Aihe: Sormiharjoitukset !
1 2 3
toxic
19.12.2004 20:50:40
Perkele, ostinaatio, tuohan on perkeleen hyvä harjoitus. Saat plussan.

Nimettömällä aika vaikee :/
Ostinaatio
19.12.2004 21:00:30
Mukava myös siitä, että ei vaadi kauheasti keskittymistä. Vähän niinkuin bodauksen vastine kitaristeille ;-)
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
toxic
19.12.2004 21:07:08
Mukava myös siitä, että ei vaadi kauheasti keskittymistä. Vähän niinkuin bodauksen vastine kitaristeille ;-)

:)

Vielä laitan yhden "voimistelu" harjoituksen :D

<tab>
EI-7-(8)-7-(9)-7-(10)-7-(9)---I

Tuon ku soittaa joka kielellä hirimu spiidillä niin alkaa käsi väsyä :)
BeeKoo
19.12.2004 22:11:19
Minä lähtisin liikkeelle täältä http://www.ultimate-guitar.com/less … nding_the_incredible_lightness.html ja sitten etenisin tässä ketjussa mainittuihin harjoituksiin.
toxic
19.12.2004 23:31:52
Minä lähtisin liikkeelle täältä http://www.ultimate-guitar.com/less … nding_the_incredible_lightness.html ja sitten etenisin tässä ketjussa mainittuihin harjoituksiin.

En oikein tajunnu tuota enklantia. Suomennos!
Ostinaatio
20.12.2004 00:37:00
En oikein tajunnu tuota enklantia. Suomennos!

Lyhennelmä: Älä soita lihakset jännittyneinä, vaan rentoinen. Ota tämä huomioon treenatessasi, liika jännittyneisyys ei toimi kuin esteenä.

Mitenköhän tuokin on saanut tuon tekstin venytettyä noin pitkäksi?
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
BeeKoo
20.12.2004 09:39:21
Lyhennelmä: Älä soita lihakset jännittyneinä, vaan rentoinen. Ota tämä huomioon treenatessasi, liika jännittyneisyys ei toimi kuin esteenä.

Juu, tätähän siellä periaatteessa haettiin. Suosin itse tuollaista harjoitusta, mitä tuossa artikkelissa mainittiin.

1. Otetaan mahdollisimman rento soittoasento.
2. Varmistetaan, että etusormi on nauhan suuntaisesti eli kohtisuorassa kielen suuntaan.
3. Otetaan kohteeksi vaikka 10. väli matalalla e-kielellä.
4. Pidetään etusormea kielen päällä vain niin kevyesti, että kieli ei pääse painumaan ollenkaan otelautaa kohti. Se on siis mutetettuna otelautakädellä.
5. Pidetään etusormi paikallaan ja painetaan keskisormella 11. välin kohdalta siten, että kieli ei taas painu ollenkaan alaspäin.
6. Jatketaan samaa sarjaa nimettömän, pikkusormen ja 12. ja 13. välin kohdalla.
7. Tullaan samaa, mutta käänteistä tietä takaisin. Tai ihan miten vaan.
8. Keskitytään siihen, että koko ajan olo on mahdollisimman rento. Tärkeää on myös keskittyä siihen, että sormet pysyvät mahdollisimman lähellä kieliä koko ajan. Matkahan perinteisesti on verrannollinen nopeuteen.

