Aihe: Lasten viihdyttäminen?
1 2 3
Qsine
26.12.2004 15:01:31

Tuon aiheen kanssa on joutunut vuosi vuodelta enenevässä määrin painimaan, mites te muut.

Että kun on joka juhlissa sadoittain niitä ADHD-pörriäisiä, ja tauoilla huolestuneet puolikänniset äidit tulevat määräämään, että soittakaa lapsillekin jotain!

Bändissämme ongelma on kiltti laulaja, joka tietenkin silmää räpäyttämättä lupaa, että joo, kyllä tulee. Vedä siinä sitten muumilaulua paappapapaappa naama punaisena ja arvokkuus menettäneenä, tyhjälle salille tietenkin: sehän olisi ihan liikaa vaadittu, että lapset todella OLISIVAT paikalla, kun heitä viihdytetään.

Eli jos joku tulee meikäläiseltä pyytämään, niin sanon mahd. diplomaattisesti, että valitettavasti emme ole Fröbelin Palikat, emmekä rupea pelleilemään.
"Liikennevaloissa lapselle sanotaan merkitsevästi 'Noni!', vaikka jalankulkuvalo ei vielä ole vaihtunut vihreäksi!"
half
26.12.2004 15:20:10
" viihtyä en mä voi noissa lasten juhlissa totta tosiaan ",
tilanteen mukaan ja kysyjästä riippuen.
Meillä bändin juttu on se ohjelma, joka vedetään. Tämä
selvitetään jo kauppaa tehdessä. Poikkeukset sovitaan erikseen ja etukäteen. Jos ei miellytä ottakoot jonkun muun.
J från Uranus
26.12.2004 15:27:14
" viihtyä en mä voi noissa lasten juhlissa totta tosiaan ",
tilanteen mukaan ja kysyjästä riippuen.
Meillä bändin juttu on se ohjelma, joka vedetään. Tämä
selvitetään jo kauppaa tehdessä. Poikkeukset sovitaan erikseen ja etukäteen. Jos ei miellytä ottakoot jonkun muun.

Sinänsä lapset ovat tärkeitä, mutta miksi orkesterin pitäisi taipua lapsipyyntöihin sen innokkaammin kuin muihinkaan pyyntöihin.
You gave me life, now show me how to live
half
26.12.2004 19:03:31
Mä oon yhden keikan tehnyt, johon etukäteen tilattiin lasten musaa ja se itse asiassa oli hauskaa, konsultoin vähän suvun nuorisoa ja pidettiin yhdet treenit ja helppoja kappaleita, jotka ainakin näyttivät uppoavan yleisöön.

Nimenomaan etukäteen. Bändi vastaa ohjelmasta; eikä
känniset Turakaiset lapsineen tai ilman. Mitä vaan kuvioita
voi ja pitää palveluammatissa olla valmis tekemään. Itse
täytyy tietää mihin raja kulloinkin vedetään.
Kyllikki
26.12.2004 19:13:26
Onhan sitä tullut koettua muutamilla keikoilla myös tuollainen "nasse-setäilykin", tosin, ilman niitä kuuluisia pullourkuja.

Kun häissä tai yksityistilaisuuksissa alkaa pikkuväki pitkästyä vanhempien juhlintaan, käy usein niin, että käännytään orkesterin puoleen, jotta myös nuo "pikkuilkiöt" saadaan viihtymään.
Koska mekään emme oikeastaan ole mikään lastenorkesteri, on ainakin tällaisiin tapauksiin sopivat kappaleet jääneet melko vähälle harjoitukselle. Toki Peppi Pitkätossun teemaa voi kahlata läpi muutaman kerran, tai ihmetellä kuinka monta ihmeellistä asiaa on maailmassa, mutta kyllä siinä vanha mies kuitenkin tuntee olevansa hieman väärällä maaperällä.

