Aihe: Äänikone normikotelosta räkkiin?
1 2
orfus
16.12.2004 13:39:46
Terppa

Olisi jossain vaiheessa kiinnostusta kasata PC-pohjanen liikkuva äänityssysteemi. Mietin tässä että kuinka iso vaiva olisi rakennella nykyään normi-ATX -kotelossa oleva tietokone johonkin kestävään (miel. mallia "lyijykuori") räkkiasenteiseen koteloon? Onko kenelläkään kokemusta aiheesta? Tuleeko kenelläkään mieleen mitään valmista koteloratkaisua?
Locrian
16.12.2004 14:06:17
Serverikoteloita löytyy lähes kaikilta tietokoneosien jälleenmyyjiltä. Ovat aika hintavia. Halvimmat lähtee jostain 160 eurosta jos oikeen muistan. Muuten ovatkin sitten standardi kamaa eikä kasauksessa ole muita ongelmia kuin ne perinteiset, eli ahtaat ruuvienpaikat ja vmäiset piuhojen mahduttamiset.
"Get the fuck out of my truck." -Truckdriver son of a bitch
PIM
16.12.2004 14:36:23
Mieluummin kannattaa se PC pakata pienimpään pöytäkoteloon mitä löytyy, sillä ainakin toi mun viime vuonna ostama vanha serverikotelo painaa tyhjänäkin varmaan kymmenen kiloa ja tukevassa ja pehmustetussa kannettavassa Rockback räkkilaukussa lähemmäs kakskymmentä. Muistaakseni roudasin sen yhden ainoan kerran ulos makuuhuoneesta äänityskeikalle ja sen jälkeen rakensin sen uudelleen pikkukoteloon.

Osta hyvä räkkikotelo, saat halvalla.
Myydään: Dean Evo 60, Fenix strato David Barfuss -mikeillä
hirvoksi
16.12.2004 15:05:47

Mulla on audiokone tällä hetkellä vanhassa Compaq Deskpron kotelossa. Vie räkistä tilaa 4:n unitin verran. Parasta on se, että mikseriräkin syvyys on 10 unittia ja toi kotelo sopii just hyvin etu- ja takarautojen väliin.

Tällä hetkellä kone/kotelo on räkin pohjalla irrallaan, mutta ajattelin "kiilata" sen räkkihyllyjen ja parin peitelevyn väliin. On jäänyt tekemättä, kun aloin haaveilemaan pikkasen matalammasta kotelosta. Nykyisellään on nimittäin räkissä hiukan ahdasta. Jouduin kääntämään mikseriraudatkin väärinpäin, että tulisi lisää tilaa ...

Antecin Overture -kotelon pitäisi mahtua 3 unittiin ja on vielä standardi ATX-kotelokin. Ja normaalit PCI-kortitkin pitäisi mahtua. Pitäisköhän vielä kirjoittaa joulupukille ;-)

- Pete
"Mahdoton" on sana joka löytyy vain hölmöjen sanakirjasta. - Napoleon
lion
24.12.2004 16:42:21
Pc kun ei tarvitse sitä koteloa oikeastaan mihinkään muuhun kuin komponenttien kasassa pitämiseen, voit myös itse väsätä koneen räkkiin.

Jos vaan innostusta riittää ni sellanen yksinkertanen räkkiinmenevän kotelon rakennus ei pitäis olla mikään ylitsepääsemätön ongelma. Myös sellaseen alumiinisalkkuun saa pc:n mahdutettua aika kätevästi jos vaan tosiaan on yhtään tee-se-itse miehiä.

Räkkikotelot tietääkseni maksaa aika paljon.

Tää nyt oli vaan tällasta ideointia, mutta se ei oikeesti oo vaikeeta. Testailu kannattaa alottaa vaikka sillä, että kasaa tieskarin pahvilaatikkoon.

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
musamies
25.12.2004 12:21:56
Mä olen sellasen kasannutkin.

Muuten aika helppoa, mutta joutuu miettimään miten ja missä järjestyksessä laitteet räkkiin asettelee. Alkuperäinen ideani oli, että olisin kaikki tekniikkani tunkenut yhteen räkkiin. Se ei oikein onnistunut päätteiden koon ja painon takia, jolloin lähdin tekemään kahta räkkiä.

