Aihe: Yamaha 01V keikka-/ nauhoitusmikserinä?
1
Teemu Tee
11.02.2003 13:04:13 (muokattu 11.02.2003 13:05:54)
Mikserinhankintaprojekti on edennyt niin pitkälle, että räkki- ja konsolimalliset on kartoitettu. Jäljelle jää yksi erillinen ryhmä eli digimikserit. Hintaluokassa alle 2000e ei ole suurta tarjontaa, syykin on ymmärrettävä, ja nyt ainoaksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi on jäänyt Yamahan 01V.

Käyttömme on pääosin treeniä ja keikkaa, mutta jonkin verran myös äänitämme.

Kanavakohtaiset kompurat, muistipaikat erilaisille säädöille, sopiva koko, oikea kanavamäärä ja asiallinen hinta ovat tuoneet kyseisen laitteen vahvaksi vaihtoehdoksi. Siksi kysyisinkin muutamaa asiaa laitetta käyttäneiltä tai muuten asiaa tuntevilta kanssamuusikoilta:

- onko laite varmatoiminen vai kaatuuko softat säännöllisen epäsäännöllisesti?

- kuinka kranttu keikkaolojen jännitteenvaihteluihin ja muuhun epämääräisyyteen?
- äänenlaatu? mihin voi verrata, behringereihin vai vaikkapa mackieen?

- homman toimiminen käytännössä? Meillä ei ole keikoilla miksaajaa vaan soundcheckissä kaikki säädetään valmiiksi. Pientä säätöä tehdään biisien mukaan esim. sutikompeissa rumpuja ylös, laulajien vaihtuessa tasojen säätöä yms. Miten laitteen käyttö keikoilla siis luonnistuu kun toiminnot ovat valikoiden takana ainakin osittain?

- paljonko vehkeen omissa dynamiikkaprosessoreissa on potkua ja minkälainen on niiden laatu? Riittääkö teho kompuroida useita kanavia ja onko kaiun laatu asiallinen?

Kiitollisuudella vastauksia vastaanottaen.
Tyhjän saa pyytämättäkin
n/a
11.02.2003 16:10:06
Keikalla en ole käyttänyt, mutta stupidokäytössä on toiminut hienosti. Ei kaatumisia eikä muitakaan ongelmia. ADAT-valoputkea pitkin valuu äänet tietokoneeseen ja takaisin, ja hienosti toimii. Äänenlaadussa ei mitään valittamista. :)

Ennen keikkailua kannattaa opetella tuntemaan vehkeen sielunelämä. Ei parane kesken kaiken yrittää mitään eksoottista reitityskikkailua, jos on vähänkään epävarma mitä tekee... (alkoholi antanee varmuutta? LOL) Vaihtoehtoja on *todella* paljon, ja kaikkea pääsee ronklaamaan.

Joka kanavaan riittää oma kompura.

Kaiut ovat vähintään OK, vaikka en olekaan niitä juuri tarvinnut. Pitäis olla kuulemma sama efektiprosari kuin Yamaha Pro R3 -kaikulaitteessa. (sikäli kun se mitään sanoo)
Roadari
13.02.2003 11:44:37
Ei ole mulla ainakaan kaatunut vielä koskaan. Ihan hyvin pelaa ja soundi on ihan ok. Efektit ei ole ihan niin hyviä kun vois olla, mut toimii. Hankalahko käyttää, ainakin aluksi. Kannaattaa tutustua kunnolla ennen keikalle lähtöä. Mutta pienelle humppapumpulle jolla ei miksaajaa ole, vaan hoitavat homman lavalta. niin oiva valinta.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Teemu Tee
14.02.2003 10:48:09
Kiitos kommenteista!

Jos olen näistä oikein ymmärtänyt, laite voisi meidän käyttöömme olla just passeli. Sisääntuloja on riittävä määrä ja saahan sitä aina alamikserejä hankituksi. Jos laatu on vielä semi-pro tai parempi, hankinta voisi olla oikea.

