Aihe: tech21 tm60 ja 120
1
Jaffe
08.02.2004 21:56:09
nyt kokemuksia ko laitteista.

kiitän jo etukäteen hyvistä kommenteista, kiitti
- attekumioravavaroimuketta-
superfly
08.02.2004 21:58:40
Itse testailin molempia samalla käynnillä joskus kaupassa ja ainakin mun makuuni oli enemmän tuo TM 60.
Harppu on alaston piano
Jaffe
08.02.2004 22:15:08
minkäs takia?
- attekumioravavaroimuketta-
superfly
08.02.2004 22:17:09
minkäs takia?

Saundi oli mun mielestä ihan selkeesti parempi tuossa pienemmäsä. Kyllä se isompikin ihan kelpo peli oli, mutta jotain siitä puuttui 60:seen verrattuna.
Harppu on alaston piano
re infecta
14.12.2004 23:11:20
Saundi oli mun mielestä ihan selkeesti parempi tuossa pienemmäsä. Kyllä se isompikin ihan kelpo peli oli, mutta jotain siitä puuttui 60:seen verrattuna.

Riittääkö 6-kymppisessä tehot rockbändeilyyn vai loppuuko köhä kesken?
Myydään putkinuppi. Katso ilmoitukseni ja laita pikaviestiä!
Fide
15.12.2004 09:36:15

Riittääkö 6-kymppisessä tehot rockbändeilyyn vai loppuuko köhä kesken?

..,laittakaas taas hakua peliin... ei tästäkään oo juteltu vasta kuin palttiarallaa miljuuna kertaa...

Mutta sen verta 60 ex-omistajana kommentoin, jotta kyllähän siitä jonkin verran hönkää lähtee. Ongelma vain on se, että kun techin mallennus ainakin siinä meikäläisen pelissä oli sellainen "kaikki vaikuttaa kaikkeen"... eli jos väänsi yhtä namiskaa, niin koko mallennus muuttui toiseksi. Asia on varsin kiusallinen, jos yrität sovittaa soundia porukan kanssa lavalla, kun ei voi vain korostaa vähän yläpäätä muuttamatta samalla koko soundin pohjaa.

Mulla meni hermot siihen...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ;-)>+
re infecta
15.12.2004 15:53:13
..,laittakaas taas hakua peliin... ei tästäkään oo juteltu vasta kuin palttiarallaa miljuuna kertaa...

No, haullahan minä tämänkin topicin kaivoin esiin. Eikä olemassa olevista keskusteluista saanut oikein muodostettua vastausta kysymykseeni.

Asia on varsin kiusallinen, jos yrität sovittaa soundia porukan kanssa lavalla, kun ei voi vain korostaa vähän yläpäätä muuttamatta samalla koko soundin pohjaa.

Mulla meni hermot siihen...

Eiköhän tuon ongelman voi ratkaista EQ-pedaalilla.
Myydään putkinuppi. Katso ilmoitukseni ja laita pikaviestiä!
vincent
15.12.2004 17:39:57
kuuskymppinen on ainakin kelpo peli. varsin monipuolinen ja hönkä riittää kyllä. suosittelen.
hevi määrää... ...mutta ketä?
Fide
15.12.2004 17:42:04

Eiköhän tuon ongelman voi ratkaista EQ-pedaalilla.

Ilman muuta, ja muut ilman... jotenkin vain sotii mun mieltymyksiä vastaan, että joutuisin pistämään vielä läjän erillisiä palikoita mallintavan eteen... Mutta kuten sanottu, makuasioita. Tech21 ei sopinut yhteen meikäläisen kanssa.

Samoin tuohon alkuperäiseen kysymykseen toteaisin, että omalla porukalla mulla kävi 60 voluumi suurin piiirtein puolessa välissä, joten jos soittelette heviä Peltorit päässä, niin 60 jää kyllä varmaan jalkoihin, mutta suht "normaalin" rumpalin kanssa se vielä potkii riittävästi.
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ;-)>+
Apricot
15.12.2004 21:53:51
TM 60:llä olen soittanut paljonkin, 120:ä on tullut testattua vain kaupassa.

60 on ihan kelpo peli, tosin paljon käytetyissä yksilöissä oon huomannu jonkinlaista outoa diskantin heikkenemistä, jotkut on kuulostanu yleisesti aika tumpuilta. Mutta kunnossa olevalla yksilöllä oon tottunu saamaan hyvät soundit. Särökanavassa laitan yleensä growl-säädön täysille gainista riippumatta. Muuten ei saa presenceä normaalia määrää. Puhtaassa kanaalissa ehkä neljännes punch-säätöä, niin oon tykänny. Weep- ja Bite- kytkimille ei ole löytynyt käyttöä. Master eq:ta joutuu aina ruuvaamaan. Bassoa styrkkarissa tuntuu olevan, yleensä väännän vähän lisää trebleä. Hyvää laitteessa on boost-kytkin ja mahdollisuus saada kaiku jalkapedaalin alaiseksi. Teho riittää ainakin poppisbändin tarpeisiin, mutta on niinkin käynyt, että laite on ollut täysillä ihan tavallisissa treeneissä.

120 on tuttu sikäli, että se perustuu Tech 21:n vanhaan GT2 -pedaaliin, jonka omistan. Muuten loistava ominaisuuksiltaan, mutta kuten en ole täysin tyytyväinen siihen pedaaliinkaan, en oikein tykännyt 120 -mallin yleissoundista. Se kuulostaa mun korvaan siltä, että työnnetään valmiiksi simuloitua kaappisoundia vielä kertaalleen kaapin kautta. Bassopuoli on tosi holtiton, mitään kunnon presenceä ei tahdo löytyä. Ihan eri soundi kuin 60:ssä. Kohtuullisen hyvän soundin sain sillä tavalla, että vaimensin bassoa ja ikäänkuin käytin eq:ta vahvistimen oman ominaissoundin eliminoimiseen, mikä on aina hälyttävä merkki. Mutta isäntää siitäkin vehkeestä kyllä löytyy.

Transistorivehkeistä nää Techit on kyllä ollu parhaita, millä oon soittanu, pesee mennen tullen kaikki digitaalivahvistimet. Ainakin ne ensimmäisen polven Line6:t.
No problemo!
Welc
15.12.2004 23:46:27
Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin.

Ääntä on kyllä riittänyt, mutta Fiden mainitsema "kaikki vaikuttaa kaikkeen" häiritsee. Kolmialueinen EQ olisi kiva, tuota kaksialueista ei voi oikein käyttää korostamaan mitään. Särö ei ole myöskään riittänyt omiin tarpeisiin, mutta erillisellä pedaalilla buustaaminen on toiminut hyvin.

Olisikohan kukaan sattunut tekemään vertailua TM60:n ja Ashdownin vahvistimien välillä? Nuo Ashdownin edullisimmat mallit taitavat olla jopa halvempia kuin TM60, mutta ovat kuitenkin aitoja putkivehkeitä.
askomiko
16.12.2004 00:02:42
Miustaki 60 on kivempi. 120 on niinkun se GT-2 pedaali. Vaikka tykkäsin siitä pedaalista sillon kun sen omistin, mutta enemmänkin hätävarana kuin The Soundina.
kunnasja
16.12.2004 02:49:17
120:ssä on tosiaan eriskummallinen bassotaajuuksien korostuma, jota ei tahdo saada pois oikein millään. 60:n soundit ovat mielestäni paremmat. Höökää lähtee 60:sta aika mukavasti treenikäyttöönkin.

