Aihe: Lisää vintahea ilmestyny Kitarapajalle
1 2 3 4 5 6
Karlsson
17.12.2004 09:38:15
Okei, mulle herää tässä kysymys siitä, että puun vanheneminen on yksi tekijä vanhoissa soittimissa. Itse kun olen asian aina ajatellut että se vuosien värähtely soittamisen vuoksi on se mikä parantaa soundia.

Mitä soundillisia eroja on noin teoreettisesti, soittimella

A) joka on juuri tehtaalta tullut

B) sama soitin 30 vuoden päästä. Nämä vuodet se on viettänyt lähinnä sängyn alla jemmassa.

C) sama soitin, mutta 30 vuotta kovalla keikkailulla olleena.
"Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT
Teijo K.
17.12.2004 10:15:59

Okei, mulle herää tässä kysymys siitä, että puun vanheneminen on yksi tekijä vanhoissa soittimissa. Itse kun olen asian aina ajatellut että se vuosien värähtely soittamisen vuoksi on se mikä parantaa soundia.

Mitä soundillisia eroja on noin teoreettisesti, soittimella

A) joka on juuri tehtaalta tullut

B) sama soitin 30 vuoden päästä. Nämä vuodet se on viettänyt lähinnä sängyn alla jemmassa.

C) sama soitin, mutta 30 vuotta kovalla keikkailulla olleena.

Juu, siis minun näkemykseni mukaan ne puun värähtelyt on nimenomaan se soundiin enemmän vaikuttava asia. Puun vanhenemisessa puhutaan usein sen kuivumisesta, mutta kun se kuivuminen kuitenkin jossain vaiheessa on valmis, ts. kun soittimen kosteusprosetti on sama kuin ympäristön vastaava. Tietysti Suomessa tuohon tulee se lisäys, että meillä tämä kosteusprosentti vaihtelee jatkuvasti melkoisen hurjasti. Tämä näkyy jokavuotisissa kaularaudan säätelytarpeissa.

Joku soitinrakentaja Amerikassa, muistaakseni Turner, oli tehnyt kokeiluja ääniaalloilla vanhennetuilla puilla, ja oli päässyt aika mukaviin lopputuloksiin. Tässähän se tausta on siinä solurakenteen hienoisessa uudelleen järjestymisessä.

Ns. kuivumisilmiönä voi kyllä pitää joidenkin puun sisällä olevien öljyjen ja muiden kemikaalien poistumista puusta. Tässä taas ollaan Suomessa tehty kokeita lämpökäsittelyllä. Ruokankaan lämpökäsitellyistä puista tehtyjä kitaroita kun on verrattu vintageen, on niitä kehuttu kovin. Kyse ei siis ole veden tai tavallisen kosteuden poistumisesta. En ole varma, mutta luulisin että tätä voisi tapahtua ihan siellä sängyn allakin. Se siis ei tietyn ajan kuluttua ole enää vettä mitä siitä puusta poistuu, vaan näitä kemikaaleja. Vettähän puu päinvastoin Suomen oloissa siis imee aina keväällä kuivan talven jälkeen. Siksi se kaulakin nimenomaan taipuu. Lämpö ei juurikaan vaikuta puuhun, muuta kuin äärimmäisissä lukemissa, ja silloinkin lähinnä kosteutta ja kemikaaleja poistavasti.

Summa summarum, molemmat vaikuttaa, mutta soittaminen mnusta enemmän. Tätä voisi todistaa esim. arvoviulut jotka menevät helposti tukkoon jos niillä ei soiteta. Sitten ne pitää taas soittaa auki. Samaa on pienemmissä vaihteluväleissä myös umpilankkuisissa soittimissa.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
mr.bungle
17.12.2004 11:47:57 (muokattu 17.12.2004 11:48:30)

Jea. Mulla on yksi omakohtainen kokemus tästä. Ostin T-kaupasta Yamahan kitaran, ja olin vuoden verran pettynyt ostokseeni koska kitaran sointi oli melko tukkoinen. Sit yhtäkkiä kesän verran punkkia sillä soitettuani se ikään kuin 'aukesi'. Saundin muutos oli oikeasti merkittävä, niin merkittävä että myin toisen kitaran jota olin enimmäkseen käyttänyt siihen asti.

