Aihe: Käsijärjestys? 1 2 | |
---|---|
![]() 25.12.2004 21:13:52 | |
Tämmöistä kyselen että kuinka paljon keskuudestamme löytyy rumpaleita, jotka soittavat "kädet auki" eli ikään kuin oikeakätisen setillä mutta lyöden oikealla kädellä virppaa ja vasurilla haikkaa.. ja ridekin siis soittajan vasemmalla puolella? Basaria kuitenkin oikealla jalalla jne. Niin kuin esim. Karppisen Mika (HIM) tai Phillipsin Simppa. Itse olen jostain kumman syystä soittanut tuolleen alusta pitäen, ja se tuntuu luontevalta. Ihmettelenkin, miksi suurin osa rumpaleista soittaa "kädet ristissä" haikkabeatia? Mielestäni on paljon ergonomisempaa kun kädet eivät ole missään vaihessa ristissä. En ole rumputunneilla ikinä ollut, mutta kysyin kerran rumpuopettaja Juha Tanniselta, että opetetaanko vasta-alkajille heti tuo ristityyli? Juha vastasi että pääsääntöisesti kyllä, koska oikeakätisillä se oikea käsi vahvempana yleensä liidaa. Totesi myös, että tottakai olisi käytännöllisempaa soittaa "kädet auki". Eli miten on asian laita? | |
![]() 25.12.2004 21:16:16 (muokattu 25.12.2004 21:17:11) | |
syyhän on ihan selvä! jos on oikeakätinen niin se on vahvempi käsi ja se jaksaa soittaa paremmin haitsujuttuja! vasen käsi katsos väsyy nopeammin, siis jos se on se "heikompi" käsi... näin se vaan on elekee elekee..! | |
![]() 25.12.2004 21:24:22 (muokattu 25.12.2004 21:24:44) | |
Olet täysin oikeassa tuo ergonomian suhteen. Kädet ristissähän osittain lukitsee tuon niska/hartia seudun. Kysehän on ehkä opitusta tavasta soittaa ristiin. Itse kyllä treenaan kummallakin tavalla soittamista. Syy tähän vasemman käden kehittäminen sekä "independence". Se että pystyy soittamaa fraaseja kumpaankin suuntaan antaa tietylaista vapautta siihen soittoon. Tulee myös treenattua haikkaa oikella jalalla sekä poljettua basari kuviota vasemalla jalalla. Tämähän tuo vapauksia siihen soittoon ja lisäksi ei pääse "rutinoitumaan". Eli kun hommat treenaa kumpaankin suuntaan niin hommia kyllä piisaa. Olen ollut jo pitkää aikeissa ostaa settiini toisen haikan (kaapelilla). Ja pyrkimyshän on se, että voisi vetää noita juttuja miten päin vaan. Alkuun pääseminen tässä voi olla vähän hankalaa. Pitkään "ristiin" soittaneella aukinainen tyyli voi tuottaa vaikeuksia independencen sekä "grooven" osalta. Samanlaista haikka groovea kun ei meinaa vasurilla saada eikä oikean käden kantti lyöntikään tunnu lähtevän yhtä hanakasti. Mutta treeniä,treeniä ja vielä kerran treeniä. Kyllä se vaiva maksaa itsensä takaisin. http://www.strangefruitband.net | |
![]() 25.12.2004 21:28:56 (muokattu 25.12.2004 21:45:29) | |
Kotona tulee soitettua kädet ristissä useimmiten. Mulla on vasen käsi sen verran heikompi (okei, reenauksella siitäkin pääsisi) ettei tuota järjestystä olisi helppo lähteä kokonaan muuttamaan. Mutta soitan kyllä reenistä ehkä noin 30% kädet auki/haikka kokonaan oikealla, jollon pedaalit vaihtuu (oikea jalka haikka, vasen basari). Soittotunneilla soitan setillä, jossa on kaksi haikkaa kaapeliviritelmillä. Eli soitan normaalisti vasemmalla jalalla pedaalia ja oikealla kädellä haikkaa, mutta haikka on oikella puolella (kaapelipedaali mahdollistaa tämän). On ihan vitun paljon siistimpää soittaa noin. Paljon helpompaa lähteä kaikkiin filleihin jne, kun ei ole kädet ristissä. Kunhan saan rahaa, niin kotiin tulee myös kaapelihaikka. Kyllä se soittotunneille (tai siis ainakin jonnekkin musiikkikoululle, eli yleiselle) mentäessä aina opetetaan tuo kädet ristissä soittaminen... Normaalilla setillä kädet auki soittaminen vaatii jonkun verran haroitusta, koska on vaikea soittaa vasemmalla haikkaa (joka yleensä on heikompi käsi). Mutta mun mielestä kädet auki soittaminen (kaapelihaikalla) on törkeän paljon helpompaa ja kivempaa. Monet asiat helpottuu. Päämääränä mulla on osata soittaa miten päin vaan yhtä hyvin. Eli kummalla jalalla kumpaa pedaalia vaan ja samoin että kupikin käsi toimisi yhtä hyvin, eikä ns. heikompaa kättä jäisi. Se olisi hienoa! (esim. Heikki Malmberg pystyy tähän) Edit: Typoilen Huominen on eilinen jo ylihuomenna. | |