Eniten kuitenkin mättää tällaisilla keikoilla se, että kun tuo edellä mainittu pikkuväki pitkästyy, vanhemmat ohjaavat lapsensa bändin soittimien sekaan juuri silloin, kun bändi itse on tauolla. Onhan se tietysti mukavaa katseltavaa, kun oma taapero takoo rumpuja nuoruutensa innolla. Eikä siinä haittaa, vaikka samalla taaperon pikkujalka takertuu johonkin piuhaan lattialla ja kaataa ohimennessään kitaratelineen, jossa soittajasedän vintage-kitara sattui olemaan. Hauskaahan se vain on, jopas vanhempiakin naurattaa! Mitäs olivat sedät jättäneet niin paljon piuhoja lattialle sikin sokin.

Kun sitten bändi tulee tauolta ja huomaa, että esiintymislauteista onkin tullut lastentarha, alkaa tilanteen palauttaminen alkuperäisasemaan. Tästä eivät tietenkään kaikki lasten vanhemmat pidä, sillä tokihan heidän lasten on päästävä kokeilemaan kaikkia soittimia, jos lapset sitä haluavat. Eikä siinä auta, vaikka kuinka ystävälliseen sävyyn toisi asian esille, että setien soittimet eivät ole tarkoittettuja leikkikaluiksi. Varsinkin saa kuulla kunniansa, jos erehtyy vanhempien kuullen lapselta kieltämään esim. kaikkien mikserin säätönuppien kokeilemisen.

Joskus vain on jonkun osattava kieltääkin lapsia, kun lapsen vanhempien mielenkiinto on jossain aivan muualla. Eihän soittajasedän lapsetkaan voi mennä leikkimään vaikkapa jonkun yritysjohtajan tietokoneilla, ainakaan lupaa kysymättä....
Sähköt sain ja sähkökitaran... Vielä kun osais soittaa...
clave
26.12.2004 20:18:47

En ole koskaan törmännyt satoihin huonosti käyttäytyviin muksuihin/ juhla, vaikka 25v on jo kierretty. Aina on pärjätty, niin lasten kuin äitienkin kanssa.

Mun mielestä - jos kyseessä on yksityispippalot - kuvioon kuuluu pienen pieni varautuminen lasten viihdyttämiseen. Ei se bändiä tee palikammaksi vaikkei frööbeli olekaan. Lapset ovat siinä asiakkaita kuin aikuisetkin esim juuri häissä. Toisaalta lasten vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvunsa edesottamuksista ja sinne lavalle ei saa mennä omin päin ilman lupaa.

Eihän nyt jumankauta suomalaiset soittajat ole yhtä ahdasmielisiä, jopa sanoisinko lapsivihamielisiä niinkuin kornein oikeus joka karkotti pari epätoivoista poikaa vasten tahtoaan maasta.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
Jopi Sorsaposki
26.12.2004 20:23:03
Eniten kuitenkin mättää tällaisilla keikoilla se, että kun tuo edellä mainittu pikkuväki pitkästyy, vanhemmat ohjaavat lapsensa bändin soittimien sekaan juuri silloin, kun bändi itse on tauolla. Onhan se tietysti mukavaa katseltavaa, kun oma taapero takoo rumpuja nuoruutensa innolla. Eikä siinä haittaa, vaikka samalla taaperon pikkujalka takertuu johonkin piuhaan lattialla ja kaataa ohimennessään kitaratelineen, jossa soittajasedän vintage-kitara sattui olemaan. Hauskaahan se vain on, jopas vanhempiakin naurattaa! Mitäs olivat sedät jättäneet niin paljon piuhoja lattialle sikin sokin.

