Aihe: Pahiten pieleen mennyt esiintyminen/keikka
1 2 3
jami87
21.12.2004 22:43:35 (muokattu 21.12.2004 22:45:06)
Meillä oli kaverin kanssa koulun joulujuhlassa kitaraduetto biisistä Arkihuolesi kaikki heitä. Jostakin syystä kaikki tuntui menevän pieleen. Näin tapahtui:

Kello 14.00-15.30
Menemme harjoittelemaan biisiä koulun juhlasaliin. Minulla on oma kitarani mukana. Kitara toimii kunnolla. Reenailujen jälkeen lähdemme kotiin.

Kello 17.15-17.55
Takaisin koululle. Pitäis vielä soittaa kappale pari kertaa läpi, mutta piuhaa ei löydy mistään. EI mistään. Lopulta opettajamme käy hakemassa jostain suljettujen ovien takaa, salaisesta piilostaan, minulle piuhan. Soitamme biisin läpi pari kertaa, mutta sitten huomaan, että jotain outoa alkaa tapahtua: kitara pätkii. Pikaisen tutkimisen jälkeen käy selville, että kitarassa on jotain vikaa. Äkkiä koulun kitaraa hakemaan luokasta, esitys alkaa viiden minsan päästä.

Kello 17.55-18.03
Koulun paska kitara kiinni viritysmittariin ja viritykset jokseenkin kuntoon. Esitys alkaa. Meidän soittovuoromme on seitsemäntenä.

Kello 18.15-18.35
Juuri ennen meidän esiintymistämme joku kuorolaisista pudottaa nuottitelineessä olleet nuotit, myös meidän nuotit. No, ylös lavalle vaan, nuotit nippuun, vahvistimet päälle ja kitarat kainaloon. Fak! Ei toimi. Jyystän vähän aikaa piuhaa ja alkaa kuulua epämääräistä rahinansekaista kitaran ääntä. Vähän piuhan kääntelyä ja ääntä alkaa kuulua. Molemmat, sekä kitara että piuha on paskana. Pari kopautusta kitaraan ja kone lähtee käyntiin, hurraa! Kappale saatiin kun saatiinkin soitettua loppuun, muutaman virheen kanssa.

Mitä illasta jäi jäljelle? Paljon kehuja kuuroilta mummoilta ("Soititte poijat hienosti"), rikkinäinen kitara(, jonka jo itse asiassa korjasin, vika: irronneet potikan ja jakin juotokset) sekä armoton päänsärky.

Nyt haluaisinkin tietää, onko mulla paljonkin kohtalotovereita. Eli kertokaapa omista epäonnistumista.
I'm Rock, but I don't Roll...
JuniperThree
21.12.2004 22:48:04
Ei nyt ihan tollasta sähläystä, mut kerran jouduin just ennen keikkaa vaihtamaan katkenneen kielen ja sit ku olin nipsauttamassa sitä ylimäärästä päätä poikki ni pihdit jäi siihen jumiin...=) Lopulta se sitten irtosi pientä väkivaltaa(ovenkarmia) käyttäen.
jami87
21.12.2004 22:49:42
Miten pihdit voi jäädä kieleen jumiin?
I'm Rock, but I don't Roll...
timohuovinen
21.12.2004 23:24:08
Miten pihdit voi jäädä kieleen jumiin?

Kun on väljät pihdit niin kieli jää leukojen väliin.
cldron
22.12.2004 01:28:51
mulla oli vitun hauskaa, ku puol tuntia ennen keikkaa huomasin, että kitarapiuhan plugin pää oli katkennu vahvarin sisään.. sitä olikin sitten saatanan hieno hankkia pihalle sieltä.. vahvari oli pakko saada auki, eikä kellään ollu ruuvaria.. kun sellanen armottoman juoksentelun jälkeen löydettiin, oli n. 10 minuuttia aikaa avata kaikki ruuvit karmeeta tahtia vahvarista, yrittää ronkkia se pluginpää helvettiin sieltä, ruuvata takas kii -> lavalle..
kyllä alko meinaan tuskanhiki virrata siinä väännellessä..
Parempi Matti kukkarossa kuin Jorma vetskarin välissä -The Mentally Retarded Fuck-
Torniojaws
22.12.2004 08:49:53