Ainoa juttu, mikä hiukan mietityttää, on tämä ulostulojen määrä. Vain neljä kappaletta. Jos tuosta ajattelisi käyttää yhden mono-korvamonitorointiin, toisen lattiamonitoriin ja loput kaksi keikan stereonauhoitukseen, luottokaiku mr.Lexicon jää räkkiin ruikuttamaan signaalia vaille.

Lisäksi tämänhetkinen tapa ajaa korvamonitorien luuristyrkkarille direct-outien kautta osa tavarasta ei jatkossa enää luonaisi. Täytyykö tämän kanssa vain elää vai voiko asialle tehrä jottain?

Paras tapa olisi kaiketi pitää keikoilla mukana jotain pikkumikseriä kaiken varalta jos Jammu sanoo kaput. Saisi lykättyä ainakin laulut ja synat kuuluviin huonon onnen sattuessa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
PIM
14.02.2003 11:12:54
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin että mikä on raakannut Behringerin DDX3216:n pois vaihtoehtojen listalta?
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
Mistral
16.02.2003 10:00:55
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin että mikä on raakannut Behringerin DDX3216:n pois vaihtoehtojen listalta?

Selkeesti haluavat ostaa paremman..
PIM
16.02.2003 16:38:38

Selkeesti haluavat ostaa paremman..

Mielestäni en pytänyt mitään idioottikommenttia vaan todellista järkisyystä;)
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
Nissan
17.02.2003 00:03:36

Mielestäni en pytänyt mitään idioottikommenttia vaan todellista järkisyystä;)

Joo.. odottelin minäkin asiallista palautetta.. Luulenpa, ettei moisesta laitteesta ole kokemusta Suomen maassa...
mx
18.02.2003 18:00:04
Alijännite mykistää laitteen ihan kokonaan, eli jos keikkapaikalla on loivat sähköt niin voi tulla ikävän hiljaista. Livekäytössä muutenkin hitaanlainen, varsinkin jos ei ole tiskiä opetellut kunnolla. Itse menin töihin festariklubiin tuolla tiskillä ihan kylmiltään, vähän opastusta sain ja voin kertoa että hiki tuli illan mittaan. Mutta kun sen oppii niin ok.
Teemu Tee
20.02.2003 15:22:22
Alijännite mykistää laitteen ihan kokonaan, eli jos keikkapaikalla on loivat sähköt niin voi tulla ikävän hiljaista. Livekäytössä muutenkin hitaanlainen, varsinkin jos ei ole tiskiä opetellut kunnolla. Itse menin töihin festariklubiin tuolla tiskillä ihan kylmiltään, vähän opastusta sain ja voin kertoa että hiki tuli illan mittaan. Mutta kun sen oppii niin ok.

Tarkoitus on opiskella laite ensin aika tarkkaan ja sitten siirtää vanha mikseri eläkepäiville. Käyttäjiä on pääasiassa yksi, minä, ja erillistä miksaajaa käytettäessä laitteet saavat tulla samalta suunnalta.

Mikäli tarpeen, sähköjen väliin voimme laittaa jonkinlaisen UPSin, näin jännite ei heiluisi.

Pystyykö tuolla millään keinolla äänittämään 8-raitaista kamaa kerralla? 4 omni-outtia, 2 mon.outtia, 2 master-outtia. Mitenköhän on???
Tyhjän saa pyytämättäkin
Teemu Tee
24.02.2003 11:43:47

Suoraan sanoen syy on tämä:

- en luota Behringerin laatuun
- jälleenmyyntihinta onneton

Ominaisuudet olisivat B:ssä monipuolisemmat kuin Yamahassa, mutta olen vannonut itselleni ostavani enää laatukamaa. Jokainen voi itse päättää laskeeko Yamahan sellaiseksi, mutta itse näin teen.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Viking
24.02.2003 16:55:23

Suoraan sanoen syy on tämä:

- en luota Behringerin laatuun
- jälleenmyyntihinta onneton

Ominaisuudet olisivat B:ssä monipuolisemmat kuin Yamahassa, mutta olen vannonut itselleni ostavani enää laatukamaa. Jokainen voi itse päättää laskeeko Yamahan sellaiseksi, mutta itse näin teen.