Kummallista tässä on se, että puhutaan melko lyhyistä ajanjaksoista verrattuna vintageen.
bassolla hanuriin
pardy
17.12.2004 12:23:12

Jea. Mulla on yksi omakohtainen kokemus tästä. Ostin T-kaupasta Yamahan kitaran, ja olin vuoden verran pettynyt ostokseeni koska kitaran sointi oli melko tukkoinen. Sit yhtäkkiä kesän verran punkkia sillä soitettuani se ikään kuin 'aukesi'. Saundin muutos oli oikeasti merkittävä, niin merkittävä että myin toisen kitaran jota olin enimmäkseen käyttänyt siihen asti.

Kummallista tässä on se, että puhutaan melko lyhyistä ajanjaksoista verrattuna vintageen.

Samanlaisia kokemuksia. Kun tuon mun customin hommasin, niin jotenki tuntu että sillä oli tosi kehno soittaa, eikä meinannut istua käteen sitten niin millään. Nyt kun olen sillä muutaman kuukauden ankarasti soitellu, ni se on ihan ku eri soitin. Enkä usko että kyse olisi vain siitä että oon siihen tottunu, kun kuitenkin olen vähän väliä soitellut tuolla vastaavalla nauhattomallakin. Tuntuu että sounditki on parantunu yleisen soitettavuuden ja mukavuuden rinnalla.

Nyt se on just sellanen mitä oon aina halunnukki, mutta alussa pettymys oli melkoinen. Aattelin kuitenki jo sillon että koska se on täysin tehdastuore, niin se pitäisi soittaa ensin kunnolla sisään. Näin sitten kävikin. Mistä johtuu tuo että ns. sisään soittaminen saa soittimen tuntumaan ja kuulostamaan mukavemmalta?
Möh.
Johannes_t
17.12.2004 12:29:32

Veikkaisin, että iso osa siitä sisäänajosta tapahtuu kuitenkin korvien välissä. Mitä ei tietenkään sovi vähätellä.
pardy
17.12.2004 12:31:58

Veikkaisin, että iso osa siitä sisäänajosta tapahtuu kuitenkin korvien välissä. Mitä ei tietenkään sovi vähätellä.

Nonii, aattelin että kyse voi olla tietysti samasta asiasta mistä johtuu lumelääkkeiden parantava vaikutus. Mutta ei kai se nyt kokonaan korvien välistä johdu?
Möh.
Johannes_t
17.12.2004 12:35:40

Nonii, aattelin että kyse voi olla tietysti samasta asiasta mistä johtuu lumelääkkeiden parantava vaikutus. Mutta ei kai se nyt kokonaan korvien välistä johdu?

Ei kai. Luulisi, että parissa kuukaudessa oppii myös soittimen tavoille, etsimään sille sopivia soundeja, fraseeraamaan soittimen vaatimalla tavalla jne.

Mutta että muutamassa kuukaudessa puun ja metallin fyysisiä muutoksia, jotka olisi korvin havaittavissa? Asiasta mulla ei ole faktaa, mutta en millään moista usko. Olen kiitollinen jos joku kertoo olettamukseni olevan väärä tai oikea.
pardy
17.12.2004 12:39:02

Ei kai. Luulisi, että parissa kuukaudessa oppii myös soittimen tavoille, etsimään sille sopivia soundeja, fraseeraamaan soittimen vaatimalla tavalla jne.

Mutta että muutamassa kuukaudessa puun ja metallin fyysisiä muutoksia, jotka olisi korvin havaittavissa? Asiasta mulla ei ole faktaa, mutta en millään moista usko. Olen kiitollinen jos joku kertoo olettamukseni olevan väärä tai oikea.

No kyllähän nauhatkin kerkee jo muutamassa kuukaudessa kulua kun ahkerasti soittelee. Kyllähän seki vaikuttaa. Kato ku tässä oli sillee et kielet säris nauhoja vasten sillon ku tää oli ihan uus. Nyt ku nauhat on jo vähän kulunu, on särinäkin kaikonnut. Kylä mä väittäsin, että jos en olis ite sitä soittanut sisää, ni huomaisin kyllä selvästi eron verrattuna siihen mitä tää oli muutama kk sitte.
Möh.
Johnny Buzz
17.12.2004 12:43:48

Juu, tuohan on ihan tutkittu juttu. Jos ihminen ei ole 100 %:sti tyytyväinen ostokseensa, hän alkaa etsiä perusteluja sille, miksi ostos oli hyvä. Eli se on eräänlainen sosiaalinen puolustusmekanismi. Jokainen ostokäyttäytymiseen perehtynyt varmasti tietää, mistä puhun.