Pitäisi kuulua sellainen kiva läpytiläpytinapsnaps, kun tuota tekee. Kokeilkaapa kokeneetkin karjut, saattaa auttaa soittoon ihan uudella tavalla, siis ennen, kesken ja jälkeen soittotuokion. Itse olen kokenut ko. tavan hyväksi esim. kesken rankan treenihetken, joka monesti aiheuttaa hikeä, verta ja kyyneleitä juuri tuon jumijännittämisen takia. Monesti auttaa siirtämään metronomia monta naksua ylöspäin, vaikka juuri äsken tuntui, että ei tästä perkele mennä enää millään eteenpäin.
ravensoul
20.12.2004 16:02:52
Plussat toxicille, Ostinaatiolle ja BeeKoolle. Toi trillijuttu varsinkin oli nerokas. Oon käyttäny samaa kuvioo "sormien omina yksiköinä toimimisen edistämiseen" (hoh, olihan mahtavasti ilmaistu), mutta enpä hokannu vetää trillinä, ni sehän toimii sitte voimatreeninäki.
Minulle -- v**tuillaAN!
Order
25.12.2004 20:36:47
Tällainen kehkeytyi tuossa soitellessa, käynee harjoituksesta :)
A- ja B-osat 4x ja loppuun tuo C-osa kerran, sitten alusta.

4  1 4  3 1 1    4 2 4 2 1 2   2 1 2 4 2 1
E|----------------------------------------------
B|----------------------------------------------
G|--10---10-9-7------8---8-6-5------------------
D|-----7--------7------6-------6---4-3-4-6-4-3--
A|----------------------------------------------
E|----------------------------------------------
   A-->             B-->          C-->

Rehellisesti, en ymmärrä mitä olen mennyt tekemään mutta tuo ainakin toimii sormiharjoituksena ja kuulostaa ainakin itsestä jopa päälle ihan hyvältä. Jos joku guru viitsisi kertoa mulle vähän mitä teoriaa tohon mun tekeleeseen liittyy olisin hyvin iloinen. Vaikka pikaviestillä tai toki saa sen jakaa täällä kaikille ;)
We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies. Pastilli?
R.Syke
25.12.2004 21:20:43 (muokattu 25.12.2004 21:40:49)
No se siitä esittelystä Mutta kysymys kuuluu että millä sormiharjoituksilla saan Pikkusormen ja Nimettömän vahvimmaksi , tuntuu ihan että ne ei ikinöä voimistuis vaikka Kromaattisia ja Muuta hakkaan joka päivä :) ?

-Onhan Keskisormi Jo Kyllin Vahva? Muut kyllä järjestyy...

Soita koko otelautaa ylös - alas pelkkää nlimetöntä ja pikkusormea käyttäen.
-ensin kromaattisesti, sitten joka toinen nauha (venyttää mukavasti)

Soita asteikkoja a) pelkällä nimettömällä b) pelkällä pikkusoirmella

Soita voimasointuja ko. kahdella sormella.
Soita melodioita pelkällä pikkusormella
feodorit
25.12.2004 21:42:19
MMitä tuo tril meinaa, onko se niinku tremolo vai?
ny ska vi spela rosk and roll musis... yeah...!?
feodorit
25.12.2004 21:42:30 (muokattu 25.12.2004 21:43:34)
Mitä tuo tril meinaa, onko se niinku tremolo?
ny ska vi spela rosk and roll musis... yeah...!?
R.Syke
25.12.2004 21:53:40
MMitä tuo tril meinaa, onko se niinku tremolo vai?

-Soitat kahta peräkkäistä säveltä nopeasti vuorotellen.
toxic
25.12.2004 22:50:06 (muokattu 26.12.2004 17:49:14)
Soita melodioita pelkällä pikkusormella9

Öö Hmmm... Minä oon aina soittanu kahella sormella...

3
3
1

...Tuon tyylisiä zydeemejä. Eli nimettömällä 3:t ja etusormella 1.

Soitatteko muut muka kolmella sormella?
SDMF
26.12.2004 11:34:52

Öö Hmmm... Minä oon aina soittanu kahella sormella...

3
3
1

...Tuon tyylisiä zydeemejä. Eli nimettömällä 3:t ja etusormella 1.

Soitatteko muut muka kolmella sormella?

mä soitan kolmella
R.I.P Dimebag darrell
R.Syke
26.12.2004 12:30:33 (muokattu 26.12.2004 12:33:01)

-Siis, jos haluat vahvistaa nimetönta ja pikkusormea, niin soita niillä voimasointuja harjoituksen vuoksi!