Jäähdytyksestä kannattaa huolehtia kunnolla.

Kasailun edetessä olen joutunut toteamaan, että alkuperäistä tietokoneen koteloa ei kannata paljon säästellä, vaan sitä voi surutta modifioida tilansäästöä silmälläpitäen.

Olen pyrkinyt siihen, että mukaan mahtuisi jatkossa myös pieni UPS kun on aika harmillista jos hienot tsysteemit ei pelaakaan tositilanteessa kun joku ottaa vahingossa piuhan irti tai tulee jotain lyhyitä sähkökatkoksia.
kamina
27.12.2004 13:30:30
Olen koonnut muutaman koneen työkavereille tässä syksyn aikana, ja suurimman vaikutuksen teki shuttlen pikkukoteloon koottu. Kotelo oli hyvän näköinen ja tämä nimenomainen malli myös hiljainen. Oudointa oli kuitenken sen keveys. Kone mahtuisi hyvin reppuun, eikä painanut montaa kiloa.
PL
27.12.2004 13:38:28
Pc kun ei tarvitse sitä koteloa oikeastaan mihinkään muuhun kuin komponenttien kasassa pitämiseen, voit myös itse väsätä koneen räkkiin.

Ja sähkömagneettisten häiriöiden vähentämiseen. Kone itsessään tuuppaa kaikenlaista häröä ulkomaailmaan ja toisaalta se saattaa ottaa pahastikkin itseensä ulkoapäin tulevista häiriöistä.
samulijp
03.01.2005 05:08:04
Valmiita räkkikoneita ja koteloita löytyy palvelinpuolelta, joten ei tartte alkaa viilailemaan,
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
hirvoksi
03.01.2005 08:48:15

Valmiita räkkikoneita ja koteloita löytyy palvelinpuolelta, joten ei tartte alkaa viilailemaan,

Löytyyhän niitä, maksaa vaan halvimmillaankin lähemmäs kaksisataa euroa ...
Apuasi tarvitaan: SPR
jusu303
04.01.2005 22:55:32
_o/ minä myös mietin pitkään kunnollisen räkkikotelon hankintaa. Pitkän linjan väsää-se-itse(-ja-kärsi-nahoissasi)-miehenä kuitenkin hommasin palan vesivaneria, josta nakersin "pohjan" räkkivaunuun. Hankin myös compaqin deskpro ep(?) pöytäkotelon, jonka maalasin mustaksi ja viimeistelin mattalakalla. Koteloon heitin hiljaisen 400w powerin, pari ylimääräistä puhallinta ja loput peeceenpalaset. Tuuletusta muuten kannattaa tosiaan tarkkailla - esim. kiintolevyt ei sitten yhtään tykkää liiasta kuumenemisesta. Sisustukseen bitumia. Tulos: hiljainen ja muutenkin huomaamaton n.4u boksi räkin alahyllyllä. Seuraavaksi näytöt fläteiksi, crt:t metelöi ;)
Groove Man
05.01.2005 10:25:49
Vieläkö kehitettäisiin flättinäytöille pätevä räkkiasennus tsysteemi, että sais koko pöytäkoneen tarvittaessa kainaloon ;)

Fyysisen koon puolesta vois varmaan mennä vielä 17" flätitkin räkkiin.

Nim. pöytäkoneesta läppäri
G-mies
05.01.2005 11:44:41 (muokattu 05.01.2005 11:45:15)
Vieläkö kehitettäisiin flättinäytöille pätevä räkkiasennus tsysteemi

Tee-se-itse -mies voisi kokeilla rakennella tuollaisen itse, LCD-näyttöjen takana kun on useimmiten se 75x75 millinen kiinnityssysteemi johon on saatavissa monenlaista adapteria ja kiinnitysrautaa.

Fyysisen koon puolesta vois varmaan mennä vielä 17" flätitkin räkkiin.

