Aihe: Rumpusetin asettelun perusteet
1 2
hybrid
21.12.2004 18:38:40
omas sähkökitis on kaikki just tosi lähellä toisiaa ja sillee et on helppo soittaa ja kitti ei vie liikaa tilaa....

ketuttaa va ku tol kitil soitan 10x paremmin ku akustisella... tottumuskysymyshän se on ja varmaan oppisin jos jossai sais akustista tarpeeks paukuttaa mut eipä oo sellast paikkaa.

Juuri tuon takia yritän asetella sähkörummut samalla tavoin kuin akustiset. Kannaattaa myöskin hakata niitä yhtä kovaa kuin akustisia, ei pädit siitä hajoa. Itse ainakin aluksi hiukan ujostelin tuon voimankäytön kanssa, koska padit syttyy paljon helpommin, kuin oikeat rummut/pellit
utrikari
22.12.2004 20:35:50
Ergonomia on tärkeintä setin asettelussa.Laittaa ne sillälailla että on helppo soittaa.Ja mikä parasta, sähkörummuilla ne todella saa juuri siihen kohtaan mihin haluaa,ilman kompromisseja.Minä en edes suostu soittamaan sellaisella setillä jossa haitsu on "normaalipaikalla" ja virvelin kanssa menee kädet ristiin-aivan käsittämättömän hankalaa soittoa.Omakuvasta voi vilkaista setin asettelun-on täsmälleen sama mitä Bill Brufordilla. Se haitsu on siis siinä keskellä...ja setti on muotoutunu tuollaiseksi jo kauan ennen kun näin kuviakaan tuosta Brufordin rumpupatterista...sitä on vaan sijoitellu kaikki miten parhaalta tuntuu.Ja se kannattaa.
V-drums.
tthei
23.12.2004 16:01:00

No mutta mitäs sitten teet kun jossain pitäis soittaa keikka ja siellä on jotkut lainavermeet joissa ei oo mahollisuutta asetella haikkaa tuolla tavalla kun noilla sähkörummuilla. Mun mielestä olis hyvä opetella soittamaan mahollisimman monenlaisella asetelmalla, että sitten osaa soittaa vaikka olis lainavermeet alla ja pitäis keikka vetää. Ite vaihtelen settini kokoonpanoa aika radikaalistikin välillä, jolloin ei jämähdä siihen yhteen ainoaan kokoonpanoon (luovuuskin saa hiukan puita pesään tolla menetelmällä) ja sitten kun tulee toisenlainen asetelma vastaan niin on ihan solmussa. Se nyt vaan on keikkoilla käyvän rumpalin "arkea" ettei aina saa sillä omalla asetelmallaan/setillään soittaa.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
ddrum54
23.12.2004 17:16:24
No mutta mitäs sitten teet kun jossain pitäis soittaa keikka ja siellä on jotkut lainavermeet joissa ei oo mahollisuutta asetella haikkaa tuolla tavalla kun noilla sähkörummuilla.

Jos on tuollainen setti, kuin utrikarilla, ei tarvitse soittaa lainarummuilla. Toi setti mahtuu mihin vaan, ja sen kasaa samassa ajassa, mikä menee peltien ja pedalin vaihtoon. Plugi vaan PA:han ja menoksi.
2`n 4
utrikari
23.12.2004 22:02:24
Joo,tuo setti menee niin pieneen tilaan että jos tuo ei mahdu lavalle niin sinne ei sitte kyllä mahdu soittajiakaan...ja suunnitelmissa on pistää tuo räkkiin niin sen pystyy kasaamaan piuhoineen valmiiksi ja nostamaan syrjään tarvittaessa.Sitte vaan pari piuhaa kiinni ja menoksi...Mulla on periaatteena että mää en soita lainavermeillä.Jos omalla setillä ei ole mahdollisuutta soittaa niin sen keikan mää istun baaritiskillä ja rumpuosasto tulee minidiskiltä...
V-drums.
anzelmosm
25.12.2004 20:43:26

Mulla on periaatteena että mää en soita lainavermeillä.Jos omalla setillä ei ole mahdollisuutta soittaa niin sen keikan mää istun baaritiskillä ja rumpuosasto tulee minidiskiltä...

mullakin sama periaate siinä mielessä että jos pitää toisen setillä soittaa eikä muka SAIS mennä koskemaan säätöihin niin jää kyllä keikka soittamatta.. onneksi ei vastaavaa tilannetta oo tullu eteen.. kerran on sanottu että mahdollisimman vähän säätää mutta sanoin että säädän miten tykkään..
tthei
26.12.2004 16:00:32

Minä kyllä arvostan rumpalia joka kykenee "nöyrtymään" soittamaan muidenkin seteillä kuin omalla. Ei sen takia kannata keikkaa jättää väliin että ei pääse omalla setillään ja omilla säädöillään soittelemaan. Mun mielestä vähän turhaa ehkä tollanen että "jos en omalla setillä saa/pysty soittamaan niin en soita"-asenne.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
DimensionZ
26.12.2004 19:04:57

Minä kyllä arvostan rumpalia joka kykenee "nöyrtymään" soittamaan muidenkin seteillä kuin omalla. Ei sen takia kannata keikkaa jättää väliin että ei pääse omalla setillään ja omilla säädöillään soittelemaan. Mun mielestä vähän turhaa ehkä tollanen että "jos en omalla setillä saa/pysty soittamaan niin en soita"-asenne.

