Aihe: Miten oppii soittaan nopeesti? pt.2
1 2 3 4
ozmo
15.12.2004 20:44:05
Valitettavasti alkuperäinen keskustelu meni urpoiluksi. Mutta, koska mielestäni aihe on aivan yhtä asiallinen kuin "miten opin släppäämään?" tai "miten opin soittaan walkin´ bass juttuja?" ajattelin, että voisimme tehdä tästä asiallisen version. Joten jättäkää "minua alkaa itkettää" kommentit pois! Jos on ihan pakko vuodattaa kyyneleitä, tai muuten vaan vittuilla, niin tehkää se pikaviestein! Oikeesti!

Eli alkuperäisen kysymyksen idea oli miten oppii soittaan nopeesti? (lähinnä oikeaa kättä ja sormia tarkoitettiin..?)

Oma neuvoni on keskittyä tasaisuuteen ja grooveen. Mikään ei ole kauheamman kuuloista kuin nopea epätarkka sahaus!

Opettele vaikkapa RHCP:n Parallel universe. (jos joku ei saa kuunneltua tota, pistä viestiä niin mä laitan tablat..) Ei mitään erikoisen nopeeta oo, mutta idea on saada soitto kuulostamaan tasaiselta KOKO biisin ajan. Menee sormet aluks hyvinkin nopeesti hapoille, jos ei omaa riittävää staminaa! (mikä myöskin on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, jos meinaa vaikka Cliff Burtonin jalanjäljissä kulkea! :))

Eli villakoiran ydin on, et aloitat nakuttaan naurettavan hitaalta tuntuvalla temmolla esim. kasiosia ja teet sitä melko kauan ja lisäät sitten hieman tempoa jne. (huom. siis tosiaan vain HIEMAN) Siinä vaiheessa kun tulee raja vastaan, lasket hieman tempoa ja aloitat alusta. Kaiken aikaa pyrit pitämään käden mahdollisimman rentona ja seuraat sormien liikeratoja pyrkien pitämään ne mahdollisimman pieninä. --->ei turhia liikkeitä --->nopeeta soittoo..

Tältä pohjalta sit vaan kiskomaan..
Wil-J
16.12.2004 08:51:54
Tuo harjoitus metodi varmasti toimii ihan hyvin. Mutta mun mielestä se on ehkä tylsin mahdollinen. Mä olen ainakin oppinut nopeutta juurikin soittamalla biisejä joissa on nopeita kuvioita. Mutta varmasti molemmat tavat toimivat.

Ja tämä threadi alkoi jo paljon asiallisemmin kuin edellinen, joka oli aivan selvästi jonkun teinipojan kolttonen.
sirdickyj
16.12.2004 09:20:11
Opettele vaikkapa RHCP:n Parallel universe. (jos joku ei saa kuunneltua tota, pistä viestiä niin mä laitan tablat..) Ei mitään erikoisen nopeeta oo, mutta idea on saada soitto kuulostamaan tasaiselta KOKO biisin ajan. Menee sormet aluks hyvinkin nopeesti hapoille, jos ei omaa riittävää staminaa!

Niin, ja jos tulee itku, niin muistakaa, että myös Flea soittaa k.o. kappaleen plektralla. Mutta on se hyvä harjoitus, juu. Äitiä saattaa tulla ikävä kun tikkaa sitä menemään, jos oikeesti haluu soittaa sen hyvin.

Kaiken aikaa pyrit pitämään käden mahdollisimman rentona ja seuraat sormien liikeratoja pyrkien pitämään ne mahdollisimman pieninä. --->ei turhia liikkeitä --->nopeeta soittoo.

Mun mielestä toi "ei turhia liikkeitä" pätee kaikkeen bassonsoittoon. Olen sellaista kuullut paljonkin, että jotkut kuvittelee stydisti soittamisen olevan sitä, että kieliä ruhjotaan. No, onhan se soitto silloin stydiä, mutta siitä auttamattomasti jää pehmeys ja tasaisuus pois. Tosi ammattimies tosiaan soittaa napakasti mutta pienin kädenliikkein, esim. John Pattitucci, jonka sormet näyttää tuskin liikkuvan, mutta niin vaan attakkia löytyy.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
ozmo
16.12.2004 15:40:27
Tuo harjoitus metodi varmasti toimii ihan hyvin. Mutta mun mielestä se on ehkä tylsin mahdollinen. Mä olen ainakin oppinut nopeutta juurikin soittamalla biisejä joissa on nopeita kuvioita. Mutta varmasti molemmat tavat toimivat.

En tietenkään tarkoittanut, että soittaisi samaa ääntä puol tuntia putkeen. :) (sellaisen käsityksen tosta mun jutusta kyl helposti saa.) Meinasin lähinnä, et tolta pohjlta lähtisi ja soveltaisi soittamalla erilaisia asteikoita/kuvioita...
Wil-J
16.12.2004 15:43:16
En tietenkään tarkoittanut, että soittaisi samaa ääntä puol tuntia putkeen. :) (sellaisen käsityksen tosta mun jutusta kyl helposti saa.) Meinasin lähinnä, et tolta pohjlta lähtisi ja soveltaisi soittamalla erilaisia asteikoita/kuvioita...

