Aihe: Hohtakaamme tänään 22.30 MTV3
1 2 3
mikko1
19.12.2004 00:57:44
selitys hyvä. Nyt se pyörii.
Musta toi penikka on kyllä ahistava. Ja miettikääpä mitä nuokin ahistavat ja pelottavat kohtaukset oisivat ilman musiikkia tai jotain surinaääniä..eivät ainakaan pelottavia ja ahistavia.

Hyvä muusikot!

Kattelin ton viimeset kymmen minuuttia ja kyllä tuli mieleen jos tuo noitten musiikkienkin kanssa on hiukan huvittava, niin kuinka huvittava se olisi ilman niitä.
"Dimebag" Darrell Abott 1966-2004 R.I.P Audioräpler
AP
19.12.2004 01:10:41
Vaatii kyllä valveutuneen katsojakunnan.
Itse aloin katsoa sattumalta leffaa äitini (!) kanssa.
Rouva totesi vaan, että "minähän voisin tätä katsoa, kun en oikein näitä kauhujuttuja ole ennen katsellut".
Ja kuinkas kävi, kanssakatselijani NUKAHTI suunnilleen siinä vaiheessa, kun jotain alkaa tapahtua ja heräsi sitten, kun hela homma oli enää juuri muuta kuin labyrinttijuoksentelua vajaa valmis: "jaa että lopussa jo, no mutta eihän tässä mitään pelottavaa ollut, ,mää kyllä taisin torkkua aika pitkän aikaa..."

Että se siitä ettäkö kyseinen raina kaikilta veisi unet.
K100 #7
Krice
19.12.2004 01:27:24

Mutta Jack ei sitten jostain syystä onnistunutkaan tällä kertaa toteuttamaan tuota Kohtalon antamaa määräystä?

Onnistuihan se eli meni kuolemaan itse ja muuttui haamuksi muiden joukkoon.
miscage
19.12.2004 01:43:42
Hyvä leffa, ehkä aavistuksen ähkytti katsoa kun muisti tapahtumat ulkoa. Mutta kyllä tuota Nicholsonin sekoilua katsoo uudelleen ja uudelleen...
- Jätkät vetää nurkan takaan jotaa vitun KYLKEE. (vähä römpsää)
NHR
19.12.2004 01:53:44

Onnistuihan se eli meni kuolemaan itse ja muuttui haamuksi muiden joukkoon.

Omituinen määritelmä "onnistumiselle" kyllä. Mutta enpä minä muutenkaan ole oikein koskaan ymmärtänyt näitä kohtaloita, haamuja, pimeitä puolia yms. kauhun peruskauraa. Sama se.
Kaljapaimenet-saljakuva, lue, senkin tissiPÄÄÄÄÄ!
cldron
19.12.2004 02:36:42
stanley kubrickin elokuvista on kolme meikäläisen kaikkien aikojen top 5:ssä..
tämä elokuva on niistä sijalla 2
tässä elokuvassa on vain kaikki kohdallaan, ja tunnelma on aivan omaa luokkaansa,, elokuva juuri meikäläisen makuun.. ja vaikka tapahtumat tietääkin etukäteen, on tämä silti pelottavimpia elokuvia jotka tiedän..
Parempi Matti kukkarossa kuin Jorma vetskarin välissä -The Mentally Retarded Fuck-
askomiko
19.12.2004 08:39:45
Hee, kateltiin DVD:tä, äänet lujalla toki. Sit saunomaan, ja töllö jäi DVD-asentoon. No, kohta DVD-masiina sammutti itsensä ja telkkari pomppasi kolmoselle, jossa pyöri tämä teos, juuri jossain häiritsevähkössä metelöintikohtauksessa, niin lujaa että talo raikaa.

*skitsomusiikkia* "EEEEE! NOOOUUU!" *kirveellä hakkaamista* "EEEE!"

Se oli hauskaa.
MV
19.12.2004 09:16:25 (muokattu 19.12.2004 09:17:19)
Näin ekaa kertaa enkä pettynyt! Ihan helvetin ahdistava ja pelottava. Varsinkin sen skidin ne polkuautoajelut siellä kämpässä. Näytti pirun ahdistavalta ku Kokoajan odotin et koska joku hyppää sen seuraavan kulman takaa. Toiset sairaat kohdat oli sit ne "hohto" kohdat ja se ku se skidi hoki sitä redrumia...

Ja en kyllä menisin noita näyttelijöitäkään paskaksi sanomaan. Noi jackin ilmeet ja irvistykset oli suhtkoht sairaita ja poikakin näytti just siltä ku tommosessa tilanteessa pitää näyttääkkin.

Vittu ku en ottanu nauhalle...Haluan nähä uudestaan.