Sujuvasti on mennyt tähän asti, 4 keikkaa takana. Pahimmat on luultavasti vielä edessä :)
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Jucciz
22.12.2004 12:37:59
Pitäkää aina keikalla mukana jonkinlainen yleistyökalu (Leatherman tai vastaava). Lisäksi kitarapiuhalle on vähintäänkin suositeltavaa ottaa varapiuha tai useampi, samoin vahvistinputkille. Yhden piuhan (tai edes yhden kitaran) varassa en itse lähde keikalle koskaan. Kolvi ja tina eivät myöskään ole pahitteiksi. Vahvistimen lisäksi joku pieni varavekotin (POD, SansAmp tai vastaava) on hyvä pitää mukana: sillä VOI pelastaa tilanteen, jos vahvistin mykistyy jostain syystä.

Pahimmin pieleen mennyt keikka on ollut varmaankin se, jolla olen kokenut soittaneeni kaikkein huonoimmin. Laitteiden kenkkuilulta olen onnistunut välttymään, keikkoja on nyt takana noin 100. Moni ikävä asia voidaan välttääkin kun osataan varautua ennakkoon (ks. yllä), mutta esimerkiksi kallista kitaravahvistinta ei välttämättä voi hommata kahta samanlaista ihan vaan siltä varalta että toinen räjähtää kesken keikan. :)
Chester
22.12.2004 12:50:39
Mun eka esiintyminen ikinä... biisinä Beatlesien Yesterday.

No ensin koulussa laitettiin musanopen kanssa kitaran säädöt kohdalleen.

Sitten lähdin himaan, treenailin siellä ja sitte takas koululle.

Mä olin tokana esiintymässä ja sitte ekan jälkeen menin sinne lavalla, otin kitaran käteen, pistin virrat seurauksena helvetinmoinen ääni. Nappasin nopeesti virrat pois ja aloin käännellä mutikoita (silloin olin vielä erittäin osaamaton sähkiksen kanssa) ja karmea ääni meni vähän alemmas. Kaverini kuiskasi minulle että "laita säröä hiljemmalle" mutta en kuullut häntä kunnolla enkä ymmärtänyt silloin mikä särö oli.
show meni läpi vinkuvalla kitaralla (voitte kuvitella, säröt melkein täysillä). Sen lisäksi musanope ei tajunnut että mulla oli onkelmia kitaran kanssa vaan alkoi soittamaan kun yritin säädellä kitaraa. PRKL. Kaikki kuurot mummelitkin olivat häpeissään ja sain myöhemmin kuulla että eräs kitarointia harrastava silloisen tyttöystäväni isä oli haukkunut minut pystyyn.
Se nolotti silloin ja nolottaa vieläkin.
Mutta luulen että se kokemus(lue: täydellinen mokaus) on hyvä pohja keikoille. Ei ainakaan voi mokata pahemmin enää...
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
Strutsi
22.12.2004 13:28:41
Mun keikat menee aina putkeen.
Ei oikeasti. Onhan sitä tullu aina jotain möhlättyä.

Eilen oli meillä lukion joulujuhla klo 21.00 - 24.00.
Harjottelemaan piti tietysti tulla jo kuudelta.
Soitettiin muutama joulubiisi, joita ei oikein ehditty harjoitella
kuin kerran.
Kai se ehkä meni hyvin. Ainakin luulisin.
"I've gone where the hand of man has never set foot."
RedBeret
22.12.2004 14:02:24
Mulla kävi eilen et soitettiin tunnin varotusajalla koulun joulujuhlaan soittamaan. Paikanpäälle tultua hajos piuha, no ei muutakun piuha hakemaan musaluokasta. Sen jälkeen hajos vahvistin, ei muutaku kaverin vahvarilla soittamaan. Sen jälkeen huomasin että g-kieli menee pois vireestä jos sitä edes yrittää soittaa, ja pitikin sitten esiintyä justiinsa. Mutta kun biisi lähti soimaan ni en kuullut omaa soittoa, mutta kyllä se loppujen lopuksi hyvin meni.
sub zero
22.12.2004 14:24:39
Pitäkää aina keikalla mukana jonkinlainen yleistyökalu (Leatherman tai vastaava). Lisäksi kitarapiuhalle on vähintäänkin suositeltavaa ottaa varapiuha tai useampi, samoin vahvistinputkille. Yhden piuhan (tai edes yhden kitaran) varassa en itse lähde keikalle koskaan. Kolvi ja tina eivät myöskään ole pahitteiksi. Vahvistimen lisäksi joku pieni varavekotin (POD, SansAmp tai vastaava) on hyvä pitää mukana: sillä VOI pelastaa tilanteen, jos vahvistin mykistyy jostain syystä.

