Aihe: Ongelmia
1
Dutteri
16.12.2004 20:08:21
Tässä laulamaan "opettelemassa" ja ongelmana on nyt lähinnä sellainen kun ei meinaa korkealle päästä kun laulaa kovaa. Joskus kun kunnolla revittelee niin ääni jotnkin lopahtaa kesken eikä saa sitä ääntä kun pitää laulaa korkealta. taas hiljaa laulettuna onnistuu. Joskus lähtee puhtaasti hyvinkin korkealta ja kovaa, mutta useimmiten ei vaan riitä ääni. Hiljaa onnistuu. Jotenkin tuntuu että kiristän liikaa ja sitten ei saa ääntä. Mörf. Mitä teen? pikku vinkkejä niin kiva olisi.
"No mieti nyt kun ne ois kaik jääny sisälle, niin pikku-dutterimmehan ois räjähtäny!"-HanuristiIMIK #13 Pastilli?
Keppis
16.12.2004 21:51:49
Lämmittele ennen laulua ja avaa ääntä. Korkealle mennessä hengitystekniikan osuus suurenee. Älä nostaa leukaa korkealta leulaessa, äläkä jännitä kurkkulihaksia. Yritä laulaa korkeelle mennessä "alaspäin", eli niin, että kurkunpää on rentona, eikä nouse ylös. Haukottele ja keskity siihen miten kurkunpää on haukotellessa rentona ja koita saada samanlainen rentous korkeelta laulaessa.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Keppis
16.12.2004 22:12:37
Laulathan koko keholla, etkä vain kurkusta? Korkeammat äänet vaativat voimaa ja näin ollen pitäisi nimenomaan laulaa hieman kovempaa.

Ja voimaa saa sillä kuuluisalla hengitystekniikalla.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Pilkku
17.12.2004 11:42:02
Voimaa saa kun hengittää koko keholla (keskivartalo levenee joka suuntaan) ja keho on mukana äänen kuljettamisessa eli "selkä seuraa", mutta ei leuka... Ja varsinkin jos joku niistä korkesta äänistä on sun ylimenoääni, niin täytyy sillä nuotilla ottaa vieläkin rennommin ja antaa äänihuulten vaihtaa rauhassa toimintaansa.
hoffe
17.12.2004 14:00:24
ongelmana on nyt lähinnä sellainen kun ei meinaa korkealle päästä kun laulaa kovaa.

Hiljaa laulettaessa ainakin joillakin laulajilla tuntuu ääni vuotavan enemmän. Jos ääni vuotaa "liikaa liian nopeasti" (vuotamista voi käyttää myös tehokeinona), niin se tuki häviää, jolloin ehkä yrität korjata tilanteen kurkulla, mikä ei tietysti ole ihan hyvä asia.
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
Dutteri
17.12.2004 17:13:56
Hiljaa laulettaessa ainakin joillakin laulajilla tuntuu ääni vuotavan enemmän. Jos ääni vuotaa "liikaa liian nopeasti" (vuotamista voi käyttää myös tehokeinona), niin se tuki häviää, jolloin ehkä yrität korjata tilanteen kurkulla, mikä ei tietysti ole ihan hyvä asia.

Ja voisit vielä selittää mitä tarkottaa kun ääni vuotaa.
"No mieti nyt kun ne ois kaik jääny sisälle, niin pikku-dutterimmehan ois räjähtäny!"-HanuristiIMIK #13 Pastilli?
Dutteri
17.12.2004 17:15:41
Huhhuh. Tosiaan kiinnitin huomiota ja nostin leukaa korkealta laulaessa enkä ota tarpeeksi ilmaakaan (kai?). Ja jännitän kurkun lihaksia. Ruumista kanssa enemmän mukaan. Vielä jotan?
hoffe
17.12.2004 17:42:40
Ja voisit vielä selittää mitä tarkottaa kun ääni vuotaa

Sitä, että laulaessa päästät äänen mukana ilmaa äänihuulten läpi. Tällöin itse äänihuulet eivät toimi "täysillä" (oikein). En muuten tiedä rasittaako tällainen laulaminen äänihuulia, mutta laulaessa ei oikeestaan pitäisi päästää ilmaa yhtään, mutta monet käyttää tätä tehokeinona, ainakin popmusiikissa. Äänen vuotamisesta on ollut jotain keskustelua tällläkin joskus...
Dutteri
17.12.2004 17:47:24
Sitä, että laulaessa päästät äänen mukana ilmaa äänihuulten läpi. Tällöin itse äänihuulet eivät toimi "täysillä" (oikein). En muuten tiedä rasittaako tällainen laulaminen äänihuulia, mutta laulaessa ei oikeestaan pitäisi päästää ilmaa yhtään, mutta monet käyttää tätä tehokeinona, ainakin popmusiikissa. Äänen vuotamisesta on ollut jotain keskustelua tällläkin joskus...

Ohhoh. Meen tiennykkään. Ja itse asiassa päästän ilmaa ihan hirveästi laulaessa. Luulin, että kuului asiaan. Kröhöm. Olen tiedon puutteessa.
hoffe
17.12.2004 21:31:17
Ohhoh. Meen tiennykkään. Ja itse asiassa päästän ilmaa ihan hirveästi laulaessa. Luulin, että kuului asiaan. Kröhöm. Olen tiedon puutteessa.

itseasiassa se ilma on se mikä laittaa ne äänihuulet värähtelemään... siis vain sen verran ilmaa ulos että ääntä lähtee, mutta muista rentous. Myös kannattaa muistaa se ettei kauheesti mieti tekniikkaan laulaessa, vaan antaa mennä niinkuin tuntuu hyvältä, sitten reenaamalla haet sen oikean luonnolliselta tuntuvan laulun. Olen huomannut ainakin itsellä, että jos alan miettimään paljon tekniikkaa laulaessa niin menee perseelleen. Erikseen treenaus ja fiilistely, oli soitin mikä vain...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)