Lisää tämmösiä.
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
Jani The Rock
19.12.2004 10:31:04

Loistava elokuvahan tuo on, siitä ei mihinkään pääse. Kovin kitkerästi on Stephen King vaan tota kommentoinut. Johtuiskohan se siitä, että äijä on Kubrickille kateellinen. Kubrick kun onnistui siinä missä King ei. Nimittäin tekemään ei-pelottavasta jutusta pelottavan ja ahdistavan. King on muuten mestari kirjoittamaan, mutta sikäli hemmetin huono kauhukirjailija, etteivät hänen romaaninsa ja novellinsa ole pelottavia. No, Pet Sematary nyt on vähän sinnepäin. Mutta se onkin sitten ainoa.

Ja se uusi leffa/sarjaversio Hohdosta, jonka piti muka olla kovinkin autenttinen, oli suomeksi sanottuna aivan täyttä paskaa. Kubrick teki tossa kirjalle palveluksen siivoamalla siitä pois ison kasan epäolennaisuuksia, kuten esimerkiksi ne lääkärikäynnit, pensaseläimet ja ampiaispesä-insidentin. Hallorann olis kyllä saanut jäädä leffassakin henkiin.
The road never ends for me, kid.
aust
19.12.2004 10:55:40 (muokattu 19.12.2004 10:57:50)
Katsoin Hohdson ekaa kerrtaa ala-asteella ollessani yksin kotona. Pelkäsin kyllä todella ja elokuva toimi.

Varmaan 2-3 kertaa olen leffan sen jälkeen nähnyt ja eilen se taas tuli vastaan niin kastsoimpas sen viimeisen n. kolmanneksen.

Jännää, kuinka elokuvaa, jonka pystyisi katsomaan uudelleen ihan kokonaan mielenkiinnosta hykerrellen ei ole vielä vastaan tullut. Tai ainakaan en muista tätä tapahtuneen. Eli melkein puolet siitä ajasta (viimeinen kolmannes) tuli surffailtua kanavilla kun oli niin saatanan tylsää.

Tyypillisintä tämä Jackin kirveellä huitominen ja labyrintti. Huhhhuh..

Mutta kyllähän leffa silti hyvä on. Yksi vaikuttavimmista ekalla kerralla katsotuista. (ja miksei tokallakin jos aikaa ekasta on ollut välissä riittävästi.

Eniten kuitenkin eilen ärsytti se Wendyn apinointi ku Jack oli tulossa oven läpi. Ja toiseksi suomennus PUNAINEN HUONE, PUNAINEN HUONE... Suomentajalla ei ole ollu nyt ajatus mukana ;)

edit: Mitä vittua se naamari-karhu teki sille pukumiehelle siellä ylhäällä ku Wendy juoksi Jackia pakoon???? Tuommonen skitso psykedeelisyys on minusta yks kauhuelokuvan pelottavimpia piirteitä.. Ajatelkaa nyt!
An Elk. Kyy.
Zed
19.12.2004 11:15:34 (muokattu 19.12.2004 11:17:32)

Elokuvista kiinnostuneiden kannattaa hankkia käsiinsä myös pidempi US Cut -versio, joka on julkaistu DVD:llä ainakin Ämeuricassa. Mielestäni pidennetty versio selittää ja banalisoi tiettyjä tapahtumia liikaakin, ja täten laimentaa Hohdon psykologista tehoa, mutta todella näkemisen arvoista materiaalia on mukana.

EDIT: Mahdollisten väärinkäsitysten välttämiseksi selvennän, että en siis tarkoita kökköä tv-filmatisointia.
"Ketä -sanaa käyttää väärin pelkästään pennut ja idiootit." -TXT
M1kk0
19.12.2004 11:38:25
Eniten kuitenkin eilen ärsytti se Wendyn apinointi ku Jack oli tulossa oven läpi. Ja toiseksi suomennus PUNAINEN HUONE, PUNAINEN HUONE... Suomentajalla ei ole ollu nyt ajatus mukana ;)

edit: Mitä vittua se naamari-karhu teki sille pukumiehelle siellä ylhäällä ku Wendy juoksi Jackia pakoon???? Tuommonen skitso psykedeelisyys on minusta yks kauhuelokuvan pelottavimpia piirteitä.. Ajatelkaa nyt!

wendyn huuto alkoi ajoittain ärsyttämään kyllä.

mutta, miksi sen wendy näki myös niitä omituisia juttuja, kuten sen verihissin (onko tolle hissijutulle ees selitystä..). oliko seki sitte semmonen hohtava?
Blow me up Mr.Spock!
MV
19.12.2004 12:10:04
Ja kai nyt kaikki myös muistaa slipknotin spit it out musavideon:) Jordison polkee sillä autolla ja pysähtyy siihen misä ne likat seisoo ja veristen ruumiiden tilalla siinä ovella seisso shawn ja chris...VANHOINE naamareineen.hoho.
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
Alpha
19.12.2004 15:32:18
Tää on kyllä aina yhtä hyvä kuva. Nicholsonilla on hemmetin hyvä taito väännellä naamaansa ja irvistellä ynnä virnistellä pelottavasti...

