varakeef 21.12.2004 15:08:59 | |
---|
Minulla on siis äänitysvehkeenäni Fujitsu Siemens Amilo läppäri. Kovalevy (60 Gb) on hidas, 4200 rpm. Ja alkaa olla puolitäysikin.. Niinpä aion hankkia ulkoisen usb 2.0 kovon. Ne näemmä tapaavat pyöriä 7200 kierrosta minuutissa - ja tälläista arvoa käsittääkseni pidetään nykyään riitävänä. Alkuperäinen idea oli käyttää ulkoista kovoa vain arkistona, mutta mieleeni juolahti josko suoristuskyky paranisi äänittämällä suoraan nopeammalle ulkoiselle kovolle. Siispä muutama kysymys: 1. Toimineeko N-track nykyistä paremmin, jos N-trackkini sijaitsee (kuten nyt) nykyisellä koneen sisäisellä kovalevyllä, mutta äänitiedostot sijoittaisin jatkossa uudelle ulkoiselle kovalevylle? 2. Entä jos asentaisin myös N-trackin udelle kovalevylle? Paranisiko suorituskyky verrattuna 1. vaihtoehtoon? 3. Sisältyykö tähänkin joku kompa, jota en ole tullut ajatelleeksi? Muita huomioita? M-Audio firewire 1814 toimii interfacena. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Mikael 21.12.2004 15:13:48 | |
---|
1. Toimineeko N-track nykyistä paremmin, jos N-trackkini sijaitsee (kuten nyt) nykyisellä koneen sisäisellä kovalevyllä, mutta äänitiedostot sijoittaisin jatkossa uudelle ulkoiselle kovalevylle? Mä laittaisin näin ja itseasiassa mulla on just näin: audiot omalla levyllään ja softat omallaan. mutta miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
varakeef 21.12.2004 15:15:20 | |
---|
Mä laittaisin näin ja itseasiassa mulla on just näin: audiot omalla levyllään ja softat omallaan. Vaikka toinen kovo olisi huomattavasti toista hitaampi? (Ja tietokoneosastolle tätä kyllä yritin sijoittaa, hupsis) "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Mikael 21.12.2004 15:16:35 | |
---|
Vaikka toinen kovo olisi huomattavasti toista hitaampi? Audiot nopeammalle. mutta miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
PL 21.12.2004 15:19:37 | |
---|
Minulla on siis äänitysvehkeenäni Fujitsu Siemens Amilo läppäri. Kovalevy (60 Gb) on hidas, 4200 rpm. Ja alkaa olla puolitäysikin.. Niinpä aion hankkia ulkoisen usb 2.0 kovon. Ne näemmä tapaavat pyöriä 7200 kierrosta minuutissa - ja tälläista arvoa käsittääkseni pidetään nykyään riitävänä. Tuo USB on hieman kinkkinen juttu, sillä sen siirtonopeus saattaa olla hyvinkin kaukana luvatusta tasosta. Tuossa jotakin keskustelua asian tiimoilta. http://www.digivideo.org/forum/read.php?f=8&i=15560&t=15560 1. Toimineeko N-track nykyistä paremmin, jos N-trackkini sijaitsee (kuten nyt) nykyisellä koneen sisäisellä kovalevyllä, mutta äänitiedostot sijoittaisin jatkossa uudelle ulkoiselle kovalevylle? Näin tekisin. Helpompi hallita. 2. Entä jos asentaisin myös N-trackin udelle kovalevylle? Paranisiko suorituskyky verrattuna 1. vaihtoehtoon? Ei 3. Sisältyykö tähänkin joku kompa, jota en ole tullut ajatelleeksi? Muita huomioita? M-Audio firewire 1814 toimii interfacena. Audio levy täytyy formatoida melko usein, joten helpompi elää kun softa on poissa sieltä ulkoiselta levyltä. Tuskimpa käyttöjärjestelmäkään hyvää tykkää kun riipaset levyn vauhdissa irti ja rekisterit yms. tiettyjen asennusten osalta viittaavat siihen ulkoiseen levyyn. Kun kerran sinulla on firewire, niin käytä sitä. |
Kun kerran sinulla on firewire, niin käytä sitä. On valitettavasti vain yksi väylä ja siinä olla möllöttää interface. Ketjuttamisesta M-Audio on varoittanut, ymmärtääkseni. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Mikael 21.12.2004 15:26:07 (muokattu 21.12.2004 15:42:04) | |
