Aihe: Tinnitus?
1 2 3 4 5 6 7 815 16 17 18 19
MC JayD
01.12.2004 11:03:15

Mun kielikorvassa on jo jonkin aikaa vaivannut tuo tinnitus. Mun mielestäni se pitäis olla tinnitys ja verbinä tinnittää. Nyt se on tinnitus ja verbin pitäis kaiketi olla tinnittaa.

Nyt kyllä poikkeuksellisesti puhun vastoin parempaa tietoa sanan etymologiasta, mutta se on toi kieli korvassa.
Semmosta se sitte tahtoo olla, sano.
leka
01.12.2004 11:11:02
Mun kielikorvassa on jo jonkin aikaa vaivannut tuo tinnitus. Mun mielestäni se pitäis olla tinnitys ja verbinä tinnittää. Nyt se on tinnitus ja verbin pitäis kaiketi olla tinnittaa.

Nyt kyllä poikkeuksellisesti puhun vastoin parempaa tietoa sanan etymologiasta, mutta se on toi kieli korvassa.

kyseinen vaiva on nimeltään tinnitus (latinan sanasta tinnere). se on ihan kansainvälinen termi.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
doolittle
16.12.2004 21:02:59 (muokattu 16.12.2004 21:03:32)
Niin tuota. Vielä tästä avautuen.

Mulla asia meni oikeastaan silleen, että muistan kertoneeni joskus vuosi sitten kesällä kaverille, että tinnittäähän mulla vähän korvissa mutta ei silleen että sitä huomaisi. Nyt reilu kuukausi sitten tapahtui ikäviä ihmissuhderintamalla, ja vähän sen jälkeen ikään kuin "muistin", että ai joo, mullahan soi oikea korva. En tajua, että miksi se NYT sitten meinaa välillä dominoida ajatuksia? En todellakaan tässä kuukauden aikana ole mitään järin kovalla kuunnellut, päinvastoin, baarissakin jököttänyt tulpat korvissa.

Luin jostain, että stressi, tupakka ja väsymys pahentavat tilapäisesti tinnitusta. Kaikkia noita kyllä jossain määrin on nyt, stressiä ja tupakkia ehkä eniten. Tai siis sellaista perusmasennusta. Voisivatkohan nämä olla osasyyllisiä?

Toimettomana on paha keskittyä mihinkään muuhun, koulussa tai heti kun on jotain mihin keskittyä, niin soimista ei edes tajua.

Voiko kerrostalokämpässä käytännössä loihtia edes kuulolle haitallisia desibelimääriä esiin sellaisella kannettavalla CD-
mankalla, niin että hyvien tapojen puitteissa luukuttaa?

Jaatteko kanssani tällaisia tunteita kanssani?

"Silence is sexy, nur ich, und ich, und ich, und tinnitus" -Blixa Bargeld, Einstürzende Neubauten
"Sex without love is a good ride worth trying / But love without sex is second only to dying" -Glue-
eza666
21.12.2004 15:16:57
Niin tuota. Vielä tästä avautuen.

Mulla asia meni oikeastaan silleen, että muistan kertoneeni joskus vuosi sitten kesällä kaverille, että tinnittäähän mulla vähän korvissa mutta ei silleen että sitä huomaisi. Nyt reilu kuukausi sitten tapahtui ikäviä ihmissuhderintamalla, ja vähän sen jälkeen ikään kuin "muistin", että ai joo, mullahan soi oikea korva. En tajua, että miksi se NYT sitten meinaa välillä dominoida ajatuksia? En todellakaan tässä kuukauden aikana ole mitään järin kovalla kuunnellut, päinvastoin, baarissakin jököttänyt tulpat korvissa.

Paras vinkki on oikeastaan oppia elämään tinnituksen kanssa, kyllä tuostakin saa pään sekaisin jos alkaa tosissaan stressaamaan. Teetin -15db tulpat mitä käytän treeneissä ja keikoilla mutta olen onnistunut tuhoamaan kuuloani vuosien varrella aika pahasti. Mulla on jatkuva snadi tinnitus päällä.