Toinen hjuva on sitten Wolf...
waskikaarme
19.12.2004 15:46:09
mutta, miksi sen wendy näki myös niitä omituisia juttuja, kuten sen verihissin (onko tolle hissijutulle ees selitystä..). oliko seki sitte semmonen hohtava?

Jotenkin itse ajattelin sen sillä tavalla, että se "hohto"-juttu olisi ollut jotenkin periytyvä, mutta Wendy oli jotenkin sen tukahduttanut nuoruudessaan. Äärioloissa se sitten jotenkin alkoi taas päästä pinnalle. Kuten siinä kun se näki siellä hotellihuoneessa sen naamaripäisen hahmon sen herrasmiehen kanssa.. Eikä saa unohtaa sitä että hotelli oli rakennettu intiaanien hautausmaalle (aina hyvä selitys yliluonnollisille tapahtumille). Tuo verihissi kai on vain jotenkin symbolinen hotellin historiaan, muut saa selittää.

Minun mielestäni leffa oli hyvä. Tuo Jackin velvollisuuden tuntonsa työnantajaansa kohtaan (jätkä juoksee pensaista tehdyssä labyrintissä kirveen kanssa eikä edes viitsi sen avulla oikaista puskien lävitse) ja Wendyn suojelevaisuus omaa lastaan kohtaan olivat omaa luokkaansa, vaikken ole kyllä varma haettiinko tuota siinä leffassa

Se autenttinen sarja mikä tuossa muutama vuosi sitten tuli oli kanssa mielestäni aika kuraa verrattuna tuohon. Toistihan se kirjan tapahtumat tarkkaan, mutta kyllä siitä puuttui se jokin..
Sxx##tna tätä tsättisukupolven porukkaa. Kävellään perinnemuseoon ja aletaan tekstailla silmä pyöreenä kavereille, että täällä on kuulkaa puuesineitä.
Rattata
19.12.2004 16:18:33
Aivan mahtava leffa. En jaksanut nytten katsoa, kun oon niin moneen kertaan sen nähny. Mutta se tunnelma...ei ole vastaavaa missään.
"Usotteko jotta miulla on perempi perse ku kellään teistä!" -mie
Bluesmies
19.12.2004 18:47:26 (muokattu 19.12.2004 18:49:11)
Yhtiä parhaita leffoja ikinä!! Mun mielestä shelly duvall näyttelee aivan helvetin hyvin, ihan on verrattavissa nicholsoniin. Nainen näyttää todella todella pelkäävältä elokuvassa.

Ja mitä siihen tulee, että wendy näki nuo "aaveet" hotellissa, niin en usko, että hän hohti millään tavalla. Hotellilla oli vain kertkaikkiaan niin pimeä ja mystinen menneisyys, että wendykin alkoi nähdä noita aaveita, ei siinä sen kummempaa.

Ja se lopun taulu-kuva on ihan uskomattoman kova.

edit: Ainoa huono puoli leffassa mielestäni on se, että tämä herra Grady päästää nicholsonin ulos sieltä varastosta elokuvan lopussa. Mikäli näin ei olisi tapahtunut, olisi katsojalle voinut jäädä paljon enemmän omaa mietittävää: oliko kaikki asiat lopulta vain näkyjä, jotka aiheutti eristyneisyys?!? Mutta koska äijä avasi sen oven, niin nyt tiedetään, että siellä todella oikeasti oli tälläisiä aaveita.
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
Bluesmies
19.12.2004 19:35:43
Tehosekoittimella on myös Hohto-video Hyvä Karma, vuodelta 1997. Tuukka Temonen ohjaajana.

Onko?? Ei hitto, millanen se on?
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
helmihillo
19.12.2004 20:02:42

Jei kyllä plussaa täytyy heittää tälle leffalle. Olen nähnyt tietenkin jo parit kerrat, mutta vieläkin jaksoi katsella paria kanavasurffailuhetkeä lukuunottamatta koko elokuvan. Jaksaa kyllä ahdistaa ja jännättää noi tapahtumat ja ajatukset mitä itse voisi kokea samankaltaisissa tilanteissa.

Itselle ei myöskään tuo lopun valokuvan ajatus ole auennut. Kyllähän sitä tuossa jo seliteltiinkin mutta odottaisin vielä jotain.

Parhaimpina kohtina on ainakin tämä "antaisin sieluni yhestä oluesta" ja se kun tämä isä ja poika juttelevat ja poika kysyy isältään että "et kai sinä ikinä vahingottaisi minua ja äitiä", isä siihen että "onko äiti sanonut että minä vahingottaisin sinua". Ajattelen ainakin itse että tuossa olisi jotain ettei edes pienen lapsen viattomuus saa sitä hulluutta pysähtymään.

...ja olihan tässä leffassa tissit.
http://koti.mbnet.fi/teelmo/teelmo
"we live like penguins in the desert. why can't we live like tribes" - dredg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)