Rahamiehille onnistuu jopa 20.1 tuumainen:

http://www.rackmountmart.com/rmLCD/lcdr8U20-01.htm
"Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer
Groove Man
05.01.2005 12:35:03
Rahamiehille onnistuu jopa 20.1 tuumainen:

http://www.rackmountmart.com/rmLCD/lcdr8U20-01.htm

Ai tuommosiakin on tehty, mutta ovat vissiin tarkoitettu enemmänkin kiinteisiin räkkiratkaisuihin kuin liikuteltaviin. Joku semmonen taittuva ratkaisu vois olla kätsä, missä LCD vedetään ulos räkistä ja käännetään pystysuoraan käytön ajaksi. Jos joku on tommosta rakennellut tai on aikeissa niin pistäkää ihmeessä kokemuksia tänne.
hirvoksi
05.01.2005 12:58:30

Ai tuommosiakin on tehty, mutta ovat vissiin tarkoitettu enemmänkin kiinteisiin räkkiratkaisuihin kuin liikuteltaviin. Joku semmonen taittuva ratkaisu vois olla kätsä, missä LCD vedetään ulos räkistä ja käännetään pystysuoraan käytön ajaksi. Jos joku on tommosta rakennellut tai on aikeissa niin pistäkää ihmeessä kokemuksia tänne.

On niitä sellaisiakin:
http://www.rackmountmart.com/rmLCD/lcd1U17-011.htm
Apuasi tarvitaan: SPR
Groove Man
05.01.2005 16:40:38
On niitä sellaisiakin:
http://www.rackmountmart.com/rmLCD/lcd1U17-011.htm

No Toi vaikuttaa jo hyvältä. 17" ja 1 unit. Vieläkö sais yleispätevän ripustimet / sovittimet, joilla saa kaikki/useimmat/monet perus LCD:t kiinni samalla tapaa. Pöydällä->räkissä->pöydällä... Vois hyväksyy 2Unitin tilantarpeenkin :)

Olenpas mä vaativa tänään. Helevetin vaikea miellyttää. lol.
musamies
05.01.2005 16:48:10 (muokattu 05.01.2005 16:58:58)
Tuo näytti kyllä kätevältä.

Mä olen ajatellu, että tuollanen hiukan vanhempi ja huokeampi 15 tuumainen saa olla jatkossa kiinteästi saranasysteemillä kiinnitettynä räkissä. Ja pöydällä saa olla isompi tarkempi näyttö.

Haittana, että joutuu muuttamaan näytön asetuksia matalammalle roseluutiolle ennen keikkakäyttöä.

Hyvänä puolena, että jos näyttö tuhoutuu kenttäolosuhteissa, niin ei ole dramaattisen isoa rahaa kiinni siinä.

---------

Tuli mieleen, että osaako kukaan sanoa mistä saa ostettua jonkinsortin kiintolevykelkkatsysteemin, niin voisi ottaa keikalle kätevästi eri kiintolevyn ja muihin hommiin toisen?

Sellaisen, että tavallinen kiintolevy tulee kiinni johonkin palikkaan, jossa asialliset renaamista kestävät liittimet ja sille vastakappale, johon se helposti kiinnittyy.
G-mies
05.01.2005 23:52:08
Tuli mieleen, että osaako kukaan sanoa mistä saa ostettua jonkinsortin kiintolevykelkkatsysteemin

Eiköhän noita löydy suunnilleen kaikista mikrokaupoista, esim. http://www.verkkokauppa.com/main.php?path=komponentit/siirtokehikot
"Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer
musamies
06.01.2005 17:51:17
Eiköhän noita löydy suunnilleen kaikista mikrokaupoista, esim. http://www.verkkokauppa.com/main.php?path=komponentit/siirtokehikot

Kiitos vinkistä!

Yhdestä tietokoneliikkeestä kysyinkin aikaisemmin, mutta taisin puhua kiintolevykelkasta. En ole varma onko se eri asia, mutta sitä ei kuulemma ollut. Ainakin kaverilla oli palvelinkoneen kotelossa sellainen kelkkahässäkkä, johon sai tuupattua levyjä enemmänkin.

Seuraavan kerran pitää kysyä tietokoneliikkestä siirtokehikkoja. Sellainen mulla onkin jo, mutta ilmeisesti jollekin vanhemmalle kiintolevyliitäntätyypille kun itsellä on käytössä kun ei futaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)