Ei muuta kun tsemppiä, et ole ainoa tuon ongelman kanssa.
doolittle
21.12.2004 15:31:17
Viime yönä tapahtui jotain oikeasti outoa. Vinkuminen loppui äkisti ja muuttui suhinaksi. Nyt en todellakaan tiedä missä mennään, mutta ei valittamista. Kyllä tämä ainakin heikentynyt on siitä pahimmasta vaiheesta...psyykkinen/fyysinen paine? Ei tajua enää. Beethovenkin oli kuuro.
"Free jazz is a licence to shit in the street." -Lemmy Kilminster-
Keppis
21.12.2004 16:03:08
Viime yönä tapahtui jotain oikeasti outoa. Vinkuminen loppui äkisti ja muuttui suhinaksi. Nyt en todellakaan tiedä missä mennään, mutta ei valittamista. Kyllä tämä ainakin heikentynyt on siitä pahimmasta vaiheesta...psyykkinen/fyysinen paine? Ei tajua enää. Beethovenkin oli kuuro.

Mulle käy usein iltaisin, niin että huomaan, että vaan suhisee tai ei tinnitä yhtään. Aina nukkumaan mennessä sen huomioi, mutta ei enään vähän ajan päästä.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Schnowotski
21.12.2004 17:35:19

Itse voin toisinaan kuulla tinnitteen vaihtavan taajuuttaan. Se on hämmentävää. Uusi ääni on aina outo ja pelottava ja kestää vähän aikaa tottua siihen. Käykö teille muille inisijöille näin?
Jos katsoo silmiin tietää mitä se merkitsee. Mutta mitä tarkoittaa niskaan tuijottaminen?
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle?
Bobana
22.12.2004 07:04:28
NIINPÄ!
Tämä on hyvä muistutus siitä että sitä kuuloa kannattaa ja pitää suojata kaikissa tilanteissa niin soittaessa kuin esim. duunissakin jos on meteliä.

Erään kuulospesialistin kertomaa (tosi tarina):
Herra x oli vuosikaudet tehnyt duunia kovaäänisessä ympäristössä ilman kuulon suojausta.

Tulos: tinnitus joka on tutkittu ja todettu että ko. henkilö kuulee sen KOKOAJAN 65dB!! voimakkuudella. Äijä nukkuu sellaisia 2 tunnin yöunia silloin kun unesta kiinni saa.

Lääke: EI OLE. Tai siis on. Jos potilas alkaa olemaan tinnituksen vuoksi mielisairauden rajamailla, kuulohermot katkaistaan. Se onkin sitten lopullista. Kyllä loppuu tinnitus mutta kyllä loppuu kaikki muukin. Siinä ei kuulokojeet eikä muutkaan vempeleet enää auta.

Joten muistakaa nyt ihmeessä käyttää niitä suojaimia. Soittotilanteessa kaikista haitallisinta on rummuista syntyvä iskumelu.

Jo 3 dB lisäys melutasoon KAKSINKERTAISTAA melun haittavaikutuksen!!
Eli: raja-arvo 85 dB tarkoittaa karkeasti sitä että 85 dB meluannosta kestää normaali korva 8 h ilman että tulee sen suurempia vaurioita. Kun sitten lisätään tuo 3 dB ja saavutetaan 88 dB meluannos, aika putoaa puoleen eli 4 h:iin ja haittavaikutukset alkavat tämän jälkeen!! 88 -> 91 dB:iin ja aika putoaa taas puolet eli 2 h:iin jne.
Eli 100 dB melussa voi oleskella ainoastaan 15 min ilman kuulon suojausta. Ja 110 dB enää alle 2 min.
Tämä 85 dB raja-arvo on viitteellinen siinäsuhteessa, vaikka onkin virallinen raja-arvo, että kuulon aleneman kynnys on ihmisillä erilainen. Toisilla tapahtuu alenemaa jo 80 dB tasolla ja toiset kestää jopa 90 dB.

No, tää nyt oli tällasta mesoamista mutta joskus asiat pitää toitottaa tällä tavalla saavuttaakseen vastakaikua.

