Hieroglyfi 21.12.2004 21:53:48 | |
---|
Vois kuulua alotttelijoitten palstalle mutta kuitenkin. Kertokaapa minulle, onko jazz jotenkin määriteltävissä. Onko kaikki kolmimuunteinen svengaava musiikki jazzia vai vaikuttaako asiaan soinnut, rytmiikka, tietyt melodian piirteet vai jokin muu? Valaiskaa minua, joka olen astumassa jazzin valtatielle. "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
sub zero 21.12.2004 22:34:55 | |
---|
mitä tarkoittaa kolmimuunteinen? "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Heikki L. 21.12.2004 22:35:53 | |
---|
dänkä dänkä Shack! |
Wil-J 21.12.2004 22:36:10 (muokattu 21.12.2004 22:36:52) | |
---|
mitä tarkoittaa kolmimuunteinen? Eiks se oo sama ku "jazz fraseeraus"... Edit: eli dänkä dänkä |
Wil-J 21.12.2004 22:36:27 (muokattu 21.12.2004 22:36:38) | |
---|
ei mitään |
Novis_3 21.12.2004 22:49:15 (muokattu 21.12.2004 22:49:58) | |
---|
mitä tarkoittaa kolmimuunteinen? diipadaapa.. Ei soitetaan suoraan vaan jaetaan neljäsosa kasiosatrioliksi ja soitetaan kaks ekaa iskua kaarellisena, eli en osaa selittää.. :) E: vähän myöhässä, olis pitäny päivittää sivu ennenku vastaa.. |
baron 21.12.2004 22:53:51 | |
---|
Kolmimuunteisen vastakohta on suora. Yleensä rokki, lattarit, humppa ovat suoria, amerikkalaisperäinen iskelmämusiikki ja jatsi yleisesti ottaen on kolmimuunteista. Poikkeuksia on paljon, vanha rokki (Bill Haley esim) oli usein kolmimuunteista. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Novis_3 21.12.2004 22:55:14 | |
---|
Kertokaapa minulle, onko jazz jotenkin määriteltävissä. Ei. Onko kaikki kolmimuunteinen svengaava musiikki jazzia Ei. vai vaikuttaako asiaan soinnut, rytmiikka, tietyt melodian piirteet vai jokin muu? Tavallaan. Tervetuloa, olet astumassa loputtomaan suohon. Tästä aiheesta voi saada kivat juttu-sessiot, kun aletaan määritteleen jazzia. Ehkäpä ihan aluksi mullakin tulee mieleen perus stankut, jotka löytyy Realbookeista, Jazz Fakebookeista jne jne. Ne nyt ainakin on jatsia.. ;) Minä tiedän koska otin viime torstaina ton jazzin haltuun.. |
Karlsson 22.12.2004 08:36:09 | |
---|
Jatsi on sitä diiba daabaa mitä "tavis" ei tajuu. "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |
sub zero 22.12.2004 10:57:06 | |
---|
Poikkeuksia on paljon, vanha rokki (Bill Haley esim) oli usein kolmimuunteista. ja nopeampi blues (joka muuttuisi aika pitkälle rockn'nrolliksi jos olisi suoraa). eli shuffle-komppi on kolmimuunteista myös? ero taitaa olla että jazzissa kaikki iskut kuvitellaan peltiin soitettavaksi useimmiten kun taas shuffle -kompissa oleellista on että siellä vuorottelee basari ja snare jotka soittaa itse asiassa tasaisesti ja sitten haitsusta tulee se varsinainen kolmimuunteisuus. "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
sub zero 22.12.2004 11:00:16 | |
---|
olen kuunnellut jazzia jo vuosia mutta en tiedä tajuanko improvisaatiosta mitään. no jotain varmasti tajuan mutta en kyllä varmasti tarpeeksi. puhdasta improvisointitaitoa on kyllä hankala arvioida. blue trainin monet soolot kuulostaa semmoiselta perussahaukselta vaan, vaikka se on todella arvostettu levy (muuten se menininki on kyllä hyvä siinä). "Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras |
Hieroglyfi 22.12.2004 11:28:50 | |
---|
olen kuunnellut jazzia jo vuosia mutta en tiedä tajuanko improvisaatiosta mitään. no jotain varmasti tajuan mutta en kyllä varmasti tarpeeksi. puhdasta improvisointitaitoa on kyllä hankala arvioida. blue trainin monet soolot kuulostaa semmoiselta perussahaukselta vaan, vaikka se on todella arvostettu levy (muuten se menininki on kyllä hyvä siinä). Olin kesällä yhellä kurssilla missä saatiin tällänen ohjelista, mitä kannattaa tehä opetellesaan improvisoimaan: "Opettele asteikot, opettele näihin pohjautuvia kuviota (ns. patterneja), opettele eri tyylien esim. bluesille tyypillisiä melodisia kuvioita (ns. lickejä), opettele kuvioita tavallisimpiin kadensseihin