Aihe: Kuka soittaa kitaraa..
1 2 3 4 5 6 7 8
Tankero
22.12.2004 14:29:03
Saan varmaan ainoana erimielisenä turpaani kun totean että Fenderin 50-vuotisjuhlissa Vantaan hotellissa mielestäni luritteli ne skaalansa aika puisevasti.
Biisit vaihtu mutta soolot tuntui pysyvän samana, mitään niistä ei jäänyt mieleen. Toisena kitaristina oli J. Nikku, ja paljon mieluummin sen vähäeleisempää soitantaa kuunteli.

Minä tulen messiin, niin ei ole pelkoa turpaan saamisesta.
Kuunnelkaa varsin herran soololevy. Harvinaisen puisevaa "meininkiä"
Tankero
22.12.2004 14:33:05
Se nyt sattui olemaan hänen tyylinsä, jumalauta. Tarvitseeko sen tarkoittaa sitä, ettei hän muuta osannut? Pääsi ainakin urallaan pidemmälle kuin Björninen kaikkine muine asteikkoineen.

Björninen oli kerran 80 luvulla vinkunut Santanan konsertin jälkeen, että harvoin näkee noin huonoa plektratekniikkaa. Kaverini oli vain todennut, että jostain syystä siellä lauteilla oli kuitenkin Carlos etkä sinä.
baron
22.12.2004 14:55:41

Biisit vaihtu mutta soolot tuntui pysyvän samana, mitään niistä ei jäänyt mieleen. Toisena kitaristina oli J. Nikku, ja paljon mieluummin sen vähäeleisempää soitantaa kuunteli.

Mä olin jameissa ja kiinnitin huomiota kitaristiin, josta tykkäsin ja kyselin, kukahan herra mahtoi olla ja J. Nikuksi mainittiin.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Fuzzy Boner
22.12.2004 15:12:04
Mä olin jameissa ja kiinnitin huomiota kitaristiin, josta tykkäsin ja kyselin, kukahan herra mahtoi olla ja J. Nikuksi mainittiin.

Nikku vetää hianost blyyssiä. Sen kaa on mukava soittaa
Tiedän mitä teen ensi kesänä ehkä
Ukko
22.12.2004 15:29:23

Ja siitä huolimatta, Björniset ja Nikut, vaikkakin varmasti oikein soittavat, soittavat minun ( ja siis tässä tarkoitan MINUN ) mielestäni hengettömästi. Sama koskee super tiluttajia jne. Upeaan soittoon ei välttämättä vaadita kuin rääkäisy kielistä kunhan se tulee tunteella ;) Yksi puistattava soittotyyli/soundi on monilla nykyajan tanssibändien kitaristeilla. Soolot on pakko kiskaista paksulla sustain soundilla ja aina mukana täytyy olla tilutusta tyyliin, kuunnelkaa kuinka meikältä lähtee. Tämä on nyt vain minun mielipiteeni.
pekkajau
22.12.2004 15:44:19

Nikulla roikkuu kuulema iso tehotippa klyyvarista kun se oikein innostuu tiluttamaan. Armeijakaverit on kertoneet!
There`s no bisnes in showbisnes!
WanhaWetäjä
22.12.2004 18:44:17

Björninen oli kerran 80 luvulla vinkunut Santanan konsertin jälkeen, että harvoin näkee noin huonoa plektratekniikkaa. Kaverini oli vain todennut, että jostain syystä siellä lauteilla oli kuitenkin Carlos etkä sinä.

No oikeassapa oli Björre....kyllähän Kaarlo Santala on aika huono kitaristi jos oikeen sillain soittotaidollisesti arvioidaan mistä suunnasta tahansa,samat saat..Santanan riffit samalla irvistyksellä vuosikymmenestä toiseen, kuin myös Eric Claptonilla ja monella muulla ikoniksi nostetulla veivaajalla,se unplugged "Layla"on hirvee,siis se nailonkielisoolo...ja Kaarlo S. ei osaa edes skittaa virittää,tai ainakaan ei osannut,kuuntelehan kuhilas vaikka "Samba Pa Ti"tai "Black magic woman"...nykyään tollasta kakkendaalia ei päästettäis levylle ja nythän Kaarlolla on jo viritysmittari, varmaan...

Tykätkää te niistä rupijutuistanne ketkä tykkäätte,mä kuuntelen mieluummin kenties puisevaakin mutta puhdasta soitantaa,epävireisyys kun pilaa minkä tahansa musiikkiesityksen,ottaa korvaan ;-))
Kyllikki
22.12.2004 20:44:40
Kylläpä, WW, sanoit asian ikäänkuin minun huuliani heilutellen... olen nimittäin itsekin ihmetellyt, kuinka hyvinkin usein Kaarloa ja Eerikkiä tituleerataan oikein kitaravirtuooseiksi?! No, kyllähän näillä miehillä meriittejä löytyy pitkältä aikakaudelta säveltäjinä ja tyyliensä edustajina, mutta mielestäni "virtuoosin" mantteliin tarvitaan myös soittimensa täydellistä hallitsemista, eikä pelkästään samojen asteikoiden kelaamista vuosikymmenien ajan.