Kun sitten bändi tulee tauolta ja huomaa, että esiintymislauteista onkin tullut lastentarha, alkaa tilanteen palauttaminen alkuperäisasemaan. Tästä eivät tietenkään kaikki lasten vanhemmat pidä, sillä tokihan heidän lasten on päästävä kokeilemaan kaikkia soittimia, jos lapset sitä haluavat. Eikä siinä auta, vaikka kuinka ystävälliseen sävyyn toisi asian esille, että setien soittimet eivät ole tarkoittettuja leikkikaluiksi. Varsinkin saa kuulla kunniansa, jos erehtyy vanhempien kuullen lapselta kieltämään esim. kaikkien mikserin säätönuppien kokeilemisen.

Joskus vain on jonkun osattava kieltääkin lapsia, kun lapsen vanhempien mielenkiinto on jossain aivan muualla. Eihän soittajasedän lapsetkaan voi mennä leikkimään vaikkapa jonkun yritysjohtajan tietokoneilla, ainakaan lupaa kysymättä....

Tässä se taas miljoonannen kerran nähdään! Yksikään soittaja ei ole niin tyhmä kuin ihminen!
Mikään ei ole kamalampaa kuin tyhmä hanuristi!
R.Syke
26.12.2004 20:23:29 (muokattu 26.12.2004 20:26:19)
Ratkaisisin näin:

-Kaksi orkesteria, toinen soittaa aikuisille, toinen lapsosille, tietysti eri huoneissa.

Molemmat sisältyvät sopimukseen ehdolla 'Ota tai jätä'
Lapsosille soittavat ovat tietysti soittajien lahjakkaita jälkeläisiä / sukulaisia.

Sopimukseen voi kytkeä myös lapsiparkin oikein pienille juhlavieraille. Lapsenammoina tietysti soittajien vaimot/tyttöystävät/bändärit. Häh?

Tai soitot vuorosetteinä, jos tilaa ei ole liikaa.

Tämmöisiä järjestelyjähän oli mm. 70-luvulla tanssilavoilla: Sisällä Eino Grön aikuisille ja ulkolavalla Jussi Raittinen nuorisolle.

Johan linnan juhlissakin on musiikkia eriytetty!
half
26.12.2004 21:28:29
Soomalainen soittaja ei olla lapsivihamielinen eikä
ahdasmielinen. Känniset äidit olla maan suola ja pikku
bambinot aina kivoja, mamma mia.Tämän todistaa nöyrä
suhtautumisemme soololaulajiin, jotka tulla keikalle
myöhässä, käyttä meidän P A, v.....a soundeista ja säestyksestä, vaikka ei hommassa kiinni kuin toivelauluvihko, puuratti ja punainen pikkutakki. Caramba !
R.Syke
26.12.2004 21:30:37
Soomalainen soittaja ei olla lapsivihamielinen eikä
ahdasmielinen. Känniset äidit olla maan suola ja pikku
bambinot aina kivoja, mamma mia.Tämän todistaa nöyrä
suhtautumisemme soololaulajiin, jotka tulla keikalle
myöhässä, käyttä meidän P A, v.....a soundeista ja säestyksestä, vaikka ei hommassa kiinni kuin toivelauluvihko, puuratti ja punainen pikkutakki. Caramba !

-Yks sukulaine hoita karaoke-laite eriksee ja otta maksu kans!
half
26.12.2004 21:37:16
-Yks sukulaine hoita karaoke-laite eriksee ja otta maksu kans!

Sine olla liikemies. Perustetaanko ohjelmabyrå ?
R.Syke
26.12.2004 21:45:54 (muokattu 26.12.2004 21:47:14)
Sine olla liikemies. Perustetaanko ohjelmabyrå ?

-No, perskeles. Mutta ei oteta yhtään puhaltajaa mukaan. Niillä on niin oudot nuotitkin. Ja tavat.
half
26.12.2004 22:02:02
-No, perskeles. Mutta ei oteta yhtään puhaltajaa mukaan. Niillä on niin oudot nuotitkin. Ja tavat.

Me pitee oma laulukilpailu ja kruunata oma humppakeisari.
Teme me mainostaa olla Suomen Esa Pakarinen. Ihan kuin
tangokuningas olla Suomen Olavi Virta.
Pula-Aho
27.12.2004 10:07:26
Tuon aiheen kanssa on joutunut vuosi vuodelta enenevässä määrin painimaan, mites te muut.