viimeinen keino on vetää turvakytkimestä
"Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras
Safaweb
22.12.2004 14:34:51
viimeinen keino on vetää turvakytkimestä

Hoho!

Itsellä ei ole vielä ollut semmoista totaalisen katastrofaalista keikkaa. Ihmekös tuo, kun vain kolme on takana.
"miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia
Sir Härö
22.12.2004 20:57:53
Viime lauantai mäni pyllyllee.. oli ihan kiva tuparikeikka mulla ja bändillä. soitettiin alkuillasta siinä yksi setti jonka aikana ja sen jälkeen tuli otettua aika paljon boolia. Sitten mukavassa humalassa veettiin toinen setti läpi ja oltiin tyytyväisiä. Sitten seurusteltiin vieraiden kanssa ja juotiin boolia. Sitten (ilmeisesti) juhlavieraat halusivat kuulla lisää ja me mentiin ja vedettiin setti josta en paljoakaan enää vahvan humalani takia muista.
Mutta basistin kertomuksen mukaan olin pyörinyt lattialla kitara selkäni takana ja niin päin pois... eli yleisöä tuli otettua. Mutta kyllä vieraat tykkäsivät! Antoivat jopa rahaakin!
"Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, niin sutennööri se vitut välittää..." Pastilli?
Vilhelmus
22.12.2004 23:00:22

Ikinä ei oo kunnolla pieleen mennyt, mutta hauska tapaus sattui keväällä eräässä pohojalaasessa hotellissa.

Keikan sopiminen tapahtui hyvinkin asiallisesti, samoin vastaanotto oli miellyttävä, mitä nyt soundcheckissä vähän huomauteltiin kovasta volyymista. Kovaa vedettiin, mutta selitimme totuudenmukaisesti että jengin määrä ja huuto syö soittovolaa. Sitten pizzaa ja olutta hotellihuoneessa, eli palvelu pelasi. Soittoaika oli joskus yhdentoista tietämillä, meinattiin mennä mutta ketään ei ollut paikalla. Sama puolen tunnin päästä. Ja tunnin. Soittelimme hetken kahdelle täysin kännissä olevalle äijälle, vaativat Roadrunneria, korvaukseksi vedimme Get Onin. Henkilökunta tulee valittamaan melusta. Selitämme että säädöt menevät pieleen jos laskemme. Lopetamme ja sovimme että vedämme jos joku tulee paikalle. Puolen tunnin päästä ei vieläkään ketään. Sovimme ettemme soita enää.

Aamulla lunastamme hyvän keikkaliksan. Jotenkin tuntuu hämärältä.
"Mä oon aatellu ryhtyy lesboks ni sais kerranki olla naisten kanssa."
- Kid Ego
elbowski
22.12.2004 23:09:02
Tänään kävi ilkeesti mutta ei ollut meidän syy:

Eilen koulun jälkeen laitoimme kamat kasaan ja kitaristimme oli siis tallentanut V-Amppiinsa oikeanlaiset soundit. No, illemmalla olivat lukiolaiseet käyneet salissa soittamassa ja tottakai olivat luvatta koskeneet kitaristimme härpäkkeeseen. No aamulla kitaristi oli unohtanut että olisi kannattanut tulla ajoissa soundcheckiin ja vastaavaan. No, vieraitten (koululaisten) alkaessa virrata saliin huomasimme että V-Amp oli sekoitettu. No ei siinä mitään, pienen säätelyn jälkeen kaikki meni hyvin. Pienoinen paniikki iski mutta keikka meni oikeestaan hyvin joten täähän oli offtopic :D
R.I.P. Darrell Lance Abbot AKA Dimebag Darrell 20.8.1966 - 8.12.2004 | Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Jani The Rock
22.12.2004 23:39:08

No kait se oli se keikka Porin Moossissa, kun ei sitten saatu sitä meitsin kitaraa vireeseen vitullakaan. Loppujen lopuksi annoin olla ja vedettiin vaan. Ei se silti huono keikka ollut. Porukka hyppi ihan eläiminä, tytöt toivat kukkia ja keikan jälkeen yksi pähkähullu fani ahdisteli hyvinkin innokkaasti. Huonoa keikkaa ei olekaan.
The road never ends for me, kid.
Öyvind
22.12.2004 23:54:00
Soitettiin koulun pileissä ja sen verran kova oli meininki (=olin kännissä) että onnistuin kielen ja plektran katkaisemaan. Soitto meni varmaan aika perseelleen.
jvuo@POISTAabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijk.com
Jurza
23.12.2004 10:22:06 (muokattu 23.12.2004 10:23:53)

No mulla oli tossa jokunen vuosi sitten varsin mielenkiintoinen keikka vähän isommassa urheiluhallissa. Ensinäkin paikalle oli buukattu ainakin 5 muuta bändiä jotka soitti metallia, suomipoppia/rokkia ja tais vielä olla joku räppiporukkakin vetämässä. Sain myös vähän ennen keikkaa selville, että konsertti on tarkoitettu about 13-15v. nuorille.
No eihän tossa muuten mitään, mutta kun meidän poppoo soitti bluesia! Tossa vaiheessa aloin jo miettiä että mitä helvettiä me oikeen tehdään siellä...
Ton lisäksi bändimme rumpali päätti pari päivää ennen keikkaa olla tulematta. No tilalle saatiin laulajan kaveri joka soitti rumpuja muutamassa hevibändissä. Kyseinen heppu hoiti hommansa ihan kiitettävästi kun ottaa huomioon, että ei ollut kuin pari päivää aikaa treenata koko setti.
Kaiken ton hirveän säätämisen lisäksi basisti oli pukeutunut nailoniseen safaripukuun ja pyöri kesken keikan lattialla kuin joku torakka... tiedä mikä tilapäinen mielenhäiriö miehelle oli tullut. Oma soittoni tietenkin oli aivan mitä sattuu.
Niin ja tosiaan paikalle oli käsittääkseni ennustettu noin 800 ihmistä. No koska tilaisuus oli päihteetön, olivat järkkärit tietenkin fiksuina ovella puhalluttamassa porukkaa! Jos oli promilleja, niin sisään ei ollut asiaa! :)
Lopputuloksena paikalla oli liiottelematta ehkä alle 20 ihmistä helvetin isossa hallisssa.
Meidätkin tosiaan yritettiin puhalluttaa kun olimme käyneet ennen keikkaa mäkkärissä syömässä. Järjestäjältä tuli vielä takahuoneessa noottia, että "tapahtuman päihteettömyys koskee muuten myös artisteja". Todellisuudessahan olimme kaikki täysin selvinpäin.
Yhteenveto tästä sekavasta tekstistä: Keikka oli paska ja otti päähän vielä viikkoja sen jälkeen.
Tosin nyt kyllä tollanen kommelluksien suma jaksaa kyllä jo naurattaa.
"Gary Moore should take his guitar and go home" - John Lee Hooker
aleksi
23.12.2004 13:05:55
Aika huonosti on välillä tullut soitettua. Pahimmilta laiterikoilta olen kuitenkin onneksi välttynyt. Johdot on välillä irtoilleet vahvistimesta ja hihna on mennyt poikki. Siinä suunnilleen kaikki.
"open hands to the wind"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)