Jos vahvari tuntuu kyykkäävän, voi signaalia ajaa erilliseen kaiutinkaappiin - auttaa ainakin vähän. Sen elektroniikkaosan voi irroittaa ja koteloida erikseen nupiksi, kuten itse aikanaan tein, ja ajella signaalia vaikkapa marsun kaappiin. Tarkkana vastusten kanssa, sillä "mätsäämättömät" ohmit syövät tämän hyödyn välittömästi.

Tässä kuvassa nupiksi koteloitu 60:n elektroniikkaosa:
http://disko.irc-galleria.net/00/05/25/19/257964.jpg

60:tä tuli em. ohmiongelman vuoksi myöhemmin käytettyä myös etuasteena, Roctronin Velocity 250 oli tällöin päätteenä. Ja marsun kaappi. Toimii näinkin.

Toisin kuin 120:n, 60:n ja Sansamp PSA-1:n (maailman paras trankkuetunen?) pahin puute on mid-potentiometrin puuttuminen. Puhumattakaan että olisi puoliparametrinen mid-säätö, kuten melko monissa etusissa on. Onneksi keskialueen taajuudet ovat kontrolloitavissa olemassaolevillakin nappuloilla, tosin säätäminen on välistä vähän henkimaailman juttua, kun koittaa crunch:illa ja punch:illa säätää midiä :P

Suosittelen 60:a, mikäli vaihtoehto on 120. Jos haluaa satsata tulevaisuuteen, kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla/harkita vakavasti PSA-1:tä.

PS. Nykyisen kaluston kuva (ylhäältä alas: ART DST-4 / PSA-1 / TC G-Force / Mesa 2:50)
http://disko.irc-galleria.net/00/05/25/19/3728911.jpg
Visit http://www.helionprog.com - download http://www.helionprog.com/audio/Helion-GodofFire.mp3
PIM
16.12.2004 08:56:15
Onko kukaan testannut kunnolla näitä isompia Behringerin Tech21 kopioita eli V-Tone komboja? Niitä taitaa olla eri kokoisia aina tuon TM120:n kokoluokkaan asti ja ainakin oma pikkuruinen GM108:ni on todellakin ollut soundeiltaan monipuoinen ja hintansa arvoinen. Lähikaupassa tuollaisen 2x10" V-tonen hinta oli muistaakseni 315e.
Myydään: Dean Evo 60, Fenix strato David Barfuss -mikeillä
wilo
16.12.2004 09:45:03 (muokattu 16.12.2004 09:45:50)
Onko kukaan testannut kunnolla näitä isompia Behringerin Tech21 kopioita eli V-Tone komboja?

Mulla on Behringer GM110, mikä on Tech21 TM10-kopio.
Behringer ilmoittaa tehoksi 30W, Tech21:n omalleen 10W. Varmasti laitteesta irtoaa tehoa tuon verran, mutta käyttöön siitä ei saa kaikkea - saundi on aika hirveä isolla volyymillä.
Luulisin, että etuaste on aika lailla vastaava kuin TM10:ssä, mutta pääteaste ja kaiutin eri. Tästä johtuen linja/kuulokesoitossa saundi on varmasti lähellä esikuvaa. Sen sijaan normaalisoitossa ja varsinkin kovempaa soitettaessa tulevat erot esiin - Tech21:n hyväksi.
Sen sijaan rahalleen saa huomattavasti enemmän vastinetta ostamalla Behringerin. GM110 maksaa nimittäin alle 150 euroa ja toimii varsinkin kotikäytössä ja kevyessä bändisoitossa oikein hyvin. Vahvistimena siis oikein hyvä laite, olen tyytyväinen.
2N3904
16.12.2004 12:41:02
Onko kukaan testannut kunnolla näitä isompia Behringerin Tech21 kopioita eli V-Tone komboja?

