Aihe: Hohtakaamme tänään 22.30 MTV3
1 2 3
Krice
19.12.2004 21:28:24

Yhtiä parhaita leffoja ikinä!! Mun mielestä shelly duvall näyttelee aivan helvetin hyvin, ihan on verrattavissa nicholsoniin. Nainen näyttää todella todella pelkäävältä elokuvassa.

Pikkasen on tosin mennä tahattoman komiikan puolelle ne hysteeriset ilmeilyt. Kuten myös Nicholsonilla.
Bluesmies
22.12.2004 21:29:06
Pikkasen on tosin mennä tahattoman komiikan puolelle ne hysteeriset ilmeilyt. Kuten myös Nicholsonilla.

No en nyt sanoisi. Sillä toi tunnelmahan on siis todella psykoottinen, kuten myös tapahtumat, jonka kautta mun mielestä ilmeilyt ei todellakaan mene mitenkään yli.
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
Bee-äf
23.12.2004 00:07:56
Loistava elokuvahan tuo on, siitä ei mihinkään pääse. Kovin kitkerästi on Stephen King vaan tota kommentoinut. Johtuiskohan se siitä, että äijä on Kubrickille kateellinen. Kubrick kun onnistui siinä missä King ei.

King on Ramones-fani, ja Kubrickin elokuvat on aika progea: hän saattaa pysäyttää vauhdikkaan Hollywood-kerronnan seinään ja puoli tuntia tulee staattista kuvakeikarointia.
Se vissiin Kingiä (ja muita Kubrickia karsastavia) ärsyttää.
Jani The Rock
23.12.2004 00:43:30

King on Ramones-fani, ja Kubrickin elokuvat on aika progea: hän saattaa pysäyttää vauhdikkaan Hollywood-kerronnan seinään ja puoli tuntia tulee staattista kuvakeikarointia.
Se vissiin Kingiä (ja muita Kubrickia karsastavia) ärsyttää.

King on Ramones-fani, mutta ainakin hänen kirjoitustyylistään voisi useinkin päätellä päinvastaista. Vauhdikasta kerrontaa ei nimittäin liiemmin löydy hänen teoksistaankaan, paitsi paikoitellen. Hyvinkin jaaritteluksi homma tuppaa väliin menemään. Perusteellisuus on tietenkin hyve myös kirjailijalle, mutta liiallisuuksiin ei kannattaisi mennä. Silloin jutusta häviää teho, ja se jos mikä on etenkin kauhutekstille kuin syanidipiikki valtimoon. Kingillähän on aivan helvetin hyviä ideoita, mutta ne jäävät jotenkin puolinaisesti ja valjusti käsitellyiksi. Etenkin näissä viimeisimmissä teoksissa. Ja sekös närästää.

Erityisesti King on kritisoinut Hohdossa kohtausta, jossa Jack yllättää Wendyn lukemassa käsikirjoitustaan. Siinähän kamera seuraa Jackia tämän astellessa huoneen poikki kohti Wendyä. King olisi halunnut tuossa käytetyn ns. normaalia kauhuleffakikkaa, jossa Jackin näytettäisiin yhtäkkiä seisovan Wendyn takana. Tollanen olisi mun mielestäni halpahintaista säikyttelyä, joka voisi sopia johonkin Perjantai 13, päivä Elm Streetillä osa XXVII -tekeleeseen. Kubrickin ratkaisu on paljon tyylikkäämpi ja piinaavampi. King on sanonut, että hänen mielestään Hohto on elokuvana kuin valtavan iso ja hieno auto ilman moottoria. Mutta mä olen kyllä täysin päinvastaista mieltä.

King itse onkin usein verrannut tarinaa nimenomaan autoon. Kubrick riisui Hohdosta ylimääräiset kromit sun muut turhat koristeet ja varusteet, ja iski pellin alle V12-moottorin. Sen takia se homma toimii. Tollasella autolla jo liikennevaloissa tai ruuhkassa seisominenkin on jännää.
The road never ends for me, kid.
Anonymous-jazz
23.12.2004 00:50:28

Minusta kanssa Hohdossa ei ole mitään pelottavaa. En ainakaan sitä katsoessani pelännyt missään kohdassa. Pikemminkin Nicholssonin skitsoaminen on niin aidon oloista että siitä tulee enemmänkin koomisia piirteitä esille.
Teemujazz
MrQ
23.12.2004 05:22:51
Katsonu sen liian monesti. Tuppaa ähkyä. Ei jaksa katsoa.

Eikä se oikeestaan oo pelottava, vaan ahdistava.

vain örsyttävä.

kannattaa laittaa skidit katsomaan (en tiedä mitkä nykyajan vastineet vois ees olla) poltergeist ja aliens. niillä tulee hyviä noiria. Mut nyt pää kii, tulee Interstate love song, HILJAA!
85423321
23.12.2004 15:36:41 (muokattu 23.12.2004 15:52:35)
Hyi hitto sitä mätänevää mummoa.

