Aihe: Äänialasi?
1 2 3 4 5 6 725 26 27 28 29
d-iivil
15.12.2004 16:24:35
Kannattaa kohta mennä guinesiin, siellä nimittäin muistaakseni jollain venäläislaulajalla on 4 1/2 oktaavia ;)
mikäli teet sen 4 oktaavia muutenkin kuin rääkymällä niin nostan todella hattua...

Tuohon nyt tottakai on luonnollisesti laskettu jo falsettiosasto mukaan. Ei neljä mikään mahdottomuus ole ja minun tapauksessa se on noin 3 ja puoli oktaavia.
Mazah
15.12.2004 17:40:36

Pakko kertoa tähän väliin... Krapulassahan menee yleensä ääni ihan maahan, pääseen normaalisti (anteeksi teorian puute) kitaran äänialan alla olevaan H:hon, ja krapuloissani sen alle G:hen (joku väitti kontra G:ksi?). En saa sitä juuri puhe ääntä kovemmaksi mutta sen nuotin nyt kuitenkin erottaa siitä. Sen lisäksi Falsetti lähtee toimimaan ihan kummasti. Pääsen yleensä G:hen oktaavia keski C:n yläpuolella, joskus tuntuu että ois jotain tiellä kurkussa, ääniala loppuu E:hen ja siinäkin kuulostaa aivan järkyttävältä... Krapulassa menee siitä ylöspäin A:han ja joskus jopa Ais:iin... Eli siis, pystyn krapulassa laulamaan kolme-neljä nuottia viidessä eri oktaavissa. Osaako joku selittää mistä tämä johtuu ja miksen pysty siihen aina? Tekniikka on hiomaton (vain puoli vuotta opintoja, sekin vain 30min/viikossa), ja pää-ääntä en ole oikein löytänyt, jotain sen tapaista kyllä mutta todella käheä ja muutenkin vammaisen kuuloinen... Ja sekin vain äärimmäisen (liioitellun) tuen kanssa.
www.farmakon.tk
Kolada
15.12.2004 21:18:07
Tänään kävin ekaa kertaa laulutunnilla ja opettajan mukaan olen tenori. Kuulemma saman tyylinen ääni kuin Tomi Metsäkedolla :) Sain varmuuden pää-äänestä ja pitkän aikaa se onkin ollut hallussa. En vain ole osannut ajatella, että se kuulostaa tuolta. Aikaisemmin olen yrittänyt belttaamalla hivuttaa ylös jolloin kurkunpää on noussut ylös ja ääni mennyt väkinäiseksi. Ylä-c irtosi kohtuullisen helposti :O

Kiitokset Nalle Puhille lauluopettajavinkistä. Pertti on loistava! :)
Keppis
16.12.2004 15:33:02
Minunkin opettajani sanoo, että olen tenori, mutta omasta mielestäni voisin ehkä olla bassokin, tai ainaki tuntuu, että pystyy silleen "bassosti" laulaan.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
kiriminni
16.12.2004 23:41:57
Basso-baritoni luulisin en paljoa lauleskele,mutta
koskettimista tsekkailin.
Nalle Puh
19.12.2004 15:06:33
"Tuohon nyt tottakai on luonnollisesti laskettu jo falsettiosasto mukaan. Ei neljä mikään mahdottomuus ole ja minun tapauksessa se on noin 3 ja puoli oktaavia"

Hmm...no tuskinpa on laskettu sitä falsetti osastoa ;) esim. itsellä ääniala kolme ja puoli eikä ole otettu falsettiosastoa edes mukaan ...Klassisen sääntöjen mukaan: 2- 2 1/2 oktaavia tavallinen 3 oktaavia melko harvinainen, 3 1/2 ja siitä ylöspäin tosi harvinaisia...ja näissä ei ole mitään falsetteja mukana...jos lasken itselle oktaavit falsetin kanssa niin menee tuonne viiden ja risat kevyesti ;)
Mazah
19.12.2004 15:19:44

Pakko kertoa tähän väliin... Krapulassahan menee yleensä ääni ihan maahan, pääseen normaalisti (anteeksi teorian puute) kitaran äänialan alla olevaan H:hon, ja krapuloissani sen alle G:hen (joku väitti kontra G:ksi?). En saa sitä juuri puhe ääntä kovemmaksi mutta sen nuotin nyt kuitenkin erottaa siitä. Sen lisäksi Falsetti lähtee toimimaan ihan kummasti. Pääsen yleensä G:hen oktaavia keski C:n yläpuolella, joskus tuntuu että ois jotain tiellä kurkussa, ääniala loppuu E:hen ja siinäkin kuulostaa aivan järkyttävältä... Krapulassa menee siitä ylöspäin A:han ja joskus jopa Ais:iin... Eli siis, pystyn krapulassa laulamaan kolme-neljä nuottia viidessä eri oktaavissa. Osaako joku selittää mistä tämä johtuu ja miksen pysty siihen aina? Tekniikka on hiomaton (vain puoli vuotta opintoja, sekin vain 30min/viikossa), ja pää-ääntä en ole oikein löytänyt, jotain sen tapaista kyllä mutta todella käheä ja muutenkin vammaisen kuuloinen... Ja sekin vain äärimmäisen (liioitellun) tuen kanssa.

Jätitte ruojat minut huomioimatta! Onko d-iivilillä mitään ideaa?
www.farmakon.tk
Nalle Puh
19.12.2004 15:30:39
"jos lasken itselle oktaavit falsetin kanssa niin menee tuonne viiden ja risat kevyesti ;) "

Hui nyt täytyy korjata äkkiä!! Siis neljä ja risat oli tarkoitus laittaa! :) enhän nyt mikään eunukki halua olla...

