Aihe: Krp tutkii laajaa tekijänoikeusrikosta netissä
1 2 3 4 5 6 7 8 915 16 17 18 19
PIM
17.12.2004 10:14:40
Eikös tuon viimeisimmän p2p tutkimuksen mukaan Suomessa ole noin 50 000 aktiivista p2p käyttäjää eli alle 1% suomalaisista harrastaa waretusta mutta siltikin musiikkibisnes ei tee mitään symbolista saatikka sitten edes etäisesti konkreettista elettäkään yrittääkseen kasvattaa muiden eli 99,2% suomalaisten musiikin kuluttamista. Samaan aikaan levy-yhtiöiden omat aktiiviset toimet laillisten asiakkaidensa oikeuksien polkemiseksi (=kopiosuojaukset) ovat varmasti tuottaneet enemmän hallaa musabisnekselle kuin tämä vajaa prosentti suomalaisista. Ainakaan itse en ole ostanut yhtäkään kopiosuojattua levyä, enkä tosin warettanutkaan.
Myydään: Dean Evo 60, Fenix strato David Barfuss -mikeillä
Chemo
17.12.2004 10:24:10

Eikö warettaja saa mielestäsi taloudellista hyötyä siitä, että sitä levyä ei tarvitse ostaa?

Mä olen tästä samaa mieltä - itse asiassa kirjoitin ihan samoin "Kaikki musiikkiin liittymättömät aiheet"-alueen vastaavaan ketjuun.

Mitä väliä on pyöritellä sellaista, että "sehän warettaa sen MC Silakkakinkun sitten jos ei saa waretettua MC Maksapalleroa, eihän se olisi kuitenkaan mitään ostanut". Entä jos mitään, ei sitä Silakkakinkkuakaan, olisi voinut warettaa? Jos ainoa tapa saada musaa olisi mennä kauppaan ja ostaa sitä? Olisikohan vähän relevantimpaa käyttää tätä lähtökohtana, jos tuolla asialla pitää spekuloida.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Mikael
17.12.2004 10:26:04 (muokattu 17.12.2004 10:26:53)

Joku voisi tehdä aiheesta tutkimuksen, jossa selvitettäisiin kuinka moni warettaja ostaisi kaikki hakemansa levyt jollei niitä netistä saisi.

Ehkä parempi olis tutkia, jotta kuinka monta levyä se warettaja ostaisi enemmän mikäli warettaminen ei olisi mahdollista.

Meinaan että jos vaikka nyt noi Suomen 50.000 warettajaa (+ ne kaikki kotikäyttäjät joita ei lasketa aktiiviarettajiksi mutta kuitenkin imuttavat silloin tällöin biisin sieltä toisen täältä) ostaisivat vaikka vaan muutamankin levyn vuodessa niin sillä olis jo merkitystä. Saati sitten maailmalla jossa noita ihmisiä on jonkin verran useampi.

PS. Kuka huomas nerokkaan muunnoksen?
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Stargazers
17.12.2004 10:27:26

Pännii tuo kaikkimullehetitännenytjaehdottomastiveloituksetta-mentaliteetti. Silkkaa soopahan tuo on 95 %:sesti, että "mä nyt kuuntelen onko se hyvä ja ostan sitten" -jutustelu.

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että MIKÄLI mp3-musiikkia en olisi hommannut netistä imuroimalla/kaverilta kopioimatta, olisi mm. Entwinen tuotanto jäänyt AITONA ostamatta, samoin olisi käynyt bändeille nimeltä Nightwish, HIM ja monet, monet muut.

En todellakaan olisi lähtenyt mitään Nightwishiäkään ostamaan, jos en olisi sitä kuullut, omassa tapauksessani mp3-muodossa.
Nykyisin omistan kaikki Nightwishin levyt aitoina, ja nekin vain ja ainostaan sen takia, että musiikki on hyvää ja olen siihen voinut tutustua huolella ennen ostopäätöstä. Eikä kaduta pätkääkään, että ensin hankin ne mp3-muodossa. Enkä näe siinä mitään väärää tehneeni, sillä SEN ANSIOSTA on artistit saaneet minultakin rahallisen tukeni. Olen käynyt myös keikoilla, joihin en varmasti olisi mennyt, jos en olisi musiikkiakaan kuullut.