Minulla on GMX110, jossa on kaikkien GM110:n (=Tech21 TM10) ominaisuuksien lisäksi puhdas kanava ja digitaalisia efektejä (midiohjausmahdollisuus). Olen ollut erittäin tyytyväinen soundeihin, lähes tulkoon samoin varauksin kuin Wilo. Jos master-volume alkaa keikkua 4:n pahemmalla puolella, ollaan jo melko heikoilla jäillä. Lisäksi (ainakin GMX110:ssä) päätevahvistin kohisee melkoisesti, senkään takia ei kehtaa masteria kovin kovalle vääntää. Itselleni tuo on kuitenkin riittänyt hyvin keikalle mikitettynä. Tape out:iakin olen kerran kokeillut (suoraan miksauspöytään) ja toimi "ihan hyvin" (oli pientä hurinaa ja soundissa lieviä puutteita mikitettyyn verrattuna).

Ongelmiakin on ollut. Viimeksi keikalla huomasin, että kun polkaisen efektiloopissa olevan sooloboosterin päälle (puhdasta gainia n. 6-8db), ääni alkaa rätisemään/pätkimään. Ehkä boostia oli liikaa ja efektiloopin paluu yliohjautui, vaan en ole ennen moista huomannut. Vähän niinkuin olisi sen jälkeen ollut satunnaista särinää myös puhtaassa kanavassa ilman sooloboostiakin. Keikka pelastui ottamalla GMX:n tape out:sta signaali toiseen comboon. Tämän jälkeen avasin vahvistimen ja selvittelen parhaillaan, mikä meni rikki. Sisuskalut ovat sen verran inhimmilliset, että ainakin "vanhempi elektroniikkasuunnittelija" (kuten minä) pystyy tuon kyllä korjaamaan. Luotettavuudessa ei siis taida olla kehumista, on kai noita ongelmia ollut muillakin GM/GMX110:n omistajilla? Kokonaisuus on kuitenkin sen verran monipuolinen ja pätevä, että minun mielestäni hinta-laatusuhde on erittäin kohdallaan. Tietysti jos en pystyisi tuota itse korjaamaan, ajattelisin varmaan toisin.
2N3904
16.12.2004 12:50:31
Luulisin, että etuaste on aika lailla vastaava kuin TM10:ssä, mutta pääteaste ja kaiutin eri.

Pieni knoppitieto Behringerin etusesta: tiettävästi Tech21:n Sansamp-teknologia perustuu TLC2262 -operaatiovahvistimeen. GMX110:ssä käytetään tämän tilalla TL074:ää, jonka on rapostoitu (itsetehdyissä GT-2 -kopioissa, jollainen minullakin on) soundaavan melkein, muttei täysin, alkuperäiselle.
2N3904
20.01.2005 09:35:47
Ongelmiakin on ollut. Viimeksi keikalla huomasin, että kun polkaisen efektiloopissa olevan sooloboosterin päälle (puhdasta gainia n. 6-8db), ääni alkaa rätisemään/pätkimään. Ehkä boostia oli liikaa ja efektiloopin paluu yliohjautui, vaan en ole ennen moista huomannut.

Päivitetäänpä hiukan, jos joku sattuu tämän tiedonjyväsen joskus esille kaivamaan:

Behringerissä ei ollutkaan mitään vikaa. Soolobuusteristani vain loppui headroomi, kun ahneuksissani yritin saada soolot kuulumaan liian hyvin. Mittailin oskilloskoopilla Behringerin FX sendistä tulevaa signaalia, ja sieltä tuli helposti luokkaa 2V peak (=4V peak-to-peak) olevaa signaalia. Tätä ei paljoa boostailla 9V patterilla toimivalla vehkeellä, ennen kuin kopsahtaa pää kattoon.
Tuo Behringerin FX sendin kova signaalitaso kannattaa huomioida, jos kytkee sen efektilooppiin härveleitä. Vähänkään kovemman gainin omaava normaalilla 9V patterilla toimiva laite on helposti hätää kärsimässä tuossa tilanteessa. Itse laitoin soolobuusterin eteen vaimentimen, joka pudottaa boosterille tulevan signaalitason n. puoleen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)