Kontratenorit

Listen to Samples:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B0000007AC/www link-software-21/202-7537854-3367021
d-iivil
19.12.2004 15:42:33
jos lasken itselle oktaavit falsetin kanssa niin menee tuonne viiden ja risat kevyesti ;)

Mistäs sinun lauluasi voipi ladata kuultavaksi?
Keppis
19.12.2004 16:59:22 (muokattu 19.12.2004 17:10:20)
mikä on falsetti?

E: löysinkin jo jotain juttua. Onko falsetti se mikä tulee esim ganesin i will stayssa kohdassa " ...in the night i think of youuuuu"
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
marsescos
26.12.2004 16:57:43
Kyllä taitaa helpoiten ittelä lähteä se ääni tuolta baritoni asteikolta, mutta tullee kyllä laulettua korkeampaaki, ko tuota rokkia kerran laulelen. (olen muuten uros)
Music varies with the contrast of mind
cnr
17.01.2005 21:18:33
olen 15- vuotias mies (äänenmurros tuli joskus kolme vuotta sitten, tosin äänihän voi vielä muuttua koko kasvuajan ajan)
Alhaalla suuri F hyvin, D kuuluu vielä. 1- viivainen G tulee ok, A tulee, mutta särkee helposti. falsetti lähtee pienestä asta hyvällä soundilla f-, tai g- 2, ja äänen kontrolli pysyy g- 3 asti. kirkumalla voi ylempiäkin lähteä.
insight
21.01.2005 14:11:25 (muokattu 21.01.2005 14:15:31)
Pianolla viimeks koitin, niin heittämällä meni falsetin kanssa 4 ja puoli oktaavia. Tiedän, että se on paljon ja toi maailman laajin ääniala on kyllä paljon enemmän. Oisko ollut jollain naisella peräti 7 oktaavia. Mun mielestä yllättävää, että naisella, eikä miehellä. Naisella on myös korkein ÄO. =( heh

Täytyy lisätä, että ei se varmaan ihan puhdasta tavallaan ole ja kaikkina päivinä ei saa korkeita menemään kuten ei mataliakaan.
Keke Urlaub
24.01.2005 22:36:32 (muokattu 06.03.2005 20:59:11)

Kunnon lämmittelyn jälkeen ala-D:stä menee rapiat kolme oktaavia kömpelösti sanottuna kitaran ohuen e-kielen 12.-13. nauhan tienoille.
Hauska niinkuin noidannuoli.
mesimarja
25.01.2005 17:28:19
MOi! Mulla on nyt vähän aikaa ollu sellanen vaihe, että kaikki kommentoi mun matalaa, tummaa ääntä. (olen muija)
miksi sitä ei arvosteta tarpeeksi?! Aina pitää olla sellanen; Nightwish-Tarja Turusen ääni... Eikö teidänkin mielestänne ole persoonallisempaa naisella matalanpi ääni?!!
tanjuli
25.01.2005 21:02:55
MOi! Mulla on nyt vähän aikaa ollu sellanen vaihe, että kaikki kommentoi mun matalaa, tummaa ääntä. (olen muija)
miksi sitä ei arvosteta tarpeeksi?! Aina pitää olla sellanen; Nightwish-Tarja Turusen ääni... Eikö teidänkin mielestänne ole persoonallisempaa naisella matalanpi ääni?!!

ei äänen persoonallisuus oo äänen korkeudesta kiinni vaan äänenväristä ja siitä miten sitä käyttää (henk.koht.mielipide). kun kirjoitat että "kaikki kommentoi... miksi sitä ei arvosteta?" no miten ne kommentoi? mitä ne sanoo, miten ne perustelee?

äänessä kun on muitakin ulottuvuuksia kuin matala/korkea ja tumma/kirkas. lisäksi biisivalinnoilla on yllättävänkin paljon merkitystä.
[i hear voices but at least they're on tune]
jepunki
28.01.2005 15:38:23 (muokattu 28.01.2005 15:39:00)
Mies, 18v
Piruvie. En ymmärrä noita oktaavien nimiä, mutta kitaran
paksusta E-kielestä ohuen E-kielen 17. A-väliin eli 3 oktaavia+puhdas kvartti.
21½ sävelaskelta.
Sehän on ihan perkeleesti. Käytin kyllä falsettia.
En oikeastaa tiedä miten ääniala katsotaan.
pääsen vaikka uinka matalalle ja ilman falsettia ohuen E-kielen 8. C-väliin.
Sanokaa nyt jotain mulle etten puhu ihan läpiä päähäni.
Höpsö kun olen.
Eat my dick you fuckin' fuck. Religions are sickness.
wewwie
29.01.2005 16:53:11
pieni d-e sinne c3 asti.
kolmisen oktaavia siis. kovin pitkään en ole laulutunneilla käynyt, joten lauluopettajan miukaan ei ole järkeä lähteä vielä määrittelemään mikä olen äänialaltani. voi olla että minusta tulee sopraano mutta voipi tulla alttokin. koloratuurisopraanoksi ei taida olla toivoa, mutta eipä ole hirveää hinkuakaan...
ei se ole helppoa olla näin älykäs...
inks
30.01.2005 18:16:49 (muokattu 30.01.2005 18:31:43)

Äsken kun kokeilin, sain g4:n ja f4:n! Muita neliviivaisia ääniä ei lähtenyt, vaan seuraava matalampi ääni oli g3. Eli ei noi tavallaan äänialaan kuulu. Ja aika kiljumiseltahan ne kuulostaa, enkä tiiä, miten terveellistä tollasten kiljuminen on äänihuulille...

Edit: Eiku sain mä a3:n kanssa.
Edit2: Äsken lähti c5. No joo, paras varmaan lopettaa tää rääkkääminen... :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)