Aihe: Esiintymisjännityksestä
1 2
Riksteri
19.12.2004 14:40:53
Moniko tunnustaa ajoittain kärsivänsä esiintymisjännityksestä? Muusikon työ täytyy olla henkisesti raskasta, koska aina pitäisi olla parhaimmillaan ja suora palaute työstä tulee usein viivästyneenä kritiikkinä.

Miten poistatte esiintymisjännitystä? Itselläni on hieman esiintymiskokemusta ja jännittäminen alkaa olla jo enimmäkseen sellaista positiivista stressiä, joskus jopa hälläväliä -asennettakin. Aiemmin muistan olleeni joskus jopa verenmaku suussani, jolloin keräsin itselleni jonkunlaista negatiivista energiaa ajattelemalla yleisön täysiksi tolloiksi. Nykyään negatiivisuus on jo kääntynyt positiivisuudeksi, pelleilyksi ja huumoriksikin.

Minkälaisia mielikuvaharjoitteita voisi jännittäessä käyttää?
R.Syke
19.12.2004 15:47:09 (muokattu 19.12.2004 15:48:21)
Minkälaisia mielikuvaharjoitteita voisi jännittäessä käyttää?

Sama kuin joukkuepeleissä:

-Niin pelaat kuin harjoittelet.

Toinen neuvo:

-Jos jätkä on undulaatti, niin siinä ei paljon psykologiat auta.
R.Syke
19.12.2004 16:40:35
Myös:

-Hokee mustat lasit päässä peilin edessä:'Mä oon kova, mä oon kova, mä oon kova....'

Muista sulkea ovi.
half
19.12.2004 17:48:12
Yskä paranee yskimällä ja syyhy raapimalla.
esiintymisjännitys vain esiintymällä.
Me käytämme seuraavaa menetelmää :
Ollan hyvissä ajoin keikkapaikalla, kamat pystyyn äkkiä ja
vähintään tunniksi juomaan kaljaa ja puhumaan mukavia
johonkin lähibaariin.
Martso
19.12.2004 17:58:05
Onko kellään samanlaisia vaivoja ku allekirjoittaneella?

Mulla ei jännitä paskan vertaa etes tuhansien ihmisten edessä, oikeasti ei yhtään!! Mutta annas olla kun yksiki oikein hyvä tuttu ilmestyy paikoille, menee jonku aikaa, ennen ku rentous tulee takasin.
Hullu mikä hullu!
baron
19.12.2004 18:10:14

Mulla ei jännitä paskan vertaa etes tuhansien ihmisten edessä, oikeasti ei yhtään!! Mutta annas olla kun yksiki oikein hyvä tuttu ilmestyy paikoille, menee jonku aikaa, ennen ku rentous tulee takasin.

Mulla on ollut karmea esiintymisjännitys, ihan klassinen sellainen, josta vitseissä kerrotaan, mutta täysin parantunut yksinkertaisella tavalla: riittävällä esiintymisellä.

Nyt on sellainen mukava kutina, että kiva: kohta pääsee esiintymään.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
mr.muzak
19.12.2004 18:56:05
Nyt on sellainen mukava kutina, että kiva: kohta pääsee esiintymään.

Mulla riittää se että siitä tutusta esiintymisformaatista vaihdetaan jotain osa-aluetta sen verran ettei tilanne tunnu enää niin tutulta -> rupeen jännittämään. Mutta pitää muistaa että pieni jännitys on aina paikallaan, ainakin mut pistää keskittymään paljon paremmin.

Mutta yleensä noissa jännitystilanteissa auttaa se "ottakaa-tai-jättäkää" -ajatusmalli. Selkeetä röyhkeyttä kehiin ja anteeksi ei pyydellä. Varsinkin jos on tuttuja (musiikkipoliiseja) mukana:)
Martso
19.12.2004 19:12:06
Mutta pitää muistaa että pieni jännitys on aina paikallaan, ainakin mut pistää keskittymään paljon paremmin.

Mulla sama homma. Uusi juttu, uudet biisit jne. Ensimmäinen (prima vista tj) ja toinen kerta menee normaalisti todella hyvin. Kolmannessa saattaa tulla jo jotain virheitä ja siitä rutiinin kautta hyvääm lopputulokseen. Tuo, että ensimmäiset "otot" tuottaa hyvän lopputuloksen, ei johdu mistään muusta, ko siitä, että siihen tekemiseensä keskittyy niin täydellisesti.
Hullu mikä hullu!
Eddy
19.12.2004 19:17:34

