Aihe: Kitararemonttia..
1
O.J.
20.12.2004 21:13:34 (muokattu 20.12.2004 21:14:05)
Minkälaista kemikaalia ynnä muita työkaluja suosittelisitte, kun pitäisi poistaa kitarasta tarrojen jättämiä liimajälkiä? Toinen asia, mitä lueskelin vanhoista kirjoituksista: kannattaako nauhojen hiontaa tehdä itse? En oikein löytänyt tarpeeksi yleispätevää vastausta kysymykseen, ja mielipiteet ja neuvot ovat tervetulleita. Onko kellään kokemuksia itsetehdyistä hionnoista?
Kyseessä on kohtuullisen halpa kitara (Jackson PS-4), josta pitäisi saada kelvollinen varakitara, ammattihuolto tuskin kannattaa..
- Staring at a Parisian sex flick where the characters don't meet, the characters don't speak, and the characters are like mirrors facing mirrors: space always expanding.
Miikathebest
20.12.2004 22:16:51

Tarrat lähtee irti jollain tärpätillä tai sitten ei. Sitä itse kokeilisin ensin.

Kaikki huoltotoimenpiteet kannattaa tehdä itse.
Siinäpähän sitä oppii.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Jucciz
20.12.2004 22:32:17 (muokattu 20.12.2004 22:34:35)
Itse olen puhdistanut tarrojen jättämiä liimajälkiä astianpesuaineella. Perus-Fairy tai vastaava toimi aivan näppärästi.
Jucciz
20.12.2004 22:34:56 (muokattu 20.12.2004 22:37:43)
(ei mitään)
Explorer
20.12.2004 22:43:01
Tarrat lähtee irti jollain tärpätillä tai sitten ei. Sitä itse kokeilisin ensin.

Tärpätti tuskin on kitaran lakkapinnalle kaikkein parasta hoitoa.
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
timohuovinen
20.12.2004 22:54:09
Uskaltaisiko isopropanolilla putsata? Ainakin töissä putsattiin jotain pleksejä ja se ei ainakaan vetänyt harmaaksi pintoja. Tiedä sitten tekeekö lakalle hallaa.

http://www.perel.fi/osastot/factory … non_materiaalit_puhdistusaineet.htm
Tompsi
20.12.2004 22:56:46
Paikallisessa musiikkiliikkeessä käyttävät ihan hommaan tarkoitettua lemon label removeria joka siis poistaa tarratahnat kuin taikaiskusta ja haiskahtaa vielä sitruunalta.
-Q-
20.12.2004 23:04:46
Uskaltaisiko isopropanolilla putsata? Ainakin töissä putsattiin jotain pleksejä ja se ei ainakaan vetänyt harmaaksi pintoja. Tiedä sitten tekeekö lakalle hallaa.

Isopropanoli on paras keksintö tarrajämien ja rasvajälkien poistoon. Huokoiset muovit joskus tykkää huonoa, mutta muuten ei ole ollut mitään ongelmaa.
Kitaraan ei ole tarvinnut kokeilla, mutta esim. CD-kannet, lasipinnat, auton maalipinnat, yms. ei ole ollut ongelmia. Ja uskaltaisin kyllä kitaroitanikin pyyhkiä. Taitaa haihtua nopeammin kuin ehtii tehdä vahinkoa lakkapintaan.
Jormaz
20.12.2004 23:08:11
Ei kannata lähteä heti liuottimilla leikkimään. Ensin lähtisin jollain laimeella pesuaineella ja lämpösellä vedellä koittamaan. Jos ei auta niin siihen mennessä tänne on toivottavasti vastannut joku joka oikeasti tietää.
Andrey Bolshakov - Master of Shred
poppamies
20.12.2004 23:10:34 (muokattu 20.12.2004 23:11:23)