Oli muuten hauska siinä elokuvan alussa: "Täälläpäin uusiasukkaat harjoittivat ihmissyöntiä... hotelli on rakennettu intiaanien hautausmaalle... edellinen talonmies tappoi perheensä ja itsensä." Vähempikin saisi aavistamaan pahaa.

edit: Tässä on mielenkiintoinen analyysi elokuvasta, ja luulenpa että tuo on myös se joka Kubrickilla oli mielessään:

http://www.drummerman.net/shining/essays.html
M1kk0
23.12.2004 16:46:10
vain örsyttävä.

kannattaa laittaa skidit katsomaan (en tiedä mitkä nykyajan vastineet vois ees olla) poltergeist ja aliens. niillä tulee hyviä noiria. Mut nyt pää kii, tulee Interstate love song, HILJAA!

poltergeist oli täyttä tuubaa. katsoin sen joskus alle kymmenen vanhana. katsoin sen pari vuotta sitten uuelleen. täyttä tuubaa edelleen. ehkä siksi olen erilainen ihminen.
Blow me up Mr.Spock!
Bluesmies
23.12.2004 18:22:19
edit: Tässä on mielenkiintoinen analyysi elokuvasta, ja luulenpa että tuo on myös se joka Kubrickilla oli mielessään:

http://www.drummerman.net/shining/essays.html

Tosta nyt ei kyllä tajunnut paskan vertaa.
M1kk0
23.12.2004 19:01:04
toi otsikko huijaa. ei tänään mitään hohtoa tule. katsokaa vaikka lehdestä. höö.
Blow me up Mr.Spock!
bill
23.12.2004 19:10:27
toi otsikko huijaa. ei tänään mitään hohtoa tule. katsokaa vaikka lehdestä. höö.

aikamoinen koom1kko
ozz3
23.12.2004 20:06:44

http://www.saunalahti.fi/sakarit/kerro-lisaa/muurinen.jpg
Arskailu ilmeisesti kielletty...
Alpha
23.12.2004 20:32:33
http://www.saunalahti.fi/sakarit/kerro-lisaa/muurinen.jpg

Perskule. Antti näyttää muutaman kilon lihoneelta Juha Kankkuselta...
author
23.12.2004 21:09:56
Olin aika pettynyt kaiken sen hehkutuksen jälkeen mitä leffasta on vouhotettu. Varsinkin loppu oli jotenkin mitään sanomaton. Luotin että se hullu olis vielä lähtenyt sen lumiajoneuvon perään mutta sinne se vaan jäi jäätymään. Tunnelma ja kuvaus oli ihan loistoluokkaa mutta juoni kaipasi lisäkäänteitä ja parempaa loppua.
M1kk0
23.12.2004 21:23:33
aikamoinen koom1kko

mitä mikko tekee K-kaupan edessä?

hän on koomikko. töftöftöftöftötvöfötöttfdsffjtsönk.
Blow me up Mr.Spock!
Bluesmies
24.12.2004 10:45:22
mutta juoni kaipasi lisäkäänteitä

Ai noi ei riittänyt sulle??
Zed
24.12.2004 16:27:59

Miksi elokuvassa ei voisi olla juonen lisäksi muita tekijöitä, jotka tekevät siitä hyvän? Hohdon ei ole tarkoituskaan olla mikään saippuaooppera. Sen teho perustuu täysin muihin seikkoihin kuin monimutkaiseen juoneen.
"Ketä -sanaa käyttää väärin pelkästään pennut ja idiootit." -TXT
author
24.12.2004 19:04:36
Miksi elokuvassa ei voisi olla juonen lisäksi muita tekijöitä, jotka tekevät siitä hyvän? Hohdon ei ole tarkoituskaan olla mikään saippuaooppera. Sen teho perustuu täysin muihin seikkoihin kuin monimutkaiseen juoneen.

Niin siis en minä mitään hyvän elokuvan kriteereitä tässä julistanut vaan oman nöyrän mielipiteeni. Ei kaikki voi olla joka asiasta samaa mieltä.
Kulkunen
25.12.2004 21:09:23
Arvatkaa säikähdinkö joskus yläasteikäisenä, kun tuli aiemmin illalla Hohto telkkarista ja katsoin sitä johonkin puoleenväliin. Sitten yöllä, kun muut olivat menneet nukkumaan rupesin katsomaan Twisterin videolta ja siinä kesken kaiken leikataan niihin Hohdon kaksoistyttöihin siinä käytävällä. Parin sekunnin paniikin jälkeen onneksi paljastuu, että se on ihan oikeasti osa sitä elokuvaa, drive-in -teatterissa katsovat sitä. Mutta meinasi olla aika tönkkönä vähän aikaa sen takia.

Nyt pari päivää sitten katsoin ko. lehvan videolta. Hyvä, mutta ei Kubrickin paras. Tunnelmaa latisti, ehkä se, että olin ennestään nähnyt suurimman elokuvan osina eri aikoina, joten esim. loppu oli ennestään tuttu.
The downward spiral never ends.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)