![]() 25.12.2004 21:31:48 | |
Soittotunneilla soitan setillä, jossa on kaksi haikkaa kaapeliviritelmillä. Onko rumpuopettajasi Heikki Malmberg? :) "hevi on paskinta rässi on parasta" | |
![]() 25.12.2004 21:34:44 | |
Onko rumpuopettajasi Heikki Malmberg? On juu (: Huominen on eilinen jo ylihuomenna. | |
![]() 25.12.2004 21:52:22 | |
Ite oon kauan meinannut ruveta treenaamaan, että vasemmalla haikkaan, mutta ei sitä oo vielä jaksanu ruveta harjottelemaan. Pitäis ensin mennä toi leevi leppäsen rokkaavat läpi oikealla kädellä ja sitte vasemmalla. :D Siinä uskoisin kehittyvän melko paljon. Ainakin jos meinaa vasurilla haikkaa vetää niin kyllä sitä melko sekasin menee koko komppi jos sitten vielä yrittää oikealla kikkailla virveliin. Niinkuin esim pystyn taas vasemmalla jos oikea soittaa haikkaa. PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 25.12.2004 22:05:16 (muokattu 25.12.2004 22:06:41) | |
Oikeallahan sitä monesti soitetaan haitsuun, kun se on vahvempi - mutta juuri siksi pitäisikin alusta alkaen liidata heikommalla kädellä. Myöhemmin joutuu joka tapauksessa tuskailemaan sitten sen vasurin kanssa. Mielestäni on tosin jossain määrin ajanhukkaa opetella soittamaan kaikkia kuvioita molemmin päin, nimittäin tolle on hyvin vähän käyttöä tositilanteessa. Kunhan osaa jotenkin päin :) | |
![]() 25.12.2004 22:43:48 | |
Itse olen alkanut treenaamaan myös vasurilla liidausta, juurikin vasurin vahvistamisen takia. Vasemmalla jalalla pitäsi myös harjoitella enemmän. Mielestäni se tuo vähän lisäväriä soittoon. Keikoilla kaikki tytöt pyörtyy onnesta kun soittaakin välillä vasurilla haikkaan (...), mutta ennenkaikkea itse pitää taas keskittyä siihen soittoon. Oma independence on kehittynyt kohtalaisesti, kun on koko ajan hieman hankalampia juttuja alkanut soittamaan vasen käsi johtaen. Suosittelen lämpimästi. The downward spiral never ends. | |
![]() 25.12.2004 23:06:24 | |
Ite oon treenaillu tätä molempikäsiliidiä ja ihan kivasti se on onnistunut. mitään nopeita komppeja ei näin vielä soiteta ja groovy kärsii ankarasti, kun vaihtaa käden. Sen huomaa silloin, kun ihan showmielessä vaihtelee kesken biisin käsien järjestystä. Dust to dust | |
![]() 25.12.2004 23:07:29 | |
Peruskompin soitto vasurilla on aika mahdotonta. Varpisti hyvä olisi osata moinen, noin niinkun koordinaation ja vasurin heikkouden/epätarkkuuden kannalta, mutta surkealta kuulostaa peruskomppi ku vasemmalla soittaa. Proitten hommaa. "Kasvanut olen +10 cm, painoa tullut lisää varmaan 15 kg, penkkitulos noussut varmaan 25 ja hauiskin on kyllä kasvanut." -axeman | |
![]() 25.12.2004 23:33:45 | |
Mielestäni on tosin jossain määrin ajanhukkaa opetella soittamaan kaikkia kuvioita molemmin päin, nimittäin tolle on hyvin vähän käyttöä tositilanteessa. Kunhan osaa jotenkin päin :) Kyllä siitä ihan oikeasti on aika vitusti hyötyä. Tuo ihan törkeänä monipuolisuutta soittoon, jos osaa soittaa miten päin vaan. ihan oikeasti. Ei tarvi miettiä, et kumpi missä järjestyksessä systeemit pitää tehdä, et säilyy oikee käsi liidaavana (okei, ontuva esimerkki) jne... Voi tehdä millä kädellä ja jalalla mitä vaan. Ja kyllä siitä on hyötyä (: Huominen on eilinen jo ylihuomenna. | |
![]() 25.12.2004 23:52:42 | |
independence? | |
![]() 26.12.2004 01:06:01 | |
Ite oon treenaillu tätä molempikäsiliidiä ja ihan kivasti se on onnistunut. mitään nopeita komppeja ei näin vielä soiteta ja groovy kärsii ankarasti, kun vaihtaa käden. Sen huomaa silloin, kun ihan showmielessä vaihtelee kesken biisin käsien järjestystä. ei oikeen jaksa edes reenata tätä kun ero on kuin yöllä ja päivällä. kyl sitä voi rokkia soittaa vaikka millä kädellä, mutta yritäpä groovata. oikealla kädellä on nii vaikee vetää luontevasti haamuja ja vasemmalla kolkkoa liidata :) kokeilkaapa tuplien omistajat soittaa negro-gruuvea vasen jalka basarilla. hehe. vois kuvitella, että fillimateriaali olis monipuolisempi, jos liidausjutut ei rajoittais _yhtään_, mut kuinka paljon pitää reenata, ennen kun voi vetää edes lähes yhtä hyvin heikonpi-raaja-liidinä... don't touch my bumtsibum | |
![]() 26.12.2004 02:07:00 (muokattu 26.12.2004 02:11:03) | |
Kyllä siitä ihan oikeasti on aika vitusti hyötyä. Tuo ihan törkeänä monipuolisuutta soittoon, jos osaa soittaa miten päin vaan. ihan oikeasti. Ei tarvi miettiä, et kumpi missä järjestyksessä systeemit pitää tehdä, et säilyy oikee käsi liidaavana (okei, ontuva esimerkki) jne... Voi tehdä millä kädellä ja jalalla mitä vaan. Ja kyllä siitä on hyötyä (: Niin siis onhan raajojen independenssistä aina hyötyä mutta jos vaikkapa joku komppi sujuu jo hyvin oikealla liidaten, miksi se pitäisi osata soittaa vasurilla liidaten? Sehän kuulostaa samalta molemmin päin. Toi on hyvää _harjoitusta_, mutta ei sillä ole juuri käyttöä muuta kuin show-mielessä. Mutta tarkoitan vain, että soitossa saattaa olla tärkeämpiäkin osa-alueita jotka on syytä hioa kuntoon ennen tällaisia ns. kuriositeetteja. | |
![]() 26.12.2004 02:19:00 | |
Mutta tarkoitan vain, että soitossa saattaa olla tärkeämpiäkin osa-alueita jotka on syytä hioa kuntoon ennen tällaisia ns. kuriositeetteja. tätä mäki rivien välissä ajoin takaa... don't touch my bumtsibum | |
![]() 26.12.2004 03:10:12 | |
independence? Itsenäisyys. Rumpujensoitossa meinaa raajojen toimimista "omapäisesti", eri tahdeissa, joskus jopa eri tahtilajeissa. Äärimmäinen esimerkki Tomas Haake (Meshuggah): Kädet soittaa perus-4/4, mutta jalat seuraa kitarariffiä joka menee vaikkapa 7/8-tahdissa. The downward spiral never ends. | |
![]() 26.12.2004 12:16:21 (muokattu 26.12.2004 12:18:21) | |
Siis tää mun tapa soittaa koko ajan "kädet auki" vasurilla liidaten herättää silloin tällöin keikoilla huomiotakin. Joskus on joku tullut oikein kyselemään että "kuinkas sä nyt tolleen soitat?" Minä siihen että soitanpa vaan kun hyvältä tuntuu... Eihän se nyt kuitenkaan ihan tavatonta ole. Väitän siitä etua olevan, jos suinkin saa soiton kulkemaan. Mä taas en osaa ristiin kompata juuri yhtään - heti sekoaa, varsinkin jos yrittää sit jotain fillejä... En ole muutenkaan koskaan tehnyt mitään tekniikkatreenejä, olen vain yrittänyt soittaa musiikin tahdissa ja tietenkin bändin kanssa. | |
![]() 26.12.2004 12:32:00 (muokattu 26.12.2004 12:32:30) | |
Itsenäisyys. Rumpujensoitossa meinaa raajojen toimimista "omapäisesti", eri tahdeissa, joskus jopa eri tahtilajeissa. Äärimmäinen esimerkki Tomas Haake (Meshuggah): Kädet soittaa perus-4/4, mutta jalat seuraa kitarariffiä joka menee vaikkapa 7/8-tahdissa. Näinhän se! Thomas Langin uusimmasta DVD:stä "Creative Control" löytyy hyviä harjoituksia indepencin kehittämiseksi sekä muita loistavia harjoituksia. Onhan tämä kyseinen kaveri uskomaton. Kannattaa siis hommata vaikka ihan mielenkiinnosta! Ihan off-topicina tämä :) | |
![]() 26.12.2004 13:28:29 | |
Äärimmäinen esimerkki Tomas Haake (Meshuggah): Kädet soittaa perus-4/4, mutta jalat seuraa kitarariffiä joka menee vaikkapa 7/8-tahdissa. Ja tälläisen osaaminen on oikeasti ihan helvetin hienoa. Rispektit Tomasille.... Huominen on eilinen jo ylihuomenna. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)