Aihe: Wah-wah pedaalit
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Joq
26.12.2004 12:54:08
Ei näyttänyt vielä olevan Dunlopin Dimen Crybaby from hellistä. Joten, onko siihe saatu laitettua samanlaiset wahhi saundit kun dimellä on esim. revolution is my name biisin alussa ja cowboys from hell levyn wahitteluissa.
Kyllähän se aika paljon tuolta kuullostaa, ja hyvin paljon monelta muultakin. Jimi Hendrixin, Satrianin, Hammetin sekä 80- että 90-luvuilla ja funk-soundin olen onnistunut purnukasta mielestäni saamaan. Todella monipuolinen vaakku, enkä ole huomannut tonen huonontumista. Ja paristo kestää kauan. Jottei nyt ihan ylistykseksi menisi, itse kaipaan säädettävää alapään leikkausta, kuten esim. Ibanezin Weeping Demonissa.
toxic
26.12.2004 18:06:14
itse kaipaan säädettävää alapään leikkausta

Jaahas, jaahas... :)

Onkos tuossakin sellainen vika että kun polkee sen kantapään puolelle niin se ääni menee sellaiseksi hirveäksi mössöksi kuten gcb95:ssa?
Dumb
27.12.2004 21:35:33

Vaikka monet noita DigiTech XP-100 Whammy/Wahin wah-soundeja haukkuvatkin niin minä olen alkanut viimeaikoina diggailemaan niistä (kun olen enemmän tuon kyseisen laitteen wah-puoleen tutustunut)! Varsinkin presetistä 4 löytyvä "Deep and dark" on noussut suosikiksi. Toimii hyvin sellaisissa hitaissa jutuissa (eli poljin hitaasti alas ja nopeasti ylös), joita pääasiassa wahilla teen.
Pummi
27.12.2004 23:28:57

Onko se teidän testaamat dimen wahhit niitä kalliimpia http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … nlop_dimebag_wahpedal_prodinfo.html

vai se halvempi http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … custom_crybaby_wahwah_prodinfo.html

ja onko noilla keskenään millasia eroja?
Hyvä Matshi!
goose
28.12.2004 10:09:01
Onko se teidän testaamat dimen wahhit niitä kalliimpia http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … nlop_dimebag_wahpedal_prodinfo.html

vai se halvempi http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … custom_crybaby_wahwah_prodinfo.html

ja onko noilla keskenään millasia eroja?

Mulla on toi db-01 ja se on identtinen 535Q:n kanssa + pari lisäherkkua. Edullinen malli on täysin ilman säätöjä.
Oi suullinen illuusio!
Joq
28.12.2004 13:32:36 (muokattu 28.12.2004 13:35:57)
Sama juttu, DB-01 myös mulla. DB-02:ssa sitten on range ja Q säädetty Dimebagin lempiasetuksiin, ja siinä on Fasel-induktori, jonka avulla pitäisi saada aikaan ns. vintagempi saundi. En siitä sitten tiedä, ite en ole huomannut mitään saundillista eroa DB-01:sen (ei-Fasel) ja aidon 60-luvulta peräisin olevan Faselillisen Cry Babyn välillä, kunhan DB:n asetukset ovat oikein säädetyt. En sit tiiä, ehkä oon vaan huonokorvainen. Jokainen kokeilkoon ja päätäköön itse, onko Faselissa taikaa...

Edit: Niin, ja vielä DB-01:n ja 535Q:n identtisyydestä sen verran, että Dimessä on enemmän säätövaraa sekä rangessa että Q:ssa...
Laareppi
30.12.2004 14:08:10
Sama juttu, DB-01 myös mulla. DB-02:ssa sitten on range ja Q säädetty Dimebagin lempiasetuksiin, ja siinä on Fasel-induktori, jonka avulla pitäisi saada aikaan ns. vintagempi saundi.

Kannattaisiko siis mielestäsi maksaa ylimäärästä €€€?

