Aihe: Kellään tällaista falsetti onkelmaa?
1
Edward
16.12.2004 08:34:47

Eli onkos kellään ongelmia falsettiin pääsemisen kanssa. Tarkoitan sitä kohtaa, missä ääni vaihtuu falsettiin. Joskus kaikki sujuu ihan mutkitta, vaihto on todella pehmeätä. Mutta sitten taas joskus, ääni tavallaan loppuu siinä vaihdon kohdalla , "napsahtaa" tai alkaa uudestaan vasta kun koittaa laulaa lujempaa. Eikä falsetti tule yhtään niin pehmeänä tällöin. Kurkku tuntuu jotenkin helvetin kuivalta yleensä tuolloin, joten olen koittanut juoda vettä vaivaani. On siitä hieman apua ollut, mutta tällainen epävarmuus alkaa pikku hiljaa ärsyttämään, etenkin kun keikkojakin pitäisi tehdä..

Onkos immeisillä minkäänlaista vastausta tällaiseen? Olisiko kyseesä jonkinnäköiset kyhmyt tjsp? Muistelisin, että itselläni on ollut tällainen vaiva viimeksi joskus äänenmurroksen aikaan.
I'm just asking - Olen vain persekuningas
d-iivil
16.12.2004 12:21:40
Tuo siirtymänuotti / nuotit onkin se pahin. Treenaamalla tuota rajaa oppii hallitsemaan, ei siinä sen kummemmasta ole todennäköisesti kyse. Voit yrittää mennä falsettiin jo vähän matalampaa, jolloin pääset tuon murtokohdan yli kivasti, tai sitten vastaavasti venyttää pää-ääntä korkeammalle ja aloittaa falsetin vasta myöhemmin. Valintakysymys.
Edward
16.12.2004 18:01:45

Tuo siirtymänuotti / nuotit onkin se pahin. Treenaamalla tuota rajaa oppii hallitsemaan, ei siinä sen kummemmasta ole todennäköisesti kyse. Voit yrittää mennä falsettiin jo vähän matalampaa, jolloin pääset tuon murtokohdan yli kivasti, tai sitten vastaavasti venyttää pää-ääntä korkeammalle ja aloittaa falsetin vasta myöhemmin. Valintakysymys.

Juu kyllähän tuo alempaa tai ylempää alkaminen taittuu. Tuntuu vain välillä samalta kuin olisi ääni mennyt monen päivän huutamisen jälkeen, vaikka ei olisi edes laulanut. Tämä tulee vain ja ainoastaan kun koitetaan mennä suht korkealle falsetissa. Ääni rupeaa pätkimään niin, että välillä tulee pelkää ilmaa ja välillä taas ääntä.
d-iivil
16.12.2004 19:37:54
Tämä tulee vain ja ainoastaan kun koitetaan mennä suht korkealle falsetissa. Ääni rupeaa pätkimään niin, että välillä tulee pelkää ilmaa ja välillä taas ääntä.

Tuttu juttu. Mulla tuommoista saattaa ilmetä harvakseltaan jos on ollut esim. useampana iltana keikka peräkkäin tai on ollut monta päivää ryyppäämässä. Levolla korjaantuu.
Nykyisin tosin ei ole tuotakaan vaivaa enää hetkeen esiintynyt.
Stain
16.12.2004 21:09:35
Mikä on falsetti?
Myytävänä iso pino lukion oppikirjoja Kuopiossa! Laita pikaviestiä jos tarvitset jonkun kirjan.
Kemppilä
16.12.2004 21:47:17
Mikä on falsetti?

Semmonen mikä ripustetaan frakkiin...
www.evvk.fi
Edward
17.12.2004 14:44:25

Hahahaa... Mulla on ainakin olllu falsetin kanssa ongelmia siinä, että jotenkin päästän ilmaa liikaa läpi, jolloin tosiaan käy niin ääni alkaa "pätkimään". Meneekö muuten falsetissa nuo perinteiset laulutuki yms samanlailla, miten oikeaoppinen falsu tehään?

Tuosta levosta sen verran, että jos on ollut edellisenä päivänä kaatamassa niin välillä tuntuu, että matalat laulut lähtee paremmin, on jotenkin rennompi koko miäs...

Jätkäkin täällä. Enpä oo edes huomannut.
hoffe
17.12.2004 15:13:48
Jätkäkin täällä. Enpä oo edes huomannut.

katos en tajunnu että tämä oli juuri se edward!

Huomasin juuri että mulla ei ole falsettikohtia kuin yhdessä biisissä, ja sekin taustalaulumaista ulinaa, joten ei ole tullut kiinnitettyä tähän ongelmaa aikasemmin paljon huomioita...
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
d-iivil
17.12.2004 21:36:08
Mikä on falsetti?

Tuonne olen minä ja muutamat muutkin jo melko kattavaa sepustusta falsetista kirjoitellut:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=37&t=27137&o=0&co=90
sub zero
18.12.2004 14:05:24
Mikä on falsetti?

se ääni mikä kuuluu, kun laulat ja puristat samalla itseäsi palleista
"Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras
d-iivil
18.12.2004 18:15:52
se ääni mikä kuuluu, kun laulat ja puristat samalla itseäsi palleista

Ei tartte puristaa välttämättä palleista. Mulla ainakin riittä kun on riittävän kireät housut jalassa:
http://www.maidenhell.com/pictures/ … nki,%20VR-makasiinit/Image00034.jpg
depe
20.12.2004 12:40:40
Mikä on falsetti?

Se on sellainen ääni, millä vaikkapa Ville Valo/ Chris Isaak laulaa Wicked Gamen kertsissä.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Souleye
30.12.2004 00:46:44
Kurkku tuntuu jotenkin helvetin kuivalta yleensä tuolloin, joten olen koittanut juoda vettä vaivaani. On siitä hieman apua ollut, mutta tällainen epävarmuus alkaa pikku hiljaa ärsyttämään, etenkin kun keikkojakin pitäisi tehdä.

Juu sen verran voisin yrittää neuvoa että jos vielä kurkkua kuivaa jne. niin koitappa kraanaveden sijaan juoda matalahiilihappoista vissyvettä.
Joku asiantuntija voi kertoa tarkan syyn minkä takia mutta näin olen kuullut ja todennut hyväksi.
"free your mind and ass will follow"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)