Aihe: Putkinupeista vielä..
1 2
Hughes
16.12.2004 22:59:10
Eli joku ehdotti minulle 100W JCM800 nuppia 4x12":seni päälle, mutta eikös se ole periaatteessa kitaranuppi? Mikä on sen nupin salaisuus bassossa, miksi se on hyvä?

Ja semmoinen vielä, että putkivermeistähän saa nupin omaa säröä messiin kovilla volyymeillä - vahvistimen tehoon nähden, jos olen oikein ymmärtänyt?

Eli jos on putkinuppi niin sillä ei voi soittaa puhdasta soundia tehoalueen viimeiseen desibeliin asti? Vai pelataanko se särölle meno gainilla, vai onko niissä edes gainia?!

Kertokaa nyt trankkuapinalle oikeista vermeistä jotain!
vitukasta vitukasta vitukasta
vanttera
16.12.2004 23:03:46
Kitarapalstalla on FAQ putkivahvistimista. Lue se.
"Life is a bitch, first you marry one, then you buy contry-record, then you die." - steelingi Ilmajoelta
Teijo K.
16.12.2004 23:43:05 (muokattu 16.12.2004 23:45:15)

Ei kun niitä jcm800:sia on myös bassomallisia. Kitaranuppi tuskin kuulostaa kovin hyvältä basson kanssa.

Joo, niissä ekoissa marsuissa taisi Super Leadin ja Super Bassón välillä olla yhden konkan arvo. JCM en sitten tiedä.

Siinä vaiheessa kun trankkuvahvistimen pääte alkaa klippailemaan ja rikkomaan kaiuttimia, ollaan putkivahvistimissa vasta siinä maukkaimmassa tehoalueessa. Eli pääteastesärön puolella. Että käytännössä äänenpaineissa voi putkivahvistimen watit ainakin kolmikertaistaa jos meinaa samat äänenpaineet ottaa pihalle.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Royal Banzai
16.12.2004 23:49:41 (muokattu 16.12.2004 23:51:33)
Kitaranuppi tuskin kuulostaa kovin hyvältä basson kanssa.

Itse asiassa jcm800:sesta saa yllättävän paljon bassoa ulos. Tuppaa kuitenkin oudon 'kirkkaaksi' jäämään soundi. Ja kaikkihan tykkää kunnon feedback-sessioista aina välillä, jopa basistit. En ehkä kuitenkaan päävahvistimeksi kitaraversiota hankkisi.

Eikös kultaisella 60-luvulla ainakin Jack Bruce ja John Entwistle vedelly ihan kitara-marsujen läpi?

Edit. Minkä takia kaikki aina kirjoittaa mitä on editoinut? Mitä se kenellekkään kuuluu?
Does your mama like to reggae?
Teijo K.
16.12.2004 23:59:26

Itse asiassa jcm800:sesta saa yllättävän paljon bassoa ulos. Tuppaa kuitenkin oudon 'kirkkaaksi' jäämään soundi. Ja kaikkihan tykkää kunnon feedback-sessioista aina välillä, jopa basistit. En ehkä kuitenkaan päävahvistimeksi kitaraversiota hankkisi.

Eikös kultaisella 60-luvulla ainakin Jack Bruce ja John Entwistle vedelly ihan kitara-marsujen läpi?

Edit. Minkä takia kaikki aina kirjoittaa mitä on editoinut? Mitä se kenellekkään kuuluu?

1960- luvulla ne Marsut olikin ihan samanlaisia. Olipa ne siis tarkoitettu molemmille eli kaikille instrumenteille. Samon 70-luvulla.
Akateeminen hömppä!

Royal Banzai
17.12.2004 00:03:28
1960- luvulla ne Marsut olikin ihan samanlaisia. Olipa ne siis tarkoitettu molemmille eli kaikille instrumenteille. Samon 70-luvulla.

Onkos nykyiset (kitara)JCM800:set jotenkin erilaisia? Treeniksellä olleella mallilla vetelin bassoa, ja oli tosiaan yllättävän bassoystävälliset soundit... Mmm, putkinuppi... Orange olis kyllä ehkä vieläkin eroottisempi.
Teijo K.
17.12.2004 00:14:25

Onkos nykyiset (kitara)JCM800:set jotenkin erilaisia? Treeniksellä olleella mallilla vetelin bassoa, ja oli tosiaan yllättävän bassoystävälliset soundit... Mmm, putkinuppi... Orange olis kyllä ehkä vieläkin eroottisempi.

Pakko tunnustaa, että en tunne noita nykyisiä ollenkaan. Olenkin kiinnostunut ainoastaan vanhoista ja eksoottisista putkivahvistimista.
Akateeminen hömppä!

2541
17.12.2004 00:19:22

Brucen kamoista en muista, Marshallia kuitenkin käytti, mutta Entwistle siirtyi Marshallien jälkeen Sound Cityyn josta Hiwatteihin ja nehän oli samoja kitaralle ja bassolle.

Entwistlen kamoista paljon tietoa täällä:
http://www.thewho.net/whotabs/equipment/bass/equip-entwistlegear.html
Royal Banzai
17.12.2004 00:38:11
Brucen kamoista en muista, Marshallia kuitenkin käytti, mutta Entwistle siirtyi Marshallien jälkeen Sound Cityyn josta Hiwatteihin ja nehän oli samoja kitaralle ja bassolle.