Itseäni tuossa J.B.:n soitossa viehättää juuri se idearikkaus, jossa yhdistyy häivähdys bluesia, rokkia ja jatsia. Ja kaikki tämä tulee harkitusti, ilman turhaa tiluttelua, vaikka herralta sekin kyllä onnistuu tarpeen vaatiessa. Björnisellä on taito luoda sooloissaan ikäänkuin uusi melodia "vanhoihin" sointuihin, kuunnelkaapa vaikkapa Björnisen soolo kappaleessa "Soi vienosti murheeni soitto", joka löytyy sekä Piirpaukkeen levyltä, että täysin uudelleen sovitettuna Juhan soololevyltä "Space traveller lost".

Ja toisin kuin useimmilla tämän päivän tiluttajilla (Vartiainen, Nyman yms.), Björnisellä on myös tunnistettava ominaissoundinsa kuten edellä mainitsemillani "virtuooseilla", joka ainakin omaa korvaani on aina miellyttänyt.
Sähköt sain ja sähkökitaran... Vielä kun osais soittaa...
R.Syke
22.12.2004 21:25:58 (muokattu 22.12.2004 21:27:12)
..vaikka "Samba Pa Ti"tai "Black magic woman"...nykyään tollasta kakkendaalia ei päästettäis levylle ja nythän Kaarlolla on jo viritysmittari, varmaan...

-Liekö sitten niin, että tuo soinnutuspolitiikka antaa CS:n soittoon tietynlaista epävireisyyttä.

-Toisaalta blueshemmo DL on joskus sanonut virittävänsä kitaransa ainoastaan kerran vuodessa, jouluksi. On silloin enemmän bluus...

Tiedä häntä. Meikäläisen korvaan sopivat kaikki mainitut soittajat. Tiedä sitten, onko kysymyksessä se, että korva kun tottuu pitkän aikaan johonkin viritykseen, niin erilainen systeemi kuuluu väärältä.

Tuossa on joskus painiskeltu esim 440:n 442:n kanssa ja korvat joskus oikein vinkuvat...
riff
22.12.2004 22:29:58
Komppaan WW:tä ja Kyllikkiä! Ei lisättävää.
Kiva, kiva, oukki doukki!
pekkajau
23.12.2004 11:37:41 (muokattu 23.12.2004 16:49:45)
Kyllä (minun mielestä) jos pitää joku kitaravirtuoosi nimetä niin se on ehdottomasti S. Lukather. Suomalaisista kitaran soittajista pidän mielyttävimmin soittavana kitaristina Heinää! Mutta yleiseti ottaen kaikki jotka pääsevät sinne eturiiviin soittamaan ovat todella hyviä soittajia ja eipä meikäläisellä ainakaan niitä ole paljon vara arvostella!
There`s no bisnes in showbisnes!
baron
23.12.2004 11:45:23

Jos ei pärjää esittäjänä, niin aina kriitikkona!
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
R.Syke
23.12.2004 12:13:33
-soinnutuspolitiikka:) taas opin uutta.

Santanan tutuimmissa biiseissä ei ole niin vänkyröitä sointuja
että ne aiheuttas epävireen kitaraan.
hyvää joulua.

-Keu. Hauskaa joulua. Ei varmaan nuoteissa, mutta kun se soittaa, niin soinnut on...sointupolitiikkaa!

Viritin juuri tulen takkaan.
R.Syke
23.12.2004 12:16:49 (muokattu 23.12.2004 12:18:54)
Jos ei pärjää esittäjänä, niin aina kriitikkona!

-Kerran luulin olleeeni väärässä, mutta erehdyin. Muistaakseni taisi joku heikinheikinheikinheimo joskus sanoa tuan.

Musiikki on kuulemaa elävää. Nuotit ei taida olla ollenkaan sitten musiikkia?

Korjatkaa prot, kun en tiedä.
R.Syke
23.12.2004 12:32:18 (muokattu 23.12.2004 12:32:56)
Hei haloo, tuo on jo pro-tason lausunto.

-Elekee, elekee. Hehhehehhe. Vai, että ro-tason lausunto. Ei varmana oo. Amatöörikorvasta toiseen kulkenutta ulinaa vaan :) . Ei ou kanttia roloihen kanssa lähteä kiistelemmää. Ehhehehei.

Hehehhehhehheh....ro-tasolle oikein pistetään. Keu.

Kyllä tuo WW on enempi sitä ro-puolta ja paroni kans.
baron
23.12.2004 12:36:24

-Kyllä tuo WW on enempi sitä ro-puolta ja paroni kans.

Kiitti, riitti joululahjaksi:-)
uruttaja
23.12.2004 13:38:43
Hienoa.
Meisseli
24.12.2004 20:55:40

Luin muuten uudesta riffistä että se on Björninen joka soittaa sen Volvo-mainoksen musan joka on pyörinyt jo 12 vuotta. Ja on kuulemma improvisoitu juttu. Se on makee!
Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi! osta levy josta mediat kohahtelevat! www.strangefruitband.net
Fuzzy Boner
25.12.2004 23:59:24
Ja toisin kuin useimmilla tämän päivän tiluttajilla (Vartiainen, Nyman yms.), Björnisellä on myös tunnistettava ....

Mut onhan esim Vartiaisella/Nymanilla ihan erikuuloset soundit.. Toinen vetää aika paljon Line6 hommilla ku taas toinen kahdella(!) putkivahvistimella.. Erilaisia soittajiaki ovat(et kyllä sitä välttämättä tarkottanut.. Noh, björninen ainaki soittaa kovaa;)
Tiedän mitä teen ensi kesänä ehkä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)