---|
On valitettavasti vain yksi väylä ja siinä olla möllöttää interface. Ketjuttamisesta M-Audio on varoittanut, ymmärtääkseni. Ainakin Digidesign 002 suositellaan kytkemään ketjuun siten että ensin kovalevy ja sitten inteface - mikä myös toimii ok. Kannattaa tarkistaa asia manuaalista. mutta miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
varakeef 21.12.2004 16:08:03 | |
---|
Ainakin Digidesign 002 suositellaan kytkemään ketjuun siten että ensin kovalevy ja sitten inteface - mikä myös toimii ok. Kannattaa tarkistaa asia manuaalista. Kitoksia vinkeistä. Manuaali on nyt kuitenkin valitettavan yleiseen tapaan varsin vähäsanainen asiasta: 20. FireWire Connectors – Dual FireWire (IEEE 1394) ports allow you to connect one to your computer and the other to an external device. We recommend connecting only self-powered devices to these inputs. Bus-powered devices may affect your audio performance. NOTE: The FireWire 1814 provides two 6-pin FireWire ports for your convenience. One port is used for connection to the host computer. The second port allows other peripheral devices to connect to the host through the FireWire 1814. The FireWire 1814 ... cannot supply bus-power to an additional FireWire device using the secondary FireWire port. You must use a power supply with your secondary FireWire device. No virtaahan minun firewiressä ei nelipinnisenä kuljekaan, mutta mitenkäs ulkoisten kovojen laita on, tapaako niissä olla oma virtalähde? Ellei, niin usb2 lienee ainoa varteenotettava vaihtoehto. Ja kukas vielä tietäisi, mistä näen, ovatko usb2.0 -liittimeni (3 kpl) oikeita, nopeita USB väyliä, kuten tietokoneeni myyntipakkaus ja käyttöohje antaa ymmärtää? Ja jos laitan (kuten tapaan tehdä) hiiren yhteen niistä, niin hidastuvatko ne todella kaikki perus-usb:n tasolle? "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Mikael 21.12.2004 16:15:44 (muokattu 21.12.2004 16:15:55) | |
---|
Ainakin mun kaikissa FW-koviksissa on oma virtalähde, joten ainakin siinä mielessä ton pitäis olla ihan ok. mutta miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
varakeef 13.01.2005 11:46:31 | |
---|
Nonnih. Olen päätymässä Lacie extreme malliseen ulkoiseen firewire/usb2 kovalevyyn, jota saa 160 - 250 gigaisena. Markkinaesite sanoo, että se on "käytössä täysin hiljainen". Onko kelläkään kokemuksia laitteesta - etenkin mainitun hiljaisuuden suhteen. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
Mikael 13.01.2005 12:38:02 | |
---|
Nonnih. Olen päätymässä Lacie extreme malliseen ulkoiseen firewire/usb2 kovalevyyn, jota saa 160 - 250 gigaisena. Markkinaesite sanoo, että se on "käytössä täysin hiljainen". Onko kelläkään kokemuksia laitteesta - etenkin mainitun hiljaisuuden suhteen. Mulla on sellainen metallikuorinen Lacie g2 ja kyllä se on hiljaisempi kuin muut mitä olen kokeillut, mutta toi "käytössä täysin hiljainen" on liiottelua. Jos samassa tilassa on tarkoitus äänittää herkällä mikillä jotain hiljaista (vaika sormilla näppäiltyä akustista kitaraa) niin mikkien ja koviksen sijoittelua joutuu funtsimaan. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
PIM 13.01.2005 12:55:15 | |
---|
Nonnih. Olen päätymässä Lacie extreme malliseen ulkoiseen firewire/usb2 kovalevyyn, jota saa 160 - 250 gigaisena.