esim. II-V- kadensseihin, harjoittele näitä eri tempoissa looppien ja komppilevyjen kanssa, transkriboi merkittävien soittajien sooloja ja opettele ne ulkoa äänitteen kanssa, kopio em. asioita näistä sooloista ja ota ne omaan improvisoinnin sanavarastoosi, opettele improvisoimaan perusohjelmistoon" Tuohan on siis jazz-improvisointiin. Kai sitä voi sit tunteellakin vedellä, mutta tuo ois "oikeaoppisesti" niin että siinä on jotakin järkeä kehittyneemmänkin korvaan. Mutta siis täältä ei oo vielä tullu muuta vastausta kun että jazzia ei voi määritellä. Muita mielipiteitä? Siis onko tuo edellä mainittu shuffle riittävä kriteeri jotta kappaleen voi iskeä jazz- genreeseen? "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
baron 22.12.2004 11:59:41 | |
---|
eli shuffle-komppi on kolmimuunteista myös?. Shuffle on "äärimmäisyyteen" vedettyä kolmimuunteisuutta. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Hieroglyfi 22.12.2004 12:20:19 | |
---|
Shuffle on "äärimmäisyyteen" vedettyä kolmimuunteisuutta. Soitetaanko shufflessa muuten ne kaheksasosat niin että triolista on kaks ekaa nuotti sidottu yhteen vai niin että neljästä kuudestoista osasta on vedetty kolme ekaa yhteen? Jymmärtääkö? "Kappale ilman melodiaa on kuin kappale ilman melodiaa" Tuomas Kantelinen |
baron 22.12.2004 12:43:05 | |
---|
Soitetaanko shufflessa muuten ne kaheksasosat niin että triolista on kaks ekaa nuotti sidottu yhteen vai niin että neljästä kuudestoista osasta on vedetty kolme ekaa yhteen? Jymmärtääkö? Ymmärrän kysymyksesi, mutta en osaa antaa vastausta, ehkä joku lyömäsoitintaiteilija osaisi vastata. Yleisesti kuitenkin: nuotithan ovat vain suuntaa-antavia, oleellista, että kuulostaa shufflelta. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Wil-J 22.12.2004 12:49:45 | |
---|
Soitetaanko shufflessa muuten ne kaheksasosat niin että triolista on kaks ekaa nuotti sidottu yhteen vai niin että neljästä kuudestoista osasta on vedetty kolme ekaa yhteen? Jymmärtääkö? Siis shuffle on niinku pisteellinen kahdeksasosanuotti ja 16-osanuotti. |
Karlsson 22.12.2004 12:51:02 | |
---|
Siis shuffle on niinku pisteellinen kahdeksasosanuotti ja 16-osanuotti. Niimmut ongo oleellista eroa jos on trioli jossa kaksi ekaa nuottia on sidottu? Don Cherry:"Dängä-tsup-pfff-prto! You dig it?" Albert Mangelsdorff: "Pffft-brrbbr-pop-dängä-prrrr-pop! I Dig It!" |
Wil-J 22.12.2004 13:00:35 | |
---|
Niimmut ongo oleellista eroa jos on trioli jossa kaksi ekaa nuottia on sidottu? No ei ainakaan selkeetä eroa. Ehkä pientä vivahde-eroa on. Vaikea sanoa varmasti, sillä jokainen ton shufflenkin soittaa eri tavalla. Ja triolinkin voi varmasti hiukan eri tyyleillä soittaa. |
No ei ainakaan selkeetä eroa. Ehkä pientä vivahde-eroa on. Vaikea sanoa varmasti, sillä jokainen ton shufflenkin soittaa eri tavalla. Ja triolinkin voi varmasti hiukan eri tyyleillä soittaa. Mä vielä toistaisin tuon nuottien suuntaa-antavuuden. Jotkut kolmimuunteiset kappaleet on nuoteissa kirjoitettu suoriksi, joissakin saattaa olla alussa "lukuohje" että vaikka kirjoitettu suoraksi, luetaan kolmimuunteisena ja joissakin kirjoitettu kolmimuunteiseksi. Shufflet yleensä kirjoitetaan kuten edellä sanottu, mutta pitäisin sitäkin merkintää "viitteellisenä" Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Karlsson 22.12.2004 13:17:57 | |
---|
Mä vielä toistaisin tuon nuottien suuntaa-antavuuden. Jotkut kolmimuunteiset kappaleet on nuoteissa kirjoitettu suoriksi, joissakin saattaa olla alussa "lukuohje" että vaikka kirjoitettu suoraksi, luetaan kolmimuunteisena ja joissakin kirjoitettu kolmimuunteiseksi. Joo, ja sitte onki hassua ku suorien seassa on joku sufle merkintä vielä. Että tuplasuflena vaan vai? Eh. Shufflet yleensä kirjoitetaan kuten edellä sanottu, mutta pitäisin sitäkin merkintää "viitteellisenä" Jeah, fiiwiksellähän sitä vedetään. Don Cherry:"Dängä-tsup-pfff-prto! You dig it?" Albert Mangelsdorff: "Pffft-brrbbr-pop-dängä-prrrr-pop! I Dig It!" |