan kohdalla viivaimen ja bodyn väliin jää n. 9 mm. Onko tää liaan vähän kulmaa? Pölkyssä on vielä kiitettävästi työvaraa ja ajattelin nyt kysäistä, ennen kuin jyrisin ylimääräisen puun pois. Tängjuu.. |
Juzzu 27.12.2004 15:03:24 | |
---|
Jostakin olen saanut sellaisen kuvan, että tuollainen kotelomallinen kaularauta liimataan kyljistään tehtyyn uraan. Tietenkään kyseistä lähdettä en löydä netistä enkä kirjallisuudesta.. Ainoastaan omasta muististani.. Ja näitä invalid pointer operationeita tapahtuu mun aivoissa aina silloin tällöin. Eli muistanko väärin. Jos en niin minkälaista liimaa suositteltte käytettävksi tähän tarkoitukseen? Uranhan tulisi olla just raudan levyinen, ei sinne väliin liimaa sen kummemmin mahdu. Eli kotelollinen rauta uraan joka on just eikä melkein niin leveys- kuin syvyyssunnaassa ja liimat päälle että otelauta pysyy paikallaan. Ei saa keikkua otelauta raudan päällä! Ja otelaudan alapintaan voi vaikka siklin kulmalla viillellä "paisuntauria" liimalle. Älä kuitenkaan viillä otelaudan reunalle asti etteivät urat näy liimattuna. 9 mm. Onko tää liaan vähän kulmaa? Laita talla siihen ja tsekkaa. Mutta kyllähän nauhat kielieen nostaa tuon vielä aika paljon korkeammalle. Let me go.
Let me go.
Let me seek the answer that I need to know.
Let me find a way.
Let me walk away.
Through the Undertow.
Please let me go |
Explorer 27.12.2004 15:06:22 | |
---|
Uranhan tulisi olla just raudan levyinen, ei sinne väliin liimaa sen kummemmin mahdu. Juuri näin. Ura jyrsitään sellaiseksi ettei rauta pääse hölskymään urassa. Rautaa ei tarvitse liimata uraansa lainkaan. This fractal illusion burning away all structure toward the obscene. |
Aakoo 27.12.2004 15:15:04 | |
---|
Laita talla siihen ja tsekkaa. Mutta kyllähän nauhat kielieen nostaa tuon vielä aika paljon korkeammalle. Kiitoksia vain vastauksista. Muuten hyvä, mutta kun tuo talla on vielä kaupassa, ja joutuu sielä vielä olemaan ainakin kuukauden päivät. Lompakko kun ei oikein anna periksi vielä lähteä mitään ostamaan. Tammikuuksi nimittäin osuu jokavuotiset pakolliset kulut. Kävi tuossa mielessä, että jos talla jää syystä tai toisesta hiukan liian korkeaksi, niin onnistuu varamaan jyrsiä bodyyn tuollainen muutaman millin syvänne , jotta tallaa saa alemmaksi. Eikä se välttämättä edes näyttäisi kovin pahalta, nätisti hiottuna. |
Juzzu 27.12.2004 15:26:22 | |
---|
Kävi tuossa mielessä, että jos talla jää syystä tai toisesta hiukan liian korkeaksi, niin onnistuu varamaan jyrsiä bodyyn tuollainen muutaman millin syvänne , jotta tallaa saa alemmaksi. Eikä se välttämättä edes näyttäisi kovin pahalta, nätisti hiottuna. Onhan noitakin nähty. Itse kyllä koneistuttaisin tallasta rautaa pois - tosin samalla joutuisi lyhentämään myös tallankiinnitysruuveja/holkkeja ja näistä ei, ehkäpä, saisi hirveän nättejä. Voin minä sulle illalla mitata Gotohin tallan korkeudet niin pääset arvuuttelemaan. http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/1511-N_1lg.jpg Jos oikein pelimies olet etsit netistä itse mitat. Let me go.
Let me go.
Let me find a way.
Let me walk away.
Through the Undertow.