Tietenkin voidaan vedota, että on olemassa kirjastot. Kuitenkin kirjastossa ei kovin monesti mitään raskaampaa musiikkisuuntaa ole kovin hyvin edustettuna, joten sen voi unohtaa. Ja se, että joudut odottamaan pahimmillaan kuukausitolkulla sitä hetkeä, että edellinen lainaaja muistaa palauttaa (jos muistaa) levyn kirjastoon, ja sitten huomaat että joku Dj Vasenkäsi on vetänyt siinä omia skrätsäyksiään niin ei siitä tule kuin huono mieli.

Olen vahvasti sitä mieltä, että kyllä musiikki täytyy saada mp3-muodossa/muussa muodossa ensin. Mikään ei pistä enempää potuttamaan kuin se, että on sijoittanut 20? johonkin levyyn sen perusteella, että on kuullut kaksi hyvää biisiä ja kun kuuntelee lopun levyn ja tajuaa sen olevan armotonta paskaa, tulee armoton ***tutus.

Ei voi mitään, mutta itse ainakin hankin ensin "warena" ja sitten ostan aitona.

Mielestäni se on kyllä aika tekopyhää levy-yhtiöiden väittää, että mp3-formaatti olisi syönyt heiltä tuloja aivan hirveästi.

Itse ostin ennen vain 1-2 levyä VUODESSA, jos sitäkään. Sitten kun olen saanut mp3:sena levyjä, olen ostanut keskimäärin kymmenen kertaa enemmän levyjä kuin ennen mp3-aikaa. Vain sen takia, että tiedän mitä kannattaa ostaa ja mitä ei. Eli mp3 on saanut minut ostamaan levyjä moninkertaiset määrät. En koskaan olisi ruvennut kuuntelemaan metalliakaan, jos en olisi mp3:na kuullut. Radiossa kun ei hirveämmin soiteta mitään Bodomeita.

Ymmärrän toki, että on olemassa niitäkin peeloja, jotka eivät osta mitään (Aitous on asenne, piratismi periaate), mutta aika turhauttavaa lukea levy-yhtiön itkuvirsiä jossa asiat HIEMAN vääristellään radikaaliin suuntaan.

Ja mitä tulee kopiosuojauksiin: Jos niitä vielä rupeaa olemaan levyissä enevässä määrin, jätän levyt ostamatta, ihan vain v***llakseni levy-yhtiölle. Jos maksan 20? levystä, kyllä minä haluan, että levy myös toimii tietokoneella (en omista muita soittimia kuin tietokoneen ja autosoittimen). Ei oikein huvittaisi lähteä autoon istumaan kuuntelemaan jotakin suosikkibändin levyä vain sen takia, että moinen levy ei tietokoneella soi.

Ja toisekseen, oman levyni HALUAN saada ripattua mp3:na koneelleni. En halua kuluttaa aitoja cd-levyjäni turhan takia.
Chemo
17.12.2004 10:28:17

musiikkibisnes ei tee mitään symbolista saatikka sitten edes etäisesti konkreettista elettäkään yrittääkseen kasvattaa muiden eli 99,2% suomalaisten musiikin kuluttamista.

Mun mielestäni ei ole ihan oikeudenmukaista sanoa noin.

Kyllähän yhtiöt investoivat koko ajan mm. markkinointiin, nettisivujensa ylläpitämiseen, ilmaisten näytteiden jakamiseen netissä - ja uuden musiikin tuottamiseenkin investoidaan. Ihan normaaleja ponnisteluja siellä tehdään, jopa aikaa ja uutta teknologiaa seuraten.
Tmp
17.12.2004 10:31:05
Jos joku on rahalla ja työllään maksanut jonkun tuotteen(esim musiikkia), niin mielestäni on kerta kaikkiaan väärin että joku sen ottaa itselleen ilmaiseksi. Sanokoot laki mitä tahansa. Väite että "no se on niin paskaa että emmä sitä kuitenkaan ostaisi" niin on aika huonoa selittelyä.

Ensinäkin et ehkä ole varastanut sitä levyä(fyysisesti), mutta musiikki itsessään on myös tuote. Jos tuote on niin huono että siitä ei kannata maksaa, niin oikea reaktio on olla ostamatta, ei ottaa ilmaiseksi. "Mars on niin huono patukka että emmä viitti maksaa, mutta huvittaa kummiskin syödä joten pöllin kaupasta". Onko se jokaisen kuluttajan oikeus päättää että mikä on niin huonoa että sitä ei tarvitse maksaa, vaikka se on kuitenkin niin hyvää että sitä viitsii kuunnella?

Musiikin warettamista ei voi suoraan verrata suklaapatukan varastamiseen, koska jälkimmäisessä viedään oikea fyysinen tuote mikä on suoraan valmistajalta pois.
Mielestäni asiaa voisikin verrata esim. lääkepatentteihin. Jos rikkoo patenttia niin sittenhän sitä tuotetta ei fyysisesti varasta, mutta hyötyy kuitenkin toisen työstä.

Joku väittää että waretus ei vähennä myyntiä. On varmaan totta että jos joku imuttaa 100 levyä vuodessa, niin ei häneltä varmasti jää 100 levyä ostamatta, mutta jääkö ehkä 5 levyä ostamatta? Jos tuon luvun suhteuttaa siihen kuinka monta imuttaa hirveitä määriä musiikkia, niin jäähän tuossa aika monta levyä ostamatta. Jos joku nyt vielä väittää että waretus ei vaikuta myyntiin niin minä väitän että sillä ei periaatteessa ole paskaakaan väliä. Ei meillä kuluttajilla ole oikeus käyttää musiikkia vapaasti, ja sitten jotenkin itse päättää mistä maksaa.

MR.Q(jos muistan oikein, korjatkaa jos olen väärässä), väitti että musiikin ilmainen levittäminen netissä voi auttaa artistia. Olen täysin samaa mieltä. Se voi auttaa. Päätöksen tekeminen on kuitenkin artistin valinta! Kuka on tehnyt meistä artistien edunvalvojia!
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Zammy
17.12.2004 10:32:23
Mitä väliä on pyöritellä sellaista, että "sehän warettaa sen MC Silakkakinkun sitten jos ei saa waretettua MC Maksapalleroa, eihän se olisi kuitenkaan mitään ostanut". Entä jos mitään, ei sitä Silakkakinkkuakaan, olisi voinut warettaa? Jos ainoa tapa saada musaa olisi mennä kauppaan ja ostaa sitä? Olisikohan vähän relevantimpaa käyttää tätä lähtökohtana, jos tuolla asialla pitää spekuloida.

Kuten aiemminkin sanoin niin suurin osa tuollaisesta satunnaisesta musiikinkuluttajasta pitää asiaa niin yhdentekevänä, että ne ei osta levyä kuitenkaan. Ne joko kuuntelee (tai eivät kuuntele, kunhan antavat taustalla jyrätä) musiikkia radiosta tai jostain vastaavasta mistä sen hankkiminen on helppoa ja eivät ostaisi sitä levyä vaikka se tilanne olisi mikä. Taas ne ihmiset jotka siitä musiikista oikeasti piittaavat ja ovat tähänkin mennessä ostaneet niitä levyjä, ostavat niitä aivan varmasti jatkossakin.

Ilman kasettikopiointia musta ei muuten olisi tullut koskaan varmaan juuri minkään sortin musiikinkuluttajaa. Kun en pentuna mitään viikkorahaa saanut ja äitiltä oli muutenkin ihan turha hinkua mitään alkuperäisiä kasetteja kuin korkeintaan jouluna. Mutta perhana, että mä fiilistelin kuitenkin kovaa niitä mun kavereilta tai kirjastosta kopsattuja kasetinrämiä. Nyt kun mulla on omien duunien myötä rahaa, niin mä olen jo ostanut suurimman osan noista kaseteista cd:nä. Ja ostan jatkossa lisää.
Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen.
Teijo K.
17.12.2004 10:34:15

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että MIKÄLI mp3-musiikkia en olisi hommannut netistä imuroimalla/kaverilta kopioimatta, olisi mm. Entwinen tuotanto jäänyt AITONA ostamatta, samoin olisi käynyt bändeille nimeltä Nightwish, HIM ja monet, monet muut.

Näitä lukiessa tulee aina mieleen, että miten ihmeessä ne levy-yhtiöt pysyivät pystyssä ennen internetin aikaa. Minä muistan vielä omakohtaisesti sen ajan, kun nettiä ei vielä ollut ja kummasti niitä levyjä vain tuli silloinkin ostettua. Tosin eipä tässä tule nykyäänkään latailtua musiikkia koneelle kuin lähinnä täältä demopalstalta ja bändien omilta virallisilta kotisivuilta.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Chemo
17.12.2004 10:36:32

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että MIKÄLI mp3-musiikkia en olisi hommannut netistä imuroimalla/kaverilta kopioimatta, olisi mm. Entwinen tuotanto jäänyt AITONA ostamatta, (...)

Mä nyt vaan muistutan, että kyllähän netissä on mielin määrin ilmaisia näytteitä joita voi kuunnella, muistakin kuin hittibiiseistä. Esim. All Music Guidesta löytyy.

Ei tuohon mitään laittomia warettamisia tarvita.
Stargazers
17.12.2004 10:36:36

Näitä lukiessa tulee aina mieleen, että miten ihmeessä ne levy-yhtiöt pysyivät pystyssä ennen internetin aikaa. Minä muistan vielä omakohtaisesti sen ajan, kun nettiä ei vielä ollut ja kummasti niitä levyjä vain tuli silloinkin ostettua. Tosin eipä tässä tule nykyäänkään latailtua musiikkia koneelle kuin lähinnä täältä demopalstalta ja bändien omilta virallisilta kotisivuilta.

Ajat olivat toisenlaiset, ympäristötekijät olivat toisenlaiset.
Ei minulla tullut todellakaan kummasti ostettua levyjä ennen mp3-aikaa. Ei huvittanut pistää rahaa mihinkään, mistä ei tiennyt mitä sai.
Stargazers
17.12.2004 10:39:01

Mä nyt vaan muistutan, että kyllähän netissä on mielin määrin ilmaisia näytteitä joita voi kuunnella, muistakin kuin hittibiiseistä. Esim. All Music Guidesta löytyy.

Ei tuohon mitään laittomia warettamisia tarvita.

All Music Guidea en ole koskaan kuullutkaan, ja mitä artistien sivuilta sai samplet, olivat vain muutamasta biististä, hemmetin huonolla laaduilla, RealMediana tai vastaavana ihme härpäkkeenä joka vaatii jonkun ihme ohjelman asentamista ja ei niistä saa selkeää kuvaa siitä, mitä levy todella sisältää.

Eri asia olisi, mikäli kaikki biisit olisivat mp3:na, mutta alhaisella bitratella, jolloin tietäisi, että minkälaisia biisejä biisit ovat kokonaisuutena. Paskalla laadulla voisi muutaman kerran kuunnella, jolloin olisi tarpeeksi tietoa, että kannattaako sijoittaa rahansa vaiko ei.
Mikael
17.12.2004 10:39:46

En halua kuluttaa aitoja cd-levyjäni turhan takia.

Hoho! Musiikin kuuntelu = turhaa?

sitäpaitsi ei ne siitä kuuntelemisesta kulu...
madu
17.12.2004 10:40:15
Henkilökohtaisesti voin sanoa, että MIKÄLI mp3-musiikkia en olisi hommannut netistä imuroimalla/kaverilta kopioimatta, olisi mm. Entwinen tuotanto jäänyt AITONA ostamatta, samoin olisi käynyt bändeille nimeltä Nightwish, HIM ja monet, monet muut....

Tämän takia levy-yhtiöiden olisi jaettava tarpeeksi pitkiä näytteitä striimattavana ja näin voisi helposti tutustua albumeihin jo ennen ostoa niin ettei pitäisi etsiskellä laittomia mp3:sia. Onneksi osa artisteista/levy-yhtiöistä jo näin tekeekin.
Salakka - Alburnus Alburnus
Teijo K.
17.12.2004 10:43:33

Ajat olivat toisenlaiset, ympäristötekijät olivat toisenlaiset.
Ei minulla tullut todellakaan kummasti ostettua levyjä ennen mp3-aikaa. Ei huvittanut pistää rahaa mihinkään, mistä ei tiennyt mitä sai.

Niin, ajat ovat erilaiset siinä, että nykyään se netti on olemassa. Äh en ihan oikeasti tajua. Mitkä ympäristötekijät? Minä taas olen leijonanosan omista levyistäni ostanut nimenomaan ennen mp3-aikaa. Kummasti sitä tietoa saa jos vain sitä haluaa.
Akateeminen hömppä!

Mikael
17.12.2004 10:43:53

Onneksi osa artisteista/levy-yhtiöistä jo näin tekeekin.
Näin on. Kyllä niitä ilmaisia ja ihan laillisia näytteitä on satavissa ihan riittävästi tutustumista varten. Tässä on taas yksi esimerkki tosta "selittelevästä teinistä".
Teijo K.
17.12.2004 10:44:38

Ei, mutta jos haluaa kuunnella musiikkiaan pienessä känässä (?), levyt tuppaa tippumaan sormista aina jonnekkin lattioille jne. Ne menee pilalle. Ja aina kun ottaa kotelon käteen, jää siihen rasvatahroja. Ärsyttävää.

Ja ennen kaikkea, olennaisin oli se, että kopiointisuojaus estää musiikin kuunteluani sillä laitteella, millä pääosin musiikkini kuuntelen. Eli tietokoneella. En rupea ostamaan sen takia CD-soitinta.

Että et uskalla parinkympin levyä käsitellä kännissä, mutta useamman satasen tietokoneen näpyttely ei polta yhtään?
Akateeminen hömppä!

madu
17.12.2004 10:46:22
Jaakko Parantaisen sanoin:
Levyt tykkää että niitä soitetaan.
Salakka - Alburnus Alburnus
PIM
17.12.2004 10:47:18
Näitä lukiessa tulee aina mieleen, että miten ihmeessä ne levy-yhtiöt pysyivät pystyssä ennen internetin aikaa. Minä muistan vielä omakohtaisesti sen ajan, kun nettiä ei vielä ollut ja kummasti niitä levyjä vain tuli silloinkin ostettua.

Silloin kuuli radiosta muutakin musiikkia kuin tätä ylikansallista soittolistaschaissea. Nykyään näihin valtavirran ulkopuolisiin artisteihin ja musiikkityyleihin on tutustuttava vaihtoehtoisissa medioissa. Itsekin 80-luvulla opiskeluaikoina paljonkin levyjä ostaneena jotenkin tämä nykyään joka tuutista tuleva soittolistakama ei vaan jotenkin jaksa kiinnostaa, mieluummin sitten kuuntelee niitä 80-luvulta peräisin olevia oikeita CD:tä jotka edelleenkin toimii kaikissa laitteissani.
Myydään: Dean Evo 60, Fenix strato David Barfuss -mikeillä
Chemo
17.12.2004 10:47:51

All Music Guidea en ole koskaan kuullutkaan

Kokeile: http://www.allmusic.com/

Saitti vaatii rekisteröitymisen (ilmainen). Tuolta löytyy aivan mielettömät määrät tietoa ja musiikkinäytteitä eri genrejen artisteista.

Näytteet taitavat olla sen 30 s. pitkiä. Jotkuthan perustelevat warettamistaan sillä että kokonaan pitäisi saada - vaikka tuommoisella huonommalla äänenlaadulla. Mutta mua toi palvelee aivan riittävän hyvin, ja katson että nuo näytteet voidaan katsoa laajemminkin riittäviksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)