Terv. nim. Vajaat 20 v rumpuja soitellut (heviä ja muuta mättöä) ja aina suojaimia käyttänyt täydellisen kuulon omaava kippotaiteilija. (Ja kuulo ON testattu virallisilla laitteilla.)
J.T.
22.12.2004 09:26:14
Eli: raja-arvo 85 dB tarkoittaa karkeasti sitä että 85 dB meluannosta kestää normaali korva 8 h ilman että tulee sen suurempia vaurioita. Kun sitten lisätään tuo 3 dB ja saavutetaan 88 dB meluannos, aika putoaa puoleen eli 4 h:iin ja haittavaikutukset alkavat tämän jälkeen!! 88 -> 91 dB:iin ja aika putoaa taas puolet eli 2 h:iin jne.
Eli 100 dB melussa voi oleskella ainoastaan 15 min ilman kuulon suojausta. Ja 110 dB enää alle 2 min.
Tämä 85 dB raja-arvo on viitteellinen siinäsuhteessa, vaikka onkin virallinen raja-arvo, että kuulon aleneman kynnys on ihmisillä erilainen. Toisilla tapahtuu alenemaa jo 80 dB tasolla ja toiset kestää jopa 90 dB.

Taas viilaan pilkkuja, mutta tämä nyt tuntuu olevan kuuma keskustelunaihe. Tarkentaisin vielä, että tuo raja-arvo perustuu siihen, että hommaa harrastetaan PÄIVITTÄIN koko työelämän ajan. Eli hommahan pätee silloin kun kyseessä on ammattiaan harjoittava muusikko (tosin riippuu vähän keikkojen määrästä). Tietysti pitää ottaa myös huomioon hemmon keräämä muu melualtistus.

Silloin kun käydään konserteissa tuo ohjeellinen raja-arvo ei olekaan niin pätevä. Olen näistä asioista keskustellut työsuojelun ja kuulonhuollon asiantuntijoiden kanssa ja he ovat todenneet, että työperäisen melun raja-arvojen soveltaminen ei olekaan niin yksiselitteinen kun puhutaan musiikkimelusta. Yksinkertainen totuus on vain se, että musiikkimelun vaikutusta kuuloon ei ole vielä tieteellisesti pystytty todentamaan. Miksi? Tämä ala on vielä niin nuori, että tarpeeksi pitkää otantaa ei ole ollut mahdollista tehdä.

Älkää nyt vaan käsittäkö minua väärin: en vähättele tätä ongelmaa mitenkään! Kun olen seurannut näitä keskusteluja, niin näyttää siltä, että joskus tunne voittaa järjen ja sitten onkin tappelu valmis. Silloin taas alkaa muusikoiden ja äänityöläisten ristiinnaulinta. Tällaisesta pitäisi pikkuhiljaa päästä eroon.

Mutta hei, joka tapauksessa hyvää joulua kaikille mnettiläisille!
Bobana
22.12.2004 09:54:05
Taas viilaan pilkkuja, mutta tämä nyt tuntuu olevan kuuma keskustelunaihe. Tarkentaisin vielä, että tuo raja-arvo perustuu siihen, että hommaa harrastetaan PÄIVITTÄIN koko työelämän ajan. Eli hommahan pätee silloin kun kyseessä on ammattiaan harjoittava muusikko (tosin riippuu vähän keikkojen määrästä). Tietysti pitää ottaa myös huomioon hemmon keräämä muu melualtistus.

Silloin kun käydään konserteissa tuo ohjeellinen raja-arvo ei olekaan niin pätevä. Olen näistä asioista keskustellut työsuojelun ja kuulonhuollon asiantuntijoiden kanssa ja he ovat todenneet, että työperäisen melun raja-arvojen soveltaminen ei olekaan niin yksiselitteinen kun puhutaan musiikkimelusta. Yksinkertainen totuus on vain se, että musiikkimelun vaikutusta kuuloon ei ole vielä tieteellisesti pystytty todentamaan. Miksi? Tämä ala on vielä niin nuori, että tarpeeksi pitkää otantaa ei ole ollut mahdollista tehdä.

Tolla äskeisellä kommentilla yritinkin nyt herätellä ihmisiä suojaamaan kuuloansa.

Kyllähän yleensä esim. konserteissa ja varsinkin treeneissä hillutaan siellä 100 dB tuntumassa ja tätähän korvat eivät karkeasti arvioituna kestä kuin 15 min, eli abaut 3 biisiä ennen kuin alkaa kuulovaurion kehittyminen. TÄÄ oli mun pointti. Eipä taida kovin moni muu soittaa tuolla 85 dB tuntumassa kuin klubijazzimuusikot.