Pikkusormi vahvistuu kummasti kun soitat pelkästään sillä melodioita.

Nää on siis vain harjoituksia....Eihän kukaan takuulla pysty ja jaksa tositilanteessa vetää voimasointuja nimettömällä ja pikkurillillä...
Hohhoijaa
26.12.2004 13:07:43

||---------------||
||---------------||
:|12-9-11---9-11-|:
:|--------12-----|:
||---------------||
||---------------||

Mä soitan tota aina ennen kun alan treenata. Ihan jotenkin vaistonvaraisesti.
IMIK #17 | IHKK #17 | Bäy? #2
zepeteus
26.12.2004 20:11:16
Minulla on Ostinaation mainiosta trilli/voimaharjoittelusta toinen versio:

Kaikki sormet peräkkäisille nauhaväleille 6. kielellä, siten että sormenpäät lepäävät kielellä, mutteivat paina kieltä alas. Sen jälkeen nostetaan etusormi irti 6. kieleltä ja painetaan sillä 5. kieleltä samasta nauhavälistä. 5. kielen sävelen täytyy soida (pikkaa se), mutta 6. kielellä lepäävät sormet eivät saa painaa sitä alas EIVÄTKÄ nousta irti kieleltä. Etusormi takaisin 6. kielelle ja keskisormen vuoro jne., kaikki sormet läpi vuorollaan.

Kun tämä menee kaikilla sormilla, voidaan soitettavaksi kieleksi ottaa 4. kieli, sormet lepäävät edelleen 6. kielellä. Kierrosta jatketaan kunnes lepokieli on 6. ja soittokieli on 1.

Mikäli tämä on liian helppoa, pariharjoittelu saattaa olla mielenkiintoinen. Sormet edelleen rivissä 6. kielellä, mutta nyt sormia siirretään pareina alaspäin. Ensin nostetaan etusormi ja nimetön yhtäaikaa irti ja siirretään 5. kielen päälle. Keskisormi ja pikkurilli eivät saa irrota 6. kieleltä. Kun etusormi ja nimetön ovat paikoillaan 5. kielen päällä, nostetaan keskari ja pikkurilli, mutta ne siirretään vuorostaan 4. kielen päälle....ja samaan malliin aina 1. kielelle asti. 1. kielellä sormet voi sitten asettaa jälleen samaan riviin ja sama "tikapuu" nousu ylöspäin. Jos sormiparien hallinta tuntuu aluksi ylivoimaisen vaikealta, voi tämän harjoituksen tehdä painamalla kielet kiinni nauhoihin
Trebla
26.12.2004 23:14:07
Minulla on Ostinaation mainiosta trilli/voimaharjoittelusta toinen versio:

Kaikki sormet peräkkäisille nauhaväleille 6. kielellä, siten että sormenpäät lepäävät kielellä, mutteivat paina kieltä alas. Sen jälkeen nostetaan etusormi irti 6. kieleltä ja painetaan sillä 5. kieleltä samasta nauhavälistä. 5. kielen sävelen täytyy soida (pikkaa se), mutta 6. kielellä lepäävät sormet eivät saa painaa sitä alas EIVÄTKÄ nousta irti kieleltä. Etusormi takaisin 6. kielelle ja keskisormen vuoro jne., kaikki sormet läpi vuorollaan.

Samaa metodia minäkin olen käyttänyt. Olisinkohan lukenut Saastamoisen Kitarakirjasta. En ole ihan varma, että tarkoititko, että "edellinen" sormi palaa takaisin ennen "seuraavaa". Olen itse yrittänyt tehdä tuon niin, että sormet tekevät paikanvaihdon samanaikaisesti.
Nimettömän ja pikkurillin vaihtossa meinaa aluksi tulla mielenkiintoisia liikeratoja =).
"Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)