Mulla vähän sama vika (pieni ns. terve jännitys yleensä parantaa suoritusta).Keikoilla ei oo pahemmin jännittänyt edes lapsena,mutta opiskeluaikoina kurssitutkinto-tilanteet oli yhtä helvettiä.Silloin kun tietää että kuuntelijoiden pääasiallinen tehtävä on etsiä virheitä soitosta (sitä vartenhan ne raadit on),iski semmoinen vittumainen paniikkijännitys.Sillointällöin tulee vieläkin pientä hermostumista,kun paikalle saapuu semmoisia tarkkaavaisen näköisiä puolituttuja kolleegoita.
Koskettelen soittimia...
c64
19.12.2004 21:09:40
Keikalla ei jännitä oikein yhtään, vaikka pitäs lauleskella kuinka isolle porukalle. Mutta annas kun mennään lähikuppilan karaokebaariin tulkitsemaan jotain elämää suurempaa, niin jo iskee paniikki....
baron
19.12.2004 21:53:27

Mä pääsin taas suosikkiaiheeseeni eli off-topicointiin.

Eka piisi on aina tärkein, sen perusteella yleisö muodostaa mielikuvansa soittajasta/soittajista/musiikista ja sen mielikuvan muuttaminen mihin tahansa suuntaan on vaikeaa ja vaatii monta eri tavalla soitettua piisiä.

Eli: kyllä sitä kannattaakin vähän jännittää.
(Ja opetella se hyvin tai ottaa sellainen, jonka osaa silmät ummessa räkäkännissäkin)
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
vanhami
19.12.2004 21:54:07
Mutta yleensä noissa jännitystilanteissa auttaa se "ottakaa-tai-jättäkää" -ajatusmalli. Selkeetä röyhkeyttä kehiin ja anteeksi ei pyydellä. Varsinkin jos on tuttuja (musiikkipoliiseja) mukana:)

Itse olen saman metodin tukija.

Harvemmin on kyllä minkäänlaista jännitystä. Jännitystilanteet saattaa ja onkin tulleet viimeksi esim sellaisessa tilanteessa, kun pitää lähtee vetään yksittäin jotain juttua maksulliselle keikalle, eikä ole tulut vedettyä ei sitten niin mitään puoleen vuoteen yksikseen. Hätätreenit edellisenä iltana ja sitten vaan niska jäykkänä esiintymään.

Yleensä se menee ohi eka setin jälkeen.
Tankoprinssi
19.12.2004 22:33:34

Yskä paranee yskimällä ja

Nuha nuss....la.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Irti Humpasta
19.12.2004 22:40:20

... aikoinaan pikkaisen, mutta mua ei oo jännittänyt eikä hävettänyt enää sen jälkeen, kun pääsin pois "kansakoulusta" :)
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
KoskPaavo
20.12.2004 08:05:20
Näin vanhemmiten jännittää oikeastaan vain se että laitteet olis kunnossa , sitä muuta on jo myöhäistä jännittää....
Soittaja selviää aina.
baron
20.12.2004 08:15:31

Näin vanhemmiten jännittää oikeastaan vain se että laitteet olis kunnossa , sitä muuta on jo myöhäistä jännittää....

Joo, akustisesta saa aina äänen, jollei muuta niin väärän epävireisen, mutta digipianosta ei aina edes sitä.
MrShaft
20.12.2004 09:18:41
ns. terve jännitys yleensä parantaa suoritusta

Monessakin lajissa, eritoten vaakapainissa :)

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
WanhaWetäjä
20.12.2004 12:53:47

Mulla vähän sama vika (pieni ns. terve jännitys yleensä parantaa suoritusta).Keikoilla ei oo pahemmin jännittänyt edes lapsena,mutta opiskeluaikoina kurssitutkinto-tilanteet oli yhtä helvettiä.Silloin kun tietää että kuuntelijoiden pääasiallinen tehtävä on etsiä virheitä soitosta (sitä vartenhan ne raadit on),iski semmoinen vittumainen paniikkijännitys.Sillointällöin tulee vieläkin pientä hermostumista,kun paikalle saapuu semmoisia tarkkaavaisen näköisiä puolituttuja kolleegoita.

Mulla tyssäs aikoinaan klassisen musan opiskelu tod.näk. just noihin kurssitutkintotilanteisiin,oli kuin teloitusryhmän eteen olis mennyt...samaten aikoinaan kun oli oma progebändi ja oltiin jossain kisoissa,aivan sairas jännitys,no se meni sitten lauteilla ohi...huttuhelvetissä ei tarvi jännittää,ja se jos tulee tuttuja tai muita soittajia paikalle,se on ainakin mulle ihan sama,ei me niille soiteta, joskus on raivostuttanut kun yks bändikaveri meni yleensä ihan lukkoon "hei tuolla on se ja se,mitä v...a me nyt vedetään.."

Sitten kaivettiin jotain "taidetta"kehiin....
pekkajau
20.12.2004 12:57:02
Raju piereskely ennen esiintymistä laukaisee jännityksiä!
There`s no bisnes in showbisnes!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)