Entwistlen kamoista paljon tietoa täällä:
http://www.thewho.net/whotabs/equipment/bass/equip-entwistlegear.html

Kiitoksia linkistä, mielenkiintoista luettavaa riittää. Oli melkoinen hifistelijä tuo äijä...
Volle
17.12.2004 12:44:21

JCm-800:a oli 80-luvulla aika montaa mallia: bassomalli (jonka mallinumeroa en muista), 2210 (100w)/2205 (50w) kaksikanavainen kitaramalli, 2203/2204 yksikanavainen kitaramalli. Nykyään valmistetaan reissuena tuota 2203:sta ja se on ainakin useiden kitaristien mielestä halutuin jcm-800-nuppi.
Nam.
HC-Audio
17.12.2004 15:47:32

Oon kuullu että monet sbasistit käyttäis orangen kitaranuppejakin bassostygeinä. Minkähänlainen ero on saundissa ku vertaa bassoversioon? Entä rakenne?
"more strings=more talent"
Hughes
17.12.2004 16:37:02
Eikös tää kaksikanavainen malli ole just se mitä bassolle kehutaan, näin olen kuullut. Joku sano, et toinen niistä kanavista on hyvä bassolle ja toinen ihan hirveä(menee kuulema särölle).
vitukasta vitukasta vitukasta
Teijo K.
17.12.2004 17:26:51

Eikös tää kaksikanavainen malli ole just se mitä bassolle kehutaan, näin olen kuullut. Joku sano, et toinen niistä kanavista on hyvä bassolle ja toinen ihan hirveä(menee kuulema särölle).

Eiku se on hirveää jos ei mene särölle.
Akateeminen hömppä!

pardy
17.12.2004 18:37:46

toinen ihan hirveä(menee kuulema särölle).

Oho. Eihän sen nyt tuommoista... Sis että särökanava pistää särölle?
Möh.
Vemmy
18.12.2004 12:40:10
Kyllä minä olen käyttänyt noita kitaralle tarkoitettuja Marsun putkinuppeja ihan bassollakin, hyvin tuloksin. Ysisatanen nyt on hiukan räyhäkäs vehje, mutta hyvin se toimii siinä tarkoituksessa, tuo toinen toimii sitten vielä paremmin muuhunkin kuin säröbassoon. Ja vielä kitarakaapin läpi, hui! Todistettavasti Marsun kaappi (1982) kestää bassokäytössä sen, mitä nuppi kaikki nappulat kaakossa sinne lykkää. Joten se siitä "kitarakaappia ei sää käyttää bassonsoitossa"-fraasista. Soundi on kieltämättä omaperäinen, mutta minä tykkään. Nämä vanhemmat bändikaverit joskus juttelivat, että eihän 70-luvun lopulla/80-luvun alussa kukaan ollut kertonut, että bassolle pitäisi olla omat kaapit, samoilla kamoilla vedettiin niin bassoa kuin kitaraakin, ja hyvin kestivät kuulemma. Nyt vaan harmitellaan että ne vanhat marsupinot on tullut vuosien varrella myytyä.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
Silvio Dante
18.12.2004 21:04:05 (muokattu 20.12.2004 10:32:04)
Marshall JCM800 series, model 1992 - 100W Bassonuppi,
nyt en muista oliko JCM800 sarjassa 50W bassonuppia.

JCM800 sarjassa oli monia erilaisia bassokaappeja, kaikki oli saman kokoisia ku 4x12" bassokaapit (1984A/B 400W) sillä erotuksella että olivat syvempiä.

Model 1552 - 2x15" 500W

Muita JCM800 sarjan bassokaappeja joiden mallinumeroita ei nyt jaksa muistaa oli ainakin, 1x15" + 2x10", 4x10"
Just when I thought I was out, they pull me back in!
Silvio Dante
18.12.2004 21:07:18
Nykyään valmistetaan reissuena tuota 2203:sta ja se on ainakin useiden kitaristien mielestä halutuin jcm-800-nuppi.

Näin on, tuossa 90-luvun lopulla Marshall valmisti rajoitetun erän 2203 nuppia sekä ylä- ja alakaappia punaisena. Sen jälkeen malli katosi taas markkinoilta kunnes ilmestyi about vuosi sitten reissuena markkinoille.
Just when I thought I was out, they pull me back in!
shotgun
20.12.2004 19:56:31
Kysyit JCM 800:sesta,että miksi se on hyvä?Mun mielestä ainakin toi mikä mulla on(Bass series?jostain -80 luvun puolestavälistä),on konstailematon perusvahvistin.Soundiltaan hiukan puhtaampi ja kuulaampi kuin toinen Marsuni eli-74 JMP.Helppo säätää,kun ei ole mikään nappula hirviö.Papua löytyy,senkun vääntää siitä nupista missä lukee volume.Ei ainakaan ränttätänttärokissa ole loppunut kesken!(Ala-ja yläkaappi käytössä).Ja se ulkonäkö.....!!!Vielä kun sais valkoset!
Tietääkö muuten kukaan mikä oli esim.Blackmoren käyttämien valkosten Marsujen malli??
Vemmy
20.12.2004 20:05:10
Tietääkö muuten kukaan mikä oli esim.Blackmoren käyttämien valkosten Marsujen malli??

Nyt menee ihan arvaukseksi, mutta kun mies muutenkin käytti Majoreita, ja ainakin joistain kuvista päätellen kyseessä on Marsun vakionuppia kookkaampi laatikko, niin kait ne jonkin sortin custom-Majoreita olivat valkoisella vinyylillä ja isolla mustalla logolla. Kai silläkin on ollut koko Marsun mallivalikoima käytössään jossain vaiheessa.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)