Tärpätti on hyvä. Ei vahingoita lakkoja.
Isopropanooli on hyvä.
Sitten eräs aine mitä esim. Dan Erlewine suosittelee noin yleensä törkyisen kitaran puhdistamiseen on "naphta", eli "lighter fluid" eli suomeksi sytkäpensa. Sitä saa jokaikisesta marketista.
"G-strings are for strippers"
Shaft
20.12.2004 23:21:30
Kaikki lakat eivät pidä alkoholista, joten isopropanolin kanssa kannattaisi olla varovainen. Tärpätin ei pitäisi vahingoittaa lakkapintaa.
zepeteus
20.12.2004 23:53:58 (muokattu 20.12.2004 23:58:23)
Onko kellään kokemuksia itsetehdyistä hionnoista?
Kyseessä on kohtuullisen halpa kitara (Jackson PS-4), josta pitäisi saada kelvollinen varakitara, ammattihuolto tuskin kannattaa..

No ensialkuun sanoisin, että jos aikoo tuota kitaraa paljonkin käyttää eikä halua riskeerata, ammattilainen on tietenkin helppo ja turvallinen vaihtoehto.

Mutta jos mielenkiintoa, malttia ja kärsivällisyyttä riittää, kyllä homma onnistuu omatoimisestikin. Itse olen hionut yhden akustisen kitaran (kaikki nauhat 7. ylöspäin) ja yhden basson (nauhat 12-24)....eli ei kokohiontaa, vaan ennemminkin korjaavaa toimintaa. Molemmista tuli täysin soivat pelit, mitä ne eivät ennen remonttia todellakaan olleet.

Kunnolliset viilat kannattaa hankkia heti lähdössä, ainakin yksi iso latta, pienempi (kolmio) ja kenties myös loppumuotoiluun ihan oikea nauhaviila. Mahdollisimman pitkä ja SUORA teräsmitta on asiaa, samaten kuin lyhyempi kolmen nauhan yli ulottuva pala. Teippiä suojaksi otelautaan, kaulan sivuun ja runkoon tarvitaan myös.

Tarkempia ohjeita en jaksa nyt kirjata, eritoten kun en alan asiantuntija ole. Netistä löytyy opastusta, sieltä hain suuntimia omille korjauksille. Dan Erlewinen loistavan huolto-oppaan "Guitar Player Repair Guide: How to Set-Up, Maintain, and Repair Electrics and Acoustics" sain tietysti juuri kun olin jo omat työni tehnyt. Saipa referoida jälkikäteen kuinka meni ;)

Heti aluksi kannattaisi kuitenkin arvioida se työn määrä. Jos nauhat ovat ihan lopussa, on edessä vaihtoremppa, mikä on taas oma touhunsa.

edit: Elektroniikka ja soitinrakennusosastolta löytyy kavereita, joilta nämä työt käyvät. Kysely siellä saattaisi avata aihetta enemmänkin....
moottorisaha
21.12.2004 00:25:35

Ei kannata lähteä heti liuottimilla leikkimään. Ensin lähtisin jollain laimeella pesuaineella ja lämpösellä vedellä koittamaan. Jos ei auta niin siihen mennessä tänne on toivottavasti vastannut joku joka oikeasti tietää.

Eikös se vesi sitten ole liuotin? ;)
Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. Thank you for your beautiful music
O.J.
21.12.2004 14:39:47
Täytyy varmaan lähteä löysemmistä liuottimista pikkuhiljaa nostamaan myrkympiin. Peruspesuaineet on jo koitettu, mutta ei tuntunut lähtevän, vaikka hinkkaus oli jännetuppitulehdusluokkaa..

Kiitoksia vinkeistä, varsinkin zepeteukselle vinkeistä nauhahiontaan! Ei muuta kun kitaran kimppuun sitten...
- Staring at a Parisian sex flick where the characters don't meet, the characters don't speak, and the characters are like mirrors facing mirrors: space always expanding.
Eddie
21.12.2004 14:42:10

Nyt kun puhuttiin kitararemontista tuli mieleen...

Miten kannattaa siivota ne töhnät otelaudalta?
Mureke, mureke, mureke lihaisa mureke!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)