Oli hääkeikka. Alkuillasta ei parketilla pyörinyt kuin joukko noin 6-8 vuotiaita tenavia. Mietittiin tauolla poikaitten kanssa, että aletaan siten vetään oikeesti lastenlauluja, jotain autorämärokkia ja peppi pitkätossua. Mentiin takaisin lauteille ja kuinka ollakkaan, siihen tuli yksi tenavista ja toivoi bändin soittavan lastenlauluja. Sanoin, että tämäpä sattui, niin juuri aioimmekin. Kysyin vielä, että oliko tytöllä jotain lastenlauluja mielessä. Tyttö vastasi, että joo, soittakaa Pikku G:tä ja Shakiraa.

Jäi lastenlaulut soittamatta.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
R.Syke
27.12.2004 10:25:34
Me pitee oma laulukilpailu ja kruunata oma humppakeisari.
Teme me mainostaa olla Suomen Esa Pakarinen. Ihan kuin
tangokuningas olla Suomen Olavi Virta.

-Ja kustannukse laiteta fifty - sixty.
R.Syke
27.12.2004 10:27:49 (muokattu 27.12.2004 11:33:00)
-Ja kustannukse laiteta fifty - sixty.

Ja Esa Pakarisen laulamista humpista tunnetuin on 'Junailijan pilli ilimoo jo viilsi...' Siitä voi tehä vaikka bossan tyyliin 'Fly Me To The Moon'

-Ja bossahan soitetaan aina vähän humpahtavasti. Kyllä. Näin pienestäkin ajatuksesta syntyy suuri...

Ja tämä laulukilpailuhan on 6 - 12 vuotialle?

Ja päälle leikki 'Keisari istuu palatsissaan'
musamies
27.12.2004 11:17:20 (muokattu 27.12.2004 11:22:58)
Tulee mieleen, että miksei niille pikkuilkiöille kelpaisi sama musa kuin aikuisillekin?

Onhan niissä lastenlauluissa toki helmiäkin, niinkuin esim. Lounatuulen laulu.

Eikä siinä auta, vaikka kuinka ystävälliseen sävyyn toisi asian esille, että setien soittimet eivät ole tarkoittettuja leikkikaluiksi. Varsinkin saa kuulla kunniansa, jos erehtyy vanhempien kuullen lapselta kieltämään esim. kaikkien mikserin säätönuppien kokeilemisen.

Mä olen miettiny jos varustaisi mikseriräkin lukolla, ettei jotkut täsmäkädet pääse sitä luvatta sormeilemaan. Jäähdytys flektillä.
pekkajau
27.12.2004 11:51:42
Itse kun olen "päässyt" työni puolesta paljon aikanaan tekemisiin lapsiperheiden kanssa perhelomien muodossa niin minua on lähinnä huvittanut tämä vanhempien touhu niillä "leireillä"! Alussa ne tulevat ja ovat niin perhettä niin perhettä! Lapset on kaikki kaikessa ja ne on kaikki
ihmelapsia joille on saatava kuu taivalta ja kaikki maailman elämykset... mutta ei mene kun muutama päivä niin pelkkä säilövä lapsiparkki riittää jonne ne tunkee ne rasittavat pentunsa pois jaloistaan, jotta ne pääsevät välillä rauhassa "bisselle" ja kuksimaan!
There`s no bisnes in showbisnes!
Heikki L.
27.12.2004 11:57:05

mutta ei mene kun muutama päivä niin pelkkä säilövä lapsiparkki riittää jonne ne tunkee ne rasittavat pentunsa pois jaloistaan, jotta ne pääsevät välillä rauhassa "bisselle" ja kuksimaan!

Mun tietokoneen kyynisyysmittari tais mennä just rikki...
Shack!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)