Aihe: Apua kitaralla harjoitteluun
1
whoppi
25.12.2004 13:50:28
Nyt aloittelija tarvitsisi apua kitaran (akustisen) soiton harjoitteluun, sillä en oikein tiedä mitä kannatais harjoitella tai mistä aloittaa.. Oon kyllä jo vähän treenannu noita perussointuja, mutta antakaahan jotain vinkkiä mitä kannattais treenata lisäksi.
Heavymies
25.12.2004 14:08:51
Soinnut ja skaalat on hyva osata. Niistä on paljon hyötyä. Näiden opettelun/harjoittelun ohella kannattaa ottaa joku kiva biisi mitä lähet harjottelemaan. Sillä lailla säilyy kiinnostus.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Mimi
25.12.2004 15:52:22
Soinnut ja skaalat on hyva osata. Niistä on paljon hyötyä. Näiden opettelun/harjoittelun ohella kannattaa ottaa joku kiva biisi mitä lähet harjottelemaan. Sillä lailla säilyy kiinnostus.

Kyllä joo, asteikkoja vaan opettelemaan, niistä on hyötyä. Yrität jostain hankkia käsiisi myös asteikkoihin kuuluvat kadenssit (I,IV,V). Kirjastoista saa monenlaisia kitaranopetuskirjoja, on myös semmoisia kirjoja tyyliin "Play these Bon Jovi songs wiht few easy chords", eli monien eri bändien lauluja löytyy moisissa opuksissa, helpot soinnut, joskus mukana myös tabulatuurit.
Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne"
Ostinaatio
27.12.2004 09:19:00
Jos ei nuottikirjoitusta jaksa opetella lukemaan, niin tabulatuurit ovat helppoja..,

No minä sanoisin, että myös nuotit on melko järkevää opetella.

Siitä hyötyy melko monellakin tasolla.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
MV
27.12.2004 09:31:44
Vetele jotain näppäilyjuttuja tyyliin että otan jonkun perussoinnun. Sitten peukalolla näpäytät soinnun ylimmän kielen soimaan minkä jälkeen näppäilet sormilla: etusormi, keskari, nimetön soinnun kolme alinta käytettävää kieltä...

mahtokohaan kukaan nyt ymmärtää:)
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
Playboy
28.12.2004 00:40:13
Älä ainakaan tee niinkuin minä tein kun aloitin tai no miksi ei, ainakin mielenkiinto säilyy..Elikkä en opetellut mitään sointuja tai asteikoita, vaan suoraan Iron maidenin kimppuun, siitä sitten sitkeästi bodomin kimppuun ja sille tielle jäin..:D
En osaa vieläkään teoriaa kunnolla, ainoastaan aika-arvot ja perussoinnut..Tekniikka nyt on jo ihan siedettävä, mutta teoriapuoli on hävettävän huono..Niin ja olen nyt soittanut melkein
1.5 vuotta
Haku on ystäväsi..Muista se.
whoppi
28.12.2004 01:12:40
Kiitoksia vaan vastauksista... Taidanpa tehdä niin, että opettelen tota teoriaa (sointuja ja skaaloja) ja siinä sivussa kokeilen rämpyttää jotain helppoja biisejä. Vastauksia vaan lisää kehiin...
MV
28.12.2004 10:04:18
Tarkennan nyt vielä vähän tota ylempää kirjoitusta. Eli tarkoitin näppäilyä samalla tavalla kuin nothing else mattersin intro.
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
whoppi
28.12.2004 13:37:41
Toi näppäilykin kuulostaa hauskalta, täytyypä kokeilla...
Mimi
28.12.2004 18:10:53
Tarkennan nyt vielä vähän tota ylempää kirjoitusta. Eli tarkoitin näppäilyä samalla tavalla kuin nothing else mattersin intro.

Arpeggio? Liekö korrekti termi. Tuota ainakin opettajani on käyttänyt, kun ollaan soiteltu jotain tuon tapaisia juttuja.
Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne"
Heavymies
28.12.2004 19:33:46
Arpeggio? Liekö korrekti termi. Tuota ainakin opettajani on käyttänyt, kun ollaan soiteltu jotain tuon tapaisia juttuja.

Niitä juuri.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
villeh
28.12.2004 22:51:06 (muokattu 28.12.2004 23:03:35)

jos olen oikein ymmärtänyt niin olet vasta-alkaja, ja vaikkakin nämä skaalat on tärkeitä niin kehottaisin ensin keskittymään tuohon sointu puoleen, mieti joitain kappaleita sellaisia sopivan hitaita ja "helppoja" (aloittelijan on aika vaikeeta erottaa hankala ja helppo, sillä voi olla niin että samalla temmolla joku akustisnäpyttely voi olla kummasta laitaa vaan, muttta kokemus opettaa) sanotaanko nyt vaikka juisen viidestoista yö tai vastaavaa radioheadin creep meininkiä. jos lähdet heti vetään jotain bodomin downfallia niin introon jäät ja pitkäksi (monen eka ja vipa biisi).
Eli soittelet mieli musaasi, sillä pysyy se kiinostus ja sitte kun on jo biisejä hallussa niin alat opetteleen teoriaa niin osaat soveltaa sitä myös käytäntöön, ei paljoakaan kostu siitä että tietää jonkun skaalan jos ei tiedä mitä sillä tehdään ja mitä varten sen on opetellut. eli sointuja opetteleen soittele biisejä vähän riffejä mukaan, sitten teoriaa, biisejä riffejä, skaaloja, biisejä, teoriaa, sooloja ja sitä rataa....
kirjastoista ja netistä noita guitar basikkeja selaileen
treeni intoa vaan!!!

niin tähän nyt jotenkin tarkennukseksi mun meinaa väsy painaa, että opettele musaa mistä tykkäät sitteku on biisjä hallussa niin ota teoria mukaan niin voit soveltaa sitä biiseihin joita jo osaat, eli teoriasta tulee käytäntöä. mutta kuten sanottu noissa oppaissa on hyviä sampleja esim. esitellään joku skaala (vaikka a-harmonic minor) ja sitte soittelet sitä jonkun taustan päälle. tai kerrotaan jonkun biisin sävellajiesta ja tarkastellaan biisejä näin teorian kannalta.
ja sitte kun on sointuja ja biisejä hallussa niin opettele myös korvakuulolta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)