Mutta kyllä tuossa Pardyn mainitsemassa esimerkissä on varmaan aika paljon kyse tottumisesta. Ehkä olit aluksi hieman pettynyt, kun customi ei eronnutkaan tavallisesta Warresta loppujen lopuksi niin paljon kuin olit odottanut. Ajan myötä olet enemmän soittamisen kautta päässyt soittimen kanssa paremmin sinuiksi ja nyt se vastaa alkuperäsisiä odotuksiasi. Tässä syvääluotaava psykoanalyysini. ;)

Tämän ny on ihan spekulointia, mutta voipi tuossa jotain perääkin olla. Tuntuu oudolta, että muutaman kuukauden soittaminen saisi dramaattista muutosta aikaan soittimen ominaisuuksista. Ainakin mutu-tuntumalta. Faktaa minulla ei ole esittää.
www.soulstab.com
Helsinki Rumble! @ Liberte, 17.12.2004. Be there!
Johannes_t
17.12.2004 12:46:36

No kyllähän nauhatkin kerkee jo muutamassa kuukaudessa kulua kun ahkerasti soittelee. Kyllähän seki vaikuttaa. Kato ku tässä oli sillee et kielet säris nauhoja vasten sillon ku tää oli ihan uus. Nyt ku nauhat on jo vähän kulunu, on särinäkin kaikonnut.

Tuskinpa se nauhojen kuluminen tuohon vaikuttaa, muutenhan nauhat pitäisi vaihtaa melkeinpä samaan tahtiin kielten kanssa. Veikkaisinpa, että kielein kuluminen vaikuttaa tuossa enemmän/ennemmin.
pardy
17.12.2004 12:54:03

Veikkaisinpa, että kielein kuluminen vaikuttaa tuossa enemmän/ennemmin.

Öö, ei? Kieliä olen jo pariin kertaan vaihtanutkin, ja kyllä se nykyään on kielillä kuin kielillä hyvä. Oli sitte uudet tai vanhat, hyvät tai huonot. Olen meinaan sovittanut tuohon mun vanhojakin kieliä mitä olen säästänyt varakieliksi. Äh. Ku te ette tiiä omakohtasesti tätä juttua ni mun paha saada teijät uskomaan et se ei ole pelkästään mun päästä kiinni...
Möh.
Teijo K.
17.12.2004 12:55:36

Öö, ei? Kieliä olen jo pariin kertaan vaihtanutkin, ja kyllä se nykyään on kielillä kuin kielillä hyvä. Oli sitte uudet tai vanhat, hyvät tai huonot. Olen meinaan sovittanut tuohon mun vanhojakin kieliä mitä olen säästänyt varakieliksi. Äh. Ku te ette tiiä omakohtasesti tätä juttua ni mun paha saada teijät uskomaan et se ei ole pelkästään mun päästä kiinni...

Kaula todennäköisesti elänyt oikeaan asentoonsa tuossa.
Akateeminen hömppä!

pardy
17.12.2004 12:55:40 (muokattu 17.12.2004 12:56:28)

Kyllä se on nyt niin, että nauhojen kuluminen nimenomaan aiheuttaa tuota särinää, ei poista sitä.

Öh? Miksi mulla sitten on tilanne päinvastainen?

Edit: kerkestit jo sanoakin... Nii, saattaa olla tietysti niinki.
Möh.
Teijo K.
17.12.2004 12:57:04

Öh? Miksi mulla sitten on tilanne päinvastainen?

Syyt on muualla, et vain osaa etsiä niitä. :) Kyllä se siellä Ikalisissa sitten valkenee sinullekin. Hihi. Anteex anna?
Akateeminen hömppä!

pardy
17.12.2004 13:15:28

Syyt on muualla, et vain osaa etsiä niitä. :) Kyllä se siellä Ikalisissa sitten valkenee sinullekin. Hihi. Anteex anna?

Juujuu...:)
Möh.
sirdickyj
17.12.2004 13:37:08
No kyllähän nauhatkin kerkee jo muutamassa kuukaudessa kulua kun ahkerasti soittelee. Kyllähän seki vaikuttaa. Kato ku tässä oli sillee et kielet säris nauhoja vasten sillon ku tää oli ihan uus. Nyt ku nauhat on jo vähän kulunu, on särinäkin kaikonnut.