Olen samaa mieltä. Keikka on aina keikka, ei siitä kannata kieltäytyä tuollaisten syiden takia. Kyllä sitä pitää pystyä kamoista päästä sopuun. En tosin väitä, etteikö olisi mukavaa jos aina saisi omat kamat käyttöön. Välillä tulee nimittäin tuskailtua että miksi ei ole omat kamat nyt mukana, kun jollain oikeen paskoilla joutuu vetelemään. Mutta elämässä täytyy tehdä kompromisseja.
''He jumped right out of a building!!''
ddrum54
26.12.2004 20:10:01

Minkä ihmeen takia ei voisi ottaa omia rumpuja mukaan keikalle? Tilannehan on se, että jos olet nimibändin lämppärinä, niin niiden rumpuihin EI kosketa. Toisaalta taas, minä en lainaa rumpuja, jos en tunne lainaajaa. On nimittäin nähty niin uskomattomia rummuntappajia, että ei kiitos.
Yksinkertaisinta on ottaa omat rummut mukaan. Jos ei ole aikaa vaihtaa, niin voi voi ja goodbye.
Nöyrällä asenteella pitää mennä, mutta kaikella on rajansa.
2`n 4
HeavyMachinery
26.12.2004 21:05:54

Minkä ihmeen takia ei voisi ottaa omia rumpuja mukaan keikalle?.

Joskus on vain pakko, ja muiden on se ymmärrettävä. Hyvä esimerkki on meidän bändi (jossa soitan kitaraa) jonka rumpali on vasenkätinen ei sille nyt voi sanoa että voi voi soitappa oikea kätisesti. Vaihdoista voi aina puhua harvalla keikalla vaihdot on niin nopeita ettei nissä rumpuja vaihtais, no paitsi jotain sellaista settiä niin kuin vbearilla ei vaihdeta hetkessä.
No niin, sano napoleon !
Woodoo
27.12.2004 09:21:10 (muokattu 27.12.2004 09:30:03)
Toisaalta taas, minä en lainaa rumpuja, jos en tunne lainaajaa. On nimittäin nähty niin uskomattomia rummuntappajia, että ei kiitos.

Todellakin. Se on kyllä kiva kun joku lainaa rumpuja, hakkaa kalvot kraatereille kun on säätänyt tomit "omien mieltymystensä" mukaan aivan liian vinoon. Siinä sitten koittaa niitä venyneitä, lähestulkoon puhki olevia kalvoja virittää, eikä tietystikkään aikaa vaihtaa, tai edes mukana varakalvoja... Itkuhan siinä tulee. Mutta taasen pikkubändin rumpalina on pakko suostua kompromisseihin jos haluaa keikkailla, ne ei aina ole kivjoa... mut niin tosiaankin rajansa kuitenkin kaikella
Olipa tässä yhdet studiosessiotkin joissa kaverin (basistin) isoveli tuli hieman näyttämään rummuillani kun olin käymässä kaupassa, lisää olutta mutta kuitenkin... Siirteli pellejä ja lähestulkoon kaikkia mikkejä, meni siinä taas pitkä ja kallis tovi kun aseteltiin ja säädettiin mikkien tasot täysin uusiksi...

Edit: kirjoitush vihreitä, kun tuo rapula kiusaa kovasti...
Työpäivän pelastus -muusikoiden.net-
Speedy
27.12.2004 10:30:17

Mulla on ainoa oikee asettelu... Ottakaa siitä mallia... ;)

Oletko koskaan ajatellut leikkaavasi noita tomien putkia pois, vähä kornin näköset..:)

Mutta asiaan.. Mun mielestä ei ole mitään tiettyä kaavaa, millä ne rummut täytyis laittaa.. Itse olen ottanut mallia muilta, ja kokeillut sitä itselläni. Sitten olen sen todennut joko toimivaksi tai epäkäytännölliseksi..=I Itsehän niitä loppujen soitat, mutta toki kannattaa vaihtaa asetelmia notta oppii tartvittaessa soittamaan muidenkin seteillä.. Vaikka sähkösettihän kulkee vaikka repussa ja kasaantuu kymmenessä sekunnissa, joten voihan sitäkin pitää keikoilla jos tarttee..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Aimo
27.12.2004 11:58:57
Mulla on virveli ja tomit aikalailla samassa kulmassa. Ei aivan vaakatasossa, mutta melkein. Tämä mahdollistaa sen, että pystyn soittamaan kaikki rollhäsmät yhtälailla tomeihin sekä virveliin ja molempiin käsiä vaihdellen. Suosittelen lämpimästi tuota erillistä tomipidikettä kahden pikkutomin käyttäjille, riden saa lähemmäs ja fillailu helpottuu. Niin, mutta tosiaan aika vaakatasossa pidän tomeja ja syynä on se, että tuplaiskuja on aika vaikea tehdä muuten.
Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin.
AP
27.12.2004 11:59:23
Oletko koskaan ajatellut leikkaavasi noita tomien putkia pois, vähä kornin näköset..:)
=I

Äläs ny. Ottaen huomioon, että putket on ylöspäin, niin noihinhan vois tökätä vaikka kynttilät palamaan. Ja olen ihan vakavissani -- edellyttäen tietysti, että ollaan jollain goottihevi-keikalla, jolla kynttilät kuuluvat kuvioon.
K100 #7
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)