Please let me go |
erkko 27.12.2004 16:49:11 | |
---|
Mun mielestä toi 9mm tallan kohdalla on selkeästi liian vähän. Sopiva mitta Les Paulin tallan kanssa on suunnilleen luokkaa 15mm. Mun mielestä talla ja tallamikki (tai ainakin tallamikin kehys) kannattaa aina hommata ennen kuin tekee kaulakulmaa, silloin kulman saa varmasti kohdalleen. |
Trebla 27.12.2004 17:39:40 | |
---|
"Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998) |
poppamies 27.12.2004 22:38:40 | |
---|
"G-strings are for strippers" |
erkko 28.12.2004 06:47:21 | |
---|
Mä mittasin mun tune-o-matic kitarat, ja kielten korkeus tallan kohdalla on noin 18mm. Tallaa on kyllä varaa tiputtaa reilusti (n.6-7mm), mutta tallamikin kehys tulee aikaisemmin vastaan. Ja sellainen kannattaa ottaa huomioon, että kun kaulaan laitetaan kielet, kaula taipuu vähän, eli suoralla viivottimella kaulaa pitkin mitattu linja ei ole ihan sama kuin kielilinja. Todenmukaisemman linjauksen saa kun laittaa satulan päähän parin millin korokkeen viivottimen alle. Mä oon edelleen sitä mieltä että 9mm tallan kohdalla on liian vähän, mutta ehkä se saattaa riittää just ja just. Voihan mikin kehyksistä vähän hioa pois. Mä tein yhdessä kitarassa kaulan kulman vähän liian loivaksi: talla meni kyllä just paikalleen, mutta P-90 dogear ei meinannut mahtua kielten alle. Sitä oli aika vaikea hioa matalammaksi, joutui vähän virittelemään, mutta kyllä kitara toimii ihan ok. |
Juzzu 28.12.2004 08:02:38 | |
---|
Eilen illalla mittasin Gotohin tallan, vieläköhnä muistais mitat... ;o) Noh, mittasin muistaakseni korkeuden tallan kiinnitysruuvin kauluksen alapinnasta tallan päälle tallan ollessa ala-asennossa korkeudeksi 12.5mm. Tämän lisäksi tulee huomioida tallapalat, jotka olivat muistaakseni (reunassa) 1.5mm korkeudella ja (keskellä) 3mm korkeudella. Eli tallan olisi siis syytä olla sellaiset 15mm+ korkealla keskiosalla kaulalinjaa. Let me go.
Let me go.
Let me find a way.
Let me walk away.
Through the Undertow.
Please let me go |
Aakoo 28.12.2004 09:15:32 | |
---|
kiitoksia vastauksistanne. Siispä otan jyrsimen kouraani ja väännän kulmaa hiukan lisää. Projectguitar.com:ista tai guitarbuid.com:ista imuroimani piirustukset sanoo SG:n kaulakulmaksi 3,5 astetta. En kuitenkaan juurikaan luota tuohon kuvaan. Kun tuntuu olevan mittasuhteet ihan hienokseltaan pielessä. Muuten en olisi huomannut mitään, mutta onneksi löin valmiiksi uritetun otelaudan piirustusten päälle. Nauhojen paikoissa on pieniä heittoja. Pahinta on, että mittasuhdetta kuvaava asteikko kuvassa pitää paikkaansa. Joskus olen tällä foorumilla nähnyt linkin sivustolle, jossa selviteltiin kaava miten tuo kaulakulma muodostuu. Sattuuko kukaan muistamaan. ko osoitetta? Tulevissa projekteissa voisi jyrsiä kulman heti oikeaksi ilman sen suurempia ihmetyksiä, jos saisi kulman laskettua paperilla, eikä tarvitsisi niin tolkuttomasti arpoa. |
päänahka 31.12.2004 13:33:04 | |
---|
Joskus olen tällä foorumilla nähnyt linkin sivustolle, jossa selviteltiin kaava miten tuo kaulakulma muodostuu. Sattuuko kukaan muistamaan. ko osoitetta? Tulevissa projekteissa voisi jyrsiä kulman heti oikeaksi ilman sen suurempia ihmetyksiä, jos saisi kulman laskettua paperilla, eikä tarvitsisi niin tolkuttomasti arpoa. Eipä tuo kovin korkeaa matematiikkaa vaadi. Piirrä paperille kaavakuva ja mieti mikä vaikuttaa mihinkin. Trigonometriaa viime kädessä. Soolot on perseestä. |