Mä veikkaan, että särinä ei hävinnyt siksi että nauhat olis kulunu, vaan kaulan elämisen tai muun sellaisen johdosta. Vai mites se olikaan, oliks uus basso ku ostit? Vois kuvitella, että jos se on ollut soittamaton yksilö, niin sittenhän se on vasta käytön myötä joutunut koetukselle.

Täytyy muuten sanoa, että kiva lukea täältä näitä esim. puun käyttäytymiseen liittyviä juttuja, joista näkyy joillakin olevan ihan oikeaakin tietoa. Mulle kävi sillee, että ostin yhden rakentajan tekemän basson, jonka oli rakentanut ja joka oli sitten ollut suurinpiirtein käyttämättä pari vuotta. Siinä ajassa oi tosiaan tuota puun kuivumistakin kerinny tapahtua, koska nauhanpäät hiukka irvistivät, ja kun ne viime helmikuussa hiottiin, niin mennyt talvi ja kesä sekä tämä syksy on tuonut mukanaan saman ilmiön uudestaan, eli taas meinaa nauhojen päät vaatia hiomista.

Niin, ja kyllähän se on tuo soitin muuttanut luonnettaan paljon soittamisen myötä, mutta mikä osa on "placeboa" eli sitä että oon ite tottunu siihen ja mikä sitä, että se tosiaan "sisäänsoittamalla" muuttaa käyttäytymistään, vaikee sanoa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
fox
17.12.2004 13:38:13

Kaula todennäköisesti elänyt oikeaan asentoonsa tuossa.

Lähinnä tuota itsekin veikkaisin. Ja Johannes T:n kanssa oon ehdottomasti samaa mieltä (ynna Johnnyn ynnä monen muun) siitä, ettei voi ollenkaan vähätellä tuota "psykoakustiikkaa", vähän noitten kitaroitten ja bassojen fiksauksia ym. tehneenä muinoin...
Kun kaveri haluaa kitaraansa vaihdettavan y:n mikkien tilalle x:sät niin totta kai hän itse huomaa soundissa tapahtuneen ilmeistä parantumista..oli se muutos sitte kuinka pieni tahansa..
fox
17.12.2004 13:48:02

Siinä ajassa oi tosiaan tuota puun kuivumistakin kerinny tapahtua, koska nauhanpäät hiukka irvistivät, ja kun ne viime helmikuussa hiottiin, niin mennyt talvi ja kesä sekä tämä syksy on tuonut mukanaan saman ilmiön uudestaan, eli taas meinaa nauhojen päät vaatia hiomista.

Huomio on kovin yleinen myös uudemmissa soittimissa, jos vertaa siihen aikaan, kun itte noita fiksauksia enemmän tein. Eli tosiaan nykyisin ilmeisesti käytetään "pikakuivattua" puuta, joka taas saattaa esim. juur Suomen haastavissa ilmasto-oloissa elää huomattavastikin enemmän. Ei ne niihin yhtään ylimääräistä pistä nauhoihin, tehtaat eikä soitinrakentajat... ;)
Sam tuolla ylempänä kysyi puitten kuivamisesta vähän muussa mielessä, mun mielipide on se, että puu kuivaa suurinpiirtein samalla tavalla kummassakin tapauksessa. Tokihan bassot ja skitat tykkää, että niillä soitetaan, soitetaanhan mm. Chinery collectionin sähkiksiäkin sellasen kierrätys-systeemin mukaisesti, ettei ne jatkuvasti vaan vitriineissä seinillä lepäile..
Keny
17.12.2004 13:52:36
Heh täähän on mielenkiintoista.En osaa tollasia pitkiä juttuja raapustaa mut tuntuu et oma jasso millä nyt oon viis vuotta soittanu pääsääntöisesti niin kuullostaa kokoajan paremmalta mitä enempi kilometrejä tulee.Uutena ei kuullostanu ollenkaan niin hyvälle eli oppiiko sitä vaan päivä päivältä paremmin soittaa sitä tiettyy soitinta vai aukeeko se ite soitin myös vai sekä ja että.

Tää nyt ei tietty liittyny vitageen mitenkään mutta tuli vaan mieleen.74 passo on ollu mulla vasta puol vuotta niin siitä ei osaa viellä sanoo muta kun et soi nyt jo hyvin..eh.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)