Minä en... juuri tuo apulaitteiden keskinkertaisuus..
Yammulla löytyy parempaakin...
Teemu Tee
20.03.2003 11:31:20
Nyt on kaupat laitteesta sovittu ja muutama kysymys olisi vielä tässä vaiheessa:

- pystyykö spdiffin kautta nappaamaan kaiun ulkoisesta laitteesta?

- voiko monitoriulostulon voimakkuuden säätää kanavakohtaisesti erilaiseksi kuin masterin?

- mikä olisi jännitteenheittelyn estämiseksi edullisin toimiva ratkaisu?

- miten adat- liitännän kautta pystyy käytännössä äänittämään keikkatilanteissa suoraan pc:hen?

Jos vaikka edes johonkin noista kysymyksistä osaisitte vastata...
Tyhjän saa pyytämättäkin
Roadari
25.03.2003 13:11:55
Nyt on kaupat laitteesta sovittu ja muutama kysymys olisi vielä tässä vaiheessa:

- pystyykö spdiffin kautta nappaamaan kaiun ulkoisesta laitteesta?

Ei tietoa. Ulkopuolisia vitkuttimia voi käyttää ihan perinteisesti auxista ulos ja vaikka stereokanaviin takaisin.

- voiko monitoriulostulon voimakkuuden säätää kanavakohtaisesti erilaiseksi kuin masterin?

Vekottimessa on neljä auxia. siitä vaan.

- mikä olisi jännitteenheittelyn estämiseksi edullisin toimiva ratkaisu?

Dinopower jännitteen tasaaja, niin ja pitkillä matkoilla paksut kaapelit.

- miten adat- liitännän kautta pystyy käytännössä äänittämään keikkatilanteissa suoraan pc:hen?

Tähän en ossaa sanoa mitään järkevää.

Jos vaikka edes johonkin noista kysymyksistä osaisitte vastata...

Toivottavasti oli apua

Roadari
Teemu Tee
26.03.2003 10:09:11

Ei tietoa. Ulkopuolisia vitkuttimia voi käyttää ihan perinteisesti auxista ulos ja vaikka stereokanaviin takaisin.

Ei taida keikkatilanteessa juurikaan vaikuttaa signaalin pitäminen digitaalisena. Lexiconin MPX-100:een täytyy signaali ajaa sisään kuitenkin analogisena, joten siirto digitaalisena mikseriin on hiukan hienostelua. Pysymme analooooogisena.

Dinopower jännitteen tasaaja, niin ja pitkillä matkoilla paksut kaapelit.

Onko noita tasaajia monenlaisia kokoja ja hintaisia vai joku universal- malli?

Onko nyrkkisääntöä sähkökaapelin sopivalle paksuudelle suhteessa pituuteen ja virransyöttöön?

Toivottavasti oli apua

Kiitos!
Tyhjän saa pyytämättäkin
Roadari
26.03.2003 14:13:24
Onko noita tasaajia monenlaisia kokoja ja hintaisia vai joku universal- malli?

Ooo-on kai... emmää tiä. Mulla on jossain varaston nurkassa yks sellanen, muistelen että oli aika halpa! Voin katsella mitä arvoja siellä persiis lukee. Tais olla jotain 2000mk silloin joskus...

Onko nyrkkisääntöä sähkökaapelin sopivalle paksuudelle suhteessa pituuteen ja virransyöttöön?

Noo siihen löytyy ihan laskukaavoja paljonko tökyä hukkuu per määtri millaisessakin kaapelissa. Sanotaanko vaikka että en alle 2mm2 kaapelia pistäis mihinkään.

Roadari
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)