Itse olen myös ostamassa wah-pedaalii, joku Dunlop.
todennäkösesti DB-02, GCB-95 tai 95Q.
Mutta voisin hyvin ostaa sen 01-mallin, jos se on sen arvonen...
Lauri Penttilä lauri.penttila@luukku.com
Joq
30.12.2004 15:31:46
Mä ehkä ostaisin just tämän 01:sen, 535 Q:n (vaikket sitä maininnutkaan vaihtoehdoissa) tai 95 Q:n, lähinnä tän säädettävän Q:n takia, koska se on mielestäni todella hyödyllinen. Muuttaa wahin luonnetta paljon, saa todella syvän wah-saundin tai sitten sellaisen joka vain juuri ja juuri kuuluu. Ja perus Crybaby-saundi löytyy. Tottakai mielipidekysymys...
Jos päätyy sitten Dime ykköseen, kannattaa todennäköisesti tilata Thomannilta, koska maksaa Suomessa 250 e. Omani sain Levytukusta tarjouksesta kahdellasadalla, eli samaan hintaan kuin 535Q Suomessa.
95Q:ssa on auto return, eli se menee päälle kun kääntää poljinta ja kun nostaa jalan pois, se nousee takaisin yläasentoon. Voi olla vaikea tottua jos on käyttänyt aiemmin "normaalia" wahia. Itse en pidä auto returnista, mutta tämäkin on mielipide- ja tottumiskysymys.
YaketyYak
03.01.2005 17:27:11 (muokattu 03.01.2005 17:27:52)
Olisin erittäin kiinnostunut, jos jollakulla olisi myydä tuo Digitech XP-100 Whammy/Wah, ymmärsin ettei sitä enää valmisteta...
Dumb
03.01.2005 18:23:46

Olisin erittäin kiinnostunut, jos jollakulla olisi myydä tuo Digitech XP-100 Whammy/Wah, ymmärsin ettei sitä enää valmisteta...

Ei ole valmistettu enää pitkään aikaan. Minä voisin myös ostaa pari lisää noita jos jollakulla olisi myydä!
Mijau
10.01.2005 20:25:33
Mutta mikä on wah-wah pedaalin idea?
Sitä käytetään paljo sooloissa,men varför?

*kurnautus*
*kurnau*
Torniojaws
11.01.2005 09:42:59

Mutta mikä on wah-wah pedaalin idea?
Sitä käytetään paljo sooloissa,men varför?

Se kuulostaa hyvältä kohtuullisesti käytettynä. Toimintaperiaatteena muistaakseni korostaa tiettyä Hz-taajuutta, joka muuttuu pedaalia keinuttamalla edestakaisin.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Joq
11.01.2005 14:24:18
Kyllä, eli se korostaa tiettyä taajuuskaistaa, jonka leveys/korkeussuhdetta sanotaan Q:ksi. Mitä korkeampi Q, sitä korkeampi ja kapeampi taajuskaista on ja sitä voimakkaamman kuuloinen efekti. Muita taajuuksia hiljennetään. Sitten kun poljinta kääntää, korostettava taajuuskaista liikkuu ja syntyy wah-efekti.
Sama asia kuin yllä, mutta tarkemmin selitetty... =D
Mijau
11.01.2005 20:06:01
Jaahas plussaa pojille paukkuu...

*miukuajamaukua*
*kurnau*
hjukke
12.01.2005 18:46:02 (muokattu 14.01.2005 18:24:38)

Hei! Kerrankin ei ensinkään off-topic vaan täysin topic:

Osoite muuttui 3.1sen mukana, uusi osoite:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=360
toxic
12.01.2005 19:48:11
Hei! Kerrankin ei ensinkään off-topic vaan täysin topic:

http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=360

Dodii, tuota oonkin ootellu jo kauan aikaa :)
Joq
15.01.2005 18:04:58 (muokattu 15.01.2005 18:05:23)
Mulla oli juuri toi DB-01 "korjauksessa" (eli sain kokonaan uuden) ja sitten kotona kun otin vempeleen pohjan pois tulikin yllätys: laite on päällisin puolin samanlainen kuin edellinen, mutta sisällä olikin Fasel-induktori. Perkele kun rokkaa kovaa! On mielestäni paljon luonnollisemman ja muutenkin paremman kuuloinen, kuin ei-Faselillinen.
toxic
15.01.2005 18:31:04
Mulla oli juuri toi DB-01 "korjauksessa" (eli sain kokonaan uuden) ja sitten kotona kun otin vempeleen pohjan pois tulikin yllätys: laite on päällisin puolin samanlainen kuin edellinen, mutta sisällä olikin Fasel-induktori. Perkele kun rokkaa kovaa! On mielestäni paljon luonnollisemman ja muutenkin paremman kuuloinen, kuin ei-Faselillinen.

Kertoisitko lisää noista faseleista? Mitä ne on jne.
Joq
16.01.2005 12:52:12 (muokattu 16.01.2005 14:52:12)
Kertoisitko lisää noista faseleista? Mitä ne on jne.
Toki:

60-luvun VOX- ja Crybaby-waheissa oli Fasel-nimisen italialaisen yrityksen valmistama induktori (älkää pliis kukaan kysykö multa mikä on induktori; ehkäpä joku viisaampi osaisi sen kertoa?), mutta 70-luvulla Fasel lopetti induktorien valmistuksen ja wah-valmistajat siirtyivät käyttämään japanilaisen TDK:n induktoreita. Nyt aivan viime aikoina Dunlop on ruvennut valmistamaan Fasel-induktoreita. Fasel-induktorilla on äänellisiä eroja verrattuna ei-Faseleihin, Faselit kuulostavat "pehmeämmiltä" ja "makeammilta" ja vintagemmalta, hyvässä mielessä. Tässä lainaus GEOfex-nettisivustolta (www.geofex.com) joka käsittelee efektien rakennusta ja teknologiaa:

I was entrusted with one of the magic versions by a friend, and spent some time in an EE lab with this wah and a garden variety Crybaby. I took both inductors out and measured their inductance, resistance, self-capacitance, and came to no good conclusions on why there should be any difference in the sound. It wasn't until I put a sine wave generator through the inductor and looked at the current through the inductor on a spectrum analyzer that the differences showed up.

I saw no differences at first with tiny sine wave drives. It wasn't until I turned the generator up that differences appeared. The Crybaby inductor performed exactly as I would have expected it to. That is, it had an output that was essentially a pure sine wave right up until the sine was big enough or lowe enough in frequency to start it into the first touches of saturation. When that started, I got precisely what theory predicts: appearance of the third harmonic of the dirve waveform, followed by fifth, and finally a touch of seventh when I really pushed it. However, when I did the same to the Fasel inductor, the onset of saturation-generated harmonics happened a bit sooner, and a second harmonic appeared with the third! As I turned the drive up, the fourth rose with the fifth, and I never got a seventh harmonic. The inductor, all by itself was clipping asymmetrically.

Eli erot äänessä johtuvat siitä että Fasel säröytyy (sitä ei huomaa särönä) miellyttävämmin kuin muut. Ja tämä johtuu siitä, että Faselit valmistettiin halvimmista mahdollisista aineista (!) ja se ei toiminut täydellisesti. Tämä aiheutti lainauksessa mainitun "asymmetrisen leikkautumisen" joka kuulostaa hyvältä kitarakamoissa.

Nykyään Dunlop valmistaa kahta erilaista Faselia. Punaista Toroidal-mallia, jossa on "puhtaampi" ääni kuin keltaisessa Cup Core-mallissa, jonka taataan tuottavan todellisen vintage-viben. En siitä tiedä, mulla on punainen (kuten kaikissa Cry Babyissä, joissa on stockina Fasel). Faseleita saa ainakin Ural Tonelta (www.uraltone.com) ja se on ilmeisen helppo vaihtaa itse jos on ikinä kolvia käyttänyt: kaksi juotosta auki, vanha induktori pois, Fasel tilalle ja kaksi juotosta kiinni. Faselit maksavat 20 euroa kappale Ural Tonelta.

Noni, siinä asiaa Faseleista. =D

Edit: edittiä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)