Tämä nyt on varmaan sanomattakin selvää, mutta noin isosta levystä minä osioisin kohtuullisen siivun levyn alusta työalueeksi ja jättäisin loput levystä projektien varastointia varten. Tällöin työstettävä data olisi aina levyn nopeimmalla osalla eli ulkoreunalla ja työskentelyosion voisi vaikka aina ennen sessiota formatoida niin säästyis turhilta ja aikaavieviltä eheytystoimenpiteiltä. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
Mikael 13.01.2005 12:58:05 (muokattu 13.01.2005 12:59:12) | |
---|
Tämä nyt on varmaan sanomattakin selvää... No jaa. Eipä ainakaan mulle ollut selvää. Mitens isosta siivusta tässä on kyse, jotta hyötysuhde olis hyvä? Ja onko väliä sen, onko mac vai pc? Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
kivi 13.01.2005 13:13:31 | |
---|
No jaa. Eipä ainakaan mulle ollut selvää. Mitens isosta siivusta tässä on kyse, jotta hyötysuhde olis hyvä? Mulla on 80Gt kovalevystä 8Gt "työskentelyalueena", eli sinä alueena missä on sillä hetkellä työstettävä matsku. Toi 8Gt on mun mielestäni ihan sopiva alue, siihen mahtuu kylliksi raitoja, mutta sen defragmentoimiseen ei mee ikä ja terveys. Ja sitähän tässä haetaan; kun äänityslevyä joutuu defraggaamaan koko ajan, pidetään partitio pienenä eikä järjestellä joka kerta turhaan koko isoa kakkua. |
varakeef 13.01.2005 14:18:01 | |
---|
Tämä nyt on varmaan sanomattakin selvää, mutta noin isosta levystä minä osioisin kohtuullisen siivun levyn alusta työalueeksi ja jättäisin loput levystä projektien varastointia varten. Tällöin työstettävä data olisi aina levyn nopeimmalla osalla eli ulkoreunalla ja työskentelyosion voisi vaikka aina ennen sessiota formatoida niin säästyis turhilta ja aikaavieviltä eheytystoimenpiteiltä. Kiitoksia vinkistä. Eli siis luodaan ulkoiselle kovalevylle esimerkiksi asemat H: ja I: joista toiselle äänitetän kulloinenkin projekti. Tämän aseman formatointi siis korvaa eheyttämisen? "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
PIM 13.01.2005 15:48:35 | |
---|
Eli siis luodaan ulkoiselle kovalevylle esimerkiksi asemat H: ja I: joista toiselle äänitetän kulloinenkin projekti. Tämän aseman formatointi siis korvaa eheyttämisen? Jos osion formatoi ja sen jälkeen kopioi sinne datan toiselta osiolta niin ainakin kuvittelisin ettei käyttöjärjestelmä roiskisi dataa ympäri osiota kuten se on fragmentoituneella osiolla vaan kopioisi sen nätisti järjestyksessä. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
Mikael 13.01.2005 16:20:49 | |
---|
entäs tuo mäk? päteekö samat säännöt? Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
PIM 13.01.2005 16:40:56 | |
---|
No ainakin se pätee myös mäkille että levyn ulkokehältä data liikkuu liukkaammin. Autokuume iski, kamat myyntiin. Klikkaa nimimerkkiä ja tsekkaa kuvauksesta mitä on tarjolla. Jos joku tavara kiinnostaa niin tee tarjous tai kysy päivän hintaa. |
mamiti 14.01.2005 17:56:08 | |
---|
Nonnih. Olen päätymässä Lacie extreme malliseen ulkoiseen firewire/usb2 kovalevyyn, jota saa 160 - 250 gigaisena. Markkinaesite sanoo, että se on "käytössä täysin hiljainen". Onko kelläkään kokemuksia laitteesta - etenkin mainitun hiljaisuuden suhteen. Minulla on Lacie d2 250GB ja ongelmia on ollut Lacien levyjen kanssa roppakaupalla. Ensimmäinen piti tolkutonta ulinaa, seuraavasta hajosi Firewire-interface, kolmas piti myös tolkutonta ulinaa ja vasta neljäs toimii ja on sen verran hiljainen, että se ei erotu muun koneen hurinasta. Todistettavasti laite menee RMA:han jos ulina on 55-60dB kymmenen sentin päässä kotelosta. Kehtasivat vielä väittää, että muilla valmistajilla vikaprosentti on vielä paljon suurempi. |
varakeef 25.01.2005 22:54:42 | |
---|
Ja nyt on Lacien 250 gigainen firewire/usb2 kovalevy formatoitumassa tuossa noin vieressä. On se kohtuullisen hiljainen. Hiljaisempi kuin Fostex R8 kelanauhuri. Tein 20 gigaisen työosion ja nyt on loppuosa tekeillä. Jospa tässä tositoimiinkin pääsen. Raporttia seuraa syssymmällä. "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |