Mako 29.10.2004 20:25:41 | |
---|
Kannattaako jo heti alusta lähtien harjoitella seisaaltaan soittoa? Onkos jotai kikkoja, jotka helpottaisivat? Jos aiot soittaa seisaalteen esim. keikoilla, niin soitat seisaalteen alusta asti. Eikös se näin ole helpointa. Kikkoja ei ole muuta kuin vaikkapa jo esitetyt instrumentin säädöt kohdilleen jne.. Itse tykkään soittaa kitaraa sekä istuen että seisaalteen. Molempi parempi, oikeastaan.. Muuten, jos vedät kuppilassa bluesia, tai ruotsinlaivalla truba-keikkaa, on varmaan ihan sama seisotko vai istutko..? Että ei kaikki keikat vaadi seisten soittamista, menkää itseenne, actionrokkarit.. :) Hevimeteliä ei varmaan istuen soiteta juu. Periaate on varmaan sen suuntainen, että jos kuulijat istuu, suapi itekin istua, henkilökohtaisesti olen aina mennyt keikalle kuuntelemaan, enkä tarkkailemaan soittoasentoa. "Kuka minä on?
Missä minä on?
Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston." |
bcr182 15.12.2004 13:26:15 | |
---|
Minä soittelen kitara niin alhaalla kuin nahkanaru antaa, ja kyllä voi sanoa että ranne siinä kärsii. Mukavinta soitto tietenkin on sohvalla 45asteen kulmassa löhöten, ja otelautaa tuijottaen, mutta keikkailua ja treeniä varten seisaallaan se kannattaa. Niin ja mun nauhassa ei ole kuin yksi asento..siksi skeba polvissa.:P |
paulinho 15.12.2004 14:39:41 (muokattu 15.12.2004 14:41:59) | |
---|
Tosiaan, kun on jo todettukin, seisaaltaan kannattaa aloittaa heti soittamaan. Itse soitin istualteni ensimmäiset puolitoista vuotta ja seisomaan nousu tuotti sitten yllättäviä tuskia soittoa ajatellen. Nykyään soitan sähkökitaraa aina pystyasennossa ja vain klassista kitaraa istualtaan. EDIT: Ja siis sitten tähän vielä se vinkki: älä pidä kitara missään tapauksessa "liian matalalla", koska sitä on helpompi soittaa, kun roikotat sitä polviesi sijasta vaikkapa vatsasi korkeudella (mielellään vielä korkeammallakin). Minulle on ainakin helpompi soittaa, kun kitara on korkeammalla. Myytävänä Ibanez RG-2570EX (+ laukku), h. 650 e/tarjous (sis. mahd. lähetyskulut). |
tommiot 15.12.2004 15:31:36 | |
---|
Minulle on ainakin helpompi soittaa, kun kitara on korkeammalla. Mulle ei. Tai kyllä otelautakädellä, mutta plekukäsi tulee kipeeks (varmaan johtuu ihan siitä, että oon tottunu soittaa käsi aika suorana) jos on kitara liian ylhäällä. Pastilli? |
Julmettu 16.12.2004 19:52:35 | |
---|
Mulle ei. Tai kyllä otelautakädellä, mutta plekukäsi tulee kipeeks (varmaan johtuu ihan siitä, että oon tottunu soittaa käsi aika suorana) jos on kitara liian ylhäällä. Sama mulla. Ja onhan se hienoin soittoasento ikinä: Kitara roikku munissa, leveä haara-asento (mahd. leveä) ja vasen jalka hiukan edessä ja oikea takana ja sitten armotonta tukan heilutusta ja rytkytystä... :) |
Hohhoijaa 16.12.2004 21:03:43 | |
---|
Ja onhan se hienoin soittoasento ikinä: Kitara roikku munissa, leveä haara-asento (mahd. leveä) ja vasen jalka hiukan edessä ja oikea takana ja sitten armotonta tukan heilutusta ja rytkytystä... :) Kyllä! Eikä unohdeta sitä villiä ilmehdintää (irvistelyä, huulen mutristamista) :D Tämän threadin myötä olen muuten alkanut treenaamaan 99,9% treeniajasta seisaalteen. Hell yeah! Hell Yeah! Hell Yeah! Kili! Kili! Kilinnahkaviittaaaa!!!! |
enema 17.12.2004 00:58:03 | |
---|
No ei se nyt ihan näinkään ole. Kyllä se näyttää aika typerältä jos metallialan rokkitähti istuu keittiötuolilla keskellä sadionstagea. Jollekin B.B Kingille se suotakoon kun ikääkin on yli 70. Robert Fripp soittaa aina istualteen ja on aivan helvetin kova kitaristi, eikä näytä tyhmältä. Mielummin kuuntelen taitavaa soittoa vaikka verhon takaa ku että soittaa makeen näkösesti päin helvettiä =) Aina ei voi voittaa, mutta aina voi hävitä! |
MaKo71 17.12.2004 15:23:02 (muokattu 17.12.2004 15:26:47) | |
---|
Itse treenaan hyvin paljon istualtaan, kitara polvella. Ja kuten tuossa yllä todettiin, niin yhden-kahden miehen soolokeikan voi aivan hyvin heittää baarijakkaralla istuen. Tuo sääntö, että istutaan tai seistään sen mukaan, istuuko tai seisooko yleisö on erittäin hyvä. Kitaran remmi on viritelty niin, että kitara on suunnilleen samoilla paikoilla seistessä kuin istuessa - se aika, jolloin ulkomusiikilliset seikat vaikuttaisivat asiaan, on mennyt ohi. Tärkeämpää on soittaminen ja soittamisen helppous. EDIT: Alkuperäiseen kysymykseen; mielestäni ei tarvitse heti aloittaa seisaaltaan treenausta, jollei sitten ole välttämätöntä venyttää ranteita ja käsivarsia apinan suhteisiin. Seisaalteen soittaminen on kuitenkin melko samanlaista kuin istuallaan. Itse treenailen myös makuultaan telkkaria katsellessa :-) http://reaaliaika.net/ |
Julmettu 17.12.2004 17:10:19 | |
---|
Itse treenailen myös makuultaan telkkaria katsellessa :-) Itse harrastan myös. Vaikka se enemmän fiilistelyä, kuin soittamista onkin... Muttah... Itse "reenaan" kappaleen (oli se sitten oma tai jonkun muun) istualtaan. Sitten, kun osaan soittaa kappaleen ulkoa, silmät kiinni, alan soittamaan kyseistä kappaletta seistaaltaan, jolloin siihen yleensä tulee lisää tunnetta ja omaa tulkintaa. Mutta siinä vaiheessa, kun kappale on jo mielessä voi alkaa taiteilemaan...:0 |
RekoS 18.12.2004 22:01:14 | |
---|
mä soitan aina tietokoneella tehdessäni, televisiota kattoessani melkein aina. Mutta seisaaltaan en osaa soittaa yhtää, pitäs alkaa harjottelemaan koska lavalla soitetaan seisaaltaan. |
pitäs alkaa harjottelemaan koska lavalla soitetaan seisaaltaan. Ei välttämättä. Riippuu ihan siitä mitä soitat. Voithan soittaa istualtaankin... Jos on tarpeeks karismaattinen "johtotähti" (Martti Servo) |
Powerslave88 21.12.2004 19:11:53 | |
---|
onneks mulla ei oo mitään ongelmia kitaran soiton kanssa. mulle on ihan sama soitanko minä seisaalleen vai istualleen ja pari kertaa on treeneissä tullu soitettua sohvalla maaten, mutta ne on johtunu siitä ku suuta ruvennu kuivaamaan. Soitin ensimmäiset kuukaudet istualleen ja ku rupesin soittamaan seisaalleen se tuntui ensin tosi vaikealle, mut nykyään mä soitan melkein koko ajan seisaalleen, ku lavalla vähän tyhmän näköstä ku rasva letit isuu tuolilla ku just on menossa hirvee tappo kappale. |
MV 23.12.2004 10:25:20 | |
---|
Kannattaa opetella seisaaltaan soittaminen. Aluksi tuntuu ehkä mahdottomalta mutta kyllä se siitä. Harvemmin keikoillakaan istualtaan soitetaan:) Itse en enää oikeen kunnolla edes osaa soittaa istualtaan. mitä tähän pitäis laittaa perkele? |
kuollut_marsu 26.12.2004 15:00:52 | |
---|
Itte löysin parhaan asennon silleen että katoin mihin asti käsi menee nyrkissä suoraan laspäin suoristettuna ja sovitin kielet siihen korkeudelle...lisäks leveä haara asento helpottaa jumalattomasti soittamista.... kyseessä siis punkkipändin liidilaulaja-kitaristi soittokokemus kymmenisen vuotta ja kitara les paul studio (joka painaa kuin synti) ainii.. soolojen soittaminen helpottuu ku ottaa vähä kumaran asennon ja nostaa kitaran päätä ylemmäs... My god drinks maguar |
Chimera 27.12.2004 06:48:54 | |
---|
Seisten pyrin soittamaan nimenomaan sitä ajatellen että keikoillakin seistään vaikkei niitä kovin usein siunaannukaan. Istuen on tietenkin helpointa koska kitara on reisien päällä tukevasti ja oikeastaan aina optimaalisella korkeudella. Tervetuloa #Muusikoiden.net -IRC-kanavalle QuakeNet-verkkoon! Rentoa keskustelua musiikista vailla nipottamista. |
Julmettu 27.12.2004 11:37:10 | |
---|
Seisten pyrin soittamaan nimenomaan sitä ajatellen että keikoillakin seistään vaikkei niitä kovin usein siunaannukaan. Istuen on tietenkin helpointa koska kitara on reisien päällä tukevasti ja oikeastaan aina optimaalisella korkeudella. Kiristä hihna niin kireälle, että se on samalla korkeudella kuin istualtaan soittaessa. Eli jos mielestäsi istualtaan soittoasento on hyvä, sovella siitä seisomisasento. Jos ei näytä tarpeeksi "coolilta" pistä tukka sekaisin ja ota leveä haara-asento, niin johan on hianon näköistä ja vieläpä hyvä soittaa... |
Karipiirto 27.12.2004 13:37:25 | |
---|
olen miltei luopunut istuaatten soitosta kun sain sen Bossin ME-viiskymppisen. Kai se johtuu uutuudenviehätyksestä mutta kyllä se seisaalta soitto vaan luonnistuu nyt paremmin. Kitaraa ei vaan kannata laskea kovin alas vaikka kuinka siistiltä omasta mielestä näyttää. Ranteet väsyy herkästi. Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli? |
Juunas666 28.12.2004 22:46:28 | |
---|
Soittakaa seisaaltaan ja kitara selän takana =) haastava homma. |
Guitarist in the Night 28.12.2004 22:49:35 | |
---|
Soittakaa seisaaltaan ja kitara selän takana. Miksi? Hevi on ihan hyvää. |
Juunas666 29.12.2004 15:09:35 | |
---|
Miksi? onpahan jotain fiilistelyä |