Anyhoo, hyvää pääsiä... eiku joulua kaikiille kuulonsa tuhonneille ja myös niille joilla se vielä on.
Rämppy
22.12.2004 09:55:34
Tinnitukseen vaikuttaa kuulovaurion lisäksi mm. stressi, lihasjännitykset, flunssa, nuha, aineenvaihduntaongelmat, unen puute, allergiat, sairaudet ja melkein mikävaan. Sellaisiakin tinnituksesta kärsiviä on paljon, jotka eivät ole koskaan altistuneet kuuloa vaurioittavalle melulle.
Tinnitusta helpottaa usein se, että elämä on kunnossa; sopivasti lepoa, liikuntaa, hyvää ravintoa ja henkistä hyvinvointia. Tietysti jos ajatukset pyörii ison T:n ympärillä, ollaan tinnitusta ruokkivassa stressitilassa.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Keppis
22.12.2004 11:40:17
Minulla ei ainakaan terveydenhoitaja havainnut korvassa ja kuulossa häikkää. Voisikohan tuo tinnitus johtua lihasjännityksestä, kun salilla pumpatessa aika lailla niskoja hartioita jännitän monessa liikkeessä. Ehkä on kuvitelmaa, mutta salipäivän jälkeen tuntuu olevan kovemmalla tinnitus.
Wil-J
22.12.2004 12:58:27 (muokattu 22.12.2004 12:58:39)
Minulla ei ainakaan terveydenhoitaja havainnut korvassa ja kuulossa häikkää. Voisikohan tuo tinnitus johtua lihasjännityksestä, kun salilla pumpatessa aika lailla niskoja hartioita jännitän monessa liikkeessä. Ehkä on kuvitelmaa, mutta salipäivän jälkeen tuntuu olevan kovemmalla tinnitus.

No kannattaisi varmaan tehdä tekniikalle jotain, siis puntinnostelutekniikalle.
ingle
22.12.2004 13:22:54
mul on hirvee tinnitus 24/7 et ei tässä mitään. Mä en jaksa mennä lääkäriin, kun sen kanssa oppii elämään...
If assholes could fly, this place would be an airport.
Keppis
22.12.2004 13:50:32
viitaten J.T viestiin:

muistetaan kuitenkin se, että kuulovaurio saattaa syntyä yhdestä kovasta äänestä. se tietenkin tarkoittaa sitä, että keikoilla ei ole vältämättä turvallista kuunnella kahta minuuttia ilman tulppia!

Eikä varsinkaan melussa ottaa tulppia pois, silloin korva on herkimmillään.
tommiot
22.12.2004 14:11:32
Eikä varsinkaan melussa ottaa tulppia pois, silloin korva on herkimmillään.

Kiva, mulla ei pysy kunnolla kuusitulpat päässä, lähtee välillä pois, ei oikein korvat tykkää siitä kesken treenien... Pitää varmaan harkita vaahtomuoveihin siirtymistä enennen kuin alkaa häiritsee toi tinnitus (jos on ihan hiljaista niin huomaa että vinkuu, ei muuten).
Pastilli?
Keppis
22.12.2004 14:12:13
Kiva, mulla ei pysy kunnolla kuusitulpat päässä, lähtee välillä pois, ei oikein korvat tykkää siitä kesken treenien... Pitää varmaan harkita vaahtomuoveihin siirtymistä enennen kuin alkaa häiritsee toi tinnitus (jos on ihan hiljaista niin huomaa että vinkuu, ei muuten).

Teippiä vaan!
Wil-J
22.12.2004 14:44:47

Pitäis kuusien korvassa pysyä jos ne kunnolla laittaa... Tungetko kunnolla oikein syvälle ne?
Pitkavirta
22.12.2004 14:48:47
Jos ei ole jo mainittu, niin ihan tavan apteekista saa joulukuusitulpat huomattavasti halvemmalla, kuin soitinliikkeestä!

APTEEKISSA 5 €
ja ihan samaa tavaraa taitaa olla.
Velven kuunnelmat [Jos Voisin] [Siteet]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)