Niin no joo. Kyllä asteikotkin puuduttaa, mutta jos jotain siistejä grooveja tekis joilla tota voi reenaa...
Teijo K.
16.12.2004 15:45:48

Nonni, ja minä ehdin jo puolipäivää pumpsuttamaan ala-E:tä. Teidän vikanne!
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Johannes_t
16.12.2004 15:46:33

Niin no joo. Kyllä asteikotkin puuduttaa, mutta jos jotain siistejä grooveja tekis joilla tota voi reenaa...

Treenaaminen onkin puuduttavaa. Soittaminen sitten erikseen.
pardy
16.12.2004 15:47:08

Hmm, tuli vaan tällänen mieleen, että miten määritellään tuo "nopea"? Kun siitäkin on näkemyseroja. Toisen nopein saattaa olla toiselle hidas.
Möh.
Wil-J
16.12.2004 15:49:05
Treenaaminen onkin puuduttavaa. Soittaminen sitten erikseen.

No ei mun mielestä. Ei harjottelemisessa ole musta mitään järkeä jos se ei ole kivaa. Tosin kun oon soitellut klassista musiikkia tekniikkaharjoitukseksi niin se ei niin kivaa ole ollut. Mutta muuten kyllä.
N_Bates
16.12.2004 15:54:49

Hmm, tuli vaan tällänen mieleen, että miten määritellään tuo "nopea"?

Kaikkitietävän nimimerkki macgyverin mukaan tiluraja on 150bpm tempolla 16-osia. Enpä ole itse tuota tavoittamassa ihan hetkeen =)
dumdidum dum dum
pardy
16.12.2004 15:58:08 (muokattu 16.12.2004 16:12:44)

Kaikkitietävän nimimerkki macgyverin mukaan tiluraja on 150bpm tempolla 16-osia. Enpä ole itse tuota tavoittamassa ihan hetkeen =)

Ookei. Menee helposti. Ite aattelin sen sillee niiku noi maailman ennätykset katotaa et "kuin monta nuottia sekunnissa" tai jotain vastaavaa...

Edit: Hmm, no. Piti oikeen kokeilla. Ei nyt mitenkään sillä tavalla "helposti" että sen nyt tekisi vaikka ilman vasnta kättä mutta silleen et menee kuitenki ihan hyvin.
Möh.
Novis_3
16.12.2004 15:59:52
Vaikka se kuinka puuduttavaa onkin soittaa yhtä ääntä /asteikkoa hitaasti, mutta tarkoitus onkin saada se ääni/asteikko kuullostaan hyvältä ja ilmeisesti nopealta.. :) Taimihan tossa parantuu julmetusti, kuhan jaksa vaan tapella sen metronomin kans, se on vaan fakta.

Tossa linkissä on hyvää tekstiä prestian soitosta ja onpa viellä hyvä piisi nuotitettukkin. Eli What Is Hip- niminen ralli on kyseessä, siinä saa ihan oikeesti miettiä hyvät sormitukset oikeeseen käteen, jotta pystyis hyppiin niitä kieliä jouhevasti. Tässä tapauksessa nimenomaan tarvii alottaa hitaasti ja ajatuksen kans. Sitten kun tuon piisin pystyy soittaan levyn mukana, katkeamatta, voi onnitella itseään..

http://www.bassically.net/featured_artists/rocco/rocco_finger-funk.htm

Vaikka siinä funkista puhutaan, samat asiat pätee varmasti joka tyyliin..
ozmo
16.12.2004 16:08:41
Kyllä asteikotkin puuduttaa

Hmm... No, kaikki on tietty yksilöllistä. Musta ainakin on ihan antoisaa soittaa tolleen... Erityisesti semmonen on ihan siistiä, ku vetää jotain vasemman käden 16-osa juoksutuksia silleen, et soittaa eka kerran sen läpi silleen, et soittaa jokaista ääntä neljä kertaa, tokalla kaks kertaa ja kolmannella yhen kerran... (kai tosta tajuaa, mitä meinaan?)

mutta jos jotain siistejä grooveja tekis joilla tota voi reenaa...

Siis kaikkeehan pitää vetää! Erityisesti "siistejä grooveja" ku nehän on ehkäpä parasta basismissa... ;) Tommonen nakutus on vaan erityisesti semmosta varten, jos haluu kiskoo meneen jotain tosi nopeeta sahausta. Sillon on melkeinpä pakko harjotella tolleen, jos haluu kuulostaa hyvältä...

Hmm, tuli vaan tällänen mieleen, että miten määritellään tuo "nopea"? Kun siitäkin on näkemyseroja. Toisen nopein saattaa olla toiselle hidas.

Tällähetkellä ainakin mulle toi CoB:n Silent night bodom night on kohtalaisen nopea. (kasiosatrioleja ~240bpm) Tekee suht tiukkaa, et menee kunnolla... :/ (ja olen siis soittanut vajaan neljä vuotta... Ja kahdella sormella siis.)
Skaldof
16.12.2004 17:12:30
Yks juttu mitä ite on ollu hyödyllinen ja kiva treenata, on eräänlainen pyramidiharjotus. Siinä soitetaan jotain kuviota ensin neljäsosia, sitten neljäsosatriolia, -> kasiosia -> kasiosatrioleja -> kuudestoistaosia. Sitten takaisinpäin sama homma. On muuten helvetin kehittävää soittaa tommosta. Eka voi soittaa vaikka yhellä äänellä ja siirtyä sitten asteikoihin ja muihin.
Alottaa ensin hitaastii, ja lähtee siitä nostamaan tempoo.
Onko muute kenelläkään muulla vaikeeta soittaa neljäsostrioleja hitaalla tempolla tarkasti? Jotenkin ne ei oikein meinaa kunnolla osua. Ainakaan ku klikki on kakkosella ja nelosella.
Fires in my soul, bass is on my side...
ozmo
16.12.2004 17:34:12
Yks juttu mitä ite on ollu hyödyllinen ja kiva treenata, on eräänlainen pyramidiharjotus. Siinä soitetaan jotain kuviota ensin neljäsosia, sitten neljäsosatriolia, -> kasiosia -> kasiosatrioleja -> kuudestoistaosia.

Koitappa vielä silleen, et soitat sinne väleihin ne, mis tulee viis (kvintoli?) ja seittemän (tosta ei oo hajuakaan) iskua yhen neljäsosan aikana.

Onko muute kenelläkään muulla vaikeeta soittaa neljäsostrioleja hitaalla tempolla tarkasti? Jotenkin ne ei oikein meinaa kunnolla osua. Ainakaan ku klikki on kakkosella ja nelosella.

Noi pystyy ajatteleen kasiosatriolien avulla. En jaksa selventää, jos et hokaa mitä meinaan... (perkele ku on vaikeeta selittää asioita selvinpäin. :) Minulla ne kyl "osuu" parhaiten ku ajattelee ihan neljäsosatrioleina, mut konsan opettaja vaan selitti, et ne ihan svidun hitaatkin saa tosi tarkasti ton jutun avulla...
Skaldof
16.12.2004 18:30:18
Koitappa vielä silleen, et soitat sinne väleihin ne, mis tulee viis (kvintoli?) ja seittemän (tosta ei oo hajuakaan) iskua yhen neljäsosan aikana.

Menee sit jo aika mielenkiintoseks.

Noi pystyy ajatteleen kasiosatriolien avulla. En jaksa selventää, jos et hokaa mitä meinaan... (perkele ku on vaikeeta selittää asioita selvinpäin. :) Minulla ne kyl "osuu" parhaiten ku ajattelee ihan neljäsosatrioleina, mut konsan opettaja vaan selitti, et ne ihan svidun hitaatkin saa tosi tarkasti ton jutun avulla...

Joo, taisin hokata mitä meinaat. Treenin puute se saattaa meikäläiselläki olla. Jos jaksais niitä paukuttaa muutaman tunnin päivässä, nii alkais varmaan menemään.
Fires in my soul, bass is on my side...
Herra A
17.12.2004 12:11:08

Se on septoli.
Mist ripples round your thin white neck And draws me a line Cold fingers mark this dying wreck This moment is mine
Johannes_t
17.12.2004 12:24:41

No ei mun mielestä. Ei harjottelemisessa ole musta mitään järkeä jos se ei ole kivaa. Tosin kun oon soitellut klassista musiikkia tekniikkaharjoitukseksi niin se ei niin kivaa ole ollut. Mutta muuten kyllä.

Kun topicin nimi viittaa nopeasti soittamisen oppimiseen, otin vapauden unohtaa kaiken muun, paitsi tekniikkaharjoittelun, joka ainakin oikeaoppisesti tehtynä on normaalin ihmisen (huom. ei siis Heikki Malmbergin tai Sami Lakson yms.) mielestä tylsää ja puuduttavaa. Ne tulokset on sitten kivoja. Jos tykkää.
ozmo
17.12.2004 16:32:04
Kun topicin nimi viittaa nopeasti soittamisen oppimiseen, otin vapauden unohtaa kaiken muun, paitsi tekniikkaharjoittelun, joka ainakin oikeaoppisesti tehtynä on normaalin ihmisen (huom. ei siis Heikki Malmbergin tai Sami Lakson yms.) mielestä tylsää ja puuduttavaa. Ne tulokset on sitten kivoja. Jos tykkää.

Hmm... Itse en kyl sanois tylsää, enkä puuduttavaa. Raivostuttavaa pikemminkin. Ainakin aluks, kun ei jokin meinaa onnistua.
Mielestäni tekniikan treenauksen hienous on juuri siinä, että huomaa jo treenatessaan kehittyvän. Juuri tämä asia tekee tekniikkatreeneistäkin erittäin antoisia ja mielenkiintoisia, eikä missään nimessä tylsiä. (vertaa vaikkapa punttitreeniin, missä ensimmäisetkin tulokset näkyvät vasta pitkän ajan päästä)
Mutta kuten jo aiemmin totesin, kaikki on yksilöllistä!
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)